Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)  (gelezen 27804 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Jeverachtige pils (zonder decoctie, om Edgar te pesten)
« Reactie #50 Gepost op: 21-01-2008 21:17 u »
Zojuist het bier overgeheveld bij 1020, maar na het hevelen gist ie nog best vlot door. Helaas past alleen de 15-literfles in de klimaatkast, de 10-literfles past er niet meer bij. Die heb ik maar in de schuur gezet, waar het nu een graad of 9 is. Benieuwd of er later smaakverschillen te bespeuren zijn.

Overigens van hoparoma's geen spoor, zoals ik al vreesde, omdat de Hallertau Mittelfrüh bij het brouwen helemaal niet aromatisch rook. Was dit soms oude of inferieure hop, Brouwland?

Het bier smaakt verder natuurlijk nog veel te jong en zoet om er iets over te kunnen zeggen. Wel heeft ie een mooie bittere nasmaak die de zoetheid gelijk doet vergeten. Maar hij moet duidelijk nog even verder.

De 15-literfles staat nu in de klimaatkast. Na een aantal dagen bij 13,5 graden voor de diacetylrust (die bij deze gist volgens mij overbodig is, want van diacetyl geen spoor) ga ik de temperatuur 1 graad per dag verlagen tot ie 2 graden is voor de koude lagering.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #51 Gepost op: 21-01-2008 21:36 u »
Ga je ook nog koudhoppen met die mittelfruh?
Misschien dat je dan de aroma's krijgt die je zoekt?

(anders toch een flesje hoparoma bij Brouwland halen?)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 21-01-2008 21:38 u »
Ik denk niet dat ik ga koudhoppen, want de hop past niet meer in de flessen. Ze zitten tot de nok toe vol. En dan nog: uit nagenoeg reukloze hop haal je geen hoparoma's. En hoparoma's uit de fles: ach, ik kan altijd eens wat proberen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 22-01-2008 09:45 u »
De fles in de schuur was vanmorgen 5 graden, maar nog steeds zat er druk op het waterslot. Een temperatuurschok van 7 graden heeft hem blijkbaar niet echt kwaad gedaan. Vanmorgen  heb ik de fles maar ingepakt in een dikke slaapzak om al te grote temperatuurschokken verder te voorkomen. Hij staat in een ongeisoleerde schuur, dus de verschillen tussen dag en nacht kunnen nogal groot zijn.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 12-03-2008 20:59 u »
De "schuurversie" is niet lang na het vorige bericht verplaatst naar de kelder en heeft daar tot vandaag gelagerd bij 10 tot 12 graden. Deze 10 liter heb ik zojuist op beertenderfustjes, een 1-literfles en drie 0,3 l flesjes gezet. De einddichtheid is 1015 geworden, wat een vergistingsgraad van 71% oplevert, precies goed voor een urtyp.

Ondanks de "warme" lagering smaakt het bier prima: heel mooi moutig, vol van body (dextrineus), beetje zwavelig van de gist, hoppig en bitter. Het hopprofiel komt totaal niet overeen met die van de Jever, maar dat is niet zo gek als je geen hopextract gebruikt, natuurlijk. Ondanks dat is dit volgens mij best een prima pils. Hmmm, ik kan nu al niet afblijven van het proefglas (dat helaas al bijna leeg is. Gelukkig staat er nog 100 ml in de maatcylinder.  :P ).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-04-2008 10:06 u »
Gisteren samen met de buurman twee van de 0,3 cl flesjes soldaat gemaakt en geconcludeerd dat dit een prima pils is geworden. Hij is heel zuiver, moutig, iets zoetig, heeft een prachtig nobel hopprofiel en een strakke bitterheid in de nasmaak. Hij is behoorlijk vol van smaak en body voor een bier van 5%. Hij had bitterder gemogen voor een echte urtyp, maar mijn buurman, die voor het eerst een hobbybrouwpils proefde, was onder de indruk. Hij lijkt niet op een Tjechische urtyp, maar meer op de Brand Urtyp.

