Hopoogst 2008

Gestart door oranjeboombiertje, 01-01-2008 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Deze hopboer verkoopt ook planten.
Ik weet geen prijzen, per toeval site gevonden:

http://www.hoppecruyt.be/

Herman

Ik heb voor mijn nieuwe woning 3 nieuwe hopsoorten aangeschaft, Hallertau Perle, Hallertau Tradition en Tettnanger. Hopen dat de Drentse grond een mooie opbrengst geeft.

SiriS

Citaat van: Adrie op 04-02-2008  13:15 uZorg voor een goed ontwaterende grond met veel compost en geef regelmatig extra stikstof. Een mengsel van koeienmest en kippenmest schijnt ideaal te zijn, maar ik heb nog nergens kippenmest gevonden.

Adrie,

Probeer het volgende bedrijf maar eens voor kippenmest (gebruik ik zelf ook):

http://www.dewilde.nl/index.asp?id=37&paginaid=34#153

Als je nog tijd over hebt zijn de rozen ook wel interessant. Firma De Wilde is mijn favoriete tuincentrum in Nederland.

Groet, SiriS

Pieter.

Bereid je wel goed voor, graaf flinke gaten en doe er worteldoek in anders staat je hele tuin na een paar jaar vol met hop.

Laat niet teveel scheuten groeien, vier is meer dan genoeg knip de rest weg.

Zorg voor een stevige 3 poot van bamboe, liefst zo hoog mogelijk en als het kan veranker deze ergens aan, in de zomer kan het ook hard waaien.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Herman op 11-02-2008  22:09 uIk heb voor mijn nieuwe woning 3 nieuwe hopsoorten aangeschaft, Hallertau Perle, Hallertau Tradition en Tettnanger. Hopen dat de Drentse grond een mooie opbrengst geeft.

Tip: zet er ook een hoog-alfa variant tussen zoals Magnum. Daar heb je nog wat aan. Dat nobele spul is met twee brouwsels op.

goom

Goed advies pieter

Ronnie

Nog even voor als je voor je vrienden dit jaar scheuten/plantgoed wil geven:

De beste methode om te vermenigvuldigen is AFLEGGEN: graaf het teveel aan opkomende scheuten een eind verder in en knip pas half augustus af van de basis.

Zo heb je telkens een mooie voet die je de komende winter kan uitgraven en elders planten.

RobinB

Citaat van: Herman op 11-02-2008  22:09 uIk heb voor mijn nieuwe woning 3 nieuwe hopsoorten aangeschaft, Hallertau Perle, Hallertau Tradition en Tettnanger. Hopen dat de Drentse grond een mooie opbrengst geeft.
Hehe, die Tradition heb ik ook besteld! :D

Herman

Bijgaand een fotootje van mijn zaterdag gearriveerde hopjes. Links staat de Perle, in het midden de Hallertau Tradition en rechts de Tettnanger. Redelijk dikke wortelstokken, veel spruiten. De Tettnanger is het verst.


MO

Mijn Saaz en magnum doen nog helemaal niets. De Spalt is wel begonnen (zie foto). A3, jij hebt geen foto geplaatst maar ik heb jouw bakken gezien. Hop komt eigenlijk altijd als een paars/witte scheut naar boven. Jij had een soort kleine groene plantjes die wel op hop leken, maar....volgens mij wat het gewoon onkruid. Heb jij nu ook al scheuten?



Adrie

Ja, ik heb nu duidelijk van die paarse scheuten. Je ziet ze per dag groter worden, ongelofelijk hoe snel dat nu gaat. De grootste scheuten zijn al een centimeter of tien.

Oscar

Citaat van: Adrie op 28-02-2008  09:43 uDe grootste scheuten zijn al een centimeter of tien.

