Giststarter shaken, beluchten, roeren of beiden?

Gestart door Bierke, 13-12-2007 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke voordeursbehandeling geef je je giststarter?shaken, beluchten, roeren of beiden?

Gewoon laten staan met waterslot
0 (0%)
Goed shaken en waterslot er op
9 (20%)
Alleen beluchten met bruissteentje
14 (31.1%)
Alleen beluchten zonder bruissteentje
4 (8.9%)
Alleen roeren met roervlo
6 (13.3%)
Eerst beluchten en dan verder roeren met roervlo
2 (4.4%)
EN beluchten EN roeren met roervlo
10 (22.2%)

Totaal aantal stemmen: 43

Bierke

Hoikes allemaal,

Mag ik uit onderstaande grafiek opmaken dat het gebruik van een magneetroerder beter is dan beluchten? Of verkiest beiden de voorkeur?



Maar hoe doe je dat dan, roeren met een roervlo terwijl je belucht? Oppassen dus voor het roeren tegen je beluchtingssteentje?
Wat zijn jullie meningen?

Ik ben benieuwd !!!

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

De-Geert

Nog een mogelijkheid: beluchten zonder bruissteentje. Dat scheelt een hoop in overschuimen  :). Ik ga wel binnenkort een magneetroerder aanschaffen, want ik ben niet (al te) tevreden met mijn vergistingsresultaten.


thibolleke

Vanwaar heb je die grafiek?

Ik heb nu net de draad nog eens een paar keer doorgelezen van het gistexperiment door Jacques. En eigenlijk weet ik het nu echt niet meer wat nu de beste manier is.

Voor het maken van een giststarter is zo'n magneetroerder echt wel een super ding. Ik ga mij er binnerkort ook maar eens een aanschaffen.
Alleen is het voor de hoofdgisting niet echt haalbaar om te werken met een magneet roerder. Dat volume is veel te groot.

Of er bij het roeren dmv een magneetroerder ook nog belucht moet worden is afhankgelijk van de kracht van de magneetroerder.
Als de magneetroerder maar heel miniem voor zuurstof oname zorgt kan je best ook nog beluchten.
 

Groeten
Thibolleke

Jacques

Citaat van: De-Geert op 13-12-2007  14:07 uNog een mogelijkheid: beluchten zonder bruissteentje. Dat scheelt een hoop in overschuimen  :).

Die grote bellen zijn weinig effectief. In verhouding heb je dan heel weinig oppervlakte waar de zuurstof opgenomen kan worden door het wort.

thibolleke

O ja ik belucht nu dus alleen met een aquariumpompje+ bruissteentje. Heb overigens een uitstekende vergistingsgraad ed.

Hopmans


Bierke

Op vraag van DE-Geert heb ik er een mogelijkheid bij geplaatst.
Alsjeblief

Oscar

Citaat van: Sharky op 13-12-2007  14:24 uGoed shaken met watten erin.

Shaken, not stirred  8)

De-Geert

Citaat van: Jacques op 13-12-2007  14:15 uDie grote bellen zijn weinig effectief. In verhouding heb je dan heel weinig oppervlakte waar de zuurstof opgenomen kan worden door het wort.

Dat klopt op zich wel denk ik. Ik vraag me wel af of er niet zo weinig zuurstof opgenomen kan worden door het wort dat er met of zonder bruissteentje een overmaat is. Zeker als blijkt dat alleen roeren al voor genoeg beluchting zorgt.

Op de Wageningen Universiteit heb ik geleerd gist op te kweken door erlenmeyers op een schudbak te zetten, dit is een ding die een ronddraaiende beweging maakt. De zuurstof opname zal vergelijkbaar met een magneetroerder zijn, denk ik.

Ronnie

Voor de Belgen die getefloniseerde roerstaven zoeken: heb grote keus voor goede prijs gevonden bij Fiers in Kuurne.

Jacques


Edgar

Labstuff doet ook een hoop dacht ik hoor. En ik betwijfel of Fiers aan particulieren levert.

Bierke

Hoikes nog maar eens,

Hoe gaat EN beluchten EN roeren dan in de praktijk? :denken:
Of wordt er door die draaikolk in het midden van de Erlenmeyer :gistsmile: lucht in het mengsel gebracht?

Of kan je in die Erlenmeyer ook nog een bruissteentje laten werken? Schuimt den boel dan niet over?


Met vriendelijke brouwgroeten,
 :hoera:
Bierke

Oscar

Citaat van: Bierke op 16-12-2007  16:27 uOf kan je in die Erlenmeyer ook nog een bruissteentje laten werken? Schuimt den boel dan niet over?

Jawel, maar een druppeltje olijfolie doet wonderen

Ronnie

Citaat van: Jacques op 13-12-2007  23:19 uEn leveren die alleen aan Belgen?
Dat weet ik niet Jacques, ben daar ooit al wat glaswerk gaan kopen, is op een boogscheut van waar mijn zus woont, dus als ik daar ben...
In België blijken de prijzen vaak gunstiger te liggen.

Bierke

Bedankt Oscar!

Dus jij plaatst 'al schaalvergrotend' uiteindelijk een Erlenmeyer van 2 of 3 liter op een magneetroerder. In deze Erlenmeyer laat je dan bovendien een bruissteentje z'n werk doen, niet?

