Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Novemberexperiment: beluchten of niet  (gelezen 31925 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Novemberexperiment: beluchten of niet
« Gepost op: 30-11-2007 22:48 u »
Inleiding
Op de valreep van de maand november doe ik hier nog even verslag van een klein gistexperiment dat ik de afgelopen week uitgevoerd heb.

Doel van het experiment te ontdekken of beluchten van het wort een betere techniek is voor het opkweken van gist in vergelijking tot het toevoegen van olijfolie en niet beluchten dan wel het toevoegen van Siris Yeast ViT en niet beluchten.

Werkwijze
Ten behoeve van het experiment heb ik een moutextractoplossing gemaakt met een begin SG van 1044.
Drie flessen van wit doorzichtig glas heb ik gevuld met 700 ml hete oplossing. De oplossing in de flessen laten afkoelen.
Na het afkoelen met een fles (A) 4 x geschud terwijl de fles voorzien was van een siliconen stop.
Aan alle flessen heb ik 1,0 gram Danstar Windsor toegevoegd

Fles A na de gisttoevoeging nog 2x geschud.
Fles B voorzien van een druppel olijfolie.
Fles C voorzien van 1,0 gram SiriS Yeast ViT

Verloop experiment
Door het schudden van fles A werd de gist goed verdeeld over de inhoud van de fles. Hierdoor kreeg de vloeistof een iets lichtere kleur en was deze troebel.
Bij de flessen B en C bleef aanvankelijk de olijfolie en de gistvoeding op de moutextractoplossing drijven.

In fles A ging de vergisting het snelst aan de gang. Opvallend was het dat na een dag en gedurende de daarop volgende dag het meeste schuim bij fles B op het jongbier te vinden was.

Na 5 dagen was de hoofdgisting bij alle drie de flessen beëindigd.
Het eind SG was als volgt:
A  1014
B  1015
C  1015
Het SG is bepaald met een zeer nauwkeurige hydrometer.

De verschillen zijn dus zeer klein en eigenlijk verwaarloosbaar.

Bij fles A was zo te zien aan de depotvorming (slurrie) de minste gistgroei. Bij de flessen B en C was de depotvorming nagenoeg gelijk. Van deze flessen had fles B net het meeste slurrie.

Conclusie
Het lijkt er op dat het toevoegen van olijfolie een goed alternatief is voor het beluchten. Bij beluchten gaat de vergisting echter wel iets sneller en heb je net een iets betere vergisting. In plaats van olijfolie kun je ook SiriS Yeast ViT gebruiken als alternatief voor beluchten.

Herhaling
Om na te gaan of de door mij behaalde resultaten representatief zijn zal ik binnenkort dit experiment herhalen.

Zie hier voor foto's die door mij genomen zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Novemberexperiment: beluchten of niet
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2007 23:08 u »
In jouw experiment gebruik je 1 gram gist per 700 ml wort. In alle gevallen kom je op hetzelfde eind sg uit maar je ziet wel een verschil in de hoeveelheid gistdepot. Alleen beluchten levert het minste depot terwijl extra voeding, of in de vorm van onverzadigde vetzuren (olijfolie) of in de vorm van gebalanseerde gistvoeding leidt tot meer gistgroei.

Zou het kunnen zijn dat je in alle gevallen eigenlijk al een overmaat aan gist hebt waardoor extra groei niet relevant is voor het eind sg. Het voordeel van olijfolie of gistvoeding zou dan vooral relevant zijn als je met te weinig gist start.

Dit wordt nog verder ondersteund door het feit dat de gistvoeding leidt tot een zelfde eind sg als de olijfolie terwijl je de gistvoeding ook niet extra belucht hebt. Ik zou verwachten dat gistvoeding + beluchten hetzelfde effect zou geven als olijfolie zonder beluchten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2007 23:17 u »
Een paar keer schudden en dan laten vergisten is natuurlijk geen beluchten (niet serieus naar mijn mening). Je zou dan beter enkele uren kunnen beluchten met beluchtingpomp.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2007 23:23 u »
In jouw experiment gebruik je 1 gram gist per 700 ml wort. In alle gevallen kom je op hetzelfde eind sg uit maar je ziet wel een verschil in de hoeveelheid gistdepot. Alleen beluchten levert het minste depot terwijl extra voeding, of in de vorm van onverzadigde vetzuren (olijfolie) of in de vorm van gebalanseerde gistvoeding leidt tot meer gistgroei.

Zou het kunnen zijn dat je in alle gevallen eigenlijk al een overmaat aan gist hebt waardoor extra groei niet relevant is voor het eind sg. Het voordeel van olijfolie of gistvoeding zou dan vooral relevant zijn als je met te weinig gist start.

Dit wordt nog verder ondersteund door het feit dat de gistvoeding leidt tot een zelfde eind sg als de olijfolie terwijl je de gistvoeding ook niet extra belucht hebt. Ik zou verwachten dat gistvoeding + beluchten hetzelfde effect zou geven als olijfolie zonder beluchten.

De hoeveelheid gist die ik gegeven heb is inderdaad veel te noemen. Het lijkt er op dat als je maar voldoende gist gebruikt je nergens zorgen over hoeft te maken. Dat is natuurlijk ook een belangrijke conclusie die ik eigenlijk wel al getrokken had maar niet niet in mijn bericht vermeld had.

Bij mij herhaalexperiment had ik mij dan ook voorgenomen om een kleinere hoeveelheid gist toe te voegen. Bij de experimenten met betrekking tot het opwarmen en verdampen waren er ook meerdere experimenten nodig om de zaak volledig te onderzoeken.

Overigens bleek uit het gistexperiment dat ik vorig jaar heb uitgevoerd dat je bij een grotere gistgifte je ook een grotere gistgroei krijgt. Dat was voor mij de voornaamste reden om rijkelijk veel gist te gebruiken.

Een paar keer schudden en dan laten vergisten is natuurlijk geen beluchten (niet serieus naar mijn mening). Je zou dan beter enkele uren kunnen beluchten met beluchtingpomp.

Het is natuurlijk wel een vorm van beluchten. De methode die jij noemt is een zeer intensieve vorm van beluchten.
Eerder heb ik bij het gebruik van olijfolie de starter belucht door te schudden. Toen vond ik deze methode ook weinig om het lijf hebben. Hierop kwam een reactie dat schudden toch wel zeer effectief is...
Bij het herhaalexperiment kan ik ook een vierde fles helemaal niet bewerken (dus ook niet beluchten).

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2007 23:27 u »
...
Bij mij herhaalexperiment had ik mij dan ook voorgenomen om een kleinere hoeveelheid gist toe te voegen.
...
Bij het herhaalexperiment kan ik ook een vierde fles helemaal niet bewerken (dus ook niet beluchten).

Dat wordt een lange novembermaand....Ik ben benieuwd!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2007 23:45 u »
Ach een verlengde november niets mis mee lijkt mij, dan duurt de vervelende december ook niet zo lang  :pan:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 01-12-2007 00:01 u »
Schudden is inderdaad zeer effectief. Natuurlijk is 1 x schudden niet te vergelijken met continu beluchten, maar als beluchtingsmethode is schudden, mits heftig en langdurig (ik meen 2 minuten... 4x schudden is vermoedelijk te weinig) erg werkzaam, als ik me goed herinner bijna zo werkzaam als een half uur met een steentje. Bron: David Logsdon (Mr. Wyeast) in een podcast van Basic Brewing. Ze hebben het daar eens goed bekenen... Overigens ging het daar over de bekende carboys, niet hetzelfde als hier maar toch.

Interessant experiment, al ben ik nog niet overtuigd dat het toevoegen van olijolie beluchten kan vervangen. Is het de gist zelf die de vetzuren losmaakt van de glycerolbasis? Want het zijn neem ik aan vrije vetzuren die de gist nodig heeft. Verder dacht ik dat de gist die voedingsstoffen zoals in Siris' produkt pas nodig heeft/kan benutten als hij door beluchting tot grote groei wordt gestimuleerd.

En Kunze noemde ergens (ik weet even niet meer waar) een probleem door vetzuren in bier. Even nakijken, ik kom er op terug uiteraard. :leren:  ;)

Lastig, wetenschap in de keuken. Het bepalen van de hoeveelheid gist aan de hand van het volume is ook al een lastige. Bijvoorbeeld: Het beluchten kan de gist juist een voorsprong hebben gegeven, waardoor hij meer tijd had om te compacteren op de bodem. Of: de plak-eigenschappen kunnen worden veranderd door de verschillende methoden waardoor de volumes lijken te verschillen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 01-12-2007 00:16 u »
Schudden is inderdaad zeer effectief. Natuurlijk is 1 x schudden niet te vergelijken met continu beluchten, maar als beluchtingsmethode is schudden, mits heftig en langdurig (ik meen 2 minuten... 4x schudden is vermoedelijk te weinig) erg werkzaam, als ik me goed herinner bijna zo werkzaam als een half uur met een steentje. Bron: David Logsdon (Mr. Wyeast) in een podcast van Basic Brewing. Ze hebben het daar eens goed bekeken... Overigens ging het daar over de bekende carboys, niet hetzelfde als hier maar toch.