Dat is snel, staan zeker op een zonnig plekje. Mijn scheuten staan niet zo erg zonnig, dus dat gaat wat trager. :(

Adrie

Tja, en het is de Hallertau Mittelfruh, die is altijd rap. Van de Spalt Select staan nu drie piemeltjes van een centimeter of twee boven de grond.

oranjeboombiertje

Bij mij is de Saaz duidelijk het verste. Van het weekend zal ik eens proberen een foto te maken en te posten, ze zijn ook zeker 10 cm.

 :degroeten:
Wesley

MO

Wesley, je doet het weer: vorig jaar deed jouw kindje-Saaz van mijn mamma-Saaz het ook al veel beter. En nu dus weer, want bij mij komt er nog helemaal niets boven. Geinig.

Oscar

Wesley, tap je stiekem stroom af bij de buren? Voor al die verwarmingslampen  :D :D

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 28-02-2008  11:44 uWesley, tap je stiekem stroom af bij de buren? voor al die verwarmings-lampen  :D :D

Gewoon een draadje naar een lantaarnpaal trekken...  :D

Pieter.

Lachen want ook mijn Saaz (die van MO) groeit het snelst, nu ook bijna 10 cm hoog, terwijl de anderen nog maar net hun koppies uit de grond steken :)

Zit er aan te denken 1 bitterhop weg te halen en een aromahop te bestellen...

 :degroeten:

MO

Ik mijn eigen Saaz stekken dit jaar en meteen in een pot zetten. Die plant moet vernieuwd, dat is duidelijk.

Pieter.

Herman, heb je jou plantjes bij http://www.eickelmann.de besteld?

 :degroeten:


Herman

Pieter,

Ja klopt. De opgegeven prijs moet je wel 1.50 per plant bij optellen ivm pakketpost naar het buitenland. Komt dus op 7.40 incl verzending per plantje (heel goed verpakt moet ik zeggen, dat kan bijna niet misgaan).

Adrie

Wordt het niet eens tijd voor een ruilbeurs? Als we nou allemaal twee of drie stekken maken van onze hoppen en die meenemen naar het forumuitje in april? Ik heb nog wel interesse in 1 of 2 hopplantjes van een andere soort dan die ik nu heb (H. Mittelfrüh en Spalt Select).

Stekken is heel makkelijk: wacht tot de plant voldoende scheuten heeft die een centimeter of 30 zijn (er moet wel blad aan zitten). Als je hop ouder is dan een jaar heb je scheuten zat. Voor het kweken van hop moet je immers maar drie tot vijf scheuten gebruiken en de rest afknippen. Die kun je dus gebruiken om te stekken. Zet de scheuten in een glas water en na een paar dagen tot een week zie je worteltjes verschijnen. Zet ze dan in potjes met potgrond en ze groeien snel verder.

Uit ervaring weet ik dat dit werkt, maar alleen in de groeifase die duurt tot 21 juni. Daarna gaat de plant zijn bloeifase in en kun je niet meer stekken. Weet ik ook uit ervaring.

MO

Geniaal idee! Niet dat ik nog plaats heb voor hop (ik hoef dus zelf geen nieuwe stekken), maar ik maak met alle liefden per plant die ik heb 10 stekken ("Saaz" Spalt Select en Magnum).

Ik zou eigenlijk wel graag Tettnang willen, ik vind dat een hele lekkere hop. Dat vermoord ik mijn Spalt Select gewoon.

Oscar

Goed idee, ik hoop alleen dat ik begin april al kan stekken. Ik heb zelf ook nog ruimte voor 1 hop plantje. Ikzelf heb de Saaz-kloon ( :D) van MO en nog een hop van Wesley (welke was dat ook al weer ???). Ik wil nog wel een flinke bitterhop.

Oscar

Citaat van: Oscar op 29-02-2008  09:51 uen nog een hop van Wesley (welke was dat ook al weer ???).

Oh ja, die vent in die rode Ferrari, Magnum.. :D.  Ik wil wel een stekje Spalt-select.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.