21-12-2007 Gruitbier proeverij

Gestart door Homme, 05-12-2007 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Homme

Op vrijdagavond 21 december 2007 wordt om 19.00 uur het resultaat gepresenteerd van het onlangs gehouden Middeleeuwse Bierbrouw Experiment.
Museum de 5000 Morgen te Hoogeveen is dan omgetoverd in kerstsfeer. Er is behalve origineel middeleeuws gruitbier nog meer te zien en te proeven.

Meer informatie en het adres van Museum De 5000 Morgen vindt u op: http://5000morgen.nl/ onder "actueel".
Ook is vanaf deze datum op dezelfde website een verslag te lezen van het middeleeuwse brouwexperiment. Dit vindt u in het menu onder "Digitaal Geschiedenisboek Hoogeveen"

Iedereen die wel eens wil weten hoe sterk het middeleeuwse brouwsel afweek van de latere bieren, is van harte welkom!
Humber brouwer Jan (Homme) de Vries

Gerb

Leuk, dit is ook weer een andere kant van de brouwhobby. Ik kan er helaas niet bij zijn, maar het lijkt me wel interessant, vooral wat je dan zoal in de gruit doet en hoeveel je er van gebruikt.

Hopmans

Ik kan er ook helaas niet bij zijn, maar ik heb wel interesse in gruit vanwege de hopschaarste.
Heb jij misschien nog tips omtrent gruit Jan?

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Sharky op 20-12-2007  19:43 uHeb jij misschien nog tips omtrent gruit Jan?

Gewoon je tuin vol onkruid laten komen en dan oogsten ;)

Hopbier

Hopmans

CiteerGewoon je tuin vol onkruid laten komen en dan oogsten.
We hebben een hoop babbels over hop, maar probeer maar eens een goed gruitmengsel te maken.
Gagel mag niet meer, want dat is niet zo goed voor den mensch.

 :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 20-12-2007  21:24 uWe hebben een hoop babbels over hop, maar probeer maar eens een goed gruitmengsel te maken.
Gagel mag niet meer, want dat is niet zo goed voor den mensch.

 

Dan blijft voor de bitterheid misschien alleen kinine over. Verder wat aromatische kruiden (eventueel specerijen)

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 20-12-2007  22:33 uDan blijft voor de bitterheid misschien alleen kinine over.

En het witte van een sinasappelschil dan? Of is dat de verkeerde bitterheid?

Amberbock

Gisteren was ik in Brouwland en er is nog steeds hop te krijgen, alleen niet het hele gamma. Ik heb dus een voorraadje opgeslagen in mijn diepvriezer. Vooraleer ik begin te experimenteren met andere kruiden zal ik toch eerst alternatieve hoppen gebruiken in bier. Niet alle kruiden zijn zonder gevaar voor de gezondheid.

Weet iemand of er in het zuidelijk halfrond hop gekweekt wordt want die zou normaal gezien in maart moeten geplukt worden.

Johannes

In Nieuw Zeeland wordt hop geteeld.

Hopmans

CiteerEn het witte van een sinasappelschil dan? Of is dat de verkeerde bitterheid?
Volgens mij is dat ook kinine.

De 50 EBUnator kan je wel vergeten met gruit denk ik.  ;D

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hopmans op 21-12-2007  08:35 uVolgens mij is dat ook kinine.

Neuj, da's geen kinine.

Oscar

Citaat van: Edgar op 21-12-2007  09:53 uNeuj, da's geen kinine.

Wat is dat dan wel? En wat is dan kinine?

MO

Er zit geen kinine in een sinaasappelschil, dat zullen de meeste mensen wel weten.

En over kinine zelf staat info genoeg op wikipedia, inclusief prachtige structuurformule (link). Het wordt geisoleerd uit boomschors.

Oscar

Kijk, het wordt ook in bitter lemon gebruikt....dan kan het ook in bier.. :brouwen:

MO

Wist jij dat echt niet? Om je nog wijzer te maken, het zit ook in tonic.

Volgens deze link (deze dus) is de concentratie 80 mg/L, dus 80 ppm.

En nog een feitje van wikipedia.org en ik houd ermee op:
In the United States, the Food and Drug Administration limits tonic water quinine to 83 parts per million, which is one-half to one-quarter the concentration used in therapeutic tonic.

Hopmans

CiteerHet wordt geisoleerd uit boomschors.
Dus de Es-schors die ik eerder opnoemde bevat waarschijnlijk ook kinine.  :denken:

 :degroeten:

MO

Nee, lees de links maar, alleen een bepaald type bomen bevat kinine.

Hopmans

OK dan,

Ik zie ook het hart van een annanas.
Annanasbier.  :brouwen:

 :degroeten:

RobinB

Ananasbier wil ik komende zomer ook nog eens doen, lijkt me wel wat :D
Wilgenbast bevat salicylzuur, slecht voor de maag, maar wel pijnstillend :)
(acetylsalicylzuur = apsirine)

Oscar

Citaat van: RobinB op 21-12-2007  13:28 uAnanasbier wil ik komende zomer ook nog eens doen, lijkt me wel wat :D

is al eens gedaan :


René K


Oscar

Zoek 'm hier maar eens op. Het bier is van Brouwerij Heather Ale uit Engeland (de Alba Scots Pine Ale).

Oxhead

Pine ale lijkt mij Dennen ale. Als in O dennenboom O dennenboom ;)

Oscar

Citaat van: Oxhead op 22-12-2007  10:56 uPine ale lijkt mij Dennen ale.

oh  :stom:  :stom: je hebt gelijk...hoe kom ik dan aan pineapple ?  :weetniet:

Goed dan deze maar !

Homme

Citaat van: Hopmans op 20-12-2007  21:24 uGagel mag niet meer, want dat is niet zo goed voor den mensch.
Waar haal je dit nou weer vandaan?
Ik heb de data nagezocht en het klopt niet.
Dodoens en Blankaart schreven in hun kruidboeken in de 17e eeuw(!) van het gevaar van Gagel, maar dit is nooit wetenschappelijk ondersteund.
Tegenwoordig weten we dat de plant zeldzaam is, maar niet gevaarlijker dan Hop.

Van hop is bekend dat het hallucinogene stoffen bevat, maar dit betekent niet dat het daarom een risico vormt; de hoeveelheden zijn dusdanig, dat je wel heel veel moet gebruiken wil dit een effect hebben.

Overigens wil ik iederen graag verwijzen naar een nieuw topic dat speciaal voor het gruitbier is geopend, en waarin een link staat naar een wetenschappelijk verantwoorde tekst over het onlangs gehouden experiment.
Het is te vinden op:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8355.0.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.