Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lambiek in glas of plastic?  (gelezen 7057 keer)

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Lambiek in glas of plastic?
« Gepost op: 27-12-2007 14:34 u »
Deze discussie is afgesplitst van 'Mijn eigen brouwkot'

Johannes

Gegroet,

Citaat van: Penners
Als ik het goed begrijp wil je dus met wilde gisten aan de slag.
Klinkt geweldig, maar ben je niet bang voor besmettingsgevaar.

Eigenlijk niet. Ik moet gewoon zorgen dat alles goed ontsmet is. De enige echte maatregel die ik ga nemen is niet meer in plastic vergisten omdat je dat nooit helemaal proper krijgt.

jonas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
Lambic in glas of plastic?
« Reactie #1 Gepost op: 27-12-2007 15:11 u »
Eigenlijk niet. Ik moet gewoon zorgen dat alles goed ontsmet is. De enige echte maatregel die ik ga nemen is niet meer in plastic vergisten omdat je dat nooit helemaal proper krijgt.

Protest.  ;) Ik stem tegen de verkettering van plastic vergistingsvaten. Reinigen is goed te doen met een beetje beleid en gezond verstand.

Ik kan me wel voorstellen dat je extra voorzichtig bent als je met opzettelijke culturen van 'foute' organismen werkt zoals melkzuurbacteriŽn en wilde gisten. Misschien zou ik daar ook aparte vaten voor reserveren. Maar in het algemeen krijg je met desinfecterende reinigers, heet water en spiritus je vat echt wel voldoende proper voor een probleemloze vergisting.

den_organolept

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2007 15:56 u »
Lambik is juist het enige bier wat ik in plastic vaten vergist/laat rijpen in plaats van onder glas.   :)

Dat is ivm zuurstofdoorlatendheid beter voor je melkzuur bacterien, daar is hier op het forum al eens een discussie over geweest.

Ik moet wel zeggen dat een van mijn 30 liter vaten met lambik van afgelopen zomer niet goed wil verzuren, maar dat zou onder glas niet beter zijn gegaan.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 27-12-2007 16:31 u »
Ik heb jarenlang in plastic vergist en nog nooit infectie daarmee gehad. Niks mis met plastic wat dat betreft.

Wel bestaat plastic in verschillende kwaliteiten en dat maakt verschil. En plastic houdt geur vast. Een IPA in je vat vergisten en die geur gaat er pas uit met het volgende brouwsel. Plastic blijft altijd ruiken. Ik kan niet zeggen of dat van invloed is op je bier, maar het is wel een feit. En plastic verkleurt. Na een Porter is je vat donkerder geworden en dat gaat niet meer weg. Ik kan niet zeggen of dat van invloed is op je bier, maar het is wel weer een feit.
Ach, plastic is ook goedkoop, dus na een jaar of wat koop je gewoon weer een nieuw vat.

Maar glas...nee, dat is te breekbaar. Dat heb ik snel afgeleerd, zeker als je meer dan 20 liter gaat brouwen, dan is glas allerminst praktisch.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-12-2007 17:02 u »
Als het plastic verkleur dan is een dag in het zonlicht plaatsen de oplossing.(mits food-grade plastic)
Plastic is er in veel kwaliteiten, natuurlijk gebruik je alleen food-grade plastic te herkennen aan een symbooltje (wijnglas en een vork meestal in de bodem van het vat.)
Ik koop wel eens vaten op voor de Zeeuwse bier en wijnmakers verenigingen in (op dit moment 75 op voorraad stuur maar een PBtje als je belangstelling heb)

Offline BuBS

• Super lid
  • Land: nl
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #5 Gepost op: 27-12-2007 19:14 u »
Ik gebruik al jaren plastiek vergistingvaten en er gaan van alles soorten bier in, inclusief porters en stouts.
Nog nooit een blijvende verkleuring over gehouden.
Het vat ruikt wel iets naar bier/hop aan de binnenkant, maar dat is geen probleem.
Want er wordt bier in vergist.
Natuurlijk wel een goede kwaliteit vat gebruiken.

Gr BuBs

den_organolept

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27-12-2007 19:40 u »
Maar als je echt voor het goede lambiekwerk gaat is zo'n kastanjehouten vat natuurlijk helemaal boterge*l  ;D

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-12-2007 20:00 u »
Ik dacht dat bier in eiken vaten moest rijpen?
Eikenhout geeft looizuur (tannine) af.
Wat is de "afgifte aan smaak"van kastanjehout?
Ik kan mij hier namelijk niets bij voorstellen, of geeft kastanjehout geen smaak af

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27-12-2007 20:46 u »
De enige echte maatregel die ik ga nemen is niet meer in plastic vergisten omdat je dat nooit helemaal proper krijgt.