De SafLager S-23 is een uitstekende ondergist. Ik heb bij 8 graden vergist en het bier is superclean. Van de zwavel bij de hoofdgisting is slechts een spoortje terug te vinden, maar dan moet je goed proeven. Edgar heeft gelijk dat de gist eigenlijk heel saai is: hij is gewoon superclean en laat eigenlijk geen gistspecifieke smaak achter, zoals de Heineken gist of de Czech Lager gist. Althans, ik kan er geen ontdekken. Maar daar staat tegenover dat de moutigheid en hoppigheid juist heel mooi naar voren komen. Het is dus maar net wat je wilt. In ieder geval scheelt het gebruik van S-23 het maken van een grote giststarter die je nu eenmaal moet hebben voor een ondergister.

Volgende keer probeer ik toch eens een Tjechische ondergist (Czech of Bohemian) en gaat de bitterheid omhoog. En voor extra feestelijkheid nog wat meer aromahop. Wel dezelfde hop (Hallertau Mittelfrüh), want die smaakt echt goddelijk.
Volgende week maar snel de overige 15 liter bottelen.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #56 Gepost op: 10-04-2008 12:17 u »
Citaat
De SafLager S-23 is een uitstekende ondergist

Blij dat te lezen, dan heb ik een goed plan B voor a.s. zaterdag. Mijn starter met de Wyeast Bavarian voor mijn pils gaf nog niet veel sjoege, nadat ook het smackpack wat traag opbolde. Maar goed, het is nog vroeg. In ieder geval mooi dat ik de S-23 achter de hand heb.

Citaat
maar mijn buurman, die voor het eerst een hobbybrouwpils proefde, was onder de indruk

Heel goed - buren moet je als hobbybrouwer te vriend houden! Heel verstandig om daar wat (bier) in the investeren  ;)

JW.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 14-04-2008 20:44 u »
Zojuist de tweede helft gebotteld: bijna twee kratten (veel te weinig dus). Dit bier is lekker. Het hopprofiel is niet zoals ik had gehoopt, maar dit bier is zo mooi moutig, clean en nobel hoppig en bitter in de nasmaak dat ik vrees dat ik echt verslaafd ga worden. Beetje ironisch, toch, dat je zo kunt genieten van een pils, het meest verguisde biertype onder hobbybrouwers. Een zelf gebrouwen pils, maar toch.

Toch is ie iets ruw op de tong, dat komt dan toch door al die late hoppen. Volgende keer ga ik de laatste hopgift op 20 minuten doen (volgens Jacques geeft dat een minder ruw bier), maar dan wel lekker veel natuurlijk.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 14-04-2008 20:52 u »
Geweldig hè, eigen gebrouwen pils?

Dat zeg ik al sinds de eerste pils die ik ooit heb gebrouwen. Het is gewoon het mooiste biertype als het maar goed gebrouwen is.

:degroeten:
Wesley

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 15-04-2008 09:17 u »
Ja, heerlijk. Maar snel weer eentje brouwen en volgend jaar, na de nieuwe hopoogst, een echte Tjechische met heel veel Saaz!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 21-04-2008 21:35 u »
Ik drink nu mijn eerste pils van het vat (beertender vaatje). Prachtig fijn, stevig en wandplakkend schuim, gele kleur (iets koude troebel, toch nog). Beetje zwavel in de geur, verder vooral hoppigheid en moutigheid. Smaak is moutig, zoetig, hoppig en bitter. Bittere nasmaak met mooie mouttonen. Vrij volle body voor zo'n licht bier. Jammer dat er in bier uit zo'n vaatje wat weinig koolzuur zit.

Maar, vooral dankzij die heerlijke Hallertau Mittelfrüh smaakt dit bier fantastisch. Ik vind hem misschien nog wel lekkerder dan de drie pilzen die we met de Vier Broeders hebben gebrouwen. En dat terwijl hij totaal niet op de Jever lijkt.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #61 Gepost op: 21-04-2008 22:11 u »
Weinig koolzuur zeg je. Voor hoeveel Vol CO2 heb je bottelsuiker toegevoegd? Ik voeg voor 2,2 Vol CO2 'bottel' suiker toe bij een Beertenderfustje. Dit geeft een vergelijkbare hoeveelheid koolzuur met een gekocht fustje volgens mij.

