InleidingOp de valreep van de maand november doe ik hier nog even verslag van een klein gistexperiment dat ik de afgelopen week uitgevoerd heb.
Doel van het experiment te ontdekken of beluchten van het wort een betere techniek is voor het opkweken van gist in vergelijking tot het toevoegen van olijfolie en niet beluchten dan wel het toevoegen van Siris Yeast ViT en niet beluchten.
WerkwijzeTen behoeve van het experiment heb ik een moutextractoplossing gemaakt met een begin SG van 1044.
Drie flessen van wit doorzichtig glas heb ik gevuld met 700 ml hete oplossing. De oplossing in de flessen laten afkoelen.
Na het afkoelen met een fles (A) 4 x geschud terwijl de fles voorzien was van een siliconen stop.
Aan alle flessen heb ik 1,0 gram Danstar Windsor toegevoegd
Fles A na de gisttoevoeging nog 2x geschud.
Fles B voorzien van een druppel olijfolie.
Fles C voorzien van 1,0 gram SiriS Yeast ViT
Verloop experimentDoor het schudden van fles A werd de gist goed verdeeld over de inhoud van de fles. Hierdoor kreeg de vloeistof een iets lichtere kleur en was deze troebel.
Bij de flessen B en C bleef aanvankelijk de olijfolie en de gistvoeding op de moutextractoplossing drijven.
In fles A ging de vergisting het snelst aan de gang. Opvallend was het dat na een dag en gedurende de daarop volgende dag het meeste schuim bij fles B op het jongbier te vinden was.
Na 5 dagen was de hoofdgisting bij alle drie de flessen beëindigd.
Het eind SG was als volgt:
A 1014
B 1015
C 1015
Het SG is bepaald met een zeer nauwkeurige hydrometer.
De verschillen zijn dus zeer klein en eigenlijk verwaarloosbaar.
Bij fles A was zo te zien aan de depotvorming (slurrie) de minste gistgroei. Bij de flessen B en C was de depotvorming nagenoeg gelijk. Van deze flessen had fles B net het meeste slurrie.
ConclusieHet lijkt er op dat het toevoegen van olijfolie een goed alternatief is voor het beluchten. Bij beluchten gaat de vergisting echter wel iets sneller en heb je net een iets betere vergisting. In plaats van olijfolie kun je ook SiriS Yeast ViT gebruiken als alternatief voor beluchten.
HerhalingOm na te gaan of de door mij behaalde resultaten representatief zijn zal ik binnenkort dit experiment herhalen.
Zie hier voor foto's die door mij genomen zijn.