Reacties op de verbouwing bij Henielma

Gestart door William, 25-12-2007 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Henielma op 25-12-2007  10:14 uAfgelopen maanden druk bezig geweest met de uitbreiding van de bovenverdieping van ons huis. Naast een grotere slaapkamer is er een brouwruimte in gekomen.  :dansen: Op deze manier heb ik alles bij elkaar staan en staat de beneden verdieping ook niet meer vol met gistend bier en kratten. Tevens kan ik nu brouwen zonder dat het hele gezin ontregelt is. Het lijkt op een tweede keukentje in huis.

Gisteren voor de eerste keer in deze ruimte gebrouwen en dat bevalt prima. Nog wat kleine aanpassingen en dan is het voor mij goed.

Hieronder wat foto's om een indruk te krijgen.


De aanrecht, stereo en koelkast komen van Marktplaats.


Mijn geautomatiseerde weckketel installatie wordt uiteraard gebruikt voor het maischen en het koken.


Het filteren met een hevelfilter.


De koelkast wordt gebruikt als gistingsruimte. De gloeilamp zorgt voor de verwarming zodat ik die ruimte van het gistvat kan verwarmen en kan koelen. Dit wordt aangestuurd met twee Conrad UT100 thermostaten waarvan de sensor tegen het vat aan geplakt is. Zo kan ik ook het gistingsproces wat in de hand houden. Op dit moment wordt een Rochefort achtig bier tussen de 22,5 en de 24,5 ºC gehouden.

De komende tijd zal ik mijn aandacht weer op het brouwen richten want de voorraad is de afgelopen tijd flink geslonken.


Omdat de draad 'Laat je bouwinstallatie zien' alleen bedoeld is voor het laten zien van een installatie en niet bedoeld is om daar op te reageren is er een nieuwe draad door mij afgesplitst.

Jacques





Citaat van: Henielma op 25-12-2007  10:14 uAfgelopen maanden druk bezig geweest met de uitbreiding van de bovenverdieping van ons huis. Naast een grotere slaapkamer is er een brouwruimte in gekomen.  :dansen: Op deze manier heb ik alles bij elkaar staan en staat de beneden verdieping ook niet meer vol met gistend bier en kratten. Tevens kan ik nu brouwen zonder dat het hele gezin ontregelt is. Het lijkt op een tweede keukentje in huis.

Zo he, daar droomt toch iedere (brouw)man van  ::)

EBC

Goed om te zien dat jij met de Kerst een 'thuis' gevonden hebt!  ;)

den_organolept

Prachtig brouwzaaltje Henielma  :duimop:

Maakt me jaloers  ;)

Oscar

Super geregeld man! Ziet er goed uit! Je eigen "inhouse" brouwerij!  :D

JeroenCV

Zo Herman, je wordt steeds professioneler. Prima!!!

Huub Krekels

Hallo Herman. Goed je best gedaan de laatste maanden. Het resultaat mag er dan ook wezen. Veel succes met je brouwerij. :)

Gr. :degroeten:

Adrie

Mooi werk, Herman! De droom van menig hobbybrouwer.

Henielma

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben erg blij met de brouwruimte. Uiteraard was het op mijn oude manier (keuken of garage of in de tuin) ook mogelijk om lekker bier te brouwen maar nu alles onder handbereik is werkt het veel gemakkelijker en sneller. Mogelijk kom ik s'avonds ook nog eens toe aan een brouwsel.

Het brouwen gaat nu op aardgas dus rekening houden met voldoende gas in de gasfles voor het koken is niet meer nodig.

Alles moet nog een beetje zijn vaste plek krijgen en het plafond moet er nog in. Verder heb ik nog een gamel in Oss gekocht die ik als kookketel wil gaan gebruiken zodat ik van lichtere bieren meer kan maken dan de huidige 20 liter.

gelfling

Hé Herman!

Dat ziet er echt puik uit! Netjes en hygiënisch. Echt een hokje om nooit (lees: "niet snel") meer uit te komen. Alleen nog een tv, een bed en een brievenbus....


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.