Heb je het fustje zojuist aangesloten of is deze al een paar dagen aangesloten?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 22-04-2008 08:53 u »
Net aangesloten. Ook in een gekocht fustje zit niet veel koolzuur, in ieder geval duidelijk minder dan in een flesje. Ik mik ook altijd op rond 2,2 vol. CO2.

[nabrander]Even nagezocht: bij dit fustje heb ik zelfs gemikt op 2,3 vol. CO2.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #63 Gepost op: 22-04-2008 19:24 u »
Dat is inderdaad een normale koolzuurhoeveelheid voor een Beertenderfustje. Als je de koolzuurhoeveelheid flink verhoogt zoals ik wel eens gedaan heb bij een trippel dan gaat de zak die in het fustje zit kapot door de hoge druk. Op zich niet zo'n probleem want je merkt het pas als het fustje leeg is doordat de lucht door blijft stromen als de kraan open staat. Maar je moet dan wel vaker fustjes regelen.

Het voorkomen van die hoge druk zal ook wel de reden zijn waarom gekocht bier in zo'n fustje minder koolzuur heeft.

Als je het fustje een aantal dagen aangesloten laat in een Wunderbar dan zal je merken dat de hoeveelheid koolzuur nog veel verder naar beneden gaat. Dit halveert nog ongeveer. Dit komt doordat de Wunderbar maar 0,5 bar pompdruk heeft terwijl de gasdruk bij 2,2 vol % CO2 ongeveer 1,2 bar is bij 7 ºC. Een echte Beerterder heeft dit probleem niet omdat hiervan de pompdruk 1,2 bar is. Het is vast geen toeval dat de pompdruk en de gasdruk bij het normale vol CO2 % bij 7 ºC gelijk is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 22-04-2008 19:47 u »
Misschien moet ik toch maar eens aan de beertender of de Beertender of Perfectdraft, want die wunderbar bevalt me steeds minder. Om de haverklap moet ik de siliconenringetjes vervangen omdat ie gaat lekken. Waarschijnlijk zit er ergens een scherp randje waardoor het rubbertje slijt.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 22-04-2008 19:53 u »
Gewoon "echte" fusten vullen, die gaan tot 3 bar (of zelfs meer) en daar heb je nooit dit soort problemen mee :biersmile:

Wesley

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #66 Gepost op: 22-04-2008 20:35 u »
Misschien moet ik toch maar eens aan de beertender of de Beertender of Perfectdraft, want die wunderbar bevalt me steeds minder.

En de het gebruiksgemak met een Beertender is geweldig. Fustje erin plaatsen, kraantje erin leggen, deksel dichtmaken en tappen maar. Binnen 15 seconden een fustje gewisseld. Zoals ik al eens eerder aangegeven heb gebruik ik een Beertender en een Wunderbar. De Beertender voor bier tijdens een feestje en de Wunderbar voor de aanmaaklimonade van de kinderen.

Offline Arie

• Vol lid
  • Cetero censeo birrum bibendum esse
« Reactie #67 Gepost op: 25-04-2008 19:47 u »
Ik heb met het forumuitje bij Burg Bieren een paar flesjes Jever pils meegenomen. Ik vind deze pils erg lekker. Nu wil ik ook een soort Jever achtige pils maken, maar ik heb geen H. Mittelfrüh in huis. Ik heb wel H. Spalt, H. Hersbrücker en Saaz. Welke van deze drie hoppen raden jullie mij aan ter vervanging van de Mittelfrüh?

Arie

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 25-04-2008 20:38 u »
Maakt niet uit, ze lijken geen van alle.   ;)

Maar Saaz is natuurlijk de klassieke pilshop, Hersbrücker is ook geschikt. Spalt wat minder, hoewel die ook nog best kan.

Offline Arie

• Vol lid
« Reactie #69 Gepost op: 25-04-2008 21:55 u »
Citaat
Maakt niet uit, ze lijken geen van alle.   ;)

Daar was ik al bang voor ;D Ik had hier ook al even gekeken, maar daar stond ook geen alternatief voor Mittelfrüh wat de hoppen betreft die ik in huis heb.

