Brouwsessie 1

Gestart door Glorfindel, 05-12-2007 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fernand

Een tip: professionele brouwers gebruiken een antischuimmiddel om dit probleem op te lossen... een groter vat helpt natuurlijk ook.

René K

Geen antischuimmiddel in mijn bier  :neenee:.

Glorfindel

Citaat van: René K op 05-01-2008  17:55 uHeb je geen grotere erlenmeyer of een mandfles?

Nee, nog niet. Maar dat is wel iets waar ik op korte termijn naar op zoek ga! Nu heb ik een kwart van de starter weg moeten gooien. Da's toch zonde. Het enige verschil met de vorige vergrotingen is het toevoegen van een theelepeltje Nutrivit.



Vanmiddag was ik niet thuis en kon ik het waterslot dus niet bewaken. Bij thuiskomst zat er gist in het waterslot en lag er gist op de stop. Meer niet.
Het niveau van het schuim is inmiddels gedaald tot een centimeter of 8 onder de stop. Genoeg dus. De schuimbellen zijn nu ook veel groter dan vanmiddag. Daarom heb ik de fles weer in het badje gezet. Nu maar hopen dat het geschuim niet weer van voren af aan begint!

Morgen brouwdag 2! :dansen: :elifant: :hoera:

 :degroeten:

den_organolept

Citaat van: Glorfindel op 04-01-2008  22:18 uHet afgietsel heb ik geproefd. Dat was geen aanrader. Enorm zuur. Bah. >:(
[/of topic]



Oei oei  :-[ Dat afgietsel mag best ietsje zurig zijn, maar enorm zuur? Ik ben bang dat je meer hebt opgekweekt dan de bedoeling was en nu een infectie te pakken hebt.

Als dat zo is dan infecteer je je wort door deze starter te gebruiken, niet doen dus.  :neenee:

Misschien heb je nog een andere Wyeast xl pak liggen? als deze is opgebold kun je daar al wat litertjes wort mee vergisten zonder dat je uberhaupt een starter hoeft te maken. (beter van wel, maar ik begrijp dat je vandaag aan het brouwen bent dus daar heb je geen tijd meer voor)

Probeer de volgende keer dat je een starter van een Wyeast maakt minder op te schalen. Je smackpack kan makkelijk in een halve liter moutextract, en als je die nog eens  opschaalt naar 1,5 liter en laat bezinken heb je op de bodem genoeg liggen om 25 liter (niet belachelijk zwaar) wort te vergisten.

Iedere keer dat je opschaalt neem je een risico qua infecties, dus doe dat niet vaker dan noodzakelijk.




Jacques

Het is bekend dat als je intensief belucht je een veel zuudere smaak krijgt dan wanneer je minder intensief belucht. Buiten het zure mogen er geen andere onaangename smaken aanwezig zijn. Als dat het geval is heb inderdaad een infectie te pakken.
Overigens kan wat de een ietsjes zuur vindt de ander erg zuur vinden.

Al eerder is in deze draad gezegd dat er minder opgeschaald hoeft te worden.
Voor wat betreft dat opschalen geldt ook dat je niet te groot moet opschalen. Hoe groter je opschaalt des te langer het duurt voor de gist de omgeving naar zijn hand kan zetten (pH-daling, alcohol en koolzuurvorming). Gedurende die tijd is het wort gevoeliger voor infecties. Schaal daarom steeds met een factor 5 tot 10 op. De gisting komt dan snel op gang en er zijn voldoende voedingsstoffen voor een volgende vermeerdering.

den_organolept

Ik hoop dat je gelijk hebt Jacques, en dat het zure door het beluchten komt.

Als je eerste gistkweek-experiment waar je zoveel werk aan hebt al gelijk mislukt is dat wel erg.. nou ja.. zuur  :-\

(al zou ik er wel wat voor over hebben om eens een mooie melkzuurinfectie in een bier te krijgen. maar dat is dan weer mijn afwijking  :D)

Edgar

Citaat van: den organolept op 06-01-2008  11:24 uIk hoop dat je gelijk hebt Jacques, en dat het zure door het beluchten komt.

Zie ook dit topic. En dan vooral deze post waarin ik opgelucht ben.

Glorfindel

Bij latere vergrotingen heb ik niet belucht omdat ik een waterslot geplaatst had. Het afgietsel daarvan was veel minder zuur. Een beetje bierig.

Ik gok het er op. Over een uur gaat hij in het gistvat.

