Watten of toch een waterslot

Gestart door Hoppie, 01-01-2008 19:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Deze draad is afgesplitst van een andere draad waar afgeweken werd van het oorspronkelijke onderwerp.

Jacques



Ik vind de condens tussen glas en rubber een beetje eng.
Weet men hier zeker dat watten niet verstandiger is?

 :degroeten:

Trappistje


Als erlenmeyer en rubberen stop ontsmet zijn zal de condens wel geen kwaad kunnen denk ik.

             :brouwen: :biersmile:     

Hopmans

CiteerDenk ik.

Weet men het zeker hier?
Wat vinden de laboranten onder ons hiervan?

Als ik naar microbiologiepagina's surf, dan zie ik ze altijd watten gebruiken.

 :degroeten:


korek

Een prop watten is natuurlijk ook goed. Ik doe het net als Glorfindel, maar 100 ml is wel erg weinig om mee te beginnen. Zelf begin ik met 125 g. moutextract in 1 liter water.

Hopmans

Volgens mij is een prop watten het enige goede op een starter.
Een waterslot hoort niet op een erlemeyer.

Of wel?

 :weetniet:

pincopallino

Citaat van: Hopmans op 01-01-2008  19:21 uVolgens mij is een prop watten het enige goede op een starter.
Een waterslot hoort niet op een erlemeyer.

Of wel?

 :weetniet:

Waarom niet ?

Hopmans

Vanwege die smerige condensvorming tegen en in de rubber poriën en het waterslotgat dus.
En omdat ik op microbiologie-sites mensen altijd zie werken met een prop watten (deze reden?).

Laboranten?

 :weetniet:


pincopallino

Citaat van: Hopmans op 01-01-2008  19:33 uVanwege die smerige condensvorming tegen en in de rubber poriën en het waterslotgat dus.
En omdat ik op microbiologie-sites mensen altijd zie werken met een prop watten (deze reden?).

Laboranten?

 :weetniet:


Condensvorming? Nou en! (Het waterslotgat is toch steriel gemaakt?) Een prop watten is natuurlijk makkelijk. Laboranten zijn lui... sorry ik zal het niet meer zeggen!

Hopmans

Rubber is net een spons.

Zij er geen laboranten op dit forum?
Ik wil geen mening van een hobbybrouwer, maar van een laborant.

 :weetniet:

Arie

Citaat van: Hopmans op 01-01-2008  19:21 uVolgens mij is een prop watten het enige goede op een starter.
Een waterslot hoort niet op een erlemeyer.

Of wel?

 :weetniet:

Ik weet dat we dat vroeger op school altijd watten gebruikten om zuurstof door te laten en ander gespuis (bacterien en schimmels) buiten de deur te houden.
Een prop watten zorgt dus nog voor zuurstof doorlaat. Dit is erg handig als je de starter niet actief belucht met een pompje en een bruissteentje.

goom

Beste heren,

Het woord laborant stamt uit de negentiende eeuw.
Het is analist, afhankelijk van diens specialiteit chemisch analist, biochemisch analist of microbiologisch analist.
Hoe ik dat weet, is heel simpel ben ooit als chemisch analist begonnen op een laboratorium na het afronden van mijn HBO-a analytische chemie.
Later heeft dit zijn vervolg gehad met HBO-b (analytisch-fysische chemie) en HTS chemie (alle chemie onderdelen behalve medisch).

Voor wat betreft de prop watten.
De prop watten wordt inderdaad vanwege het hygienische oogpunt.
De watten die normaal gebruik worden in het laboratorium zijn van speciale kwaliteit.
Tevens zijn ze schoon wat betekent dat contaminatie van de watten niet te verwachten valt.

groetjes
goom

Penners

Tijdens mijn studie aan de laoratoriumschool altijd gebruik gemaakt van watten,
dit is mijns inziens gewoon de beste oplossing.

Glorfindel

Hier een close up. Je ziet dat er condens onder de stop zit. Ik heb deze echter goed aangedrukt. Daardoor zie je ook dat waar het rubber het glas raakt, het niet nat meer is.



Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. De condens zit in de fles en komt niet in contact met de lucht. Als je een waterslot wilt gebruiken heb je toch ook een stop nodig?

 :degroeten:

    Pieter

Hopmans

CiteerIk zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. De condens zit in de fles en komt niet in contact met de lucht. Als je een waterslot wilt gebruiken heb je toch ook een stop nodig?

Ik zie het probleem wel.
De condens komt tegen het rubber aan, en valt weer terug in de fles.
Het rubber is een broeinest van bacterien.

Bij een mandfles met jongbier is dit een te verwaarlozen hoeveelheid condens, maar bij een starter
is dit een ander verhaal.

Iedereen hier gebruikt een waterslot met goede bedoelingen, maar het is volgens mij niet correct.

Ik heb in ieder geval de klokken geluid.
Wat men hier nu verder mee doet is aan iedereen persoonlijk.

 :degroeten:

Glorfindel

Een van de gistflessen van Jacques in zijn novemberexperimenten was volgens hem mogelijk geïnfecteerd en hij had ze met watten afgesloten.
De lucht die ik in de fles blaas gaat door een filter en is dus goed schoon. Verder is alles voor gebruik gedesinfecteerd met Caustic. Bacteriën die in de condens zitten zaten dus al in de fles. Er is verder geen contact met de buitenwereld. Ik denk nog steeds dat het gevaar mee valt.

Citaat van: Hopmans op 01-01-2008  21:09 uIk heb in ieder geval de klokken geluid.
Wat men hier nu verder mee doet is aan iedereen persoonlijk.
Mocht in ooit last krijgen van infecies, zal ik aan je klok denken. Bedankt voor je bijdrage (meen ik), ook al doe ik er niets mee.

 :degroeten:

    Pieter



RobinB

Ik ben ook voor de watten! :)
Waarvoor heb je überhaupt een waterslot nodig op je starter?
Een pak watten sluit veel mooier om je beluchtingsslangetje heen en sluit (ook) goed af. Misschien niet luchtdicht (hoeft voor je starter niet), maar bacterien vallen er niet zomaar door heen hoor!
Het lucht van beluchting gaat alleen naar buiten en verder zal de gist wel wat CO2 produceren. Door deze continue overdruksituatie is de kans dat er iets door de watten heen naar binnen komt practisch uitgesloten.
Tel daarbij op geen last van de condens, wat wil je nog meer?
;D

Jacques

Dat zijn juiste argumenten Robin. Ik ben nu ook bezig met een giststarter die continu belucht wordt. Tijdens de beluchting is de opening van de mandfles (15 liter met daarin 3 liter giststarter) ook afgesloten met wattenproppen. Ik krijg anders mijn beluchtingsslang niet door de rubberen stop. Morgenvroeg stop ik met beluchten en dan gaat er wel een rubberen stop met waterslot in de hals van de fles.

Edgar

Citaat van: RobinB op 03-01-2008  23:17 uEen pak watten sluit veel mooier om je beluchtingsslangetje heen en sluit (ook) goed af. Misschien niet luchtdicht (hoeft voor je starter niet), maar bacteriën vallen er niet zomaar door heen hoor!
Het lucht van beluchting gaat alleen naar buiten en verder zal de gist wel wat CO2 produceren. Door deze continue overdruksituatie is de kans dat er iets door de watten heen naar binnen komt practisch uitgesloten.
Tel daarbij op geen last van de condens, wat wil je nog meer?

En dan heb je een keer een overschuimer.... Vooral voor degenen die een erlenmeyer gebruiken (vanwege de vlakke bodem handig voor de magneetroerders) is dat niet ondenkbaar. Een in gistig wort gedrenkte prop watten is geen fijn ding, en niet bepaald 'sanitair' ook.

Om die reden gebruik ik een kap van aluminiumfolie. Zoals je zegt, door de overdruk komt er niets naar binnen en alufolie is makkelijk met een vlam of alcohol schoon te maken als het eens verwijderd is. Voor beluchte starters zijn watersloten inderdaad niet zinnig.

