Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moutmolen: vlokkenmolen MARGA  (gelezen 4227 keer)

Offline wöti

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Moutmolen: vlokkenmolen MARGA
« Gepost op: 16-12-2007 17:27 u »
Ik heb al veel gelezen op dit forum over moutmolens, ik begrijp dat de walsenmolen het beste is.

Nu zie ik op de site van Brouwland een vlokkenmolen MARGA staan....
Is dit ook een goede molen voor een beginnende hobbybrouwer?
Heef iemand ervaring met deze molen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Moutmolen: vlokkenmolen MARGA
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2007 17:35 u »
Je bedoelt deze :

Citaat
Voor bierbrouwer, broodbakker en muesli-fanaat ! Maak zelf vlokken van rijst, gerst, tarwe, haver, ... ! Van degelijk materiaal met verharde rollen.

* Maalt ook kleine hoeveelheden mout.
    * 2 jaar GARANTIE !

Tsja, als je Brouwland moet geloven zou het wel kunnen voor kleine hoeveelheden. Maar ja wat is klein? 2 kilo ? 5 kilo ?  :weetniet:

Offline wöti

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2007 18:12 u »
Dat is hem ja!
Ik vind ook dat de info die erbij gegeven wordt erg weinig zegt....
Hopelijk komen we hier iets meer te  weten!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2007 19:53 u »
Logisch: Als dat ding bijna zo goed werkt als een Maltmill, dan kan je niet verwachten dat Brouwland dat ook zo gaat verkondigen op de site. Ze verkopen natuurlijk liever Maltmills. Ook: dat ding is niet gemaakt, waarschijnlijk, voor kilo's en kilo's keiharde moutkorrels. Aan het dunne slingertje zie je al dat je er niet erg veel kracht mee moet zetten. Het zal dus wel gaan, maar verwacht geen wonderen. De bouwkwaliteit lijkt mij op die van de pastamachines; dus ok maar niet voor de eeuwigheid.

Volgens mij heb ik ze er al eens een mail over gestuurd maar dat is al jaren geleden en ik kan 'm niet meer vinden. Wie doet dat nog eens?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2007 21:54 u »
Ik heb een pastamolen met net zo'n slinger. Niet erg solide voor moutkorrels denk ik. Maar wat let je, ervaren doet leren. Wel een afrader.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2007 21:58 u »
Volgens mij heb ik ze er al eens een mail over gestuurd maar dat is al jaren geleden en ik kan 'm niet meer vinden. Wie doet dat nog eens?

Geen behoefte aan, ik heb een Maltmill. Wöti misschien?

Offline wöti

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2007 22:32 u »
De mail is onderweg!
Ik zal jullie hier ook op de hoogte houden.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2007 22:36 u »
Citaat
De bouwkwaliteit lijkt mij op die van de pastamachines
Het lijkt ook sprekend op een pastamachine vind ik.

:denken:

Offline wöti

• *
« Reactie #8 Gepost op: 18-12-2007 16:10 u »
Hier het antwoord van Brouwland:

voor de hobbybrouwers zou ik aanraden om de gietijzeren moutmolen ( art n° 110.030 ) of de maltmill moutmolen ( art n° 110.035 en .036) te gebruiken.

De vlokkenmolen is geschikt als je maximum 2 kg mout of vlokken moet pletten. De lengte van de rollen is ongeveer de helft als deze bij de maltmill molens. Het invoer- en opvangbakje zijn helemaal niet afgestemd op grotere hoeveelheden. Het opvangbakje kan bijv maar zo'n 400 g graan opvangen. Ook is het toestel niet geschikt om te automatiseren met bijv een boormachine. Ter vergelijking: een maltmall met een boormachine op kan tot 120 kg per uur aan. Dit apparaat zo'n 4 kg per uur.

duidelijk dus!

Tags: schroten