Ik moet zeggen dat het vandaag een stuk beter en vooral soepeler gaat dan op dag 1. Ik heb bijvoorbeeld geen grote bel in mijn hevel gehad. Het schoonmaken en ontsmetten gaat soepeler doordat ik eerst 20 liter in het gistvat aangemaakt had wat ik  later overgoot in een metselton. Daar staan nu alle spullen in die ik straks bij het schone deel nodig heb. De koeler staat in een pannetje water naast de weckketel te koken.
Het gasfornuis heb ik in alufolie ingepakt. En dat is maar goed ook. Doordat de kookketel deze veel voller is dat de eerste keer, is er een flinke blub over de rand gekomen. Op het folie gelukkig!
Samen met mijn vriendin heb ik de pH van het maischwater gemeten en aangezuurd tot ongeveer 5.2
Tijdens het schoonmaken met Chemipro Oxi heb ik een paar keukenhandschoenen aangedaan. (Waarom zijn die dingen trouwens altijd roze? ) Daardoor heb ik nu veel minder last van uitgedroogde handen. Iets waar ik de vorige keer wel last van had.

Deze keer heb ik wel gespoeld. Het spoelwater heb ik aangemaakt door 1,6 liter water in de waterkoker aan de kook te brengen en vervolgens aan te lengen met koud water tot het 75 ºC was. Dat gaat snel en eenvoudig. Het bijgieten heb ik met het dekseltruckje gedaan. Al denk ik dat het ook zonder dat goed gegaan zou zijn. De bostel stond namelijk tot halverwege de maischpan. Voor verstoring van het filter moet je denk ik wel heel wild gieten.
Het filteren duurde deze keer 45 minuten. Twee keer zolang als de eerste keer. Ik had het slangenklemmetje bijna helemaal dichtgedraaid. Het ging prima. Wat me opvalt is dat het wort direct helder is. Ik hoefde niets terug te doen in de maischketel. Ik ben dik tevreden over mijn filter!

Een paar foto's:

BrouwVisie: een prachtig programma. Dit is nog eens een volle maischketel!


Van de metselton heb ik deze keer een hooikist gemaakt zodat het wort na het filteren niet te veel zou afkoelen,


Na het koelen doe ik de giststarter er bij. Het gistvat gaat dan samen met een aquariumverwarming in de metselton tot dat de gisting goed op gang gekomen is. Daarna zet ik het vat weg op zo'n 17 ºC

Wat een leuke hobby is dit toch! :D

 :degroeten:

     Pieter




Oscar

Goede tip trouwens om alu-folie op het gasfornuis te leggen... Doen ze in de horeca ook vaak. Ga ik ook maar eens doen,
scheelt toch weer een hoop poetsen. :brouwen:

den_organolept

Inderdaad handig, die folie  :duimop:
Ga ik ook doen.

Glorfindel

Citaat van: den organolept op 06-01-2008  14:56 uInderdaad handig, die folie  :duimop:
Ga ik ook doen.

Citaat van: Oscar op 06-01-2008  14:41 uGoede tip trouwens om alu-folie op het gasfornuis te leggen... Doen ze in de horeca ook vaak. Ga ik ook maar eens doen,
scheelt toch weer een hoop poetsen. :brouwen:

Ik heb die tip hier ergens op het forum gelezen. Stond ook een foto bij. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?  ;D

 :degroeten:

Glorfindel

Ik was van plan het bier te beluchten met een keramisch steentje. Maar helaas:

Dit verklaard ook waarom ik bij het beluchten van de starter alleen belletjes aan de uiteinden van het steentje zag. Ik denk dat het komt omdat ik het steentje uitgekookt heb. Nu hangt de slang zonder steentje in het bier. Om het half uur schud ik het vat stevig. Op die manier komt er ook zuurstof in. Het is wel wat bewerkelijker.
Brouwland verkoopt RVS bruissteentjes, maar die kosten 33 Euro. Dat was me echt te dol en daarom kocht ik de goedkopere keramische van 4 Euro. Achteraf heb ik daar dus spijt van. Toch maar eentje bestellen...

Aanvankelijk vond ik het niet nodig de boormachine op de Maltmill aan te sluiten. Dat kleine beetje mout doe ik met de hand wel, dacht ik. Hmm dat viel tegen. Daarom heb ik vandaag de accu boor gebruikt. Dat gaat inderdaad super. In de langzame stand heeft hij er geen moeite mee en het gaat veel sneller.
Ik weet dat meer mensen een boor gebruiken. Hoe hebben jullie hem passend gekregen? Ik heb een dop gepakt, maar omdat de as rond is met maar 1 vlakke kant past dat niet. Daarom heb ik er een paar spijkers tussen geklemd.
Heeft iemand een beter idee?

Hier een foto. Je kijkt nu van boven op de as met de dop.

