Kaliumchloride

Gestart door Caspar, 17-12-2007 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag heren,

Bij Brouwland verkopen ze kaliumchloride, maar ik vind niets terug over dit brouwzout in ProMash of BrouwHulp :weetniet:. Waarom zou je dit zout toevoegen aan je maisch, de chloride snap ik wel, maar Kalium? Kan je niet beter natriumchloride gebruiken (keukenzout)?

Iemand ervaringen?

Natrium (Na+)
Dit ion is vooral bekend in de vorm van natriumchloride of wel keukenzout (NaCl). De zure zoutige smaak van dit ion kan de biersmaak accentueren als de concentratie niet te hoog is (" 50 mg/l). Een overmatige hoeveelheid aan natriumionen geeft een harde en onprettige smaak. Daarboven komt nog dat het ion de gisting remt. Een hoge concentratie aan natriumionen is zeer ongewenst bij bieren die zich kenmerken door een zacht karakter zeker als deze bieren licht van kleur zijn.

Kalium (K+)
Kalium zorgt voor een zoute smaak. Boven de 10 mg/l belemmert het de werking van enzymen en werkt het laxerend. In grondwater is de concentratie zelden hoger dan 20 mg/l.

Chloride (Cl-)
Chloriden geven het bier een zachte, malse, vollere en zoetere smaak. Ook kan het de bitterheid accentueren. Het bevordert de stabiliteit en helderheid van het bier. De 'zoute' smaak van chloriden zorgt in het algemeen voor een vollere smaak, die gereduceerd kan worden door de aanwezigheid van calcium en magnesium. Gebruikelijk ligt de hoeveelheid chloriden tussen de 1 en 100 mg/l. Bij sommige Engelse biertypes en een aantal Belgische bieren uit West-Vlaanderen is het gehalte aan chloriden zeer hoog (tot 250 mg/l).

Groet Caspar

Edgar

Verkoopt Brouwland dat niet voor een ander doel, zoals kaasmakerij (zoutvervanger)?

hansvdm

Natrium en Kalium zou ik niet toevoegen.

Een echte brouwzouten zijn calciumchloride, calciumsulfaat en voor het stellen van de juiste pH de zuren zoutzuur of zwavelzuur.

Kaliumchloride is wel zeer geschikt om je pH elektrode (als je een aparte laboratorium pH meter hebt) in te bewaren.

groet,

Hans

Edgar

Citaat van: hansvdm op 17-12-2007  23:51 uEen echte brouwzouten zijn calciumchloride, calciumsulfaat

Wat zijn 'echte' brouwzouten? Inderdaad, die twee hebben een duidelijke praktische functie tijdens het maischen (pH verlaging), maar ook keukenzout, of magnesiumsulfaat, of kalk, kunnen waardevolle toevoegingen zijn hoor. Als je maar precies weet wat je doet.

Caspar

Ah OK, dat verklaart ook waarom het niet in de brouw-software terug te vinden is ;). Bedankt mannen.

Ronnie

Citaat van: hansvdm op 17-12-2007  23:51 uKaliumchloride is wel zeer geschikt om je pH elektrode (als je een aparte laboratorium pH meter hebt) in te bewaren.

Ha,  :hoera: goed om weten Hans, ken je soms de dosis?  :degroeten:

JeroenCV

Hier op het lab gebruiken we een 0,01 mol per liter oplossing, dat is ~0.74 gram per liter.

Ronnie

Citaat van: JeroenCV op 18-12-2007  10:25 uHier op het lab gebruiken we een 0,01 mol per liter oplossing, dat is ~0.74 gram per liter.

Oei, wie moet ik nu geloven, heb ondertussen iets gevonden, hier lees zie ik heel andere cijfers, die spreekt van zo maar eventjes 3 mol en dat is 223.5 g per liter!
Nu, dat zou kunnen want in commercieele bewaarvloeistof vind ik wanneer het een beetje lekt uit de bewaardop, daarrond een witte kristallisatie, dus KCl waarschijnlijk. Om dat te zien moet er dus al heel wat inzitten.
Is ook niet zo kritisch las ik, dus.. ga flesje maken met demiwater.

hansvdm

Het hangt er vanaf volgens mij.. Als je de elektrode langere tijd bewaart kan die 3mol/l wel kloppen. Moet ik even nakijken.

Kan het zijn dat de 0.01 gebruikt wordt om de elektrode standaard in weg te zetten bij veel gebruik van de pH meter?

JeroenCV

De pH-meter wordt hier iedere dag meerdere keren gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.