Groeten,
Bierke

Oscar

Citaat van: Bierke op 16-12-2007  21:36 ueen Erlenmeyer van 2 of 3 liter

Ik wou dat ik die had.... :(

Mijn erlenmeyer is slecht 1 liter, maar roeren en beluchten gaat dan prima, maar met een druppeltje olie schijnt beluchten niet nodig te zijn

Bierke

Beluchten NIET meer nodig? Daar wil ik het fijne van weten!!!

En Adrie heeft naar ik me herinner nog een héél mooi artikel geschreven over de ideale gisstarter die belucht moet worden!!

Hoe kan die olie dan de inbreng van zuurstofgas voor de gistcellen compenseren?
Nu je 't zegt, ik herinner me ook iets over olijfolie...
'k ga eens zoeken op het forum!

Bierke

Heb het gevonden in "Starter Extra Vierge" !!!!!!!!!!!!

thibolleke

Kom aan Bierke, dat artikel van Adrie is toch zó passé.  ::) ;D
Ah inderdaad je hebt het dus al gevonden.

Bij mijn volgende tripel ga ik denk ik ook de olijfolie gebruiken. Alleen durf ik nog niet zo goed. Ik heb namelijk heel goede resultaten met de Adrie starters.

Bierke

Of het artikel nu passé is of niet, ik heb mijn conclusie getrokken:

1. Ideale giststarter "à la Adrie" (chapeau voor al zijn werk !!!) zoals ik die starter nu ook al maak.
2. In een kolf 1 druppeltje olijfolie toevoegen (verder géén olijfolie meer in het hele brouwproces !!)
        (weet je dat ik dat 'trucje' met die olijfolie ook toepas bij het koken van spaghetti !? schuimt dan ook niet over!!)
3. beluchten met bruissteentje / lucht blazen in een flinke draaikolk als de starter op een magneetroerder staat

'Vlug' even een magneetroerder in elkaar knutselen :dansen: !!!!!!!!!!!!

Edgar

Zeg, steriliseren jullie de olijfolie eigenlijk? Uiteindelijk is het rauwe olie waar allerlei sporen in kunnen zitten. Logisch volgende vraag: had verhitten geen invloed op de vetzuursamenstelling? Ik herinner me zoiets van één of andere chemieles.

Adrie

Tja, nou moet ik toch echt even reageren.

Olijfolie toedienen en beluchten dienen twee verschillende dingen: olijfolie voeg je toe om schuimen tegen te gaan en om de gist stoffen toe te dienen die noodzakelijk zijn voor de celwanden. Deze stoffen maakt de gist ook aan onder zuurstofrijke omstandigheden. Voor het aanmaken van die stoffen kan olijfolie dus een alternatief zijn.

Waar olijfolie geen alternatief voor is is snelle groei. Onder invloed van zuurstof groeit gist vele malen sneller dan onder zuurstofloze omstandigheden. Wil je veel gist kweken in korte tijd, dan moet je dus beluchten. Olijfolie toevoegen kan dan geen kwaad, maar mijns inziens voegt het ook niet zoveel toe (behalve dan het tegengaan van overschuimen).

Maak je een starter met alleen maar olijfolie en belucht je niet, dan krijg je minder gist dan in een niet-beluchte starter en bovendien een wat minder vitale gist, omdat in de niet-beluchte starter alcohol wordt gevormd. De gist doet dat niet onder invloed van zuurstof.

In het onderwerp over de olijfolie haalt Bubs een gesprek aan met een brouwer van Orval, waarin een gistkoek wordt gereactiveerd met behulp van olijfolie. In dat geval heb je al genoeg gist en moet de gist alleen even wat extra stoffen hebben om nieuwe celwanden aan te maken voor de gistgroei tijdens de fermentatie. Dat is dus een heel andere situatie dan bij het maken van een starter uit een pak Wyeast of een flesje bier.

Kortom: heb je veel gist die wat extra onverzadigde vetzuren nodig hebben, dan kun je olijfolie gebruiken, heb je weinig gist en moet je er veel kweken, dan moet je beluchten.

Edgar

Maar Adrie, het beluchten dient natuurlijk óók voor het aanmaken van vetzuren voor het bouwen van celwanden, met sterolen als tussenstap (ik het het metabolische pad eerlijk gezegd niet). Dat suggereert dat ook bij het maken van een starter het toevoegen van olijfolie nuttig kan zijn bij wijze van extra vetzuurbron. Het lijkt me in de rede om te veronderstellen dat een combinatie van beluchten én het aanbieden van die vetzuren de beste optie is.

Overigens hoef je je geen zorgen meer te maken over schuim als je in de vortex belucht. Ik ben het juist aan 't doen en het lijkt zeer goed te gaan. Een schuimlaag van 1 cm veroorzaakt door ingeslagen luchtbellen.

Adrie

Dat is toch wat ik zeg? Beluchten dient voor een snelle gistgroei én voor het aanmaken van vetzuren voor de celwanden. Echter, als je belucht, vraag ik me af of die olijfolie dan nog wel iets toevoegt. Kwaad zal het niet kunnen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.