Nu ik deze reactie lees realiseer ik mij dat dat ik niet specifiek genoeg ben geweest in het beschrijven van de schudmethode. Door mij is de fles 4x een korte periode van zo'n 10 tot 15 seconden intensief geschud voor de gisttoevoeging. Daarna dus nog twee keer. Ik denk omdat een fles een stuk minder volume heeft dan een carboy het effect een stuk groter is.

En Kunze noemde ergens (ik weet even niet meer waar) een probleem door vetzuren in bier. Even nakijken, ik kom er op terug uiteraard. :leren:  ;)

Een teveel aan vetzuren kan een zeepachtige smaak geven. Je mag daarom nooit te veel vetzuren in je wort hebben. Troebele wort bevat schijnbaar meer vetzuren.

Lastig, wetenschap in de keuken. Het bepalen van de hoeveelheid gist aan de hand van het volume is ook al een lastige. Bijvoorbeeld: Het beluchten kan de gist juist een voorsprong hebben gegeven, waardoor hij meer tijd had om te compacteren op de bodem. Of: de plak-eigenschappen kunnen worden veranderd door de verschillende methoden waardoor de volumes lijken te verschillen.

Volgens mij is dit geen kwestie van compacteren. Dat impliceert namelijk dat de laag eerst dikker was. Dat was zeker niet het geval. Overigens was fles A niet zo veel eerder klaar met de vergisting.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 01-12-2007 00:20 u »
ik kom er op terug uiteraard. :leren:  ;)

Maar daarna in de boeken duiken hoor...  ;D ;D ;D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 01-12-2007 09:16 u »
Volgens mij is dit geen kwestie van compacteren. Dat impliceert namelijk dat de laag eerst dikker was. Dat was zeker niet het geval. Overigens was fles A niet zo veel eerder klaar met de vergisting.

Ik geloof niet dat er in dit geval verschil is in compactheid van het sediment. Verschillen in compactheid zullen vooral optreden als de vorm van de gisten anders is, de electrostatische wandlading van de gist verschillend is (meer lading is minder compact door afstoting tussen gistcellen) of als de gisten zich in een andere fysiologische staat bevinden.

De vorm van de gist lijkt me in alle gevallen hetzelfde, namelijk bolvormig.

De wandlanding van de gist wordt bepaald door het soort gist, de staat waarin de gist zich bevindt en de pH/ionsterkte van het vergiste bier. Omdat je in alle gevallen dezelfde gist hebt gebruikt, de vergistingen vergelijkbaar zijn verlopen (allemaal op hetzelfde eind SG) en de moutextract dosering in alle gevallen hetzelfde is geweest zal hier weinig verschil inzitten. Een aanvullende meting zou de pH van het vergiste wort kunnen zijn.

Ook fysiologisch zal er niet veel verschil zijn omdat ze allemaal tegen het einde van de vergisting zaten. Een tegenargument dat je hier zou kunnen gebruiken is dat gisten die een minder aantal malen gedeeld zijn misschien in een andere fysiologische staat bevinden en dat er verschil kan zijn in volume van een dode of levende gistcel.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #10 Gepost op: 01-12-2007 20:40 u »
Hoe groot waren de flessen? Heb je tussen het schudden de dop van de fles gehaald, zodat de opgeloste zuurstof aangevuld kon worden? Het lijkt mij dat er maar heel weinig zuurstof oplost in het wort door deze methode en de gist heeft deze zuurstof zeer snel opgebruikt, waarna de gistgroei net zo snel gaat als in de niet-beluchte flessen. Ik vind de conclusie dat beluchten nagenoeg net zoveel gist oplevert wel erg kort door de bocht met deze methode.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 01-12-2007 21:36 u »
Hoe groot waren de flessen? Heb je tussen het schudden de dop van de fles gehaald, zodat de opgeloste zuurstof aangevuld kon worden? Het lijkt mij dat er maar heel weinig zuurstof oplost in het wort door deze methode en de gist heeft deze zuurstof zeer snel opgebruikt, waarna de gistgroei net zo snel gaat als in de niet-beluchte flessen. Ik vind de conclusie dat beluchten nagenoeg net zoveel gist oplevert wel erg kort door de bocht met deze methode.

Ik heb het idee dat ook de gistkeuze onjuist was. Er werd toch al eerder gezegd dat bij gebruik van (voldoende) korrelgist beluchten niet nodig is omdat de gist in "volgevreten" toestand gedroogd is.

Ik zou bij een volgend experiment Wyeastgist nemen. Dus zonder het binnenzakje kapot te drukken de gist (na homogeniseren) er met een pipet uit halen.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 02-12-2007 00:51 u »

De flessen hadden een inhoud van 1000 ml. Tussen het schudden is steeds de dop van de fles gehaald om nieuwe zuurstof binnen te halen. Deze vorm van beluchten schijnt dus behoorlijk effectief te zijn.
Bij mijn vervolgexperiment zal ik beluchten door te schudden en een fles helemaal niet beluchten dan wel er iets aan toevoegen. De flessen ben ik van plan te vullen met 600 ml moutextractoplossing zodat het effect van het schudden groter is.

Ik heb het idee dat ook de gistkeuze onjuist was. Er werd toch al eerder gezegd dat bij gebruik van (voldoende) korrelgist beluchten niet nodig is omdat de gist in "volgevreten" toestand gedroogd is.

Ik zou bij een volgend experiment Wyeastgist nemen. Dus zonder het binnenzakje kapot te drukken de gist (na homogeniseren) er met een pipet uit halen.

Wyeast moet je ook altijd gebruiken nadat je het binnenzakje kapotgedrukt hebt. Als het zakje net bol staat zijn de gistcellen ook volgevreten.

Bij mijn vervolgexperiment zal ik een andere korrelgist gebruiken en dan een kleinere hoeveelheid. De gist moet zich dan ook meer vermenigvuldigen.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #13 Gepost op: 02-12-2007 11:13 u »
Goed idee, Jacques, om een contrôlegroep te hebben (de niet-geschudde, verder niet behandelde fles). Dat heb je voor een eerlijker experiment haast wel nodig. Erg interessant om de resultaten hier te vernemen! :)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-12-2007 13:20 u »

Wyeast moet je ook altijd gebruiken nadat je het binnenzakje kapotgedrukt hebt. Als het zakje net bol staat zijn de gistcellen ook volgevreten.

Vandaar mijn suggestie om het binnenzakje niet stuk te maken en de gist in "hongerige" toestand te gebruiken.
Maar misschien komt het doseren van te weinig "volgevreten" gist op hetzelfde neer.

Hopbier

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 02-12-2007 13:23 u »
Heel eigenlijk denk ik ook dat je het resultaat pas echt kan vergelijken als je de slurries in reageerbuizen vergelijkt. De flessen die je nu gebruikt hebben allemaal een andere vorm bodem. DAt kan een vertekend beeld geven...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-12-2007 22:10 u »
Mooi experiment Jacques.
Althans, het resultaat komt goed in mijn straatje.
Ik heb één keer belucht, en gelijk een vies smaakje.
Ik stop weer met beluchten.
SiriS Yeast Vit, en een druppeltje olie, en gaan met die banaan.

:dansen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 02-12-2007 23:18 u »
Het volgexperiment is vandaag door mij gestart.

Deze keer heb ik 4 flessen gevuld met ongeveer 600 ml moutextract. Het begin SG is deze keer 1038

Fles 1  in totaal 6 x intensief geschud gedurende zo’n 10 seconden
Fles 2  hieraan 3 druppeltjes olijfolie toegevoegd
Fles 3  hieraan 0,5 gram Siris Yeast ViT toegevoegd
Fles 4  niet belucht en ook geen toevoegingen aan toegevoegd.

Direct na het toevoegen van 0,2 gram Safbrew T-58 per fles heb ik geen foto’s gemaakt omdat ik nogal gehaast was in verband met het bijwonen van een concert (klassieke muziek vertolkt door een orkest waarvan mijn vrouw deel uitmaakt).

Alle flessen hebben dezelfde vorm en bodem. Hierdoor kan er geen vertekend beeld ontstaan bij de depotvorming.

Vanavond heb ik wel foto’s gemaakt. Tussen het toevoegen van de gist om 13.15 uur en het maken van de eerste foto’s zat 8 en half uur.

We zijn nu zo'n anderhalf uur verder en de schuimvorming op de flessen ziet er nu zo uit.

Te zien is dat de fles die belucht is een flinke voorsprong heeft. De fles met SiriS Yeast ViT laat op dit moment de minste activiteit zien. De fles met olijfolie heeft toch een schuimlaag ondanks de drie druppeltjes olie.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-12-2007 23:30 u »
Met de billen bloot SiriS.  :biersmile:

:)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 02-12-2007 23:35 u »
Dit was ook zo met het het eerste experiment. Later kwam dat allemaal goed  :duimop:

Toch vraag ik mij af hoe dit komt. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de cellen langer delen voordat ze aan de echte vergisting beginnen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-12-2007 23:41 u »
Dat zou kunnen inderdaad.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-12-2007 23:45 u »
Toch ook wel niewsgierig als je bijvoorbeeld olijfolie en SYV toevoegd.

:lessmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 03-12-2007 06:53 u »
Toch ook wel niewsgierig als je bijvoorbeeld olijfolie en SYV toevoegd.

