Updated brouwfiches PRO & Junior in XLS

Gestart door Ronnie, 02-12-2007 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Met z'n allen kijken we op naar Oscar's BrouwVisie.
Ikzelf gebruik het naast Adrie's BrouwHulp als DE databank. Je vindt er werkelijk alles terug, zo compleet.

Toch maak ik nog steeds graag gebruik van mijn "Brouwfiches", dat vergt wel wat kennis van de grondstoffen die je wil gebruiken, maar ikzelf en veel andere Belgen en Nederlanders stellen het op prijs om vlug even een receptje uit te rekenen.

Meestal gebruikt men alleen dat ene recept + opvolg/log blad.
De gevorderde brouwers gebruiken De (professionele) brouwfiche rn de beginners de Junior brouwfiche.

in de vorige versies zat een zware fout bij het uitrekenen van een graanstorting naar °Plato.
Dit is nu rechtgezet.

Hieronder vindt je de download voor de pro brouwficheV9A
De handleiding volgt in bericht hieronder
In een verder bericht wordt de Juniorfiche + handleidig bijgevoegd.

Ronnie

En hier volgt de gebruiksaanwijzing in bijlage.
Deze volledig nieuwe gebruiksaanwijzing moet je zeker downloaden, ze omvat ook nuttige info over het meten van de CARBONAARhardheid of tijdelijke hardheid.

Ronnie

Vervolgens de JuniorficheV2: XLS bestand + gebruiksaanwijzing in één bestand.

Pad

Klopt het dat je bij de pro versie zelf de hopsoort en alfazuurgehalte moet ingeven? Vroeger zat dit toch in een 'verborgen' tabel of niet? Ik vond dat nochtans wel handig...

Ronnie

Citaat van: Pad op 03-12-2007  12:00 uKlopt het dat je bij de pro versie zelf de hopsoort en alfazuurgehalte moet ingeven? Vroeger zat dit toch in een 'verborgen' tabel of niet? Ik vond dat nochtans wel handig...

Dat klopt, het is terug veranderd naar het oude systeem, op aanvraag van velen die het rolmenu hiervoor niet zo soepel vonden, want de invulmethode blijkt toch handiger en vraagt niet veel werk.
Maar al te vaak wordt op een bepaald moment andere hop aangeschaft en die heeft weeral een ander alfazuur % dan deze van de vorige keer, vandaar. De meeste gebruikers penetreren niet graag in het verborgen deel.

Nu is er net via PM een vraag gekomen om op de rijen waar men na brouwen (en gisten) de bekomen Brix of Plato of SG invult, om deze cellen allemaal te vergrendelen, zodanig dat men aleen in de linker cel via pijltjes op en neer kan gaan.

Bijvoorbeeld: deze voor °Brix (links) kan men op en neer doen gaan van 10,0°Bx naar 25,0°Bx, door te klikken op pijltje omhoog of omlaag.
De 2 rechtse vakken (°Pt en SG) die niet meer overschreven kunnen worden, volgen dan in hun respectievelijke eenheid.
De brouwer stopt met klikken op de Bx schaal wanneer hij het juist overeenstemmende °Pt of SG heeft.

Ook zoiets voor na gisten

ik vind het een heel goed idee. Laat weten als je dit ook goed vindt. Bij voldoende interesse = voor JuniorV2B en ProV9B

Ronnie.

Pad

Ik ben nu bezig met zowel de oude als de nieuwe versie en ik moet zeggen dat er inderdaad wel heel grote verschillen zitten tussen de bekomen start SG's.

Over het vergrendelen van het de cellen bij eindbrix en dergelijke: goed idee, vermits ik absoluut niet thuis ben in het vergelijken van brix/plato en SG onderling lijkt me dat wel nuttig, zo zal je na veelvuldig gebruikt automatisch beter zicht krijgen op hoeveel brix komt nou overeen met hoeveel plato en zo.

Ronnie

Citaat van: Pad op 03-12-2007  18:58 uIk ben nu bezig met zowel de oude als de nieuwe versie en ik moet zeggen dat er inderdaad wel heel grote verschillen zitten tussen de bekomen start SG's.

1) Er zat een kanjer van een fout in de oude versie: er was per graan vergeten het gewichtsaandeel bij te tellen om aan °Plato voor elke rij te komen.
neem bijv rij 10 in de mouttabel:

Was:         C10*E10/Gewenste_liters*effic

Moet zijn:  C10*E10/(Gewenste_liters+E10)*effic

Deze methode is de meest preciese omdat in °Pt er gerekend wordt met gewicht per gewicht, dus ipv per liter water is het per kg water.
Pas na de optelling van de grondstoffen wodt er omgezet naar SG (of Brix) voor wie dat liever zo ziet. Maar voor quasi alles wordt vanuit °Pt gerekend.
Per volume (als SG) wordt slechts gerekend als we bijv. Vol % alcohol willen berekenen.

