RVS bruissteentjes, gezamenlijke inkoopactie?

Gestart door Menno, 08-01-2008 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Menno op 09-01-2008  19:35 uVia de site (klik dan op UK) zie ik dat de capaciteit 900cc per minuut is. Druk van 1.0PSI, 220-240V en 2watt

Zoals Edgar al opmerkte zegt de flowrate niet zo veel. Je moet dat in relatie met de druk zien die het pompje kan opleggen. Kleine porieen betekent dat je meer druk nodig hebt om een gelijke flow te halen. Inderdaad gewoon proberen.

Menno

Heb nog nimmer belucht. En het meegeleverde keramische bruissteentje durf ik nu al niet meer te gebruiken...  ;D

jacob

Hoi,
Ik heb ook wel interesse in een RVS steentje.
Jacob

Jacques

Citaat van: Jacques op 09-01-2008  09:12 uDeze slang past er op.
Om het passend te maken heb ik de slang een stukje slang met een kleiner diameter geschoven. Verder gebruik ik dus ook een slangenklem aan de kant van de pomp.

De slang die ik heb heeft een buitendiameter van 10 mm en een binnendiameter van 6 mm.





Menno

Dat in nou precies dezelfde als van die link van Edgar, geloof ik...

Mooi, Jacques, helemaal helder!  :duimop:

RobinB

Hmmm, die gaat op mijn pompje niet passen denk ik...  Jammer!
Ach, mijn keraische doet het nog :)

jelle

Even een vraagje tussendoor.
Moet het per se 2 micron zijn of kun je ook 10 micron gebruiken.
Voordeel zou zijn dat je dan een lichtere pomp kunt gebruiken. (Grote gaten = minder weerstand)

Groet jelle

Marcel R

Martine wij hebben belangstelling voor de "hollandse"' bestelling.

Als je overgaat cq. er besteld gaat worden voor die prijs dan doen wij dus mee.

 :pan:

goom


Emile

Martin,

Tof hoor, dat je dit wilt coƶrdineren! Ik heb ook belangstelling voor zo'n RVS steentje. Wel graag die 2 micron versie als het kan.

Groeten,

Emile

Eduard

Wij hebben problemen ondervonden met steentjes met kleine gaatjes. Na 1 keer gebruik zitten de gaatjes meestal dicht, en wij beschikken niet over een luchtcompressor. Dit geldt zowel 2 als 0,5 micron steentjes. Voordeel van een 0,5 micron steentje is dat deze op zichzelf al steriel is aangezien er geen organismen doorheen geblazen kunnen worden. Ik zou toch voor groter dan 2 gaan, en volgens mij is 10 micron zelfs nog wel klein genoeg om baat bij te hebben.

jelle

Hallo

Volgens de fabrikant kun je het steentje na gebruik.
Het beste al lucht pompend in een schoonmakmiddel hangen, en daarna schoon water en dan pas uit zetten en gewoon laten drogen.
Doe jij dit ook?

groet jelle

Edgar

Mensen met meer kalk in hun water zullen eerder problemen hebben. Ik zou ook een wat grover type aanraden bij een gezamenlijke inkoop, om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met hun aankoop.

Jacques

Om geen verstoppingen te krijgen droog ik het steentje met de pomp aan. Zeker chloorhoudende middelen kunnen maken dat je last krijgt van verstoppingen. Daarom gebruik ik eerst een verdund chloorhoudend middel en daarna een azijnzuuroplossing die ik kook met het het steentje. Vervolgens dus drogen met de pomp. Het steentje dat ik heb is zeker al bij 50 starters/brouwsels gebruikt en werkt nog steeds perfect.

Edgar

Chloorhoudende middelen heb ik nog nooit in de buurt van mijn steentje gehouden. Ik heb dan het idee dat er misschien iets achter zou kunnen blijven in die kleine ruimten, en dat willen we niet met chloor. Ik spoel het uit, blaas wat water met afwasmiddel heen en weer, spoel met schoon water en kook uit voor gebruik met het slangetje er al op. Geen problemen.

Jacques

Als er iets achter blijft kan dat nooit veel zijn. De inhoud van het steentje is sowieso klein. Ik verdun tijdens het koken met de azijnzuuroplossing velen malen en vervolgens wordt alle inhoud uit het steentje geblazen. Via het brouwwater dat je gebruikt komt veel meer chloorhoudende stoffen in je bier dan via het steentje. We moeten niet overdrijven.

Edgar

Tja, dat zijn zo van die rituelen eigenlijk. Kan best hoor, dat dat overdreven is. (chloorhoudende stoffen in brouwwater??)

Jacques

Citaat van: Edgar op 12-01-2008  22:40 u(chloorhoudende stoffen in brouwwater??)

Je gebruikt toch ook leidingwater? Hoewel er bijna geen chloorhoudende middelen meer gebruikt worden voor het kiemvrij houden van drinkwater zit er nog steeds minimale hoeveelheden in het water.

Edgar

Ik dacht altijd dat het in Nederland volledig uitgebannen was. In Belgiƫ bijna. Maar nu je 't zegt: meestal neem ik RO water (uit leidingwater) dat ik aanvul met zouten.

Adrie

Naar mijn beste weten is het gebruik van chloorhoudende middelen in drinkwater in Nederland ook volledig uitgebannen.

jelle

Hallo

Chloor zit nog altijd in het leidingwater.
Bij ons is dat 31 mg/l en in Zutphen is dat zelfs 100 mg/l

groet jelle

Adrie

Dat is chloride, dat is iets heel anders dan het chloor dat gebruikt werd voor ontsmetting en dat aan het zwembadwater wordt toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Adrie op 13-01-2008  20:04 uNaar mijn beste weten is het gebruik van chloorhoudende middelen in drinkwater in Nederland ook volledig uitgebannen.

Toch niet helemaal. Chloorhoudend middel wordt toch wel gebruikt bij onderhoud, leidingenbreuken en andere ongewone voorvallen. Zie ook deze link en =http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwaterdeze link. Voordat het uit jouw kraan komt is het ver verdund. Door het reinigen van mijn bruissteentje met een chloorhoudend middel, het uitkoken met azijnzuur en het leegblazen van het steentje komt er uiteindelijk echt niet meer chloorhoudend middel in mijn bier.

Adrie

OK, bij ongewone voorvallen. Maar bij de bereiding van het drinkwater zelf niet.

EBC

Ik heb dit steentje ooit in Amerika gekocht en gebruik het altijd. Een aantal opmerkingen:

- het steentje blaast zeer fijne belletjes, maar verwacht geen enorme luchtstroom. Overigens zijn de bellen in wort veel kleiner dan in water.
- neem 10 micron. Die van 2 micron zijn niet geschikt voor gebruik met een aquariumpomp
- het standaard pompje van Brouwland is niet geschikt voor dit steentje. Het kan niet voldoende druk produceren. Koop een flink zwaardere pomp bij een aquariumwinkel, let daarbij niet op de luchthoeveelheid, maar op de druk
- het steentje niet meekoken in je starterwort, dat verstopt de gaatjes
- zorg dat wort nooit langs de luchtinlaat kan komen, want dan verstopt de boel van binnenuit
- uitkoken in water kan, maar leg het steentje daarna nog in zuur om de kalkaanslag op te lossen, anders zijn de gaatjes verstopt
- het steentje kost toch GBP 11,25? Dat is EUR 16,- exclusief transport. Vanuit Engeland zijn er geen invoerrechten, noch BTW. Het is immers binnen de Europese Unie

Ik ben er tevreden over.

@Roco:
Jij hebt er ook 1. Heb jij nog ervaringen te delen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.