Afgesplitste draad naar aanleiding van aanpassing koelkast Adrie

Gestart door Henielma, 29-11-2007 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

In deze draad was een stevige afdwaling vandaar dat deze draad gesplitst is.

Jacques


Mooie handmatige aanpassing  ;)

Ik zou het glasplaatje vervangen door een stukje hout. Zo'n vol vat is erg zwaar en het is jammer als het vat uit de koelkast valt omdat het glasplaatje breekt. Succes met je eerste bier in dit huis.

Edgar

Citaat van: Adrie op 29-11-2007  22:38 u:dansen: Ik ben zo blij, zo blij...   :elifant:

Mooi man! Moedig ook om die koelleidingen te gaan buigen, of mazzel dat het nog werkt. Een brouwkoelkast is toch wel een erg fijn bezit. Heb je nu ook al zo'n Conrad thermostaatje?

Adrie

Het was een gok om die dingen te buigen, maar anders ging deze koelkast toch weg. Eerst voorzichtig geprobeerd, en toen er geen problemen leken te zijn heb ik iets meer gebogen. Soms moet je wat wagen, anders blijft het knagen.

Twee Conrad thermostaten zijn onderweg.... Komende week nog wat avondjes knutselen aan de brouwinstallatie en schoonmaken en dan hopelijk het weekend erna brouwen.

Caspar

Citaat van: Henielma op 29-11-2007  23:19 uIk zou het glasplaatje vervangen door een stukje hout. Zo'n vol vat is erg zwaar en het is jammer als het vat uit de koelkast valt omdat het glasplaatje breekt.

Ik gebruik een bierkratje, formaat Brand en La Trappe (12 flesjes). Dit past precies!

Adrie

Het glasplaatje ga ik nog vervangen, inderdaad. Door hout met wat gaten erin. Want onderin komt een lamp, zodat ik de inhoud van de kast ook kan verwarmen als dat nodig is.

Glorfindel

Bij Conrad verkopen ze ook verwarmingsdekens. Bijvoorbeeld bestelnummer 533356 - 89. Die kost Euro 39.95 voor 75Watt. Als de koelkast goed geïsoleerd is moet dat genoeg zijn, lijkt me. Ze zijn er ook van 100W en 150W.
Het voordeel is dat het vermogen over een groter oppervlak verdeeld wordt. Bij een lamp kun je al snel schroeiplekken krijgen of kan de fitting verbranden. Bovendien blijft het lekker donker in de gistkast.

 :degroeten:

     Pieter

Adrie

Ik neem een paar fittingen met lampen met een redelijk laag vermogen (max 60 Watt of zo) en die monteer ik onderin de koelkast, onder de houten plaat met gaten erin. Er zal niet veel licht doorheen komen, maar wel warmte. En lamplicht is lang niet zo schadelijk als zonlicht.

Glorfindel

Citaat van: Adrie op 30-11-2007  15:07 uEn lamplicht is lang niet zo schadelijk als zonlicht.

Minder UV licht en veel infrarood, warmte dus. Lampen zijn in ieder geval vele malen goedkoper dan dat matje.

 :degroeten:

     Pieter

Johannes

Een collega van mij doet z'n oude vriezer weg. Deze neem ik wellicht over mits mijn vat erin past. Ik zat aan een fohn te denken voor de verwarming.

korek

Een föhn zal ongetwijfeld goed werken, zelf gebruik ik een elektrische verfafbrander, zo'n goedkoop ding van Kinzo.

EBC

Voordeel van een föhn is dat je geen ventilator nodig hebt en dat hij geen licht geeft.
Nadeel is dat hij in een keer heel veel warmte geeft, waardoor een stabiele regeling moeilijk kan zijn.

Adrie

Afgelopen weekend nog even wat geknutseld:


De koelkast is ingepakt in een dikke laag tempex ter isolatie. Hoe minder stroomverbruik hoe beter, immers.


Onderin heb ik een plankje gemaakt met aan de onderkant drie gloeilampen van 60 W. De klimaatkast is nu geschikt om te verwarmen en om te koelen.



Detail van de plank met lampen. Aan de voorkant blijft een breed gat open, zodat de warme lucht gemakkelijk omhoog kan.


En nu met gistingsvat.

De kast is klaar, tijd om te brouwen. Moet wel eerst het weer een beetje verbeteren...

Oscar

Ziet er mooi uit man!  :duimop:  2008: Jaar van de ondergisters?

Pink Brewer

Citaat van: Adrie op 02-12-2007  20:06 uAfgelopen weekend nog even wat geknutseld:

Cool speelgoed !

Bij dierenwinkels verkopen ze keramische verwarmingselementen voor terrariums. Deze hebben dezelfde vorm en dezelfde fittingen als gewone lampen. Zou je toch problemen hebben met het licht, kun je deze heel makkelijk vervangen.