Hier nog een foto van het gistvat. Het staat nu in de metselkuip die ik vandaag meer genoemd heb. Past werkelijk precies. Ik vond de kuip voor 8 Euro bij de Gamma!

Onderin het vat staan drie stenen bakjes zodat het vat los is van de grond. Tussen de bakjes ligt een aquariumverwarming die het bier op 22ºC houdt.

 :degroeten:

Adrie

Tip: bier smaakt frisser en beter als de vergistingstemperatuur niet te hoog oploopt. Tijdens de vergisting produceert de gist veel warmte en het is eerder regel dan uitzondering dat de temperatuur van het gistende bier 5 graden hoger is dan de omgevingstemperatuur. In een waterbad is dat waarschijnlijk minder, maar houd het goed in de gaten. Probeer zo dicht mogelijk bij de 20 graden te blijven. Ik zou de thermostaat nu op 20 graden zetten en als de vergisting op gang komt deze verlagen tot 17 graden. Aan het eind van de vergisting kan de temperatuur dan weer omhoog naar 20 graden.

Glorfindel

Ik ben van plan om het vat koeler weg te zetten als de vergisting goed op gang gekomen is. In mijn hobbyhok is het nu 17 ºC. Wat de temperatuur van het bier in het vat is, weet ik niet. Ik wil het vat niet openen om het te meten.

Zou het een idee zijn om het vat in de metselton met water te laten staan? Dan heb ik wel een indicatie van de temperatuur. En wellicht dient het water dan gelijk als koelmiddel, als dat nodig is...
Hoe meten jullie de temperatuur van het bier eigenlijk?

 :degroeten:

Glorfindel

Kijk het slot een bluppen! Veel meer dan de vorige keer. Het ruikt naar bier in huis. Lekker!



Als je goed luistert hoor je op de achtergrond Pink Floyd. Was toevallig op de radio, hou ik van!

 :degroeten:

MO

Je kunt gistflessen/vaten voorzien van een temperatuurstrip. Niet al te duur en zeer praktisch.



Tthermometer vloeibare kristallen 0-32°C Brewferm 013.165.6 € 4,09

En zo ziet het er uit op een gistfles:


Eduard

Kek, zijn die dingen er ook in °C? Dat wist ik niet. Laten we er nu net 3 uit de VS hebben gekocht in °F... Ik blijf me ergeren aan die niet-metrische eenheden aldaar  :echtboos:

Edgar

Citaat van: Glorfindel op 06-01-2008  17:02 uIk was van plan het bier te beluchten met een keramisch steentje. Maar helaas:

Dit verklaard ook waarom ik bij het beluchten van de starter alleen belletjes aan de uiteinden van het steentje zag. Ik denk dat het komt omdat ik het steentje uitgekookt heb. Nu hangt de slang zonder steentje in het bier. Om het half uur schud ik het vat stevig. Op die manier komt er ook zuurstof in. Het is wel wat bewerkelijker.
Brouwland verkoopt RVS bruissteentjes, maar die kosten 33 Euro. Dat was me echt te dol en daarom kocht ik de goedkopere keramische van 4 Euro. Achteraf heb ik daar dus spijt van. Toch maar eentje bestellen...

Die keramische steentjes uit de beluchtings-set van Brouwland lijken inderdaad nergens op. Niet alleen vallen ze uit elkaar als je ze probeert te ontsmetten, ze drijven dan ook nog eens of het scheelt niet veel.

Ook de prijs voor zo'n inox-steentje is toch wat erg stijf inderdaad. € 16,xx bij hopandgrape.co.uk (STA20069953), misschien wat bijbestellen en je hebt 't er uit. Maar het lijkt me dat ze dat voor weinig kunnen opsturen, je hebt dan al gauw €10,- bespaard.

Die thermostickers zijn erg handig, maar in elk geval bij lagere temperaturen niet helemaal nauwkeurig. De mijne geven rond 10° een paar graden teveel aan.

René K

Ook hier slechte ervaringen met keramische steentjes.
Heb er 2 van gekocht.

1 steen viel tijdens het beluchten gewoon uit elkaar. (Alleen dopje zat nog aan de slang).
Van het andere steentje liet het dopje los na een paar uur beluchten.

Vervolgens toch maar een rvs 'steen' gekocht en heb hier nog geen spijt van gehad, ondanks de vrij hoge aanschafprijs (tussen de 30- of 40 euro geloof ik).

Adrie

En bedenk ook dit: per paar brouwsels heb je een nieuw keramisch steentje nodig. Een rvs steentje gaat je hele brouwcarriere mee en is dus uiteindelijk goedkoper.