Er is nog veel te leren door te experimenteren. Misschien dat iemand anders, bijvoorbeeld jij Louis, daar nog mee kan gaan spelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 03-12-2007 06:58 u »
Deze ochtend nog snel een foto genomen.

Het is wel opvallend dat bij deze serie aanmerkelijk meer schuim op het jongbier staat dan bij de vorige. Hier zien we dus de invloed van de gist op de schuimvorming. Het moutextract dat ik gebruikt hebt is namelijk uit de dezelfde zak.

Het beluchte wort (fles 1) ligt nog steeds op kop.
De olie (fles 2) leidt niet tot slechte schuimhoudbaarheid zo lijkt het.
Fles 3 (SiriS Yeast ViT) is bezig zijn achterstand in te halen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #24 Gepost op: 03-12-2007 09:49 u »
De fles met SiriS Yeast ViT laat op dit moment de minste activiteit zien

Jacques, ik vermoed dat het zeer nuttig zou zijn op alle samples, net vóór toevoegen van de gist, de pH eens te meten.
Ik heb een sterk vermoeden dat die met de (Siris Yeast) gistvoeding een streep hoger zit in pH en daardoor dat de gisting wat langer op zich laat wachten. Die pH vergelijken zou gerust op klein sample off-test nu nog kunnen gebeuren.

Jammer, heb geen Siris vit, heb wel Nutrivit, misschien resulteert dat in hetzelfde?

Wat ik zeker weet, is dat zowel bij Nutrivit als bij gewone Nutrisal (diamoniumfosfaat) de pH de hoogte ingaat na toedienen, zelfs al is de aangemaakte wort lauw bij toedienen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #25 Gepost op: 03-12-2007 13:04 u »
Jacques, dit is echt een prachtig, visueel schitterend te volgen, experiment.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 03-12-2007 13:10 u »
Jacques, dit is echt een prachtig, visueel schitterend te volgen, experiment.

Nu je het zegt, ik wil hier ook cam 1, cam 2, cam 3 en cam 4!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 03-12-2007 21:02 u »
Vanavond toen ik thuis kwam van mijn werk heb ik meteen weer foto's genomen. Hieronder zie je de overzichtsfoto met het klokje. Voor de weergave van alle foto's die ik genomen heb (met details van de schuimdeks en depots) moet je hier klikken.

Van de depots heeft op dit moment fles 3 (Siris Yeast ViT) de leiding, direct gevolgd door fles 2 (olijfolie). Fles 1 en 2 ontlopen elkaar niet zo veel. Ik ben benieuwd of hier nog verandering in komt.
Bij fles 1 lijkt de hoofdgisting zijn hoogtepunt te hebben gehad.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 03-12-2007 21:18 u »
Citaat
Van de depots heeft op dit moment fles 3 (Siris Yeast ViT) de leiding,

Maar wat houdt dit in?
Vitale gist zwemt (toch?).
Of...

:weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 03-12-2007 21:21 u »
Klopt, maar veel depot betekent ook dat er veel vitale gistcellen hebben rondgezwommen. Hoe meer cellen hoe meer depot.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 03-12-2007 21:25 u »
Daar maak je wel een punt.
Het is een indicator.
Daarbij zit er natuurlijk ook vitale gist op de bodem.

OK, dan: SiriS staat op voorsprong.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #31 Gepost op: 03-12-2007 21:30 u »
Erg vermakelijk deze slakkenrace. Nr. 1 en 3 lijken me iets troebeler dan nr. 2 en 4 dus bij nr. 1 en 3 kan nog veel meer uitzakken.

Om de hoeveelheid sediment nauwkeuriger te bepalen kun je overwegen om tegen het eind van het experiment de flessen op de kop te zetten koud weg te zetten (als je een schroefdeksel hebt en je verwacht dat het sediment boven de dekselrand uitkomt)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 03-12-2007 21:57 u »
Deze flessen hebben geen schroefdeksel dus dit zal niet gaan. Onder laboratoriumomstandigheden zou je het sediment filteren en vervolgens uitgloeien. Nu moet ik iets anders moeten bedenken dat eenvoudig werkt en uit te voeren is met huis- tuin- en keukenmiddelen.
Ik zou koffiefilters kunnen gebruiken maar dan moet ik meerdere trechters hebben voor het gelijktijdig uitlekken. Omdat de ene koffiefilter meer vocht dan de andere kan bevatten is deze methode niet betrouwbaar.

Voorlopig houd ik het nog op een visuele beoordeling.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 03-12-2007 22:01 u »
Klopt, maar veel depot betekent ook dat er veel vitale gistcellen hebben rondgezwommen. Hoe meer cellen hoe meer depot.

Vergeet niet de pH te meten na afloop. En misschien op kleine schaal de pH aan het begin (verschil met en zonder SiriS-zouten).

Misschien heeft de pH invloed op de grootte van een gistcel. Mogelijk in combinatie met de osmotische druk (de fles met SiriS-zouten).

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-12-2007 22:04 u »
Niemand in de buurt met een microscoop en een Bürker-Turk (of hoe heten ze) telkamer?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 03-12-2007 22:08 u »
Dat is geen oplossing. Daarmee weet ik nog niet hoe groot het volume is van het gevormde depot (slurrie). Zo'n telkamer is aardig om het aantal cellen in oplossing te meten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 03-12-2007 22:17 u »
Pas maar op met het vergelijken van depots. Volgens mij is van de YeastFit lang niet alles oplosbaar. Kijk maar op je eerdere foto (link). Al in het begin was het depot groot. Misschien moet je (of we) een accuratere meetmethode bedenken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 03-12-2007 22:42 u »
Is het je ook opgevallen dat bij de eerste foto het depot iets dikker lijkt dan bij de tweede? De hoeveelheid gistvoeding die is toegevoegd (0,5 gram) heeft maar heel weinig volume en rechtvaardigt dit depot niet. In het begin heb ik geen foto's van de depots gemaakt omdat ik er van uit ging dat deze verschillen pas gedurende het experiment beter zichtbaar worden (dat was zeker bij het eerste experiment het geval).

Het vergelijken van het depot is inderdaad riskant maar geeft wel een indicatie. Zeker als je de ontwikkeling volgt.
Overigens kan ook het een en ander worden afgeleid van de activiteit van die te zien is. Op basis daarvan moet geconcludeerd worden dat het beluchte wort het snelst op gang kwam.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 03-12-2007 22:49 u »
Is het je ook opgevallen dat bij de eerste foto het depot iets dikker lijkt dan bij de tweede? De hoeveelheid gistvoeding die is toegevoegd (0,5 gram) heeft maar heel weinig volume en rechtvaardigt dit depot niet.

Zou de dode gistcelmassa die deel uitmaakt van gistvoeding misschien iets opzwellen? Overigens hebben al die gistvoedingen (Fermaid-K, Wyeast) 'last' van minder goed oplossende delen. Vooral de witte kalkbrokjes zijn goed herkenbaar, maar het is niet het enige. Toe ik zaterdagochtend voor Adrie wat gist wilde tappen, kreeg ik enkel smurrie van de gistvoeding in de fles.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #39 Gepost op: 03-12-2007 23:04 u »
Het is normaal dat sediment in de loop van de tijd compacter wordt doordat de deeltjes meer kans hebben zich te rangschikken ten opzichte van elkaar.

Je zou het na de vergisting eigenlijk moeten centrifugeren zodat elke sediment even compact is. Maar ja, dan moet je wel een lab tot jouw beschikking hebben. Het nadeel van centrifugeren is dat je ook het eiwit zult afdraaien al zal dat waarschijnlijk een constant volume hebben als de pH van het bier hetzelfde is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 03-12-2007 23:29 u »
Zou de dode gistcelmassa die deel uitmaakt van gistvoeding misschien iets opzwellen? Overigens hebben al die gistvoedingen (Fermaid-K, Wyeast) 'last' van minder goed oplossende delen. Vooral de witte kalkbrokjes zijn goed herkenbaar, maar het is niet het enige. Toe ik zaterdagochtend voor Adrie wat gist wilde tappen, kreeg ik enkel smurrie van de gistvoeding in de fles.

Ik heb meteen de som op de proef gedaan. Daarvoor heb ik 0,5 gram SiriS Yeast ViT afgewogen en in een glas water laten staan. De oplosbaarheid valt niet tegen. Er zijn wel een paar korreltjes die niet oplosbaar zijn. De oplossing heb ik 15 minuten laten staan voordat ik de foto's genomen heb. Voor het echt uitzakken is meer tijd nodig.

Om te laten zien hoe weinig 0,5 gram is heb ik de gistvoeding eerst afgewogen in een eierdopje en daarna rechtstreeks op de weegschaal. Ook aan de hand van de foto van het glas kun je zien hoe weinig het is. De laatste foto laat de bodem van het glas zien met de niet opgeloste deeltjes.

Wat wel een mogelijkheid is dat de gistvoeding reageert met eiwitten uit het wort en daarmee een afzetting vormt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 03-12-2007 23:32 u »
Nog even de laatste stand van zaken.

Visueel is bij het olijfoliebier de meeste activiteit.
Fles 1 begint duidelijk minder actief te worden. Dat lijkt ook het geval te zijn bij fles 3.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 04-12-2007 07:01 u »
Vlak voor mijn vertrek naar het werk nog even snel een foto.

