Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witbier a la Witterkerke met moutextract brouwen  (gelezen 12323 keer)

Offline goom

• Super lid
  • Land: nl
  • lekker bier = niet vies
Witbier a la Witterkerke met moutextract brouwen
« Gepost op: 29-11-2007 18:52 u »
Ik nu twee maal met (droge) moutextract bier gebrouwen (pakket van Brewferm palido en furioso).
Nu wil ik graag meer gaan expirimenteren hiermee.

Ik heb onlangs wittekerke geproefd (verkoop in Nederland via Albert Hein).
Nu zou ik dit witbier willen benaderen.
Ik heb gezien dat brouwlan.be verschillende droge moutextracten verkoopt en gisten alsook specerijen en hop.

Wie zou mij hiermee verder wilen helpen cq advies willen geven voor wat betreft ik moet inkopen?
Het hopkoken zal denk ik waarschijnlijk net zoals het Brewferm pakket moeten gebeuren.

Ik heb hiervoor alleen via blikken gebrouwen ofwel ben een beginner.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

den_organolept

• Gast
Re: witbier a la witterkerke met moutextract brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2007 19:17 u »
Nou, dat is nog eens een makkelijke...

Dat kan NIET

Waarom niet? lees mijn reply maar in je vorige topic over moutextract en bedenk je goed welk ingredient al gauw zo'n 50% van de storting in een witbier uitmaakt.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2007 19:31 u »
Nou, da's misschien ook wat kort door de bocht. De gistsoort evenals het kruiden met koriander en curaçaoschil hebben al zoveel in de melk te brokkelen dat tarwemoutextract in plaats van tarweextract (als dat al mocht bestaan) niet zoveel verschil maakt. 'k Zou zeggen, probeer het eens, Goom!

den_organolept

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2007 19:45 u »
Als je niet alleen een witbier wil maken maar ook nog eens een witbier wat op een commercieel voorbeeld lijkt zou ik zeker niet een basisingredient veranderen wat 50% van de storting uitmaakt. Fantasietarwebier kan ongetwijfeld zeer smakelijk zijn, maar Goom ambieert iets wat op Wittekerke lijkt.

misschien een idee als je tarwebier met extract wil maken:

Maak een lekker weizenbier met tarwemoutextract en gebruik als gist een activator pakje Wyeast Weihenstephaner. Als je niet teveel maakt hoef je geen starter te maken. Zo kun je lekkere, echte Weizen maken met extract.   

Offline goom

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2007 20:43 u »
Misschien een domme opmerking maar wil hem nog eens herhalen.
Ben een echte beginner.

Dus sorry vond jullie bijdragen (met alle goede bedoelingen dan ook) bla bla voor mij.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2007 20:58 u »
Wie geeft die jongen eens wat links naar produkten? Heb even geen tijd. Niet te moeilijk mannen!   :proost2:

den_organolept

• Gast

Offline Edgar

• Super lid
Re: Witbier a la Witterkerke met moutextract brouwen
« Reactie #7 Gepost op: 29-11-2007 22:55 u »
Top denoreganolept, ik was goom's vraag eerlijk gezegd even vergeten. En gelijk die hele hoppen en Vhersche Ghyszth erdoor duwen, klasse. :duimop:

goom: als je dit in huis hebt, even terug melden, dan helpen we je verder. Wel handig als je hevelspul en een hydrometer in huis hebt. Heb je dat?

En oh ja, curacao en koriander heb je ook nog nodig, links volgen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2007 23:03 u »

den_organolept

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2007 23:06 u »
Ik doelde met deze links eigenlijk meer op een Duitse Weizenbier, aangezien je dat prima na kunt maken met het verkrijgbare tarwemoutextract, beter dan een Belgisch witbier.

Curacao en koriander is dan niet nodig/wenselijk, laat die Mooie Weihenstephaner gist maar lekker tot haar recht komen.

Het zal niet op Wittekerke lijken maar het wordt wel lekkere, echte Weizen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-11-2007 23:30 u »
Haha, ja maar de goede man goom wil graag een witbier brouwen! Weizen is voor gevorderden lijkt me.

Ik denk althans dat Wittekerke een Belgisch witbier is (surfend op het succes van de tv-serie?), en geen Weizen. Soms is het voor ons gevorderde brouwers lastig, heb ik de indruk, om beginners gewoon te vertellen wat ze willen weten :) We kunnen ons niet inhouden om het allemaal veel beter/makkelijker/lekkerder te maken. Maar ik denk toch dat het in het begin vooral belangrijk is dat het biermaken een paar keer lukt, en dat er iets uitkomt dat je (min of meer) herkent en lekker vindt.

