Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)  (gelezen 27200 keer)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)
« Reactie #75 Gepost op: 10-12-2008 00:01 u »
Hmm, je zorgt er voor dat mijn pilsplannen weer iets meer voorrang krijgen ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #76 Gepost op: 13-12-2008 13:17 u »
Gisteravond, vlak voor het slapen gaan, begon de gist te bezinken. De starter staat nu in de brouwerij, waar het 2,5 graden is, en er tekent zich een mooie gistlaag af op de bodem. Morgen zullen de gistjes in optima forma zijn voor hun grote avontuur.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 14-12-2008 20:12 u »
Hij zit weer in het vat. Een belachelijk hoog rendement deze keer. Zonder spoelen een rendement van 78% en daardoor een wat te hoog begin SG, maar wat maakt het uit? Het was eigenlijk een saaie, want vlekkeloze brouwdag. Wel relaxed. De boor wilde nog steeds niet door de koude moutkorrels ploegen, dus met behulp van mijn twee kleine brouwhulpjes is de mout handmatig geschroot.

De pils is afgekoeld tot 10 graden en ook op deze temperatuur belucht en met gist ingezaaid. De gist was ondertussen mooi bezonken. De starter smaakte heel mooi moutig, maar wel zuur, zoals het hoort met een beluchte starter.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #78 Gepost op: 14-12-2008 20:17 u »
Mooi recept Adrie, geen Hallertauer Mittelfruh dit keer? Ik heb zowel Saaz als Mittelfruh gebruikt in een ondergister en vind ze beide zo lekker dat ik een 50 / 50% brouwsel ga maken volgende keer.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 15-12-2008 08:37 u »
Deze keer wil ik meer richting Urquell, dus flink wat Saaz. De mittelfrüh bewaar ik voor de oktoberfest of Dortmunder Export. Heerlijk, winter, lekker ondergisters brouwen.

De pils staat nu keurig op 9 graden. Er is uiteraard nog geen activiteit te zien.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 16-12-2008 09:22 u »
Toen ik gisteravond thuis kwam lag er een mooie, 5 cm dikke schuimlaag op het jongbier en blobte het waterslot vrolijk. Dat is best vlot voor een ondergister en dat geeft aan dat er in ieder geval genoeg en vitale gist is toegevoegd. Het bier staat nog steeds strak op 9 graden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #81 Gepost op: 16-12-2008 12:37 u »
Dat is best vlot voor een ondergister en dat geeft aan dat er in ieder geval genoeg en vitale gist is toegevoegd.

Juist, dat had ik ook met mijn schwarz. Deze was in 1-1,5 week vrijwel volledig uitvergist, ook bij 9°C  :brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 17-12-2008 09:42 u »
Vanmorgen was de schuimlaag nog wat dikker en er kwam een gezonde putlucht uit het waterslot. Hmmmm. Hij gaat lekker.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 28-12-2008 19:50 u »
Gisteren heb ik de pils overgeheveld bij een dichtheid van 1013. Hij is helemaal uitgegist en vrij van diacetyl, dus een diacetylrust is niet nodig. Nu staat hij in de kelder bij 8 graden om te controleren of ie echt is uitgegist en dan zet ik hem waarschijnlijk in de brouwerij, waar het een graad of twee is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 25-01-2009 11:19 u »
Vanmorgen vroeg aan de slag om de pils te bottelen. Hij is inderdaad op 1013 gebleven en is superclean. Veel cleaner dan mijn vorige pils met S-23. Hij is ook behoorlijk hoppig, zelfs een beetje grassig, maar dat kan nog wegtrekken. Ik heb gebotteld met 4 gram suiker per liter, omdat er nog behoorlijk wat koolzuur in het bier zat. De smaak is in ieder geval veelbelovend. Het bier was prachtig goudkleurig en kraakhelder. Trouwens geen enkel probleem met schuimen, het bottelen verliep perfect. Het is ook een kwestie van ervoor zorgen dat flessen en bier dezelfde temperatuur hebben.

Ik heb de flessen in de kelder gezet bij 10 graden voor de hergisting op fles. Een koude hergisting geeft bij mij toch de beste resultaten. Benieuwd hoe hij over vier weken is.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #85 Gepost op: 25-01-2009 11:44 u »
Heb je geen extra gist toegevoegd bij het bottelen?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #86 Gepost op: 25-01-2009 20:52 u »
Ach, komt tijd, komt koolzuur ;)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 26-01-2009 09:18 u »
Heb je geen extra gist toegevoegd bij het bottelen?

Nee, ik heb een beetje gist van de bodem van het vat meegenomen naar het bottelvat. Er kwam hierdoor een heel lichte waas in het bier. De pils moet toch nog een paar weken rijpen, dus dat kan dan mooi tegelijkertijd met het op druk komen.

Bij mijn vorige pils had ik een beetje S-23 korrelgist toegevoegd voor de hergisting, maar dat gaf meteen heel veel diacetyl die maar moeizaam wegtrok. De flessen stonden toen trouwens bij 15 graden. Het duurde toen alsnog een week of vier, vijf voordat ie op dronk was, dus wat tijd betreft maakt het niet zoveel uit.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 11-02-2009 12:26 u »
Tweeënhalve week na het bottelen heb ik eens een flesje opengetrokken. Al die tijd stonden de flessen in de kelder bij een graad of 10. Zowaar, een sisje en bij het inschenken een beetje schuim. Geur: sterk hoppig, moutig en nog een beetje groene appeltjes. Smaak: hoppig (behoorlijk sterk; lekker, die Saaz), moutig (hmmm) en weer die groene appeltjes. Het is duidelijk dat de gist nog even aan het werk moet om de gistingstussenproducten op te ruimen, de suikers op te snoepen en het koolzuurgehalte op peil te brengen. De pils is nu nog niet echt lekker, maar is nog steeds veelbelovend. Ik denk dat ie goed in de buurt gaat komen van een commerciële urtyp.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 14-02-2009 19:37 u »
Ik had ook een flesje weggezet in de woonkamer en die heb ik zojuist geproefd. Hij was duidelijk wat verder dan de kelderversie: een mooie sis, genoeg koolzuur en schuim. Kraakhelder (ook na koeling), goudgeel. Nog wel heel licht wat groene appeltjes. Vooral heel lekker hoppig, maar wel wat teveel voor een pils, zelfs een urtyp, denk ik. Ik moet nog maar eens kijken of ik ergens een verse Urquell kan vinden voor een vergelijking. Mijne is wat grasachtig geworden. Hij is verder wel heerlijk moutig met een mooie bittere nasmaak. Benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt. Aangezien ik nu geen flesjes meer warm heb, moet ik me nog een paar weken inhouden.  :P

Tags: pils