13 graden bier

Gestart door den_organolept, 04-12-2007 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Hallo brouwlui,

Na een aantal fruitige Belgische ales te hebben gebrouwen heb ik nu eens zin in een clean en crisp bier met zo min mogelijk het "smaakdekentje" van de gist. Wellicht een Duitse stijl.

Nu heb ik in mijn kruipruimte een constante temperatuur van 13 graden, daarin zou ik wel eens de hoofdgisting willen uitproberen. Een Alt lijkt me mooi, maar de voorbeelden die ik op het forum kan vinden zijn allemaal warmer vergist. 

Heeft iemand een goed idee voor de bierstijl/gist?
Ik lees graag ideeën

groet van den organolept  :degroeten:

Johannes

Alt zijn bovengisters je zou de specs van de gist op moeten zoeken maar misschien trekt 'ie 13 graden nog wel. En anders: creatief met ondergist! Hoewel het mij nog niet naar volle tevredenheid is gelukt: eigen pils brouwen is kickah!

MO

Met een hele grote starter zou het moeten lukken om een alt te brouwen met de german ale gist of zo.

13 °C is toch net een rottemperatuur want precies tussen onder- en bovengist in. Heb je geen vrijstaand schuurtje of zo waar het wat lager van temperatuur is?

Edgar

Nou ja, een Alt mag best op 15° dacht ik. Dat wordt het wel in je vaatje.

den_organolept

Op de Wyeast site staat voor veel ondergisten een bereik van 9-14 graden. Dan zou 13 graden toch wel acceptabel moeten zijn?

Vooral de 2633 - Octoberfest Lager Blend™ klinkt ronduit feestelijk   :dansen:

Ik heb trouwens wel een fietsenschuurtje maar ik weet niet of de temperatuur daar geschikt is
 

Edgar

Op 13° kom je echt een heel eind, geen probleem. Zolang je geen knijterstrak pils moet hebben is er niks aan de hand met die temperatuur. En die Blends zijn volgens mij geweldig. Hoe Blender hoe beter. Slaat nergens op, ok, maar je hoort goede dingen over blends... Plus: meer flexibiliteit in je temperatuur, lijkt me.

Eduard

Met Czech lager is 13 °C ook prima hoor. Bij de microbrouwerij doen we zelfs 14,5 °C en dat bier is verrassend onfruitig voor zo'n hoge temperatuur. Probeer het eens!

Edgar

Klopt, tot 17° zonder problemen volgens Wyeast (ex-)medewerker Perkins.

den_organolept

Dan ga ik lekker een Oktoberfest bier brouwen, ik wil ook wel eens zo'n ondergist proberen.

Het wordt dan wel een februarifest

 


Eduard

Nog eventjes en 't wordt een Maibock :). Mogelijkheden te over. Bavarian Lager zou je ook kunnen proberen, maar mijn ervaring is dat de Czech Lager prima werk doet. Als je er een paar achter elkaar doet heb je een dikke gistkoek zodat je zeker bij de opeenvolgende brouwsels lekker laag komt qua FG.

Caspar

Let er wel op dat bij een omgevingstemperatuur van 13 oC, de temperatuur van het gistende bier zelf toch altijd iets hoger zal blijven inderdaad... ik gok ook zo'n 15 oC. Het bier zal niet extreem clean worden, maar op zich is dat geen probleem toch? Lekker gaan brouwen zou ik zeggen ;D!

TVERSCH

Die 13º terkt de Wyeast German Ale wel, alleen duurt het wat langer voor de hoofdgisting voorbij is. Mijn Dubbelbok met German ale is vergist bij een omgevingstemp. van 14/15º, en er staat al een week een hele dikke gistdeken op het bier. ::)
Na 2 dagen heb ik de 20 ltr voor de helft overgeheveld naar een 2e gistvat omdat het vat ging overlopen uit het 30 ltr vat:o De temp. was toen 16º.

Een Alt met Danstar Nottingham is ook prima, maar er zijn nogal wat tegenstanders van deze gist omdat het een broodsmaakje zou geven,  ik proef het niet echt, zeker niet in een pittig gehopt bier. :hoera:

Maar als de temp. constant 13º is moet het met de Czech Lager een prachtig 'clean' bier opleveren. :duimop:
Zeker als je het na de hoofdgisting wat koeler gaat lageren
 :degroeten:





den_organolept

Extreem clean hoeft ook niet, ik wil vooral dat de smaak van mout en hop domineert, en niet de smaak van gistingsnevenproducten.

De smaak van de Nottingham komt mij een beetje de neus uit, ik heb een serie bieren met verschillende korrelgisten gebrouwen, maar ben niet echt kapot van de aroma's die ze geven. Volgens mij maken ze bier minder fris, maar aan de andere kant heeft een brouwer zelfs met een zakje Brewferm nog een prijs gewonnen.

Een Alt op lage temperatuur lijkt me ook wel spannend, Wyeast geeft voor de 1007 een bereik ban 13-20 graden.
Als de omgeving 13 fraden is en ik pak mijn gistfles in met een slaapzak dan zou ik goed uit moeten komen.
 

den_organolept

Nee, nog leuker!

2 x Alt achter elkaar
2x  Oktoberfest achter elkaar.

Grappig, eerst de minimumtemp voor een bovengist en dan de maximumtemp voor een ondergist.

Typisch 13 graden bier! :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.