Hopoogst 2008

Gestart door oranjeboombiertje, 01-01-2008 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Hoe lang (hoeveel jaar) zitten die nu in de grond Oscar? Indrukwekkende groei!

Oscar

Die Saaz is nu van het 2e jaar, en de Magnum ook maar die begint nu pas langs de pergola te klimmen.

Oscar


Ik kom vanavond thuis en loop, zoals gewoonlijk, mijn tuintje in om mijn hopjes te bekijken (Routine klus  :D). Stomverbaasd zie ik maar 1 plant,
de Saaz, rechtop staan.. ??? i.p.v. 2 planten. Ik denk meteen "Vandalisme  :police:" , maar die andere plant stond nog wel rechtop. Blijkt dat die andere plant, de magnum hop, lekker lui en lang uitgestrekt op de grond ligt te rusten. Heeft natuurlijk zelf het touwtje doorgeknaagd.

Dus ik :"Maar dat gaat niet gebeuren !"  :neenee:  Hup de hoogte weer in jij, klimmen zul je ! Rusten doe je maar als je uitgebloeid bent, jij
doerak. Eerst probeer ik weer de eindje aan elkaar te knopen, maar die hop is slimmer dan je denk en had het touw op 2 punten aangeknaagd,
dus het touw brak nu op een 2e plaats.  >:(  Dan maar meteen grove maatregelen en uit de klus la in de keuken (iedereen heeft wel een lade in
de keuken met ongeorganiseerde handigheidjes zoals touw e.d.) een bolletje touw gehaald. Het basiskoord van de hop (nog niet aangeknaagd)
verbonden met het nieuwe stukje touw en de lijn weer strak getrokken en vastgebonden aan de pergola. "Zo jongen, en nu zul je je weer gedragen
en doen wat moeder natuur van je vraagt: Groeien tot een mooi hopdakje."

De dagelijkse controle van de hopjes blijkt toch maar weer een bittere noodzaak  :D


Bron : "Uit het dagboek van een bierofiel", Hoofdstuk 4, Blz 75.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Oscar,

Er bestaan hier volgens mij wel praatgroepen voor, overweeg het eens hulp te zoeken :D ;D

 :degroeten:
Wesley

EBC

Welk een stoute hopperd! Dagopvang regelen?

EBC

Mijn Centennial rhizoom heeft de aanval van de overijverige kauw overleefd. Hij is weer aan het groeien. Erg hard gaat het niet, maar ik troost me met de gedachte dat de grootste groei onder de grond plaatsvindt. Volgend jaar, dan gaat ie de lucht in.

Ik denk dat hij dit weekend het klimdraadje gaat omarmen. en het is nog maar mei, oogsttijd is nog een paar maanden weg. Wellicht krijg ik nog een paar belletjes...

Menno

Oscar, hartelijk dank voor je epos, mijn humeur is weer behoorlijk stijgende! ;D

Ben benieuwd naar hoofdstuk 5. Item voor BrouwTV?  ::)

goom

Ik heb een stek van Tettnanger.
Wie wil er ruilen?

Oscar

Eigenlijk is hop maar een rare plant. Deze wil namelijk het liefst de hoogte in groeien, en als je dat belemert dan zoekt ie gewoon een alternatief.

Aangezien ik mijn hop na ± 2 meter verticaal horizontaal laat groeien. Hierdoor gaat ie uit alle "knooppunten" weer nieuwe stengels maken die dan weer verticaal kunnen gaan groeien. Ha, maar ik ben niet voor 1 gat te vangen  >:D en ook die uitlopers ga ik weer horizontaal leiden. Hierdoor krijg ik een enorm netwerk van hop "uitlopers"  die dan dwars over mijn pergola worden geleid. Best wel een leuk spel tussen mij en de hop  :D  'ns kijken wie er gaat winnen... ;D

Menno

Oscar, ik begreep dat je niet teveel uitlopers moet hebben ivm verminderde oogst?  :weetniet:

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op je 'dakje' hoor!  ;)

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Menno op 25-05-2008  21:16 uNeemt niet weg dat ik jaloers ben op je 'dakje' hoor!  ;)

Ergens in juli kom je gewoon bij mij brouwen  kunnen we ook nog ff onder het hopdakje een biertje drinken... :brouwen:

Menno

Dat is beloofd!  :dansen:

Wacht ff, juli... Even via ander kanaal afstemmen, Oscar!  :duimop:

Pieter.

Citaat van: Menno op 25-05-2008  21:16 uOscar, ik begreep dat je niet teveel uitlopers moet hebben in verband met verminderde oogst?  :weetniet:

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op je 'dakje' hoor!  ;)

 :degroeten:

Hij bedoeld volgens mij de uitlopers die tussen de bladeren uit groeien.