Ik denk dat labs steriele watten gebruiken. Die heb ik hier in Belgische apotheken nog niet gezien ('we kunnen het misschien wel bestellen... :-\ ). Maar dan is er een bekende brouwschrijver die daar juist weer tégen adviseert en aquariumwatten aanraadt ;)


EBC

Ik belucht mijn starters altijd onder waterslot. Ik zie het probleem niet, het waterslot blubt gewoon als de pomp aanstaat. Een siliconenstop heb met twee gaten maakt dit alles mogelijk.

Maar zoals gezegd, ieder doet zijn ding.

Edgar

Ik denk dat veel luchtpompjes te hard zullen blazen om een aflsuiting met waterslot te hebben. De mijne in ieder geval, het waterslot zou drooggeblazen worden.


Dat stopje van jou is wel een handig ding inderdaad, ook voor een temperatuursensor.

William

Citaat van: Edgar op 04-01-2008  07:52 uIk denk dat labs steriele watten gebruiken.

Ik gebruik bij het beluchten ook altijd watten die ik steriel maak door ze in de alcohol te drenken. De watten dek ik dan nog eens af met aluminiumfolie waarmee de overgang slang - watten/flessehals verder wordt afgesloten.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 04-01-2008  07:52 uMaar dan is er een bekende brouwschrijver die daar juist weer tégen adviseert (steriele watten van de apotheek) en aquariumwatten aanraadt

Ocharme, ik denk niet dat we moeten wakker liggen van dat minuscul luttele restje killergas, want ik denk dat er in pistache noten meer achterblijft! (die worden ook met dat gas geautoclaafd, daar zal wel een pak meer in achterblijven). Trouwens, de uitlaat (CO2 en beluchtingslucht) verlaat de fles via de watten en komt er niet in van buitenuit..

Aquariumwatten zijn ook steriel geprocessed, zoniet zouden die tropische vissen ziek worden.

Tip: Ik heb een bed van aquariumwatten al in een zeeftrechter gelegd, gevolgd door gewone watten, om bier te filteren dat teveel troebeldeeltjes had. Gaf flinke verbetering.

EBC

Voor starters gebruik ik altijd een D0 waterslot van Brouwland met een gat van 9 mm in de stop. Voor de hoofdgisting de grotere maat met een van gat 17 mm in de stop.

Bij de Fermenator zat een waterslotje net zo groot als de D0. Ik vreesde dus dat die veel te klein zou zijn, want een D0 zou leegblazen. Wat schetst mijn verbazing? Die Amerikanen zijn soms zo gek nog niet. Het 'three piece airlock' van slechts $1,25 kan een hoofdgisting van 45+ liter met gemak aan.
Misschien iets voor een beluchte starter?



Het slimme aan het waterslotje is het witte dekseltje. Dat bevat een aantal kleine gaatjes die een soort vertraging vormen voor het ontsnappende gas. Daardoor beweegt het slotje erg stabiel en ritmisch.

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 04-01-2008  11:39 uWat moet een bacterie nu op een kurkdroog watje doen.  Afwachten of hem/haar iets te eten wordt aangeboden.
Op aluminiumfolie komen geen bacteriën voor. De reden is me ontglipt. Te glad misschien  :D



EBC

Citaat van: Glorfindel op 04-01-2008  22:18 uHet liefst zou ik onder een waterslot beluchten, maar dan moet ik een extra gat in de stop boren. Dat moet geen probleem zijn. Heel en ik bedoel dan héél langzaam boren.

Boren met een gewone spiraalboor kan je vergeten. Dat werkt niet. Voor het boren in rubber bestaan speciale buisvormige boren. Zonder die dingen wordt het een rommelige boel en een gat dat meer door wormen gegraven lijkt. Het onstane gat is niet glad en wordt een haard van bacterien.

Stoppen met meerdere gaten kan je gewoon bestellen bij Brouwland en in overleg laten leveren bij je lokale leverancier. En neem dan siliconen, dat is goed spul!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.