Eigenlijk zijn we met z'n allen fout aangeleerd door met SG te werken in plaats van Plato als bij de echte brouwers.
Dat ligt historisch: >>20 jaar geleden is amateurbrouwen ontstaan in de middens van wijnmakers. Ons enige beschikbare (en betaalbare) instrument was de densimeter.

2) Het concept "rendement" (efficientie) is anders aangepakt, geeft ook andere cijfers. Er zijn personen die het beter doen dan die 100 (want er zit nu 5% reserve mout in die verdampt in de gisting en kwijtgespeeld wordt bij hevelen). Maar er zijn beginners die niet eens aan 80 geraken!

Ronnie

De gebruiksaanwijzing van de PRO brouwfiche blijkt minder gedownload dan de brouwfiche zelf.
Nochtans staat er nieuwe, nuttige info in deze gebruiksaanwijzing, o.a. over meten carbonaathardheid.

Ronnie

via P.M. binnengelopen vraag:
Citaat van: Pad op 04-12-2007  10:10 uHey Ronnie,
ben nog altijd aan het stoeien met je brouwfiche. (ik moet namelijk een paar dagen niet werken, en wat doe je dan met zo'n slecht weer...)
Ik heb zwarte mout van 1200ebc bij in de moutlijst gezet, mag ik hiervoor ook uitgaan van een opbrengst van 65%? En ik ben aan het prutsen met een recept voor honingbier, hoe ga jij hiervoor te werk als je je brouwfiche gebruikt? Alvast bedankt! Philip
Filip,
Voor zwarte mout kan je ook 65% aanhouden.
Let goed op de voorspelling eindPlato's of eind SG (dus na gisten):
Je zal zien dat in tegenstelling tot suiker en bleke mout bij storting van donkere mouten de stamwortSG of Plato toeneemt, maar ook dat eind SG of Plato: zal verhogen, dus donkere mouten hebben niet alleen een slechtere uitspoeling (die 65%) maar ook een kleine vergistbaarheid. De enige suikers die ze bevatten zijn die gekaramelliseerde suikers die in de mouterij gevormd zijn.

Wat honing betreft: vul dat in waar de suikers ingevuld worden. Vloeibare honing bevat heel wat water, volgens Van Schaik zijn wijn- en bierboeken mag men 80 % vergistbaar rekenen, dus 80 invullen in opbrengst-kolom.
Vaste (pasta-honing) bevat 4  % minder water dan vloeibare, dat wordt dus 84 %.
Volgens de data in Oscar's BrouwVisie is het 90% maar bij Van Schaik is er wel rekening gehouden met het feit dat honing heel wat onvergistbare suikers o.a. sorbietsuiker bevat (zie zijn wijnartikels in "vakblad voor de amateur wijnmaker en bierbrouwer" 1984/2)

Dus je vult daar of 80 of 84 in naargelang. Van Schaik adviseert nooit meer dan 500 g honing per 10L bier.

succes, Ronnie.

Ronnie

In de brouwfiche zitten een paar kleine schoonheidsfoutjes:
hoptabel blijkt vergrendeld : simpelweg ontgrendelen door beveiliging uit te schakelen, vrijmaken en terug beveiligen en saven.
Ik kan de versie niet meer wegnemen daar bovenaan.
Refen: sedert enkele maanden kunnen we ons bericht en bijlage niet meer aanpassen als ze ouder is dan..

Een nieuwe versie zou ik hieronder moeten plaatsen, tenzij een moderator voor mij daar bovenaan een nieuwe versie plaatst.




De discussie over het berekenen in  ºPlato of SG-waarden is van deze draad afgesplist. Klik hier voor de afgesplitste draad.

Oscar

Zou, deze conculage maar eens bekeken, en kijken of ik er een hopberekening uit kan toveren. Maar ik zit nu
al zeker 5 minuten te staren hoe ik mijn kooktijd kan invullen. Er wordt een aanbevolen kooktijd gegeven, maar die kan
ik niet handmatig aanpassen   :echtboos:

Ronnie? Dat meen je toch niet he? Dat de kooktijd geen variabele is die je kunt aanpassen?  :huilen: :huilen: :huilen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.