Bij mijn planten die inmiddels 6 a 7 meter hoog zijn beginnen die zijscheuten ook een aardig oerwoud te vormen, dat word nog wat om alles in goede banen te leiden. Hoger klimmen kunnen de planten niet meer, dus ik laat ze groeien totdat ik ze met een grote bocht weer wat naar beneden kan leiden.

 :degroeten:


Edgar

 :hoera: Het ziet er naar uit dat de stekken Challenger, die ik mocht afsnijden van de hopboer/campingbaas in Frankrijk, aan het wortelen zijn geslagen. Simpel zeg, gewoon die dingen in een pot met water hangen, er niet meer naar omkijken, en hoepla. Binnenkort dus stekken echte Challenger alhier te verkrijgen.

East Kent Goldings had ik veel minder van, en dat ziet er niet zo positief uit, maar dat komt dan wel een volgende keer.

Oscar

Aanschouw de groei van mijn "I'll take over your garden" hopplant  ;D




oranjeboombiertje

Bij mij is de magnum hop pas omgewaaid/gevallen. Het is gebeurt toen ik er niet was maar er is gewoon 1 van de stokken doorgebroken en daardoor is de hele plant omgevallen vanaf halverwege de hoogte. De plant leeft nogsteeds en groeit prima, alleen nu vanaf 1,5 meter in de lucht gaat zij horizontaal.

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oscar op 08-06-2008  11:38 uAanschouw de groei van mijn "I'll take over your garden" hopplant  ;D

Ik krijg plotseling een flashback van Jan Wolkers' Achtertuin  ;D

Edgar

Citaat van: Edgar op 04-05-2008  19:47 uWesley het groeit als kool daar zeg! Ik vrees een beetje voor je constructie, als er straks hop en wind op komt te staan.

Die zeldzame gelegenheid om Wesley een keer te ziejewellen kan ik niet laten voorbijgaan... ;)  Gelukkig leeft de boel nog. Ben wel weer erg benieuwd naar Wes' 'Ja maar...' ;D

Ik vreesde voor mijn Magnum trouwens, toen hier vorige week een ongekend zware onweersstoring voorbijtrok. Ik heb geluk gehad, de boel leeft nog.

oranjeboombiertje

Ja maar,

Nee toch niet ;D

Dit is overigens wel iets dat ik niet verwacht had, de stok is gewoon volledig doorgebroken, dat terwijl het allemaal compleet nieuwe stokken zijn.

 :degroeten:
Wesley

BierBonG

Citaat van: Oranjeboombiertje op 08-06-2008  12:42 uJa maar,

Nee toch niet ;D

Dit is overigens wel iets dat ik niet verwacht had, de stok is gewoon volledig doorgebroken, dat terwijl het allemaal compleet nieuwe stokken zijn.

 :degroeten:
Wesley

Hmm.... avondje stappen... nieuwe gebroken stokken....  :denken:

EBC

Die kleine Centennial doet nog steeds zijn best.


goom

Ik had ene merkur die het goed deed.
Opeens werden de blaadjes vanonderaf geel en steeds geler.
Het leek wel of de plant af ging sterven.
Gelukkig kon ik een stek afknippen die nu op water staat om woter te trekken.
De plant is nu afgestorven.
Kan iemand mij aangeven wat er aan de hand is?


ps heb een Tettnanger stek en Saaz stek te ruil en na mijn zomer vakantie (eind juli) ga ik Cascade stekken
 

Oscar

Citaat van: EBC op 16-06-2008  17:04 uDie kleine Centennial doet nog steeds zijn best.

Mijn Saaz doet momenteel verwoede pogingen om niets vermoedende voorbijgangers te pakken  >:D  :D :D  Als ik alles in de lengte zou moeten rekenen kom ik wel op 20 meter hopplant (geen geintje !!)

Henielma

Citaat van: goom op 16-06-2008  20:07 uIk had ene merkur die het goed deed.
Opeens werden de blaadjes vanonderaf geel en steeds geler.
Het leek wel of de plant af ging sterven.
De plant is nu afgestorven.

Goom, het zou verwelkingsziekte kunnen zijn. Die Merkur van mij zou daar ook wel eens last van kunnen hebben. De onderste blaadjes krijgen gele randen.

Jaren geleden heb ik Climatis gehad en die had er jaar na jaar last van. De plant loopt dan gewoon uit, groeit hard en ineens verwelkt de hele plant. Het volgende voorjaar weer opnieuw. Het heeft iets met de wortels en de grondsoort te maken dacht ik.


EBC

Het kan ook zijn dat je last hebt van veenmollen. Dat is een grote gravende krekel. Die bijten dan gewoon je plant door, net onder de grond. Als je het restant zo uit de grond kan trekken, zonder wortel, dan is het raak...

En dan heb je een probleem, want die beesten zijn geen pretje.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.