Wel een goed punt van die Weihenstephaner, daar had ik niet op gelet. Eigenlijk, qua Wittekerke, zou het dan meer zoiets moeten zijn...? (Of is dat spul toch Weizenachtig?)

den_organolept

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29-11-2007 23:42 u »
Het is een kwestie van keuzes maken.

Goom wil iets maken wat op een Wittekerke lijkt, maar wil ook met extract brouwen.

Het verkrijgbare extract is echter gemaakt van 55% tarwemout, dat is minder geschikt voor Belgisch witbier, maar juist uitstekend voor haar Duitse zusje Weizen.

Inderdaad geen Wittekerke maar wel lekker tarwebier   :biersmile:

Waarom is een Weizen moeilijker? je hebt minder ingredienten nodig, en de gist geeft de typische Weizensmaak.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-11-2007 23:48 u »
Maar je bent toch eens dat als iemand misschien nog nooit een Weizen heeft gedronken, en hij vraagt om een witbier, dat je 'm dan een witbier geeft? Volgens mij is die 55% tarwemout prima voor een duidelijk witbierachtig witbier! Zeker met de goeie gist en die kruiden. Dat gaat lukken. We kunnen zelfs nog de tip geven van een lepel bloem in de pot!

Waarom is een Weizen moeilijker? je hebt minder ingrediënten nodig, en de gist geeft de typische Weizensmaak.

Ik bedoel meer de gevorderde bierdrinker. Hier is men toch meer vertrouwd met Hoegaarden-achtige bieren, ondanks La Trappe's (ok, en Grolsch...) moedige pogingen.

den_organolept

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2007 00:00 u »
Ha ha ha! zo had ik het nog niet gezien  ;D

Ik denk weer te brouwtechnisch, en lust eerlijk gezegd zelf wel zo'n grote vaas troebele Hefeweizen.
Als je voor de Belgische stijl gaat moet je inderdaad de gist die jij aanwijst gebruiken.

Maar wie een tarwebier wil maken moet beslist eens een paar lekker Beierse tarwerakkers geproefd hebben hoor  ^-^

Offline goom

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2007 12:45 u »
Beste organolept en alle anderen die een bijdrage geleverd hebben tot nu toe,
Dit gaat er al lijken, nu heb ik nog een vraag met betrekking tot de aan te schaffen hoeveelheden:
Ik wil slechts ca 10 tot 12 liter gaan brouwen (ofwel een kleine hoeveelheid).

Kan ik dan niet een kleinere hoeveelheid spraymalt wheat 5 kg nemen?

Inderdaad is mijn opmerking dan ook het is een weizen maar goed, die zijn ook erg lekker.

Ik wil deze dingen bij www.brouwparadijs.nl in Katwijk gaan halen. Maar in verband met de hoeveelheden wacht ik nog op antwoord voor wat betreft de hoeveelheid moutextract.

Kan het mengen van verschillende moutextracten een aparte smaak opleveren? En zo ja  waar zou ik dana aan moeten denken?

ps ik kom uit de regio van Gouda

Offline goom

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-11-2007 12:52 u »
O ja
Ik heb een hevel en een densimeter voor de dichtheid.
Heb een pan van 15 liter en zelf met een pijpenbuiger een koeler gemaakt van een koperen 12mm pijp van 3 meter lang.

Offline goom

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2007 15:17 u »
Heb nog eens er over nagedacht en jullie adviezen nagelezen.
Ik ga toch voor het witbier.
Wil als gist Wyeast XL 3944 Belg.WHITE gaan gebruiken.
Nog even over Wittekerke.
Qua smaak verschilt die nogal met Hoegaerde. Wat dat betreft gaat die meer naar Korenwolf, echter zit er volgens mij kaneel in. Dat geeft een hele bijzondere smaak er aan.
Het type witbier is zoetig.

Ik wacht jullie reacties af.

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2007 15:34 u »
Ik heb Wittekerke niet geproefd (doe ik misschien met kerst als ik in den lande ben), maar wees wel voorzichtig met het toevoegen van kruiden. Het wordt gauw 'teveel'. Op de hoeveelheid bier die je maakt moet je echt denken in de richting van een klein aantal mespuntjes.

En als je dingen bestelt, doe meteen nog wat zakken licht moutextract en een kleinere hoeveelheid donkere, dan kun je na je eerste brouwsel meteen een tweede brouwsel maken met de overgebleven gist van het eerste brouwsel. Dat gaat als een tierelier!