Fles 1 en 3 nemen nu duidelijk in activiteit af. Qua depot vorming worden de verschillen wat kleiner. Om een geljkmatigere opbouw van het depot te krijgen heb ik na het nemen van de foto de flessen wat gedraaid door op en neer gaande bewegingen met mijn handen te maken terwijl er een fles tussengeklemd zat. Hierna dwarrelde de gist op.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 04-12-2007 08:40 u »
Ik moet misschien toelichten dat die smurrie van meer dan 100 gram gistvoeding afkomstig was, misschien niet verwonderlijk.

Ik ben erg benieuwd wat dit nu oplevert. 't is een beetje ver rijden, anders zou ik langskomen met mijn microscoop om celletjes te tellen. Anders als je zelf een microscoop hebt, wil ik je de telkamer wel opsturen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 04-12-2007 09:34 u »
Niemand in de buurt met een microscoop en een Bürker-Turk (of hoe heten ze) telkamer?

Gehoord dat ze momenteel in LIDL (deze in BE) studenten-microscopen hebben voor 50 €. Wat de kwaliteit is weet ik niet.

Volgende al es geprobeerd? :
Fles flink schudden opdat alles goed gemengd is en beetje in proefbuis gieten tot bijna vol. Na uitzinken kunnen duidelijk verschillen in hoeveelheid bezinksel te zien zijn.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #45 Gepost op: 04-12-2007 11:36 u »
Het is inderdaad erg belangrijk om vóór het nemen van je sample, eerst goed te homogeniseren (ook voor tellen met een telkamer)!

Als je de flessen (écht) goed schud, kan je met een geijkte pipet een bepaalde hoeveelheid nemen (10ml) en dit in een reageerbuisje in de koelkast laten uitzakken. Of je neemt 1ml in een epje en draait dit gedurende 5 minuten af op 16.000G (eppendorf centrifuge op max). Het verschil in verkregen pellet moet ongeveer het verschil in gisthoeveelheid zijn.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #46 Gepost op: 04-12-2007 14:16 u »
Mooi experiment, Jacques!

Maar het blijft toch een feit dat korrelgist voor het drogen al zodanig met zuurstof (en dus de noodzakelijke vetzuren) is verzadigd, dat ik toch denk dat het experiment heel anders uitpakt als je met Wyeast (of een gistdepot uit een fles) en dat zijn nou juist de gisten waarmee we een giststarter maken en niet met korrelgisten.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 04-12-2007 20:55 u »
Mooi experiment, Jacques!

Maar het blijft toch een feit dat korrelgist voor het drogen al zodanig met zuurstof (en dus de noodzakelijke vetzuren) is verzadigd, dat ik toch denk dat het experiment heel anders uitpakt als je met Wyeast (of een gistdepot uit een fles) en dat zijn nou juist de gisten waarmee we een giststarter maken en niet met korrelgisten.

Eens kijken of Jacques jou beter begrijpt dan mij: zie « Antwoord #12 Gepost op: 02-12-2007 00:51 u »

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 04-12-2007 23:03 u »

Korrelgist is niet verzadigd met zuurstof maar zit vol met glycogeen. Dit is een reservestof voor de gist vergelijkbaar met vet. Gist van Wyeast breng je ook altijd eerst in een betere conditie door het binnenzakje kapot te drukken waardoor de gist kan gaan groeien in een rijke omgeving. Hierdoor stijgt het gehalte aan glycogeen. Omdat je niet zo veel gist hebt nadat het zakje bol staat moet je doorkweken. Naar mijn idee komt dit overeen met weinig korrelgist gebruiken. Overigens sluit ik niet uit dat ik nog een vervolgexperiment uitvoer met een Wyeast gist. Net als brouwen moet je zo'n experiment meerdere keren uitvoeren om er meer vaardigheid in te krijgen.

Overigens is dit experiment niet zo zeer bedoeld om te kijken hoe je het beste een giststarter kunt maken maar wat het effect is van de verschillende handelingen op de groei van hoeveelheid gistcellen tijdens de vergisting. Als je korrelgist gebruikt wil dat nog niet zeggen dat je geen stoffen kunt toevoegen of kunt beluchten om de vergisting beter te laten verlopen. Belangrijkste reden is om te kijken wat de invloed is van olijfolie toevoeging ten opzichte van andere handelingen.

Gehoord dat ze momenteel in LIDL (deze in BE) studenten-microscopen hebben voor 50 €. Wat de kwaliteit is weet ik niet.
Volgende al eens geprobeerd? :
Fles flink schudden opdat alles goed gemengd is en beetje in proefbuis gieten tot bijna vol. Na uitzinken kunnen duidelijk verschillen in hoeveelheid bezinksel te zien zijn.

Al een paar jaar heb ik hier een microscoop werkloos in huis. In de praktijk heb je niet zo veel aan zo'n kostbaar instrument. Een telkamer heb ik niet. Maar volgens mij heeft een telkamer voor dit experiment alleen nut als ik het depot verdun en het homogeniseren. De dikbrijige gist zal namelijk verdund moeten worden voor een goed microscoopbeeld. Anders liggen de gistcellen over elkaar heen. Nu heb ik wel twee pipetten met maatverdeling in huis maar geen nauwkeurig maatglas. Dit laatste zou ik kunnen oplossen door de vloeistof af te wegen. Blijft het probleem van het homogeniseren.

Het bier afgieten, de pH bepalen, schudden en het mengsel in een reageerbuis gieten vind ik wel een optie. Het voordeel hiervan is ook dat ik de resultaten aan jullie kan tonen via foto's.
Wel zal ik reageerbuizen moeten gaan halen want de buisjes die ik huis heb, zijn te klein voor de hoeveelheid vloeistof die opgevangen moet worden.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 04-12-2007 23:12 u »
Wel zal ik reageerbuizen moeten gaan halen want de buisjes die ik huis heb, zijn te klein voor de hoeveelheid vloeistof die opgevangen moet worden.

Je hoeft toch niet de hele hoeveelheid in de buizen te doen? Als het volume maar gelijk is aan elkaar.

Als je wil tellen moet je inderdaad homogeniseren, althans alle gist in suspensie brengen. Het lijkt me dat schudden daarvoor voldoende moet zijn, zeker als je een paar maal verdunt zodat je minder last hebt van luchtbellen en toevallige lokale variaties. Als je alle gist grondig laat bezinken, alle vocht afgiet en aan alle koeken 1000 gram water toevoegt (en dat evt nog 10x verdunt) lijkt me dat je een telbaar medium hebt. Dan enkel nog die telkamer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #50 Gepost op: 04-12-2007 23:36 u »
Je hoeft toch niet de hele hoeveelheid in de buizen te doen? Als het volume maar gelijk is aan elkaar.

De vorige keer heb ik ook geprobeerd of ik het volume kon meten. Bij het afgieten van het bier komt er altijd een klein beetje gist mee. Zodra dit het geval is hoor je te stoppen met afgieten omdat je anders gist weggiet. De ene keer blijft er net iets meer bier in de fles dan de andere keer. Voor een eerlijke vergelijking moet je wat nog in de fles zit schudden, overgieten en laten bezinken. Zo zie je hoeveel gist er overgebleven is.
Bij gelijke volumes moet ik zeker weten dat er net zo veel bier nog in de verschillende flessen zat. Dat is in de praktijk dus heel lastig.

Als je wil tellen moet je inderdaad homogeniseren, althans alle gist in suspensie brengen. Het lijkt me dat schudden daarvoor voldoende moet zijn, zeker als je een paar maal verdunt zodat je minder last hebt van luchtbellen en toevallige lokale variaties. Als je alle gist grondig laat bezinken, alle vocht afgiet en aan alle koeken 1000 gram water toevoegt (en dat evt nog 10x verdunt) lijkt me dat je een telbaar medium hebt. Dan enkel nog die telkamer.

Alles bij elkaar een heel gedoe. Zelf wou ik het toch wat praktischer houden.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 04-12-2007 23:58 u »
Bij het afgieten van het bier komt er altijd een klein beetje gist mee.

Ik denk niet dat dat significant is bij een goed gecompacteerde gist. Je zult niet snel verschillen van meer dan 1 à 2% van de totale hoeveelheid gistcellen uitgieten, hooguit wat los spul bovenop. Aannemende dat het een goed plakkende soort is...

Praktisch zou het wel zijn, als je dan die overgebleven koek gewoon integraal, met maakt-niet-uit-hoeveel water, in een buisje doet. Als de gist daar maar goed in bezinkt. De hoogten van het bezinksel zijn dan gemakkelijk te vergelijken.

Probleem met het vullen van reageerbuizen met het huidige mengsel is een te kleine hoeveelheid gist om te vergelijken. Is het daarom dat je hogere buizen wil halen?

Als de mengsels een gelijk aanvangsvolume hadden, kan je dan niet, zeg, 80% van het vocht afhevelen (op gewichtsbasis)? Je zult toch iets moeten concentreren om goed te kunnen vergelijken vrees ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 05-12-2007 07:09 u »
Snel even twee foto's

Het is duidelijk dat de hoofdgisting in alle flessen ten einde is. Nu wachten tot het bier gaat klaren.

