Reacties op de hopfilter van Oscar

Gestart door Caspar, 21-11-2007 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Naar aanleiding van dit bericht van Oscar is een discussie ontstaan die is afgesplitst en je hier kunt volgen.

Jacques




Ja, ik weet het...

ik denk dat ik de flexibele slang die ik heb weggeflikkerd even uit de prullebak ga vissen vanavond. Ik heb ook nog een stukje kopere buis, dus tegen de tijd dat ik met de Amarillo pallets ga brouwen hoef ik alleen nog maar een 2e flexibele slang en 2 ringetjes voor de knelkoppeling te kopen :duimop: ;).

Komt goed :biersmile:.

Edgar

Ik wil ook zo'n filter :)

Klein verschil: Pincopallino gebruikt rvs/inox slangklemmen, wat een goed idee is voor spul dat met wort in aanraking komt.

Nog iets dat me nu te binnen schiet ten aanzien van de aluminiumdiscussie: Ik zie dat dit een aluminium pan is, en hoe je het ook wendt of keert, deze setup is een redoxpomp voor aluminiumionen naar je wort toe. Koper en aluminium hebben een sterk verschillende redoxpotentiaal wat betekent dat in een waterige omgeving ionen van het minder edele metaal (aluminium) oplossen in de vloeistof.

Ik denk dat we het erover eens waren dat aluminium op zich geen gevaar oplevert voor brouwen, maar de combinatie van een halfedelmetaal als koper met aluminium kan enerzijds (misschien) een metaalsmaak geven en anderzijds een relatief hoog gehalte aan opgelost aluminium in het bier veroorzaken.

In ieder geval zou ik de contacttijd zo kort mogelijk houden.

Elektrochemie
Kathodische bescherming

JeroenCV

Oscar,

Wat voor een slang heb je aan de uitgang van je koperen stuk gemaakt? Heb je daar een kraantje in? Heb je daar ook een foto van?

groet
Jeroen

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 22-11-2007  08:00 uWat voor een slang heb je aan de uitgang van je koperen stuk gemaakt? Heb je daar een kraantje in?

Gewoon een kunststof slangetje deze gaat daarna rechtstreeks naar mijn platenkoeler, vanaf mijn platenkoeler zit er een slangetje met een kraantje. Ik zal vanmiddag een foto'tje maken
 

JeroenCV

Waar heb jij zo'n slangetje vandaan? De Gamma, Praxis en bouwmarkt bij mij in de buurt hebben geen dunne kunstofslangen (op dit moment ?)

Caspar

Jeroen, je kan wel het beste voedsel-veilige slangen gebruiken, te koop bij Brouwland (verdelers). In die slangen van de Gamma zit vaak rommel verwerkt.

JeroenCV


Pad

Citaat van: Caspar op 22-11-2007  09:58 uIn die slangen van de Gamma zit vaak rommel verwerkt.

In de gamma zijn ook slangen te krijgen die ook voedselveilig zijn. (zoek naar het logo van de vork en het mes op de slang en dan zit je veilig)

MO

Oscar, je maakt je geen zorgen over de koper/aluminium electrochemie? Ik vond Edgards opmerking helemaal terecht.

Oscar

Gezien de contacttijd niet zo heel lang is, denk ik dat het niet zo veel invloed heeft... Volgens mij geldt dit voor lange contacttijden.

CiteerKathodische bescherming (KB) is een methode van corrosiebestrijding

Volgens mij is dit voor een lange duur, maar voor die 45 minuten, daar ben ik niet zo bang voor..

Edgar

Citaat van: Oscar op 22-11-2007  13:25 uGezien de contacttijd niet zo heel lang is, denk ik dat het niet zo veel invloed heeft...Volgens mij geldt dit voor lange contacttijden.

Het zou kunnen, maar het zou ook kunnen van niet. Het proces begin in ieder geval zodra de twee metalen in de vloeistof staan.

CiteerVolgens mij is dit voor een lange duur, maar voor die 45 minuten, daar ben ik niet zo bang voor...

De link naar kathodische bescherming is bedoeld als illustratie bij wat er gebeurt. Dat het niet één of ander exotisch laboratoriumverhaal is, maar een principe dat elke dag op elk stalen schip en elk boorplatform wordt toegepast. Dus niet als waarschuwing voor corrosie van je pan, want dat zal inderdaad niet zo'n vaart lopen. Bij 'grote' hoeveelheden aluminium in bier hebben we het nog altijd over milligrammen; ook milligrammen kunnen te veel zijn.

Hoe het ook zij, als je ooit opmerkingen krijgt over metaligheid in één van je bieren dan weet je waar je het moet zoeken. Gebruik je die twee al lang samen?

