Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te weinig suiker gebruikt  (gelezen 1400 keer)

Offline schuimkraag

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Te weinig suiker gebruikt
« Gepost op: 12-01-2008 22:02 u »
Ik heb vorig weekend voor het eerst een biertje gebrouwen met een Tarwebier bierkit van Brewferm.
Ik ben echter nu pas tot het besef gekomen dat ik vorige week ipv 750 gr suiker slechts 150 gr suiker heb toegevoegd... :-[
De gisting was oorspronkelijk heel goed op gang gekomen, maar na drie dagen was dit plots gedaan. Waarschijnlijk komt dit omdat er te weinig suiker was? Kan ik nu (na een week) extra suiker toevoegen om de gisting weer op gang te brengen? Volgens de handleiding zou ik het brouwsel nu moeten bottelen. Heeft het zin dat ik dit nog doe of giet ik alles beter weg?
Dank voor uw wijze raad. :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Te weinig suiker gebruikt
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2008 22:04 u »
Allereerst Welkom op dit forum!

Je kunt nu inderdaad nog zonder problemen suiker toevoegen. Het bottelen zou ik niet doen volgens de handleiding. Maar pas als het bier volledig is
uitvergist! (Als er geen koolzuur meer ontstaat.)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Te weinig suiker gebruikt
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2008 23:02 u »
Geen probleem om nog toe te voegen. Je kunt die 600 gram koken in een beetje water, laten afkoelen, even checken of het niet al te dik is geworden (dat mengt zo slecht) en erbij kappen. Beetje bewegen voor het mengen en de gist doet de rest.

Alles schuift gewoon een paar dagen op, niks aan de hand.

Tags: