Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)  (gelezen 27751 keer)

Offline René K

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
Re: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)
« Reactie #25 Gepost op: 08-01-2008 11:48 u »
Volgens mij heb je dat heel goed geregeld Adrie :duimop:.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2008 20:27 u »
Gisteren is dit bier gebrouwen onder de warme belangstelling van mijn schoonfamilie.  :nut: Heel gezellig. Deze keer heb ik wat meer gemaakt dan normaal (ruim 30 liter in plaats van 26 liter) en dat ging nog best.

's Morgens had ik het bezinksel van een 2,5 liter giststarter afgegoten en opnieuw een liter verse moutextractoplossing toegevoegd, zodat ik aan het eind van de middag een actieve starter had. Het wort heb ik na het brouwen in de klimaatkast weggezet bij 8 graden. Vanmorgen was er al druk in het waterslot te zien en nu blubt ie om de paar seconden. Ik wil de temperatuur van het gistende bier zoveel mogelijk op 8 graden houden voor een lekker koude vergisting om het bier zo clean mogelijk te krijgen. Zo nodig stel ik de temperatuur van de koelkast naar beneden bij om hem aan het eind van de vergisting weer naar de 8 graden omhoog te brengen.

De H. Mittelfrüh rook trouwens niet zo heel aromatisch, in ieder geval heel wat minder dan toen ik anderhalf jaar geleden deze hopsoort oogstte uit mijn tuin. Ook in de kookketel rook ie niet zo heel sterk. Ik verwacht dus niet dat ie zo'n heel sterk hoparoma zal hebben, maar wie weet valt het mee. Er zit in totaal toch zo'n 4 gram aromahop per liter in. Da's nie weinig.

Nou zitten beide klimaatkasten vol, dus dat wordt voorlopig niet brouwen, of het moet een alt zijn.  ;D Alhoewel, die wil ik wel koud kunnen lageren.

Overigens heb ik bij het brouwen BrouwVisie erbij gehouden en de meldingen dat het tijd is voor de volgende maischstap of de volgende hoptoevoeging waren erg handig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2008 09:26 u »
Het bier vergist nu bij 8,8 graden (biertemperatuur) en de vergistingssnelheid neemt nog toe te oordelen aan het aantal blobjes door het waterslot. Er staat een dun laagje schuim op het bier (een centimeter of twee). Wat een genot om de temperatuur zo te kunnen sturen en wat een genot om ondergisters te maken. Alleen jammer dat het zo lang duurt. Mijn koelcapaciteit zit nu vol en dat duurt nog een maand of twee.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2008 12:12 u »
Alleen jammer dat het zo lang duurt. Mijn koelcapaciteit zit nu vol en dat duurt nog een maand of twee.

Ach, ondertussen kun je er wel gewoon een bovengister tussendoor doen. :brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2008 12:17 u »
Nou, dat is lastig, omdat gistingsvaten verbannen zijn uit de woonkamer en dat de enige plek in huis is waar het de hele dag warm genoeg blijft. De kelder en de rest van het huis zijn de koud voor een bovengister en te warm voor een ondergister.

Tijd voor een derde klimaatkast, dus.  ;D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 16-01-2008 15:43 u »
Stoombier brouwen!

:degroeten:
Wesley

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 16-01-2008 16:49 u »
Valt er nog aan Cascade te komen, dan?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 16-01-2008 17:41 u »
Waarom zou je je houden aan Cascade? Al vaak genoeg heb ik lekker stoombiertjes gebrouwen, in geen enkele zat Cascade. Het is een manier van brouwen en niet een vast biertype voor mij.

:degroeten:
Wesley

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #33 Gepost op: 16-01-2008 20:11 u »
Van der Kooy heeft het nog gewoon... :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 16-01-2008 20:30 u »
Sssst, niets zeggen.

;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2008 08:51 u »
Ik zat vanmorgen in de trein nog even het hoofdstuk over steam beer te lezen in Designing Great Beers van Ray Daniels. Anchor steam wordt gebrouwen met alleen Northern Brewer. En die heb ik nog, geloof ik.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 17-01-2008 12:29 u »
Dat vind ik geen lekkere hop in een blond bier, maar wel in een donker bier.

:biersmile:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #37 Gepost op: 17-01-2008 12:59 u »
De Anchor Steam Beer is ook amber van kleur... wel een leuk kloontje, go for it Adrie  :duimop: !

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 17-01-2008 13:03 u »
Nog even geen tijd, komende weken, maar het is voorlopig nog wel even koel in de kelder. Lijkt me weer een mooi bier om te brouwen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 21-01-2008 09:29 u »
Sinds zaterdagochtend staat de koelkast uit en de deur open, zodat het bier op een temperatuur van een graad of 13 is gekomen voor de diacetylrust. Wat meurt dit bier naar zwavel, zeg. Toen ik de koelkastdeur open deed kwam een enorme rioollucht mij tegemoet. Hmm dat wordt vast een lekker biertje.

Het waterslot is sinds zaterdag al geheel stilgevallen, maar het vat is niet helemaal luchtdicht. Vanavond ga ik overhevelen en dan kan het bier weer met een graad per dag afkoelen tot de lageringstemperatuur van 3 graden.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #40 Gepost op: 21-01-2008 10:06 u »
Op een Amerikaans forum las ik over een pils, gemaakt met S23. Deze persoon heeft 1 week hoofdvergisting gehad en 2 weken gelagerd en hij zit het bier nu al te drinken :o. Toen ik vroeg of er geen slulpur (ofwel zwavel luchtje) aan zat, gaf hij aan dat het perfect clean smaakt en ruikt... ik geloof er geen fluit van ;)!

Adrie, diezelfde putlucht kwam na 2 weken nog uit het waterslot bij mij ;D!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 21-01-2008 12:03 u »
Het Zaniken pils was toch ook 2 weken hoofdvergisting, en 2 weken lageren?
1e prijs klasse A.

:)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 21-01-2008 12:13 u »
Dat was een andere gist en gebeurde bij hogere temperaturen. Ik heb de indruk dat je meer zwavel krijgt naarmate je bij lagere temperaturen vergist. Bovendien hebben we bij de Zaneken niet koud gelagerd, maar gewoon in de kelder bij een graad of 10.

Ach, ja, het kan dus best bij hogere temperaturen en binnen een korte tijd. Nu doe ik het (met een andere gist) bij lagere temperaturen en over een langere tijd. Ik ben dan ook heel benieuwd of het pilsje er beter van wordt of dat het best sneller kan.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 21-01-2008 12:15 u »
Op een Amerikaans forum las ik over een pils, gemaakt met S23. Deze persoon heeft 1 week hoofdvergisting gehad en 2 weken gelagerd en hij zit het bier nu al te drinken :o. Toen ik vroeg of er geen slulpur (ofwel zwavel luchtje) aan zat, gaf hij aan dat het perfect clean smaakt en ruikt... ik geloof er geen fluit van ;)!

Adrie, diezelfde putlucht kwam na 2 weken nog uit het waterslot bij mij ;D!

Wellicht dat anderen met meer ondergistervaring hier iets over kunnen zeggen, maar ik heb de indruk dat de hoeveelheid zwavel omgekeerd evenredig is met de vergistingstemperatuur. Oftewel: hoe lager je vergist, hoe meer zwavel. Bij mijn Helles bock (die max. bijna 15 graden werd) geen spoortje zwavel tijdens de vergisting, bij deze pils (8,8 graden max.) heel veel zwavel. Zelfde gist!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #44 Gepost op: 21-01-2008 12:17 u »
Is het niet ook de gistgroei en de wortsamenstelling die daarop van invloed is? (*trekt Kunze uit de kast*)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 21-01-2008 13:17 u »
ik heb de indruk dat de hoeveelheid zwavel omgekeerd evenredig is met de vergistingstemperatuur. Oftewel: hoe lager je vergist, hoe meer zwavel.

Zwavel wordt door de gist uit sulfaten, maar ook uit zwavelbevattende aminozuren (methionine, cysteïne) opgenomen en de SO2 wordt in de celeigen aminozuur-stofwisseling ingebouwd. Ook als de celgroei gestopt is, wordt nog SO2 gevormd, totdat ook de stofwisseling ophoudt.

De SO2-vorming vermindert door alle factoren die de gistvermeerdering bevorderen:
  • sterke beluchting
  • aantal keren verse wort toevoegen (drauflassen)
  • gebruik van glycogeenrijke, actieve gist

Hogere sulfietgehaltes ontstaan bij verhoogde temperatuur, langere lagertijd en onvoldoende beluchting.

Iets anders: acetaldehyde kan samen met SO2 carbonylen binden en daardoor de veroudering van het bier vertragen. In sommige landen wordt daarom SO2 toegevoegd, wat tegen het Reinheitsgebot is.

Aldus Kunze.

Hopbier

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 21-01-2008 13:30 u »
Hmm, da's raar. Ik heb een dikke, actieve gistkoek toegevoegd (gistkoek van 2,5 liter starter, afgegoten en opnieuw 1 liter wort toegevoegd) en het wort 2 uur belucht, net als bij de Helles Bock.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 21-01-2008 13:35 u »
Hmm, da's raar. Ik heb een dikke, actieve gistkoek toegevoegd (gistkoek van 2,5 liter starter, afgegoten en opnieuw 1 liter wort toegevoegd) en het wort 2 uur belucht, net als bij de Helles Bock.

Zal het toch een temperatuurskwestie zijn.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #48 Gepost op: 21-01-2008 13:42 u »
Wat het ook is, goeie kans dat het nog iets ingewikkelder is dan je denkt hoe het is dat het is.  :nut:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 21-01-2008 13:43 u »
Uiteraard! Nou ja, als het bier maar lekker is.

Tags: pils