Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De Kromme Klok IPA (Columbus)  (gelezen 3990 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
De Kromme Klok IPA (Columbus)
« Gepost op: 04-01-2008 21:47 u »
Dit is mijn eerste echte poging om een vast recept te ontwikkelen wat ik in de toekomst elke keer een beetje kan veranderen om zo tot een 'huisreceptuur' te komen en om ingredienten beter te leren kennen. Mijn 'brouwerij' heb ik al een hele tijd geleden "De Kromme Klok" genoemd, dus dit wordt dan 'De Kromme Klok IPA'.

In dit recept heb ik een combinatie van pils en palemout gebruikt en een redelijke hoeveelheid carahell om een flinke body te geven om zodoende de bitterheid beter te balanceren. De Special-B is er voor om de kleur wat donkerder te maken. Voor mijn doen een simpel recept. Volgende keer wil ik de carahell vervangen voor munichmout.

15 liter   %  gram
pilsmout   65,9  3000
palemout   22,0  1000
carahell   11,0  500
SpecialB    1,1  50

Maischen: 60 minuten op 65°C, daarna doorverwarmd tot 72°C en 10 minuten vastgehouden. Daarna begonnen met afhevelen.

aa%   gram  min  IBU
Crystal  2,5     9  FWH    3,4
Magnum  15,2     12  75   30,3
Columbus  13,1     10  30    16
Columbus  13,1     15  5    0

De hop heb ik Magnum als bitterhop vanwege het hoge alfazuur en lage cohumulone. De Columbus is een geweldige hop, maar toch wel scherp als die gebruikt wordt als bitterhop. Dus die heb ik gebruikt als flavorhop en aromahop. De Crystal leek me een mooie aanvulling op de Columbus.

Gist: Scottish ale
begin SG: 1063
verwacht eind SG: 1017
bitterheid: 50 IBU

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: De Kromme Klok IPA (Columbus)
« Reactie #1 Gepost op: 07-01-2008 11:26 u »
Ik denk dat Special B en Scotch Ale niet zo'n fraaie combinatie is in een IPA. De gist accentueert die gebrandheid en rozijn-achtige smaken heel sterk... en er ontstaat ook een typische kruidigheid bij deze gist, ook al vergist je op 18 oC.

Ik vraag me af of de Scotch Ale een goede gist is voor een IPA :weetniet:.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2008 11:31 u »
Ik ben die US-05 gewoon ook heel erg zat. Wyeast geeft voor een IPA ook de Scotch Ale gist als optie en op een aantal Amerikaanse fora hebben mensen hier goede ervaringen mee in een IPA. Ik vraag me af of 1,1% Special B nou zoveel (storende) smaak gaat opleveren. We gaan het zien. Voorlopig ruikt het bier heel erg naar citrus hoppen en de Scotch ale gist haal ik er ook duidelijk uit.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2008 11:42 u »
Volgens mij zou zowel de Chouffe gist als de Westmalle gist het heel goed doen in een IPA. Maar het is al te laat begrijp ik. Voor wat betreft de US05, ik ga een heel eind met je mee. Het is best een opvallende gist, die zelfs wat gaat storen als je veel bieren met deze gist drinkt. Echter, ik heb gisteren een 10%-er (zelfgebrouwen) met deze gist geproefd, en in combinatie met veel alcohol is het toch wel een erg lekker gistje hoor. Mijn volgende barley wine wordt gewoon weer met de US05. Die moet ik overigens weer snel gaan brouwen, ik heb nog maar een paar flesjes staan.l

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2008 11:44 u »
Inderdaad... we'll see ;), misschien kunnen we er eentje ruilen op het ONK ;D.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2008 14:27 u »
Voor wat betreft de US05, ik ga een heel eind met je mee. Het is best een opvallende gist, die zelfs wat gaat storen als je veel bieren met deze gist drinkt. Echter, ik heb gisteren een 10%-er (zelfgebrouwen) met deze gist geproefd, en in combinatie met veel alcohol is het toch wel een erg lekker gistje hoor. Mijn volgende barley wine wordt gewoon weer met de US05. Die moet ik overigens weer snel gaan brouwen, ik heb nog maar een paar flesjes staan.l

Ik vind dat de US-05 in bieren met minder alcohol een te scherpe smaak heeft. Ik ben het met je eens dat je heel goed een barleywine mee kunt maken, dat heb ik ook al eens gedaan, was goed. Er moet bij deze gist altijd voldoende body en/of hop tegenover staan.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2008 18:10 u »
Ik zit nu aan deze IPA en ik ben best tevreden met dit bier.

- De Scotch Ale gist is niet echt goed te proeven. De bitterheid en 'scherpte' van de US hoppen overschaduwen het gistprofiel. Natuurlijk is er wel iets te proeven van deze gist, het bier is licht fruitig en heeft een licht diacetyltje. En het bier is maar uitgegist tot 1016. Ik vind dat heel goed smaken in zo'n bitter bier.
- De smaak die ik altijd met de US-05 associeer komt blijkbaar niet van de gist, maar van de hoppen.
- Het gebruik van een niet-Amerikaanse hop als bitterhop vind ik goed uitgevallen.
- Ik ga de volgende keer meer (lichte) caramout toevoegen.
- Volgende keer misschien ietsje minder bitter en wat meer aromahop, het aroma is niet echt uitgesproken hoppig.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2008 20:37 u »
Interessante conclusies. Ik heb in mijn Barley Wine ook een groot deel Magnum bitterhop gebruikt, ben benieuwd of ik daar ook tevreden over ben.

- Ik ga de volgende keer meer (lichte) caramout toevoegen.

Behoud je wel de Special B en proef je deze überhaupt terug?

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2008 21:37 u »
Ik denk dat ik de Special-B niet meer ga gebruiken. Het geeft alleen een kleureffect wat je volgens mij ook met palemout als basis krijgt. Ik wilde het dit keer gebruiken omdat ik maar een paar dingen t.o.v. de vorige IPA wilde veranderen. Anders weet je natuurlijk nog niets.

De (meeste) commerciele IPA's die ik gedronken heb hadden veel meer body dan dit bier (ook al kwam het in de goede richting), dus volgende keer hoger maischen en/of meer lichte caramout.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2008 00:11 u »
Ik denk dat ik de Special-B niet meer ga gebruiken. Het geeft alleen een kleureffect wat je volgens mij ook met palemout als basis krijgt.

Pas op die 1,1% Special B geeft volgens mij zeker een smaakeffect. Als je het weglaat, ga je 't misschien missen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 28-02-2008 06:50 u »
Iedere mout die je toevoegd aan je recept heeft sowieso een smaak effect en een kleur effect !!

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-02-2008 08:29 u »
Pas op die 1,1% Special B geeft volgens mij zeker een smaakeffect. Als je het weglaat, ga je 't misschien missen.

Ik ben van mening dat door de lage hoeveelheid er niet veel van die rozijnachtige smaak overblijft. Daar moet je toch echt meer voor toevoegen (>3% bv.). Je kan best gelijk hebben dat ik het ga missen ook al is de smaakinvloed klein, ik moet er nog even over nadenken. Wie weet ga ik het nog vervangen voor 2-3% Cara120.

Tags: recepten IPA