P.B.

Adrie

Dat is een goede tip, Pink Brewer. Die houd ik in het achterhoofd. Weet je toevallig ook hoeveel watt die dingen zijn?

Amberbock

Adrie, voor je begint te brouwen misschien eens het gistvat met enkel water op je plankje zetten. Ziet er nogal dun uit. Als het breekt liever met water dan met wort...

Cheetah

Hey Adrie,
Als je de lampen aansluit op een dimmer, heb je ook de mogelijkheid om 'zachter' en flexibeler te verwarmen.
Veel Succes,

Menno

Adrie, erg mooi gedaan! Ik ben alleen niet zo stuk van die lampen onder je vat. Als het fout gaat zit je met de combinatie vocht en electra...  :-\

Glorfindel

Ik denk dat het risico niet zo groot is. De meeste huizen zijn vandaag de dag uitgerust met een aardlekschakelaar. Die schakelt de spanning af op het moment dat er een stoom weglekt. Daarmee is de kans op een schok bij lekkage niet al te groot. Aardlekschakelaars zijn overigens ook los te verkrijgen.
aardlek PRCD 30 (Conrad Electronic)

Verder is wort of bier, met alle opgeloste stoffen erin, laag ohmig. Dat veroorzaakt dus een keurige sluiting waardoor de stop (of automaat) springt.

Ik zou de koelkast op een stopcontact met randaarde aansluiten en me er niet al te druk over maken.

 :degroeten:

    Pieter

Adrie

Misschien is het op de foto niet zo goed te zien, maar het plankje is aan de onderkant verstevigd met een dikkere plank die erop gelijmd is. Geloof me: die is erg stevig. Bovendien kan multiplex heel wat hebben.

Pink Brewer

Citaat van: Adrie op 02-12-2007  20:38 uDat is een goede tip, Pink Brewer. Die houd ik in het achterhoofd. Weet je toevallig ook hoeveel watt die dingen zijn?

Er is echt van alles van 40 w tot 500 w.

Hierbij een voorbeeld :
http://www.infraredheaters.com/eselong.htm

Groet
P.B.

Emile

Adrie,

Zoals gewoonlijk ben ik weer onder de indruk van je b(r)ouwsels. Ik zie allerlei mogelijkheden. Wel wil ik je toch wijzen op wat hier door anderen ook al geschetst wordt, namelijk aarding! Een koelkast is een vochtige omgeving, er kan zich dus condens vormen, ook bij de 220 V aansluitingen. Ik zou dit nog meer fail-safe maken en het hele zaakje goed aarden.

Verder ben ik benieuwd naar je regelaar die je hiervoor gaat gebruiken. Mooiste is natuurlijk als je verwarmen en koelen apart kunt aansturen door dezelfde regelaar en dan ook nog een buiten koelkast temperatuur kunt meenemen. Maar ook hier heb je vast al ideeën over.

Adrie

Beste Emile,

Er staat alleen stroom op de lampen als er verwarmd moet worden. En voordat dat gebeurt maak ik de kast goed droog. Bij verwarming ontstaat geen condens in de kast. Daarnaast zijn de lampen zo gemonteerd (aan de onderkant van een plank) dat ik niet kan bedenken hoe daar condens bij kan komen. En de boel is inderdaad geaard, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

De koelkast en de lampen worden aangestuurd door een thermostaat van Conrad, die op dit forum al vaker is besproken. Dit betekent wel dat er óf gekoeld wordt óf verwarmd. Van tevoren kiezen dus. Helaas zijn de thermostaten nog steeds niet binnen.  :echtboos:

Tsjerk

Citaat van: Adrie op 11-12-2007  19:52 uDe koelkast en de lampen worden aangestuurd door een thermostaat van Conrad, die op dit forum al vaker is besproken. Dit betekent wel dat er óf gekoeld wordt óf verwarmd. Van tevoren kiezen dus. Helaas zijn de thermostaten nog steeds niet binnen.  :echtboos:

Doe je er toch twee.
1 voor verwarmen en 1 voor het koelen met tussen de twee een temperatuurmarge om te voorkomen dat ze niet gezamenlijk aan gaan.

Glorfindel

@ Adrie,

Ik heb ook wel eens gehad dat de bestelling van Conrad niet aankwam. Dit komt doordat ze een goedkopere transporteur hebben genomen. Er gaat daardoor wel eens iets fout. In mijn geval hebben ze de bestelling nogmaals afgestuurd. Even een e-mailtje schrijven dus. Maanden later vond ik de oorspronkelijke doos in de struiken naast de deur. :-\ Ook dat heb ik gemeld, maar geen reactie gekregen.

Er is nog hoop!

 :degroeten:

    Pieter


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.