Proefbier van de maand januari: Amstel 1870

Gestart door Edgar, 03-01-2008 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Eén van de beste Nederlandse pilzen op de Nederlandse (laat staan de Belgische) markt is volgens mij Amstel 1870. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft vormen 1870, Brand UP en Christoffel Blond   een trio dat flink boven de rest uitsteekt.

Nu verkoopt Amstel dat bier met de bekende etiketkolder op het van 'een recept uit 1870', maar toen ik het gisteren nog eens aandachtig proefde kwam één bepaald aroma van ná 1870 toch wel erg sterk naar voren: ?????. Misschien dat na 137 jaar dan toch een kleine wijziging in het recept is geslopen.

In zo'n geval laat ik altijd mijn vriendin meeproeven en die riep ook meteen: '???' en dan weet ik het dus zeker (ze heeft altijd gelijk).

Verzoekje: zouden jullie ook even willen proeven? Je proeft het iets beter als het bier een tijdje gestaan heeft en er wat koolzuur en geurcomponenten zijn verdampt.


Edit MO: om het spannend te houden heb ik weggehaald wat Edgar proefde.

MO

Goed idee. Laten we dit tot bier van de maand bombarderen. Ik verander meteen even het topic.

Mijn voorstel: geïnteresseerden proeven deze maand een Amstel 1870. Op zaterdag 2 februari post iedereen zijn proefnotities. Let erop dat je ook de tht datum noteert.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 03-01-2008  11:33 uEén van de beste Nederlandse pilzen op de Nederlandse (laat staan de Belgische) markt is volgens mij Amstel 1870. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft vormen 1870, Brand UP en Christoffel Blond   een trio dat flink boven de rest uitsteekt.

Die amstel en brand vind ik allebei vreselijk vies. Die christoffel is gewoon de lekkerste Nederlandse en Belgische pils, maar inderdaad smaken verschillen :biersmile:

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Ik doe mee, Amstel 1870 vind ik wel een lekker bier... kijken hoe ie smaakt als je kritisch proeft ;D!

William

Is het een idee om tijdelijk een slotje op dit item te doen en om het in de forumkalender op te nemen zodat we eraan herinnerd worden?

MO

Ik wilde dit topic eigenlijk open houden. Ik zal regelmatig een update hier plaatsen ter herinnering.

Oscar

Uiteraard doe ik mee...toch leuk dat mijn idee alsnog via deze weg gestalte krijgt.. :biersmile:

thibolleke

Weet iemand waar je die Amstel in België makkelijk kunt scoren?

Pils keuren, dat wordt leuk.

Edgar

Citaat van: thibolleke op 03-01-2008  14:05 uWeet iemand waar je die Amstel in België makkelijk kunt scoren?

Lastig. Ik denk toch dat je daarvoor naar Nederland moet komen. Ook volgens de Heineken website alleen verkrijgbaar in Nederland.

Het forumuitje is misschien een mooie gelegenheid?

Oscar

Citaat van: thibolleke op 03-01-2008  14:05 uWeet iemand waar je die Amstel in België makkelijk kunt scoren?

In Zutphen kun je deze wel kopen... lopen we de 19e wel ff langs een supermarkt of slijterij.... :D

thibolleke

Ja het zal dan op het forumuitje moeten. Ik moet trouwens ook ineens zo'n Nederlands verloopstuk halen voor mijn ijskast  :idea:
Hopelijk ligt het allemaal niet te ver van mekaar. Ik ben vandaag namelijk weer eens in de krukken gesukkeld. Volgens mij ben ik er niet uit voor de 19e.

RobinB

De 1870 is best een lekkere pils inderdaad!
Toch is de Christoffel mijns inziens een stapje hoger, maar is dit nog wel een pils met zn 6%alc en 43 IBU?
Wel lekker veel Saaz...