Wat ik hier bedoelde is dat ik voor mijn "gewoon vergiste" bieren geen plastic meer ga gebruiken. Ik ga ze nog wel gebruiken voor lambik. Sommige van mijn plasticvaten vertonen kleine kerfjes waarin zichtbaar vuil zit dat ik er niet uit krijg. Dit hoeft geen reden tot infecties te zijn maar ik zie niet in waarom ik niet zou overschakelen op glas voor mijn bovengisters als deze toch niet groter dan 25l  zijn.

Lambik is juist het enige bier wat ik in plastic vaten vergist/laat rijpen in plaats van onder glas.   :)

Dat is in verband met zuurstofdoorlatendheid beter voor je melkzuur bacteriŽn, daar is hier op het forum al eens een discussie over geweest.

Hieruit blijkt dat plastic het niet per se beter doet dan glas als het om lambikbieren gaat.

:degroeten:
jonas

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-12-2007 21:07 u »

Citaat
Hieruit blijkt dat plastic het niet per se beter doet dan glas als het om lambikbieren gaat.
Ik vertrouw die getallen niet.
Op de eerste plaats komt hout, dan plastic, en daarna glas.
Dat komt door diverse ervaringen hier die de theorie hebben bevestigd.
Glas laat gewoon geen zuurstof door wat melkzuurbacterien nodig hebben om hun werk te doen.

;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 27-12-2007 21:18 u »
Het (plastic) laat wťl meer zuurstof door, of dat persť beter is voor je lambiek is een tweede... ;)

den_organolept

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2007 21:41 u »
Zuurstof is voor lambik noodzakelijk, maar teveel is niet goed natuurlijk.

In het getallenoverzicht wordt gesproken van een "bucket" en dat klinkt meer als een emmer dan een vat.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
Re: Lambic in glas of plastic?
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2007 23:56 u »
Ik gebruik plastic vaten voor lambiek net zoals voor andere bieren. Eikenhout zou natuurlijk ideaal zijn maar de prijs voor zo'n tonnetje vind ik te hoog en ik heb er meerdere nodig voor het lambiek/kriek/geuze brouwen. Momenteel heb ik zes curvervaatjes en twee andere gistingvaten die eerdaags allemaal gevuld zijn met lambieken, dus uit financiel opzicht is dit het goedkoopste alternatief.

En voor het schoonmaken doet een nachtje soda wonderen. De eikenhouten smaak kan wat nagebootst worden met eiken snippers. Bang voor infectie ben ik niet, de lambiekbrouwers doen het ook zo en als je je eens bedenkt wat er in zo'n koelschip kan donderen tijdens een rondleiding daarbij vergeleken werk ik meer proper :)

:degroeten:

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Lambic in glas of plastic?
« Reactie #13 Gepost op: 28-12-2007 09:40 u »
Maar als je echt voor het goede lambiekwerk gaat is zo'n kastanjehouten vat natuurlijk helemaal boterge*l

Lambiek moet in eik zitten (en aan de eik vreten).
De kastanjevaten (wordt verkocht voor Portwijn) zijn geparrafineerd vanbinnen.

Offline Penners

• Vol lid
  • I'm gonna brew you a beer you can not refuse
    • Stichting Brouwboerderij
Re: Lambiek in glas of plastic?
« Reactie #14 Gepost op: 28-12-2007 20:28 u »
Is plastic vat niet veel beter schoon te krijgen doordatje vanwege de grote opening overal goed bijkunt.
Ik neem aan dat je met glas de mandflessen bedoelt. Door hun smalle opening vind ik deze juist zeer moeilijk schoon te maken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-12-2007 21:50 u »
Citaat
Door hun smalle opening vind ik deze juist zeer moeilijk schoon te maken.
Er zijn hier speciale gekromde borstels voor.

;)

Offline jeroenvt

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 16-01-2008 22:48 u »
Er zijn hier speciale gekromde borstels voor.

;)

Of verwarmingborstels (voor tussen de radiatoren) van de blokker die je zelf krom buigt. :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2008 23:09 u »
Of verwarmingborstels (voor tussen de radiatoren) van de blokker die je zelf krom buigt. :biersmile:

Grapjes. Dat zijn dusters, Die zijn gemaakt om stof te verwijderen en geen aangekoekte gistranden.

Tags: lambiek