Probleem met het vullen van reageerbuizen met het huidige mengsel is een te kleine hoeveelheid gist om te vergelijken. Is het daarom dat je hogere buizen wil halen?

Als de mengsels een gelijk aanvangsvolume hadden, kan je dan niet, zeg, 80% van het vocht afhevelen (op gewichtsbasis)? Je zult toch iets moeten concentreren om goed te kunnen vergelijken vrees ik.

Dat wil ik ook door het bovenliggende bier weg te gieten. Zodat ik zie dat er gist mee komt wil ik stoppen.
Ik denk nog even verder na hoe ik praktisch te werk ga. Ik kan ook het gistdepot aanvullen tot een bepaalde hoeveelheid, homogeniseren en dan een bepaald hoeveelheid in mijn huidige (kleine) buizen gieten. Langzaam komen we er wel uit.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #53 Gepost op: 05-12-2007 08:14 u »
Een alternatief kan zijn door de suspensie homogeen te maken, hiervan een vast volume in een glazen schaaltje (of flesje) met vlakke bodem te gieten en de flesjes op een scanner te zitten en de bodem te scannen. De kleurwaarde / grijswaarde is dan een maat voor de concentratie gist.

Normaal worden celdichtheden vaak bepaald door de optische dichtheid te meten door te kijken hoeveel procent van het ingezonden licht van een bepaalde golflengte er door een buisje van bv 1 cm doorsnede schijnt. De scannertest levert een soorgelijk resultaat als zegt deze meer over de hoeveelheid licht dat teruggekaatst is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 05-12-2007 08:19 u »
Tjoch, laat ik toch geen scanner in huis hebben.  :clownsmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #55 Gepost op: 05-12-2007 09:49 u »
Tjoch, laat ik toch geen scanner in huis hebben.  :clownsmile:

Kopieer apparaat op het werk werkt ook vast wel  :weetbeter:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 05-12-2007 10:13 u »
@William: Slim bedacht, echter zou je zoiets eerst goed moeten instellen en kalibreren met bekende waarden, voor je er onbekende waarden mee wilt bepalen.

Het handigst lijkt me wachten tot het volledig uitgeklaart is (evt een aantal dagen in de koelkast). Dan ca 3/4 van het supernatant afhevelen/zuigen, schenken lijkt me minder nauwkeurig. Hou hierbij een ruime marge tot de gist en zorg ervoor dat de restvolumes van de 4 monsters gelijk zijn (gewicht meten).
De beginvolumes waren ook gelijk toch? In dit restvolume homogeniseer je dan de gistkoek.
Hieruit pipetteer je een nauwkeurig afgemeten hoeveelheid (10ml) in een zo smal mogelijk buisje (waar je 4 dezelfde van hebt). Reageerbuis is al OK, als je smaller hebt nog beter.
Dit ook weer in de koelkast laten bezinken gedurende een paar dagen en dan de sedimenten meten! :)

In een hoog, smal buisje komt het verschil beter naar voren.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 05-12-2007 10:35 u »
Had nog een beetje moutextract en wilde eens zeker zijn van die pH na toedienen gistvoeding:

pH meter: Industriële Knick, temperatuurgecompenseerd.
weegschaaltje Escali,  stappen van 0.1g.
kraantjeswater (net Gent) pH 7.90 met tijdelijke hardheid 10.5°dF (= 18.75 Duitse graden), totale hardheid 25°dF (44.6 Duitse°).
Bleek moutextract Brouwland.

in 300 g warm water 30 g moutextract opgelost en even gekookt, na afkoelen tot 30 °Cmet koud water gwicht terug op 330 g gebracht.

Oplossing was 9.7°Plato, pH 6.04

1' na inroeren van 0.3 g NUTRIVIT was de pH gestegen tot 6.75    T = 29°C

15' na inroeren pH 6.71   T = 24°C

Indertijd heb ik nog Nutrisal gebruikt, dat is zuiver diamoniumfosfaat, en toen was de pH  boven de 8 gestegen met ammoniakgeur.

Nutrivit doet het dus beter, MAAR kan dus wat vertraging voor de gisting geven t.o.v. geen gistvoeding.
Kan iemand dat klein experimentje eens overdoen met die Siris? - ik heb dat product niet.
 :degroeten: Ronnie

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #58 Gepost op: 05-12-2007 11:12 u »
@William: Slim bedacht, echter zou je zoiets eerst goed moeten instellen en kalibreren met bekende waarden, voor je er onbekende waarden mee wilt bepalen.

Voor een onderlinge vergelijking gaat het wel werken, als standaard techniek zul je waarschijnlijk moeten gaan kalibreren

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 05-12-2007 12:34 u »
Tja.... Je weet bijvoorbeeld al niet of het verloop in grijswaarden liniair is, dus hoe wil je ze dan onderling gaan vergelijken?
Het enige wat je dan mijns inziens weet is dat er verschil is, maar dat weet je nu natuurlijk ook al. Wat we willen weten is een kwantificatie van het verschil, al of niet relatief...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 05-12-2007 16:50 u »
Had nog een beetje moutextract en wilde eens zeker zijn van die pH na toedienen gistvoeding:

kraantjeswater (net Gent) pH 7.90 met tijdelijke hardheid 10.5°dF (= 18.75 Duitse graden), totale hardheid 25°dF (44.6 Duitse°).

in 300 g warm water 30 g moutextract opgelost en even gekookt, na afkoelen tot 30 °Cmet koud water gwicht terug op 330 g gebracht.

Met 300 gram van ons leidingwater (6,0 °Duits, Ca+Mg 40,8 mg, Na 11 mg, bicarbonaat ± 150 mg). pH was 7,65. Na koken met 30 g licht moutextract en na afkoelen aanvullen tot 330 gram was pH 5,96 en 9 °Brix.
Hierin 0,3 gram SiriS-voeding opgelost. pH is dan 6,45 geworden. Alle metingen bij 20 °C en Metrohm-pH-meter.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 05-12-2007 16:57 u »
Nog eens een argument voor het aanzuren van een starter, deze bevindingen. De gist heeft het graag licht zuur om te beginnen met de vergisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 05-12-2007 20:08 u »

Indertijd heb ik nog Nutrisal gebruikt, dat is zuiver diamoniumfosfaat, en toen was de pH  boven de 8 gestegen met ammoniakgeur.

Nutrivit doet het dus beter, MAAR kan dus wat vertraging voor de gisting geven t.o.v. geen gistvoeding.
Kan iemand dat klein experimentje eens overdoen met die Siris? - ik heb dat product niet.
 :degroeten: Ronnie

Met 300 gram van ons leidingwater (6,0 °Duits, Ca+Mg 40,8 mg, Na 11 mg, bicarbonaat ± 150 mg). pH was 7,65. Na koken met 30 g licht moutextract en na afkoelen aanvullen tot 330 gram was pH 5,96 en 9 °Brix.
Hierin 0,3 gram SiriS-voeding opgelost. pH is dan 6,45 geworden. Alle metingen bij 20 °C en Metrohm-pH-meter.

Hopbier

Mooi om te zien dat dit experiment een paar vervolgexperimenten heeft opgeleverd van twee andere forumleden. Onze kennis neemt op deze wijze snel toe. En dan hebben we het niet over kennis uit boeken maar uit de praktijk van de hobbybrouwer. Hier blijkt weer eens onze gezamenlijke kracht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 05-12-2007 20:11 u »
Nog eens een argument voor het aanzuren van een starter, deze bevindingen. De gist heeft het graag licht zuur om te beginnen met de vergisting.

Misschien dat SiriS iets aan de samenstelling van de voeding kan doen om de ophoging van de pH-waarde te beperken.

SiriS

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 05-12-2007 21:04 u »
Misschien dat SiriS iets aan de samenstelling van de voeding kan doen om de ophoging van de pH-waarde te beperken.

Beste Jacques,

De 10% DME oplossing van Ronnie heeft een pH van 6.04 (bij 30oC)
na toevoeging van 1,0% Nutrivit heeft deze voedingsbodem een pH van 6.75 (bij 29oC)

De 10% DME oplossing van HopBier heeft een pH van 5,96 (bij 20oC)
Na toevoeging van 1,0% SiriS Yeast ViT heeft deze voedingsbodem een pH van 6.45 (bij 20oC)

Waar hebben we het nu over: beide voedingsbodems zijn licht zuur (pH < 7,0) en kunnen relatief eenvoudig met fosforzuur (p.a.) op een pH gebracht worden van ongeveer 5,000 (bij 20,000oC). Persoonlijk vind ik dit absolute miereneukerij en draagt dit in geen enkel aspect bij aan een kwalitatieve grote verbetering van het uiteindelijke bier of aan de hoeveelheid gist in de giststarter. Het is in ieder geval aan te bevelen om 0.5% gistvoeding (elk willekeurig merk) te gebruiken in je giststarter i.p.v. 0.1% waardoor er meer gistcellen gepropageerd kunnen worden. Dit levert kwanititatief een grotere bijdrage aan het aantal vitale gistcellen in je giststarter, en dus kwalitatief een grote bijdrage aan het uiteindelijke bier dan aan het begin van een giststarter de pH te verlagen van 6.45 naar 5,01 (bij 20oC). Of "onze" kennis op deze manier snel toeneemt durf ik te betwijfelen, zeker na het lezen van het volgende:

http://www.danstaryeast.com/library/aeration_vs_wort.html

M.a.w ik sta absoluut niet achter de conclusies die op basis van dit keuken experiment worden getrokken en zonder enige inhoudlijke kennis hier worden verkondigd !!

