Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rekenen aan hop / berekening bitterheid bier  (gelezen 4420 keer)

Offline g20

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Rekenen aan hop / berekening bitterheid bier
« Gepost op: 05-01-2008 12:38 u »
Hallo medebrouwers

Als ik een bier na wil brouwen en ik heb de daarin gebruikte hop soorten niet, hoe kan ik dan bepalen hoeveel hop ik moet gebruiken van de soorten die ik wil gaan gebruiken.

Voorbeeld

15 gr hop 9,7% alfazuur
47 gr hop 4,1% alfazuur

en deze vervangen door
4,5% alfazuur
6,3%alfazuur

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Rekenen aan hop
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2008 12:52 u »
Grammen maal het percentage van het recept, dit delen door het percentage alfazuur wvan de hop die je wil gebruiken = het aantal gram wat je moet gebruiken.
Bv recept zeg 20 gram hop met 5% alfa, je heb hop met 4% alfa dus dan is het 20 maal 5=100 gedeeld door 4 = 25 gram hop van 4%. :degroeten:

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2008 12:53 u »
BrouwVisie!!

Daar heb je een mooi berekeningsveld Hopgift/Bitterheid. Hier kun je heel gemakkelijk bepalen hoeveel hop je met een ander alfazuurpercentage je moet gebruiken.

:degroeten: Arjan

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2008 13:42 u »
bijvoorbeeld recept zeg 20 gram hop met 5% alfa, je heb hop met 4% alfa dus dan is het 20 maal 5=100 gedeeld door 4 = 25 gram hop van 4%.

Je moet wel zorgen dat je dezelfde kooktijden aanhoud.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2008 01:54 u »
Als ik een bier na wil brouwen en ik heb de daarin gebruikte hop soorten niet , hoe kan ik dan bepalen hoeveel hop ik moet gebruiken van de soorten die ik wil gaan gebruiken.

BrouwVisie!!

In dat programma zit ook een hoptabel met voor bijna iedere hop een alternatief...Ik maak niet voor niets zo'n programma :bijdrage_forum:. Zie hier de behoefte... :weetbeter:

Tags: rekenen hop