Ik ga volgende week gewoon een pils brouwen met Saaz denk ik. Het wordt mijn eerste ondergister.

Arie

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 28-04-2008 08:11 u »
Wat is het a-zuur gehalte van je Saaz? Jever is rond de 40 IBU, met een Saaz van 1.5% krijg je dan toch een beetje een gek bier omdat je een emmer hop toe moet voegen.

Offline Arie

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 28-04-2008 09:35 u »
MO,

Je hebt helemaal gelijk.  :duimop: Mijn Saaz 3,0% alfa-zuur. Ik gebruik nu Magnum als bitterhop (11,0 % alfa-zuur). Dat is de enige hop die ik in huis heb met een redelijk alfa-zuur percentage. Ik heb net als gemaischt en ben nu aan het filteren. :brouwen:

Maar ik denk dat we Adrie's draadje niet langer moeten vervuilen met mijn pils verhaal.

Arie

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 09-12-2008 10:44 u »
Het is tijd voor de volgende pils. Komende zondag gaat het vuur weer onder de ketels. Deze keer voor een kruising tussen een Noord-Duitse en een Tjechische pils. Hij moet ongeveer net zo droog worden en lekker wegdrinken als een Duitser, maar het hopkarakter hebben van een Tjech. Wat moutigheid betreft moet ie ongeveer het midden houden tussen de twee biertypen.

BrouwHulp recept rapport

Naam bier: Berkel Pilsener
Biertype: Pilsener (Noord-Duits)

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ===============================================
Gepland volume: 26 liter
Geplande begindichtheid: 1048 g/l
Geplande kleur (Morey): 9 EBC
Geplande bitterheid (BrouwHulp): 32 IBU

==== Maischen ===================================================================================
Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker              EBC      kg       %
Pilsmout 3                       3    5,156    88,0
Munich mout 15                  16    0,410     7,0
CaraPils (Cara 20)               4    0,293     5,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 10

Temperaturen       Tijden                         Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam     begin   eind    opwarm  rust   stap type         temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase    62     62        0     40    Infusie                66       31,00         5,29
Alfa-amylase    72     72       30     20    Directe verwarming      0       

==== Filteren en spoelen ========================================================================
Spoelwater:             4,40 liter
Temperatuur spoelwater: 78°C

==== Koken, hop en kruiden ======================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort          %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Magnum          11,0            12,0           60         Hopbellen     12
Saaz             4,0            30,0           60         Hopbellen     11
Saaz             4,0            35,0           20         Hopbellen      6
Saaz             4,0            30,0            7         Hopbellen      2
Saaz             4,0            30,0            0         Hopbellen      1

==== Vergisting =================================================================================
Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 2124 Bohemian lager
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Ondergist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      4,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         0 uur
Temperatuur giststarter: 20,0°C
Gistvoeding:             SiriS YeastVit
Hoeveelheid gistvoeding: 20,0 gram

Ik maisch langer op 62 graden dan ik normaal doe om een ver doorgegiste pils te krijgen. Ik koel het wort (dat probeer ik tenminste) af tot 7 à 8 graden, doseer dan de gist en laat de temperatuur in de loop van twee weken oplopen naar maximaal 12 graden. Na twee weken hevel ik hem van de gistkoek, die ik dan ga gebruiken voor een Märzen of een Dortmunder Export.

De gist is al vrijdagavond gesmacked maar hij was vanmorgen nog steeds niet opgebold. Het pak is geproduceerd in augustus en bewaard in de koelkast, dus zo langzamerhand zou hij toch wat moeten doen. Misschien heeft ie vanavond zin.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 09-12-2008 21:21 u »
Hoi Adrie,

Lijkt mij een prima recept. De moutstort lijkt redelijk veel op mijn JacPils. Deze heeft een mooie moutigheid voor een pilsner.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 09-12-2008 21:34 u »
Ha Jacques,

Het water loopt me al in de mond...

Zojuist heb ik een starter gemaakt. 1 liter, die ik morgen of overmorgen ga opschalen met twee liter extra wort. Dan laten bezinken in de koelkast om op de brouwdag te gebruiken.

Tags: pils