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #65 Gepost op: 05-12-2007 21:40 u »
Altijd opbouwend en relativerend bezig, ons Siris.

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 05-12-2007 21:53 u »
is 0.3 gram gistvoeding op 330 gram geen 0.09% ipv 1%?
En als SiriS het heeft over 5% gistvoeding dan is dit toch 16,5 gram?

Dit zijn toch nogal grote verschillen of zit ik nu helemaal verkeerd te rekenen?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 05-12-2007 22:45 u »
Volgens mij bedoelt SiriS 0,5% oftewel 5 gram per liter. 50 gram per liter zou de gist vermoedelijk maar nauwelijks overleven. Het zal wel een typfout zijn uit hoofde van opwinding, de reden waarvoor mij niet geheel duidelijk is. Ik geloof niet dat iemand SiriS' produkt aanviel, toch? Is het geen leuk idee, wat fosfaatbuffer toevoegen zodat een starter van 5 g/l in de buurt van de pH 5 uitkomt? Stimuleert de doseringsdiscipline. Zie het als een uitdaging  ;D Plus je kunt meer grammen verkopen. (Wat moet ik dan met die 1750 kilo die ik nog heb liggen denkt SiriS...)

Mierenneukerij zou ik het toch niet noemen als je vergisting een halve of een hele dag eerder op gang komt door een pH aanpassing. ik word persoonlijk niet zenuwachtig van een beetje wachten, maar dan lees je Kunze... :o Mierenneukerij is trouwens typisch zo'n term die een mens uit de kast pakt om z'n laksheid te verdedigen, zegt mijn psychiater. :lessmile: Het zijn de details die tellen...

Ik zie overigens niet goed wat het verhaal van die link bijdraagt aan de discussie.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #68 Gepost op: 05-12-2007 22:59 u »
Interessante link SiRiS!

Het stuk geeft aan dat de beste temperatuur voor een starter tussen 20-28 ºC ligt. Weet jij of dit voor zowel boven- als ondergist zo is?
Of is het beter om ze te kweken op de temperatuur waarop ook de hoofdgisting plaatsvindt? Wat denk jij ervan?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 05-12-2007 23:10 u »
Het stuk geeft aan dat de beste temperatuur voor een starter tussen 20-28 ºC ligt.

Tja het staat er wel, maar ik lees dat er niet uit...  :D De volgende zin zegt dat het dan lekker snel gaat, en dat is niet zo moeilijk te bedenken. Warmer dan dat zou zoveel hogere alcoholen in de restvloeistof geven dat je al moet centrifugeren om nog een schuimkraag in je bier te hebben. Ik denk eerder dat daar dat optimum vandaan komt: snel is fijn en te warm is problemen.

Is er een reden waarom de bouw van celwanden/dochtercellen slechter gaat bij lagere temperaturen, althans relatief slechter dan anaerobe vergisting? Feit is in elk geval dat er (veel) meer zuurstof beschikbaar is in een koeler wort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 06-12-2007 00:08 u »
M.a.w ik sta absoluut niet achter de conclusies die op basis van dit keuken experiment worden getrokken en zonder enige inhoudelijke kennis hier worden verkondigd!

Beste SiriS,

Aan de hand van de door mij gemaakte foto's kan iedereen zijn hoe het verloop van de vergistingen is. Ik constateer bij beide experimenten dat bij de flessen waarbij SiriS Yeast ViT aan toegevoegd is de vergisting iets later op gang komt dan bij de andere flessen. Hiervoor is geen enkele inhoudelijke kennis voor nodig. Dit is puur constateren. Ook heb bij het eerste experiment geconstateerd dat de vergistingen bij de drie toen onderzochte methodes nagenoeg gelijk lagen. Verder denk ik dat mijn 'keukenexperiment' niet ver af ligt van de brouwpraktijk van veel hobbybrouwers.

Het een en ander wil zeker niet zeggen dat het toevoegen van gistvoeding geen zin heeft. Het zou heel goed kunnen zijn dat de combinatie beluchten en gistvoeding superieur is. Of dat een ander dosering een beter resultaat geeft. Dit is echter (nog) niet onderzocht. Zoals ook al door anderen is aangeven zouden de resultaten anders uit kunnen pakken als je gist opkweekt uit een flesje of uitgaat van Wyeast. Er is nog veel te onderzoeken en ik hoop dat anderen hieraan willen meewerken. Op die manier bouwen we betrouwbare kennis op met zijn allen.

Verder hebben we hier ook de verhalen kunnen lezen van hobbybrouwers die problemen hadden met een gestopte vergisting en die vergisting weer op gang kregen dankzij jouw gistvoeding. Een beter bewijs dat het toevoegen van SiriS yeast ViT zin heeft kun je niet hebben.

Ronnie en Hans hebben aangetoond dat de pH omhoog gaat door toevoeging van gistvoeding. Een goed punt om te weten en waarmee je rekening kunt houden door het wort iets verder aan te zuren. Mijn suggestie was of je niet zou kunnen onderzoeken of je samenstelling niet zodanig zou kunnen wijzigen dat sprake is van een pH-stijging. Jouw kennis op het gebied van microbiologie en chemie is groot  :groots: mogelijk dat jij met al jouw kennis het product nog perfecter kunt maken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 06-12-2007 10:11 u »
Dit is echter (nog) niet onderzocht.
Ik neem aan dat SiriS in zn mooie fermentor opstelling, die hij al vaker heeft laten zien, wel in een wat professionelere opzet, dan dit novemberexperiment, heeft onderzocht welke dosering de meeste biomassa = Gistgroei geeft. Dat zal (hopelijk) de genoemde 0,5% oftewel de adviesdoesering van Yeastvit zijn.
Dat de vergisting minder snel op gang lijkt te komen in de yeastvitfles leiden we eigenlijk alleen af aan de schuimvorming.

Hierbij komt die link van Siris wel weer van pas.
Er wordt hierin namelijk vermeld wat het minimum % lipids is waarbij de gist nog deelt (0,63%). Doordat Yeastvit oa lipiden en celwanden ter assimilatie voor de groeiende en delende gist bevat, kan het ook zijn dat de gist gewoon nog een paar cycli deelt, ALVORENS aan de anaerobe fermentatie te beginnen waarbij CO2 en dus schuim gevormd wordt.

Een cyclus duurt in optimale omstandigheden ca 2-3 uur, in deze omstandigheden misschien wat langer (4u?). 2 á 3 cycli extra zou dan een schijnbarevertraging geven van 8-12 uur...
MAAR: dit zou dan een duidelijk verschil in uiteindelijke biomassa moeten opleveren. Een verschil dat waarschijnlijk vooral zichtbaar is wanneer er hongerige Wyeasten worden gebruikt, ipv volgevreten korrels...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 06-12-2007 10:18 u »
Wat verder een interessant stuk is in de link van Siris is dit:
Citaat
Regarding your comment about growing your own yeast that will not need added O2 in the fermenter; The Lallemand yeast factory grows yeast under a different metabolic pathway than you will have in your starter culture. We feed the media to the aerobic fermentation at a rate that will keep the sugar levels below 0.2% at all times to maintain the Pasteur Effect. This builds cell mass with minimum to no alcohol production. As the sugar level rises above 0.2% the Crabtree Effect begins and no matter how much air you feed the fermentation, alcohol + CO2 are the main by-products. Your starter culture will have a much higher level of sugar. You will produce some cell mass but mostly alcohol and CO2 no matter how much air you add by stirrer or bubbles.

M.a.w.: Behalve zorgen voor goede voeding en beluchting, moeten we de suikers op een dusdanige manier toevoegen aan het groeimedium, dat de 0,2% grens niet wordt overschreden!!!
Ik zie een nieuw hoofdstuk voor "De perfecte Giststarter": Het druppelsgewijs toedienen van wort aan je groeimedium! :D  :elifant: :hoera:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 06-12-2007 11:33 u »
Beste Jacques,

De 10% DME oplossing van Ronnie heeft een pH van 6.04 (bij 30oC)
na toevoeging van 1,0% Nutrivit heeft deze voedingsbodem een pH van 6.75 (bij 29oC)

De 10% DME oplossing van HopBier heeft een pH van 5,96 (bij 20oC)
Na toevoeging van 1,0% SiriS Yeast ViT heeft deze voedingsbodem een pH van 6.45 (bij 20oC)

Waar hebben we het nu over: beide voedingsbodems zijn licht zuur (pH < 7,0) en kunnen relatief eenvoudig met fosforzuur (p.a.) op een pH gebracht worden van ongeveer 5,000 (bij 20,000oC). Persoonlijk vind ik dit absolute miereneukerij en draagt dit in geen enkel aspect bij aan een kwalitatieve grote verbetering van het uiteindelijke bier of aan de hoeveelheid gist in de giststarter. Het is in ieder geval aan te bevelen om 0.5% gistvoeding (elk willekeurig merk) te gebruiken in je giststarter i.p.v. 0.1% waardoor er meer gistcellen gepropageerd kunnen worden. Dit levert kwanititatief een grotere bijdrage aan het aantal vitale gistcellen in je giststarter, en dus kwalitatief een grote bijdrage aan het uiteindelijke bier dan aan het begin van een giststarter de pH te verlagen van 6.45 naar 5,01 (bij 20oC).

