Calvijn Bimbo

Gestart door JWVG, 12-12-2003 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Nou, laat ik dan als erkend ijdel lid het eerste succesrecept posten. Deze Blonde haalde vorig jaar (11 december 2002) 85 punten bij de Gildekeuring van het Edes biergilde, gegeven door 2 keurmeesters. Het recept was tevens goed voor de officieuze eerste plaats (ik deed mee buiten mededinging, omdat ik me te laat had ingeschreven), maar er waren slechts een inzending of 35.


Gebrouwen op zaterdag 26 oktober 2002
Voor 23 l, 1.060 OG, 11 EBC, 21 IBU, met 83 % efficiency, 6.2 % alcohol:

Storting:

4.3 %, 0.23 kg. witte kandij suiker
75.0 %, 3.92 pilsener mout
6.0 %, 0.32 kg.  Cara-Pils Dextrine Mout
6.0 %, 0.32 kg.  Carared 40 EBC
8.6 %, 0.45 kg.  Spelt mout (eko) 3 EBC

Hop:

20.8 g. Czech Saaz Pellet 3.0 %, 30 min. meekoken
22.6 g. Styrian Goldings Pellet 4.7 %, 90 min. meekoken

Extras:

5.2 gm Curacao sahil, 5 min. meekoken

Gist:

Wyeast 1214 Belgian Ab`ey (een actieve starter van 500 ml)
 
Maischschema: 3 l water per kg mout. 35' op 60C, 40' op 70C, 5' op 78C. Gespoeld met 78C water.

Weinig bijzonderheden tijdens het brouwen, het verhogen van de temp naar 70C duurde ongeveer 15 minuten. Omdat ik bang was dat de curacao zou overheersen, heb ik die er na 7 minuten (tijdens het koelen) weer uitgevist.

Na 5 dagen (31 oktober) is de dichtheid gedaald tot 1.015, en heb ik overgeheveld naar de secondary. Nog veel bijsmaakjes.

6/11. 1.013, nog troebel, smaak wordt duidelijk zachter. Gebotteld met 8 g tafelsuiker per liter. In kamer van 19/20 C gezet.

21/11. Veel schuim, lekker, beetje meer tarwe (spelt) smaak dan blond, maar ook de Leffe smaak zit er duidelijk aan. Ook een 'tart' curacao smaakje. Is nog wat troebel, en hop kan nog iets minder. Op 15C gezet in voor rijpen.

11/12 Gildekeuring. Resultaten (ik schrijf alles over wat is ingevuld):

Presentatie: 5 punten
Koolzuur: constante stroom (5 punten)
Kleur: volgens klasse (5)
Helderheid: tweeschijn (3)
Schuimkraag: glasplakkend (5)
Schuimstabiliteit: 5

Geur: matig hoppig/bitter, matig moutig, matig zoetig. (20)
Smaak: matig hoppig/bitter, matig moutig, matig zoetig (12)

Basissmaak: volgens soort (8)

Body: volgens soort (5)

Mondgevoel: matig plakkerig (4)

Nasmaak: zwak tot matig hoppig/bitter, matig zoetig (8).

Opmerkingen: "mooi schoon doordrinkbier (goede Leffe imitatie)"

Dat laatste was wel leuk, want het was mijn expliciete doel geweest om een Leffe imitatie voor mijn schoonvader te brouwen. Zelf zou ik dit bier in het vervolg met iets minder body (carapils?) brouwen, en met iets meer hop, maar voor een Leffe imitatie smaakte het prima!

 :degroeten: JW.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.