Maisch hoppen

Gestart door Herman, 04-04-2002 17:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hoi allen,

Ik heb op internet een artikeltje gelezen over het toevoegen van hop (de aromahop om precies te zijn) aan de maisch.   :leren:
Heeft iemand hier ervaring mee? De achterliggende theorie is:
  • alfazuur verlaagt pH
  • bij gebruik in tarwebier helpt de blaadjes bij het dunner maken van de viscositeit
  • makkelijker opname van hoparoma's, dat schijnt beter te gaan dan bij kokende wort
  • zetmeel wordt eerder afgebroken door veranderde pH, eiwitten coaguleren beter, vlokken beter uit. Tannines worden minimaal geëxtraheerd.
Al met al interessant genoeg om eens mee te gaan experimenteren.  :brouwen:
Heeft iemand hier ideëen over??  ???

Herman
:degroeten:

JWVG

Ha die Herman,

Misschien word ik voorspelbaar in mijn reacties, maar.... op het Amerikaanse forum waar ik nogal zit, zitten een aantal mensen die hier veel mee werken. Sterker nog, Marc Sedam (pseudoniem Alechemist) is volgens mij degene die het concept destijds weer uit de kast heeft gehaald. Voor zover ik het volg, heeft het inderdaad voordelen bij het spoelen van tarwe bier, en blijven er bepaalde aroma's heel goed bewaard (een beetje zoals first wort hopping). Zeker bij de amerikaanse pale ales en india pale ales, die bijna drijven op hoparoma en smaak, lijkt het me heel zinvol, maar ik zal er ook eens mee gaan experimenteren.

JW.

Herman

Hoi JW,

Weet je waar ik het artikeltje vandaan had  ;)

Herman

JWVG

Ahaa! Nou ja, dan weet je in ieder geval wie je moet vragen als je nog wat wilt weten.

JW.

Herman

Ik ben alleen benieuwd of er in NL + BE ervaring mee is. Altijd leerzaam, zo te lezen zou het in Belgie bekend gerbuik moeten zijn.

Herman

JvH

Hoi Herman & JW,

Ik heb de laatste keer al een gedeelte van de hop aan de maisch toegevoegd bij het maken van een batch Imperial Russian Stout. Het aroma van de Bullion hop is inderdaad goed waar te nemen, maar of dit door het maischhoppen komt  ???
Ik denk dat je hiervoor twee batches in 1 keer moet maken en met maischhoppen en de andere zonder om een goede vergelijking te krijgen  :idea:
Het recept kwam trouwens ook uit Amerika.

Groeten Hans  :lekkerbier:

MO

Jacques,

jij had hier toch hele slechte ervaringen mee (verstopt filterbed)?

Oscar

Hoe zit dit technisch in elkaar?  De stoffen die tijdens het maischen vrij komen, worden die niet geïsomeerd tijdens het koken? En worden de aroma's tijdens het koken niet "uitgekookt"?   :weetniet:

Groeten en gezondheid
Oscar  :biersmile:

Jacques

Citaat van: MO op 03-01-2006  08:41 uJacques,
jij had hier toch hele slechte ervaringen mee (verstopt filterbed)?

Klopt! Ik zal deze methode niet meer zo snel toepassen.
Ik had overigens hopbloemen gebruikt. De hopblaadjes verstopten de gleufjes van de hevelfilter.
Mogelijk ondervind je geen problemen als je hoppellets gebruikt.

Tsjerk

Citaat van: JvH op 12-04-2002  12:39 uHoi Herman & JW,

Ik heb de laatste keer al een gedeelte van de hop aan de maisch toegevoegd bij het maken van een batch Imperial Russian Stout. Het aroma van de Bullion hop is inderdaad goed waar te nemen, maar of dit door het maischhoppen komt  ???
Ik denk dat je hiervoor twee batches in 1 keer moet maken en met maischhoppen en de andere zonder om een goede vergelijking te krijgen  :idea:
Het recept kwam trouwens ook uit Amerika.

Groeten Hans  :lekkerbier:

Wie van jullie weet wat voor hop dit is, waar het te krijgen is of wat een goed alternatief voor deze hop is.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 11-12-2007  19:44 uWie van jullie weet wat voor hop dit is, waar het te krijgen is of wat een goed alternatief voor deze hop is.

Lang leven de BrouwVisie hop database  :hoera::

CiteerSmaak geur omschrijving :
Een veelzijdige hop, voornamelijk gebruikt als bitterhop in combinatie met andere hoppen.
Intens zwartebessen aroma.

Vervangende hoppen :
Northern Brewer, Brewer's Gold (D), Columbus

Gerb

Hoppie heeft deze hop in het verleden een keer gebruikt meen ik. Ik heb de hop nog nooit ergens gezien. Een vervanging zou Brewer's Gold zijn, het 'zwarte bessen' aroma zou ook aan deze hop zitten.

Hopmans

Hoi brewmates,

Brewer's Gold is de hop waar ik wel eens mee gebrouwen heb.
Je krijgt inderdaad een hele mooie fruitige cassistoets aan je bier.
Het kan gebruikt worden voor blonde ale's en in donkere bieren.
De bitterheid vind ik persoonlijk zacht.

 :degroeten:

Edgar

Ik vind Brewer's Gold ook lekker, maar zacht zou ik hem niet noemen. Hij staat zelfs bekend als een hard bittere hop; cohumulone gehalte 40 tot 48%; eigenlijk extreem hoog. Naar verluidt (maar wat kan je geloven...) is het de bitterhop in XX-Bitter.

Hopmans

CiteerHij staat zelfs bekend als een hard bittere hop
Inderdaad, daarom heb ik ook maar "persoonlijk" gebruikt, omdat
ik de hop zelf zacht vind ondanks de specificaties.

Tja........... moeilijk.

 :degroeten:

Tsjerk

Jongens bedankt.  :proost2:  Wat een forum is dit toch  :hoera:

Caspar

Brewers Gold wordt volgens mij inderdaad in XX Bitter gebruikt, mooi aroma van zwarte bessen, citrus achtig, maar wel wat hard inderdaad.

Ik zou mijn bier niet 100% bitteren met Brewers Gold, maar een deel vervangen door de wat mildere Perle of Magnum.

Hopmans

Het hangt misschien ook een beetje van de gewenste bitterheid af.
Boven de 40EBU moet je denk ik sowieso met milde hoppen aan de gang.
misschien dat beneden de 40-30 EBU de Brewers Gold voor 100% gebruikt kan worden.
Daarbij blijft het een kwestie van persoonlijke smaak uiteraard.

 :degroeten:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.