Niet helemaal correct SiriS,

Ik heb de gegevens van Ronnie gebruikt om de oplossing te maken.

Het is dus een 9%  oplossing (30 g moutextract in 300 ml water). En er is 0,1 % voeding toegevoegd (0,3 gram op 330 gram oplossing). Zodat dus net geen 0,1 % is toegevoegd.

Op de verpakking van SiriS-voeding staat dat er 5 g per liter gebruikt moet worden. Dat is 5,5 maal zoveel. Ik neem aan dat daardoor de pH wel hoger dan 6,45 zal worden. Zal dat bij een volgend brouwsel wel proberen.

Dan meteen hieraan nog een vraag gekoppeld: kan de starter door koken gesteriliseerd worden als de SiriS-voeding er al bij zit? Of verdwijnt er dan al ammoniak?

Hopbier

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #74 Gepost op: 06-12-2007 14:41 u »
http://img399.imageshack.us/my.php?image=pict0026to3.jpg

http://img132.imageshack.us/my.php?image=pict0027ep1.jpg

Links een korreslgist starter flink belucht. Geen voedingsupplement.

Rechts een korrelsgist starter. Geen beluchting alleen SiriS Vit.
 Kijk naar het sediment en niet naar het schuim !!
De doelstelling is natuurlijk geen mierenneukerij maar alleen alles tot het bot willen uitzoeken. Of het functioneel is....

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 06-12-2007 14:56 u »
Ik vind het te lastig om te beoordelen eerlijk gezegd. Ik zou cellen tellen maar dat is natuurlijk niet praktisch.

(Zie je email Pincopallino voor verkleinde plaatjes.)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #76 Gepost op: 06-12-2007 15:39 u »
Ik zie wel dat er in de rechterfles veel meer sediment zit, wel meer dan 4 keer zoveel. Het lijkt me niet nodig om hier te gaan tellen om een conclusie te trekken. Na hoeveel tijd was dit?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 06-12-2007 15:40 u »
Ik zie wel dat er in de rechterfles veel meer sediment zit, wel meer dan 4 keer zoveel. Het lijkt me niet nodig om hier te gaan tellen om een conclusie te trekken.

Dat sediment ligt nog niet op de bodem. Ik zie een centimeter zwevend spul boven wat een even groot gistlaagje lijkt als links. Kan best dat daar heel veel levende gist in zit hoor.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #78 Gepost op: 06-12-2007 15:51 u »
Bij de linkerfles zie ik minder zwevende gist, er loopt in ieder geval geen band. Maar laat pinco maar uitsluitsel geven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #79 Gepost op: 06-12-2007 16:12 u »
Kijk naar het sediment en niet naar het schuim!

Zelf zit ik met de vraag op de gistvoeding niet schuimengatief werkt. Ik heb de snelheid van de vergisting niet gecontroleerd an de hand van de werking van een waterslot simpelweg omdat ik geen 4 stoppen had die op de flessen die ik gebruikt heb passen. In plaats van een waterslot heb ik de flessen voorzien van een dot watten en aluminiumfolie. Hierdoor kunnen er ook geen infecties in de flessen komen.

Ik heb net inkopen gedaan. Nieuwe pH-buffers, reageerbuisjes met stopjes, maatglaasjes en waterslotjes gekocht. Alleen de juiste stoppen met een gat voor het waterslot heb ik nog niet. We blijven nog een tijdje experimenteren is mijn gevoel.

overigens zie ik in de twee flessen van pincopallino een ongeveer even grote laag gistsediment. Daarboven is een laag aanwezig die mogelijk veroorzaakt is door de gistvoeding.

Hoeveel gist heb je gebruikt? Welke gist heb je gebruikt? Was was je begin SG? Hoe zag het er in het begin uit? Welke fles ging als eerste aan de gang? Bij welke fles was het waterslot het meest actief?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 06-12-2007 16:18 u »
Ik heb de gegevens van Ronnie gebruikt om de oplossing te maken. Het is dus een 9%  oplossing ...Zodat dus net geen 0,1 % is toegevoegd. Op de verpakking van SiriS-voeding staat dat er 5 g per liter gebruikt moet worden. Dat is 5,5 maal zoveel.

Inderdaad moet er 5 g/L gebruikt worden, maar heb willen vertrekken van ongeveer dezelfde concentratie als bij Jacques zijn proef om te zien wat de pH hierbij was.
Zal ook de test eens overdoen met iets hogere moutextract dosis en 5 g/L Nutrivit. Pas vanaf zaterdag, want mijn bokaal extract is nu leeg.

Bij 5 g/L zal de pH gegarandeerd boven de 8 liggen zoals ik indertijd vaststelde met die Nutrisal want toen was dat ook met 5 g/L, gaf sterke ammoniakgeur.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #81 Gepost op: 06-12-2007 16:48 u »
Hoeveel gist heb je gebruikt? Welke gist heb je gebruikt? Was was je begin SG? Hoe zag het er in het begin uit? Welke fles ging als eerste aan de gang? Bij welke fles was het waterslot het meest actief?

Soort gist : Safbrew T-58.
 3 g. per fles.
 S.G. 1040g./lit.
 SiriS 3,5 G.
 Schuimvorming bij de linker meer aanwezig.
 SiriS was een een paar dagen eerder uitgegist,en ging als eerste aan de gang.
 Het uitendelijk sediment was bijna gelijk.
 Het waterslot turbolentie was bij SiriS het meeste actief.
 Geen beluchting bij SiriS.
 4 uren belucht bij de ander.
 Ieder heeft zijn/haar eigen ervaring. Interpretatie is vaak ook een persoonlijke belevenis. Mijn conclusie is: Het toevoegen van SiriS is zeker een + punt.
  Samenstelling SiriS ??  minder schuim, daar moet er in zitten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 06-12-2007 17:29 u »
SiriS heeft een temperamentje, maar is verder best wel een coole gast.  :brouwen:

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 06-12-2007 22:35 u »
Nog even wat foto's

Gelet op de ongelijkmatigheid van de opbouw van de gistafzettingen valt er niet veel over te zeggen. De verschillen zijn minder groot dan de vorige keer. Ik heb nu grotere reageerbuizen en maatglazen van 25 ml in huis. Het moet mogelijk zijn een beter beeld te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 09-12-2007 20:53 u »
Vandaag heb ik de soortelijke massa bepaald van de vier bieren met een nauwkeurige hydrometer met een maatverdeling in graden Plato. Daarnaast heb ik de pH-waarden bepaald met een handmodel pH-meter die ik geijkt heb met nieuwe pH-buffers.

Het bier dat al behoorlijk helder was (er waren geen zichtbare verschillen tussen de flessen) heb ik van de gist afgegoten. Daarna met het depot geschud en in een glazen schaaltje gegoten. Aangevuld met water tot het schaaltje met inhoud 150,0 gram woog (het schaaltje weegt zo’n 58 gram). De inhoud van het schaaltje geroerd en vervolgens in maatglas met een inhoud van 25 ml gedaan.
Deze handelingen heb ik dus 4 maal uitgevoerd.

De maatglazen voorzien van een wattenprop en aluminiumfolie en in de koelkast gezet om uit te klaren. Over een paar dagen kan aan de maatverdeling op de maatglazen eenvoudig afgelezen kunnen worden hoeveel depot aanwezig is.

De door mij vastgestelde SG- en pH-waarden zijn  als volgt
      [/row]

Flesnummer ºPlatoBerekend SGpH-waarde
12,3010094,24
22,3510094,52
32,5010103,68
42,5510104,58

Als je kijkt naar de berekende eind SG dan vallen de verschillen erg mee. Opvallender zijn de verschillen in de pH-waarden. De verhoging van de pH-waarde van het wort door het gebruik van SiriS Yeast ViT (aangetoond door Ronnie en Hans) is volkomen teniet gedaan. Dit bier heeft zelfs de laagste pH-waarde.

De verschillende ‘bieren’ zijn door mij ook geproefd.
De resultaten daarvan is volgt:
1   licht zurig, verder neutraal
2   moutig, vol, zoetig
3   licht zurig (minder dan 1), fruitig
4   vrij neutraal, licht moutig, licht zoetig, licht monddrogend

Tjonge, ik had nooit gedacht zo veel verschil te proeven. Er is uitgegaan van dezelfde moutextractoplossing, er is overal dezelfde hoeveelheid gist gebruikt van dezelfde gist.
Overigens zou het best kunnen dat zurige smaak door mij niet zou zijn opgemerkt wanneer de moutextractoplossing gehopt was.