Offline goom

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2007 16:08 u »
Eduard bedoel je dat je de gist herbruikt na de eerste gisting
Kan je die gist er niet uithalen en invriezen en dan weer herbruiken of kan je hem niet anders bewaren in de koeling met wat suiker als voeding

Offline goom

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2007 16:42 u »
Kreeg van iemand het volgende recept

Witbier van moutextract

Gepland volume: 11 liter
Geplande begindichtheid: 1050 g/l
Gemeten begindichtheid: 1046 g/l

Mout, graan en suikers (vervanging door extract is delen door 1.6)
Mout/graan/suiker                                 EBC      kg       %
Pilsmout 3                                                3    0.570    45.0
spraymalt powder light 1 kg    052.020.5   € 7,05   

Tarwebloem vervangen door tarwemout      3    0.279    22.0
spraymalt wheat 500 g   052.039.5   € 4,52

70% speltbloem met 30% tarwebloem        4    0.279    22.0
spraymalt powder light 500 g   052.019.7   € 4,52

Roggemeel vervangen door roggemout       4    0.139    11.0
spraymalt powder amber 500 g   052.024.7   € 4,52

Extracten mengen en dan hopkoken

Koken, hop en kruiden
Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort         %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Cascade          5.0                        7.7           75         Pellets        9.6
Cascade          5.0                       2.75           10         Pellets        1.2

Kruiden
Kruid                    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)
Gedroogde Vlierbloesem         3.85              10
Koriander                              1.65              10
Gedroogde Sinasappelschil      2.75              10
Bloem opgelost in koud water  0.8              75

SG na koelen:          1046
Volume na koelen:      11 liter

Vergisting
Gist en giststarter
Gebruikte gist:  Wyeast 3944
Gistvorm:         Vloeibaar
Gisttype:          Bovengist

Vergisting
Primaire vergisting bij 23°C

Vraag rest welke hop ik moet gaan gebruiken.
Iemand een idee

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #20 Gepost op: 30-11-2007 17:35 u »
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar als je de hoeveelheden die naast de verschillende moutsoorten als uitgangspunt gaat gebruiken, kom je veel te laag uit (0,57 0,279 ,etc). Verdubbel deze hoeveelheden als je met 11 liter op een SG van rond de 1050 wil komen (met 70% efficiency).

Voor de hopsoorten zou je Cascade kunnen gebruiken, maar dat je gebruikt zulke kleine hoeveelheden dat je daar niet veel van gaat merken. Ik zou gewoon een hop gebruiken die je al hebt liggen.

Het kruidenverhaal lijkt op de Korenwolf en zal goed smaken. Voor een eerste keer zou ik zeggen: beperk je tot koriander en sinaasappelschil, maar dat is persoonlijk.

De vergisting op 23°C lijkt me vrij warm, doe je dat bewust?

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 30-11-2007 17:40 u »
Dat recept ziet er ok uit. Maar ik zou qua moutextrakt veel simpeler doen, vanwege de wat anderssoortige varianten die verkrijgbaar zijn. Gebruik maar het totaalgewicht aan moutextract enkel op spraymalt wheat. Dat spul is namelijk al gemixt en voldoet prima voor een lichtgekleurd Belgisch witbier. De kleine hoeveelheid bloem zal ervoor zorgen dat het bier nooit helder zal worden, alhoewel, 0.8 gram is echt heeeel weinig. Zonder vlierbloesem kan het ook wel, maar koriander en sinaasappelschil hoort er wel in :). Veel succes!

Offline goom

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-11-2007 18:22 u »
De 23 graden is wat die man zei van het recept.
En moet ik de hoeveelheden verdubbelen of niet

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #23 Gepost op: 30-11-2007 18:38 u »
...witbier is (surfend op het succes van de tv-serie?)

Moet zijn: succes van de kitcherige tv-serie (is van VTM reklamezender, zoiets als RTL4 in NL.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #24 Gepost op: 30-11-2007 19:09 u »
De 23 graden is wat die man zei van het recept.
En moet ik de hoeveelheden verdubbelen of niet

Ja, want anders kom je uit op een begin SG van rond de 1028. Let wel: ik heb het over de hoeveelheden mout, niet over extract. Laat nog maar even van te voren zien wat je gaat doen, dan weet je zeker dat je goed zit.

En zoals Eduard al zei: hou het simpel. Gebruik alleen pilsextract en tarweextract, eventueel nog amber als je echt wilt. De gist, koriander en sinaasappelschil  zorgt ervoor dat je een mooi witbier krijgt.