Hopoogst 2008

Gestart door oranjeboombiertje, 01-01-2008 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacob

Weet iemand wat de beste tijd is om hopplanten te verplaatsen want die van mij wil ik eigenlijk ergens anders hebben maar ik wil ook bloemen  dit jaar?
Jacob

Adrie

In de winter. Het kan op dit moment, maar wacht niet te lang, want die van mij beginnen al uit te lopen.

jelle

Citaat van: Niels op 01-02-2008  19:47 uDas een mooi adres voor een stekkie.

Jammer dat ze niet in Cascade kunnen voorzien, maar wel een mooie sortering europesche hoppen.
Misschien zou iemand iets kunnen zeggen over eventuele gevaren die kleven aan het importeren van een Amerikaanse hop.
Zou zo niet weten of het een risico kan vormen om een vreemd soort te introduceren in de Nederlandse tuin.

Ik heb wel een paar aanbieders gevonden, met een vermelding dat er een quarantaine heerst op import van hopplant materiaal
zie; http://oregonhops.org/roots_where.html

Over export wordt niet gerept, en ik denk dat het niet verboden is om te leveren maar moet dit nog vragen.

 

hallo

Import van planten is moeilijk maar niet verboden.
Wil je er moeite voor doen kun je info aanvragen bij de De Plantenziektenkundige Dienst (PD) van het min. van landbouw,
of de NAK http://www.nak.nl/default.asp?PageId=138
Het plantmateriaal moet dan aan strenge eisen voldoen.

Groet jelle

Menno

Citaat van: Adrie op 01-02-2008  20:45 uIn de winter. Het kan op dit moment, maar wacht niet te lang, want die van mij beginnen al uit te lopen.

Heb je het nu over verplanten, nieuw planten of allebei?  ???

Oscar

Citaat van: Menno op 01-02-2008  23:23 uHeb je het nu over verplanten, nieuw planten of allebei?  ???

Het verplanten! Maar volgens mij had Adrie mitelfrüh, en die heeft een vroegere periode. "Normale" hop begin pas eind maart/begin april uit te lopen. Morgen (vandaag eigenlijk) ga ik de oude hopplant verwijderen (klein tuinonderhoud).

wiwi

Begint de Mittelfrueh echt zo vroeg? Bij Eickelmann is die pas in mei weer ter beschikking, dat zou voor deze variëteit dan wel zeer laat zijn.

Edgar

Citaat van: Oscar op 02-02-2008  01:40 uMorgen (vandaag eigenlijk) ga ik de oude hopplant verwijderen (lein tuinonderhoud)

Da's laat, dus pas op dat je voldoende aarde meeneemt om zo min mogelijk te stressen. En vergeet de mest niet in het plantgat! mijn Magnum is ook al bezig (heeft de verhuizing overleefd :hoera: ) en ook bij de Saphir zie ik al wat groens ontstaan.

Over vroeg gesproken: gisteren hoorde ik de eerste merel alweer fluiten. Bijna lente.

MO

Hola, dat moet de Tjif Tjaf (spelling?) zijn volgens vogelaar A3.

Ach, je kunt hop best laat in het seizoen planten. Je moet alleen geen oogst meer in datzelfde jaar verwachten.

Een van de problemen met de huidige hopschaarste is dat het drie jaar duurt voordat er een volwaardige hopoogst aan de planten hangt.

Edgar

Citaat van: MO op 02-02-2008  10:26 uAch, je kunt hop best laat in het seizoen planten. Je moet alleen geen oogst meer in datzelfde jaar verwachten.

Ahja ik had te snel gelezen en dacht dat Oscar z'n plant wilde verplaatsen. Gewoon planten is geen probleem. En de sterkere groeiers die je in maart/april plant, geven dan nog een oogstje ook.

(Tjiftjaf? Klonk als een merel. Een tjiftjaf, doet die niet Tjif! Tjaf!?) (Het was in elk geval geen hop.)

goom

Kan je bij de Duitse plantenzaak alleen via creditcard betalen?

Edgar

Citaat van: goom op 02-02-2008  10:34 ukan je bij de Duitse plantenzaak alleen via creditcard betalen ?

Volgens mij kan je ook storten. Ik denk dat ik ook destijds gewoon geld heb overgemaakt.

goom

Zal ze maar mailen.

EBC

Het zal een merel zijn, die heb ik hier ook al gehoord vorige week 's morgens vroeg.

De tjiftjaf is nog op doorreis naar onze streken...maar zeker één van de eerste bezoekers!

William

En ook hier zijn de merels al 2 weken actief in de ochtend.

Edgar

't was 's avonds maar dat mag ook he?

EBC

In Belgie is altijd alles wat later...  ;D

jeroenvt

Citaat van: goom op 02-02-2008  10:34 ukan je bij de Duitse plantenzaak alleen via creditcard betalen ?
Ik heb met mijn creditcard via PayPal betaald, volgens mij kun je daar tegenwoordig ook bankrekeningen aan koppelen. Maar dan zou je daar even moeten checken: http://www.paypal.nl/nl op de homepage staat iets over het betalen met bankrekeningen.

Oscar

Het begin van leven.....






 :dansen:

Ronnie

Citaat van: Oscar op 03-02-2008  17:52 uHet begin van leven.....

Verdorie! Dat is vroeg zeg. Let op dat er geen flinke nachtvorst komt, in dat geval, met wat stro en daarboven een plastiek afdekken Oscar!

oranjeboombiertje

Bij mijn hoppies is er ook al leven te zien, al een tijdje overigens. De spruiten die uit de Saaz komen zijn bij mij al bijna 10 cm lang, het gaat echt hard dus.

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Mijn Spalt is ook al een paar centimeter boven de grond. Een stuk of 15 uitlopers heb ik geteld. De Mittelfrüh doet het wat rustiger aan: een paar kleine knopjes boven de grond.

Menno

Citaat van: Edgar op 02-02-2008  07:56 u...en ook bij de Saphir zie ik al wat groens ontstaan.

Edgar, de hop die je in Zutphen bij je had, kwam die uit eigen tuin? Zo ja, dan heb ik wel interesse in een stekje!  :duimop:

Wanneer kan men eigenlijk stekjes maken / nemen (heb geen 'groene vingers'  :-\, gelukkig vrouw-lief wél :D)? Groeit hop ongeveer gelijk aan druiven? Dan kan ik mijn vader wel vragen mij te helpen hop mooi te laten groeien!  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Menno op 04-02-2008  12:10 uGroeit hop ongeveer gelijk aan druiven?

Zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hop.html#Kweken

Hopbier

Oscar

Citaat van: Menno op 04-02-2008  12:10 uWanneer kan men eigenlijk stekjes maken / nemen

Ik denk zo rond april, maar als de natuur in de war is, dan wellicht ergens in maart....

Adrie

Je kunt stekken tot 21 juni. Na die tijd gaat de bloeifase in van de plant en lopen stekken niet meer uit. Stekken is eenvoudig: neem de top van een stengel, zet die in het water en na korte tijd ontstaan worteltjes. Dan zet je het plantje in de aarde en je ziet hem groeien. Na 21 juni ontstaan er geen worteltjes meer.

Je kunt als alternatief ook wortelstokken van een plant af halen en hiermee een nieuwe plant kweken. Dat kun je het best in de winter doen.

Zorg voor een goed ontwaterende grond met veel compost en geef regelmatig extra stikstof. Een mengsel van koeienmest en kippenmest schijnt ideaal te zijn, maar ik heb nog nergens kippenmest gevonden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.