Op basis van de door mij uitgevoerde experimenten kom ik tot de voorzichtige conclusie dat beluchten altijd zinvol is, maar ook dat het toevoegen van een beperkte hoeveelheid olijfolie gaan kwaad kan, ook niet voor de schuimhoudbaarheid.
Voorlopig kan nog even vooruit met experimenteren. Wat is het effect van combinaties en verschillende concentraties aan olijfolie en gistvoeding. Het lijkt ook interessant de invloed op de schuimhoudbaarheid te onderzoeken van niet alleen olijfolie maar ook van gistvoeding.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 09-12-2007 21:05 u »
De door mij vastgestelde SG- en pH-waarden zijn  als volgt
      [/row]
 [row] [data]1[/data]  [data]2,30[/data]  [data]1009[/data]  [data]4,24[/data]  [/row]

Flesnummer ºPlatoBerekend SGpH-waarde
22,3510094,52
32,5010104,68
42,5510104,58

Als je kijkt naar de berekende eind SG dan vallen de verschillen erg mee. Opvallender zijn de verschillen in de pH-waarden. De verhoging van de pH-waarde van het wort door het gebruik van SiriS Yeast ViT (aangetoond door Ronnie en Hans) is volkomen teniet gedaan. Dit bier heeft zelfs de laagste pH-waarde.
3 is toch het yeastvit monster?
Deze heeft wel de hoogste pH (4,68)? ???

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 09-12-2007 21:26 u »

Citaat
Deze heeft wel de hoogste pH (4,68)?

Inderdaad.
De Yeastvit zou verbeterd kunnen worden door citroenzuurkorreltjes in de blend toe te voegen.

:weetbeter:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 09-12-2007 21:41 u »
Deze heeft wel de hoogste pH (4,68)? ???

Oeps, foutje. Moet zijn 3,68!

3 is inderdaad het SiriS Yeast ViT monster. Dit monster had een heerlijke fruitige smaak en proefde wat zurig, maar minder dan monster 1 dat een hogere pH had. Al eerder heb ik gemerkt dat de pH geen goede graadmeter is voor de beleving van zurigheid.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #88 Gepost op: 09-12-2007 21:54 u »
Nog wat foto's van de depots in de flessen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #89 Gepost op: 09-12-2007 22:02 u »
Er is wel een heel erg groot verschil in eind pH!

Kan er verschil zijn in de hoeveelheid opgelost koolzuur? Merkte je dat misschien aan schuimvorming bij het afgieten van de bovenstaande vloeistof...of zou er een niet-gist aan het mee-eten zijn geweest?

Had je ook de start pH van de 4 varianten gemeten of moeten we afgaan op data van Ronnie en Hans?

vragen, vragen, vragen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 09-12-2007 22:35 u »
Ik heb het begin SG niet gemeten. De monsters 1,2 en 4 moeten dezelfde pH-waarde hebben gehad als tenminste de olijfolie geen invloed heeft op de pH-waarde.

De hoeveelheid koolzuur was bij de verschillende monsters niet merkbaar verschillend. Ik vermoed dat kleine verschillen in koolzuur niet zo'n grote invloed heeft op de pH-waarde.
Het is niet geheel uit te sluiten dat een infectie aan het werk is geweest. De vergisting kwam bij dit monster wat langzamer op gang. Hierdoor zou een infectie zich ontwikkeld kunnen hebben, temeer daar de flessen waren afgesloten met wattenproppen.

Bij volgende experimenten zal ik werken met rubberen stoppen en watersloten. Hierdoor wordt de kans op infecties aanzienlijk verminderd.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 10-12-2007 07:24 u »
Fles nr.3 heeft duidelijk het meeste depot zo te zien.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #92 Gepost op: 10-12-2007 11:19 u »
Al eerder heb ik gemerkt dat de pH geen goede graadmeter is voor de beleving van zurigheid.

Ik kan akkoord gaan met die uitspraak, maar feit is dat bij gistvoedingsgift ook hier bij mij, de vergisting heel wat later op gang kwam dan bij starters waar geen gistvoeding in zat, zeker bij 5g voeding/L.
Ik ben ervan overtuigd, dat indien pH lager was dit gelijk met de andere nummers in gang zou gekomen zijn.

saluutjes

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 10-12-2007 15:32 u »
Kan het zijn dat de vergisting niet later op gang kwam, maar de ontwijking van CO2? Koolzuur wordt gevormd door de aanwezigheid van waterstof-ionen, en die zijn er bij hogere pH minder.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #94 Gepost op: 10-12-2007 15:51 u »
Ik vind het ook opvallend hoe groot het depot van 4 is, valt jullie dit niet op? Wat was hier ook alweer aan toegevoegd... niets ::)?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 10-12-2007 16:16 u »
Ik vind het ook opvallend hoe groot het depot van 4 is, valt jullie dit niet op? Wat was hier ook alweer aan toegevoegd... niets?

3 lijkt meer te hebben. Maar als alle depots in reageerbuizen naast elkaar vergeleken worden, is dat eerlijker.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 10-12-2007 20:19 u »
De depots worden niet met elkaar vergeleken in reageerbuizen maar in maatglazen van 25 cl. De maatglazen staan nu in een koelkast. Zojuist heb ik gezien dat de gist nog niet volledig uitgezakt is. Waarschijnlijk kan ik jullie de resultaten woensdag delen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #97 Gepost op: 12-12-2007 22:47 u »
Van de monsters is er eentje kraakhelder. De anderen zijn dat nog niet. (Het is de vraag wanneer de overige monsters echt helder zijn.)

Toch wil ik je deze foto die ik vanavond genomen heb niet onthouden. De maatglazen staan in volgorde van de nummers van de flessen.

Het is duidelijk wie de winnaar is qua depotvorming (fles 3). De flessen 1 en 4 eindigen op een gedeelte tweede plaats. Fles 2 (olijfolie) is tweede.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #98 Gepost op: 12-12-2007 23:07 u »
Meet voor de volledigheid ook nog de pH's van de bovenstaande vloeistof; dit was toch depot + vergist wort verdund met water? Omdat de eind pH van het wort varieerde kan ook de pH van de verdunning varieren.  De pH kan effect hebben op de compactheid van het sediment.

Grote vlokken sedimenteren snel (dus sneller helder zoals bij nr. 3) maar geven meestal ook een minder compact sediment. Sedimenthoogte hoeft dus niet alles te zeggen.....De kleur van het sediment geeft vaak een indicatie voor de compactheid: naarmate deze witter / minder grijs is, is het sediment compacter. Als de kleur van de verschillende sedimenten hetzelfde is zal de sedimenthoogte wel iets zeggen over de hoeveelheid gevormde gist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #99 Gepost op: 12-12-2007 23:16 u »
Ik zal de pH nog eens meten als alle bieren echt helder zijn. Anders meet ik deze uiterlijk maandagavond. Dan zal ik de bieren nog een keer proeven.
Overigens heb in het verleden al eens eerder ontdekt dat bieren met een lagere pH beter helder worden dan bieren met een hogere pH-waarde.

Verder merk ik op dat bij monster 3 een grijze fractie te zien is.

Op deze detailfoto is dat wat beter te zien.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #100 Gepost op: 13-12-2007 07:11 u »
Maatglas 3 springt er wel boven uit.
Goed spul dus de Yeastvit.
Beluchten zet niet echt veel zoden aan de dijk, maar dat wist ik al.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 13-12-2007 08:28 u »
Je vergeet even dat het beluchte monster het eerste aan de gang was. Hoe eerder de vergisting start des te minder kans je hebt dat infecties zich kunnen nestelen in je wort.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #102 Gepost op: 13-12-2007 08:50 u »
Hoi Jacques,

Het klopt niet helemaal wat ik zeg.
Ik verdubbel de starter zo'n 3 keer, en dan belucht ik primitief.
De vergisting is bij mij na 2-3 uur op gang.

Je hebt gelijk dat dit snel moet gebeuren.
Inderdaad is beluchten in welke vorm dan ook wel belangrijk.
Maar luchtpompjes zijn niet meer aan mij besteed.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 13-12-2007 09:04 u »
Momenteel zou ik besluiten:
Geef die gistvoeding in combinatie met beetje olijfolie extra vièrge.
Ga dat volgende week eens uitproberen op mijn Orvalkloon. Wordt mijn eerste brouwsel sedert de grote ingreep.
Ik moet me wel beperken tot Nutrivit i.p.v. Yeastvit.
Ik zal wel pH aanpassen na toevoegen gistvoeding.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #104 Gepost op: 13-12-2007 10:43 u »
Verder merk ik op dat bij monster 3 een grijze fractie te zien is.

Ja, de onderste fractie lijkt wat grijzer / grauwer wat de grotere aggregaten zijn die sneller sedimenteren (is dit alleen dode gist of een mengsel van gist/eiwit/....).  De bovenste witte laag is misschien levende gist die nog niet geaggregeerd is.  O jee, weer een variatie erbij  ;D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #105 Gepost op: 13-12-2007 11:56 u »
Diezelfde kleuren zijn ook te zien bij buisje 1. Dit zie ik overigens bijna altijd bij gist (verschillende kleuren).

Wesley

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 13-12-2007 14:03 u »
Zeer interressante resultaten, dit. Voor een vervolg experiment wellicht interressant om te kijken naar verschillende combinaties.

Of naar verschillende gistvoedingszouten: nutrivit / nutrisal / Siris Yeastvit / andere. Ik zal zelf ook eens kijken of ik hier in de nabije toekomst een nuttige bijdrage aan kan leveren.