Adrie

Ik had begrepen dat als je aluminiumpan eenmaal een donkergrijze oxidatielaag heeft, het aluminium niet verder in oplossing gaat, omdat de oxidatielaag als een beschermingslaag erop zit. Ook de corrosie gaat dan niet verder, lijkt mij. Het is dus altijd zaak om je pan niet zodanig te schrobben dat die oxidatielaag verdwijnt.

Edgar

Als dat zou gelden onder dit soort 'elektrische' omstandigheden, dan zou kathodische bescherming bij al die duizenden schepen ook niet werken. Ik denk niet dat dat oxidelaagje afdoende bescherming biedt. Zolang die oxidelaag niet elektrisch isoleert, helpt hij niet tegen dit effect.

Oscar

Citaat van: Edgar op 22-11-2007  13:54 uHoe het ook zij, als je ooit opmerkingen krijgt over metaligheid in één van je bieren dan weet je waar je het moet zoeken.

Let er maar op als je mijn bockbier proeft. Mijn hevelfilter(koper) staat altijd op de bodem van mijn pan. Dus volgens jou redenatie zouden dan al mijn bieren, al enkele jaren lang, metalig moeten ruiken/smaken.

 

Caspar

Metaal heb ik nog nooit geproefd in Oscar's bieren :proost:.

Oscar

Thanks voor de ondersteuning!  :clownsmile:

Edgar

Citaat van: Oscar op 22-11-2007  14:30 uMijn hevelfilter(koper) staat altijd op de bodem van mijn pan. Dus volgens jou redenatie zouden dan al mijn bieren, al enkele jaren lang, metalig moeten ruiken/smaken.

Nee hoor dat zeg ik helemaal niet. Ik zie iets dat me opvalt en ik zeg er iets over. Als je nu gelijk zegt dat je dat al jaren doet en je nooit metaal proeft, dan hebben we tenminste wat informatie.

Ik zei wat ik zei en dat is op zich geen kolder. Ik zei niet dat al jouw bieren naar metaal smaken. Maar ik ben blij dat je 't even aanvult.

Oscar

Citaat van: Edgar op 22-11-2007  14:35 uIk zei wat ik zei en dat is op zich geen kolder.

Zeker niet !!  :proost2:

Johannes

Gezien de twijfel over het al dan niet aanwezig zijn van gezondheidsrisico zou voor mij reden geweest zijn om direct een andere pan te kopen.

Edgar

Ik heb inmiddels ook zo'n filter in elkaar gezet. Het verwijderen van de slang uit de mantel ging inderdaad erg gemakkelijk.

Toen ik 'm eenmaal in elkaar had, vond ik in een zak vok slangen nog het opgegeven project van een paar jaar geleden. Uiteraard heb ik die ook even in de spiritus gelegd en straks heb ik dus 2 van deze filters! Nooit weg :D


Nogmaals bedankt voor de tip Pincopallino.

Oscar

Dat in het spiritus leggen was bij mij helemaal niet nodig, ook zonder dat spiritus badje ging het verwijderen erg soepel

piele

Ik heb vandaag ook even zo'n filtertje gemaakt voor in mijn kookketel (bierfust).
Mijn broertje heeft een rvs pijpje door de wand van de ketel gelast, en het filter komt daar met een t-stuk aan vast te zitten, en aan de buitenkant komt (buiten vlambereik) een kogelkraan.

Nu was ik aan het :denken: of dit type filter ook te gebruiken is voor het filtreren van de maisch, want dan kan ik morgen met het restje van de flexibele slang nog een 2e filter voor de maischpan in elkaar zetten.  :idea:

:degroeten:
Peter

Glorfindel

Citaat van: piele op 26-02-2008  21:19 uNu was ik aan het denken of dit type filter ook te gebruiken is voor het filtreren van de maisch

Ik gebruik hem als maischfilter en ook als hopfilter. Dat gaat prima. Een filter voor beide dus. Het filteroppervlak is groot. Of je ook hoppallets kunt gebruiken, weet ik niet. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Hij ziet er minder mooi uit dan een die volledig van koper gemaakt is, vind ik tenminste. Dit is een beetje een slap ding. Maar het werkt prima. En dat vind ik het belangrijkste!

 :degroeten:

Dick

Met interesse over dit hopfilter gelezen, toch een vraagje.

Hoe zit het met het tegenhouden van eiwitresten?

Gr.Dick

Jacques

Een rvs vlechtwerkfilter houdt de eiwittentrub prima tegen als er een laagje met grovere eiwitten zich eerst gevormd heeft. Het eerste wort dus opvangen en voorzichtig teruggieten. Het wort echt gaan opvangen als deze helder is en dat is al vrij snel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.