Adrie

Citaat van: thibolleke op 03-01-2008  17:15 uJa het zal dan op het forumuitje moeten. Ik moet trouwens ook ineens zo'n Nederlands verloopstuk halen voor mijn ijskast  :idea:
Hopelijk ligt het allemaal niet te ver van mekaar. Ik ben vandaag namelijk weer eens in de krukken gesukkeld. Volgens mij ben ik er niet uit voor de 19e.

Vlak bij de brouwerij is een slijterij die voor Zutphense begrippen redelijk veel bier heeft. Volgens mij heeft hij ook wel de 1870.

Caspar

Feit is wel dat ik steeds nieuwsgieriger wordt om te proeven... Om heel eerlijk te zijn drink ik best regelmatig Amstel 1870, ik heb deze pils altijd voor de visite staan (ik ben ze langzaam aan het opvoeden en als ze echt geen speciaalbier lusten is dit een aardig alternatief ;D). Ik ben me echter nooit bewust geweest van een mogelijke smaakafwijking.


William

Citaat van: Edgar op 14-01-2008  14:16 uIk vind de opmerkingen toch te specifiek hoor, en ook te kwalificerend, om nog onbevangen te kunnen proeven.

Mee eens, daarom mijn eerder verzoek om er een tijdelijk slotje op te doen. Door de opmerkingen ging ik al heel erg op zoek naar een xxxx, yyyy en een bepaalde zzzzz.

De forumenthousiasten kennende is het heeeeel moeilijk om niets te schrijven. Ik schat zo in dat dit bier de dag na het forumuitje al helemaal is geanalyseerd ;)

Menno

Citaat van: thibolleke op 03-01-2008  17:15 uHopelijk ligt het allemaal niet te ver van mekaar. Ik ben vandaag namelijk weer eens in de krukken gesukkeld.

Thibolleke, als je nog aan het 'sukkelen' bent, dan wil ik voor jou wel de Amstel 1870 meenemen, hoor.  ;)

thibolleke

Ah bedankt voor het aanbod Menno,
maar als die slijter niet zo ver van de brouwerij is ga ik daar wel even voor die Amstel.
Ik gebruik mijn krukken al niet meer en kleine afstanden kan ik te voet al doen.

Hopmans

Citeermaar als die slijter niet zo ver van de brouwerij is ga ik daar wel even voor die Amstel.

Uit de mond van een Belg is dit naast vloeken nog een complete sex/sm-orgie in de kerk denk ik.

 :)

Caspar

Hahaha, veel slijters verkopen dit bier niet... moet je echt even de supermarkt in. Ik zou Menno een flesje mee laten nemen ;).

Off-topic: Menno, help even onthouden dat ik je Amarillo meeneem zaterdag!

Menno

Citaat van: Caspar op 16-01-2008  20:43 uHahaha, veel slijters verkopen dit bier niet... moet je echt even de supermarkt in. Ik zou Menno een flesje mee laten nemen ;).

Het is inderdaad een kleine moeite, hoor! Hoeveel wil je hebben? Flessen worden per stuk, maar ook per 6-pack verkocht!  ;) Een bak neem ik niet voor je mee...  ;D


Citaat van: Caspar op 16-01-2008  20:43 uOff-topic: Menno, help even onthouden dat ik je Amarillo meeneem zaterdag!

Bij dezen!  ;D

thibolleke

Menno bij deze mag je wel een 6-packje meenemen voor mij.
Dank bij voorbaat.
Ik neem ook wel een eigenbrouwseltje mee voor jouw.

Menno

Citaat van: thibolleke op 17-01-2008  11:50 uMenno bij deze mag je wel een 6-packje meenemen voor mij.
Dank bij voorbaat.
Ik neem ook wel een eigenbrouwseltje mee voor jouw.

Done!  :duimop:

MO

Ik heb dit bier vandaag officieel geproefd met notities. Allen: denk eraan: volgende week zaterdag kun je je proefnotities posten.

Oscar

Ik heb vandaag bij de supermakt (Super de boer), mitra, GAL&GAL, en mijn favoriete slijterij gekeken, geen van allen had de Amster 1870  :'(....van de week de AH maar eens proberen. Raar dorp dat Enschede.

Gerb


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.