Hopmans

Je hebt ook speciale zijkantjes voor een kapot keramisch steentje.
Ik heb die toen van EBC overgenomen.

Heb geen foto bij de hand.

 :degroeten:

Glorfindel

Citaat van: Adrie op 08-01-2008  11:35 uEn bedenk ook dit: per paar brouwsels heb je een nieuw keramisch steentje nodig. Een rvs steentje gaat je hele brouwcarriere mee en is dus uiteindelijk goedkoper.

Oh, ik dacht dat je die dingen uit kon koken. Als hij voor eenmalig gebruik is, dan is €4 best wel veel eigenlijk.
Deze draad heeft mijn interesse gewekt. Misschien kan ik hier een iets goedkoper rvs blokje kopen. ;D

 :degroeten:

Glorfindel

Tijd voor een update van de beide brouwsessies.

Het bier van brouwsessie 1 zit nu 1½ week ik in de lagerfles. Kort na het overhevelen in de lagerfles ging het waterslot nog even flink tekeer. Drie dagen later viel het slot helemaal stil. Er is dus nu al een week geen activiteit. Ik denk dat ik woensdag ga bottelen. Het bier heeft dan twee weken gelagerd. Spannend moment!

Het bier van brouwsessie 2 zit nu 5 dagen in het gistvat. De eerste dagen was het waterslot zo actief dat de blubs elkaar soms overnamen. Nu gaat het er, met twee blubs per minuut, rustiger aan toe. Morgen gaat het de lagerfles in.

Tussendoor heb ik het vat en de lagerfles een paar keer moeten verhuizen. We zijn bezig met een kleine verbouwing. Daardoor is mijn hobbyhok nu een stofnest geworden. Bovendien ruikt het er naar verf en terpentine. Geen goede omgeving om bier te laten rijpen, vond ik. Daarom logeren het vat en lagerfles nu al een paar dagen bij ons op de slaapkamer. Ik vind dat wel een rustgevend geluid, dat geblup. Ik slaap er in ieder geval prima op. ;D

 :degroeten:

     Pieter

Glorfindel

Zojuist het bier van brouwsessie 2 naar de mandfles overgeheveld. Sg is 1022. De gist heeft dus nog wat te doen. Ik heb gelijk ook de temperatuur gemeten. 19 ºC. Dat is warmer dan ik gehoopt had. Dat het bier de laatste dagen op onze slaapkamer gelogeerd heeft, maakt niets uit. Mijn hobbyhok blijkt net zo warm te zijn. :-\

Ik heb het bier geproefd. Ik vind het lekker. Lichter dan het eerste, wellicht omdat het begin Sg veel lager was. Verder licht fruitig. Het zware hoppige dat ik proefde na het koken is veel minder. Lekker nu. ik word al weer ongeduldig... Het glas staat nu in de koelkast, vanavond nog eens proeven.
Wat vinden jullie van het kleurtje? Ik heb de foto buiten gemaakt om een zo goed mogelijke foto te kunnen maken, zonder kunstlicht.


Het overhevelen ging niet vanzelf deze keer! :echtboos: Ik zat te knoeien om het maatglas vol te krijgen. De hevelslang viel uit het gistvat enz. enz. Ik heb de hevelslang 4 maal opnieuw kunnen ontsmetten voordat alles in de fles zat. 
:verbergen:
De vorige keer hielp mijn vriendin mee. En dat extra handje miste ik nu.
De volgende keer gebruik ik een hevelklipje, dat houdt de slang netjes in het gistvat op de juiste hoogte en kan ik me concentreren op het aanzuigen en klemmen van de slang.

 :rundum: Probleem. :rundum:
Ik heb vol optimisme een extra mandfles gekocht. Zo kan ik twee brouwsels tegelijk laten rijpen. Ik ben echter vergeten om extra flesjes te sparen. Ik heb er nu alleen genoeg voor de 10 liter van brouwsessie 1. Voor de 17 liter van brouwsessie 2 heb ik welgeteld, eh geen flesjes dus.
Ik heb nog twee weken. Met mijn bierverbruik kom ik, schat ik, uit op 10 tot 12 liter. Ik denk dat ik mams maar weer eens lief aankijk. Die heeft nog wel wat lege flesjes staan. Het zal wel lukken en goedkomen, maar ik baal ervan dat ik zoiets eenvoudigs vergeten ben. :(

 :degroeten:

    Pieter

Caspar

Het bier is nog wel erg troebel, of is dit het onderste laagje uit het vat? Ach, als het een week langer in de lagerfles zit is dat ook geen punt toch ;) ? Die flesjes komen wel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.