Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Blichmann Fermenator F3 100 liter  (gelezen 13519 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Blichmann Fermenator F3 100 liter
« Gepost op: 28-11-2007 19:48 u »
Zoals jullie weten ben ik Blichmann fan.

Ik kan twee F3-27 gallon standard Fermenators bemachtigen. Maar aan 1 heb ik voldoende. Wie is geinteresseerd in de tweede? Met twee besparen we transportkosten en krijgen we wat korting.

Niet goedkoop dat is zeker. Maar wel de laatste gistingstank die je ooit zult kopen.

Geschikt voor brouwsels van ca 45 tot max 80 liter, afhankelijk van de gistsoort.

Prijs EUR 935, koerswisselingen daargelaten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Blichmann Fermenator F3 100 liter
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2007 20:14 u »
Prijs EUR 935, koerswisselingen daargelaten.

Daar kun je heel veel leuke dingen mee doen... >:D  :proost2: :proost: :lekkerbier: samenvol :beersmiley: :nut: :nut:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2007 20:34 u »
Ik zou het hier bij laten als ik jou was.

:biersmile:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2007 23:20 u »
Ik ga een opmerking maken die al eerder geplaatst is:

Als je het leuk vindt en het kan betalen, waarom niet? De diversiteit van gebruikte materialen van de forumleden loopt alleen nog maar verder uiteen. De ervaringen hier, maar zeker ook bij gelegenheden, uitwisselen maakt het feest compleet!  :lessmile:

Sorry, mij te duur, ik hoop dat je met een ander afspraken kunt maken, EBC!  :duimop:

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2007 01:24 u »
Het is een prachtig ding. Echt iets om 'professioneel' mee te brouwen. Al vind ik wel dat als je als hobbyist zo veel geld uitgeeft aan een fermenter, daar ook temperatuurregeling bij moet.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2007 19:45 u »
Ik heb er met een jaloerse blik naar gekeken, inderdaad een prachtig ding en als je het geld er voor over hebt, gewoon doen.

Offline willems

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #6 Gepost op: 29-11-2007 22:02 u »
hallo,

Je kan misschien hier eens een kijkje nemen
http://www.toledometalspinning.com/

groeten
Bart

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2007 00:05 u »
Hallo EBC,

Bij Grape & Granary kost de FERMENATOR-F3-27 GAL momenteel $799.95, dus ongeveer 541 €. In februari 2007 deed ik navraag hoeveel de verzendingskosten zouden bedragen naar België, en ik kreeg als antwoord "Shipping cost via UPS would be around $480", dus ongeveer 324 €. Misschien loont het dus de moeite om rechtstreeks in de US te kopen, en een goedkoper transport zien te vinden?

PS. Let wel: de prijs van de "EXTENSION LEGS-FOR 27 GAL ($129.95)" komt hier nog bovenop, maar ik weet niet of je die ook wil bestellen.

Frank

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2007 00:17 u »
Ik bedenk net dat ik dit hier
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2848.20.html
ook al had aangekaart...

Overigens EBC, wat denk jij van het feit dat er op de Fermenator geen temperatuurregeling zit?

Frank

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2007 06:21 u »
Ik heb van alles uitgezocht. De prijzen in Amerika lijken leuk, maar het transport en de BTW maken daar snel korte metten mee. Voordelig is Amerika eigenlijk alleen als je het zelf mee kan nemen, of als de douane je pakketje vrij laat doorgaan. Met een Fermenator is die kans zeer gering.

Een temperatuurregeling heb ik al. Ik boor twee gaatjes in het deksel van de fermenator en monteer er een licht gemodificeerde bierspiraal in. De bierspiraal heeft flaredoorvoeraansluitingen. Standaard hoekje erop met slangtule en klaar. Alle aansluitingen zitten dan aan de buitenkant, geen koelwaterlekkage mogelijkheid. Dan sluit ik gewoon mijn koudwatersysteem aan. Een waterslotstop met een extra gaatje voor de pt-100 maakt het af.

Fermenators passen in een koelkast, nou ja, in een Amerikaanse koelkast, die zijn wat groter. Hans (Lagos) heeft zelf een grote koelkast gemaakt.

Ik denk met dit apparaat een beter bier te kunnen maken. Overhevelen voor nagisting is niet meer nodig, gewoon de onderste kraan open en weg is de gist en trub. Ook voor bottelen denk ik niet meer te hoeven overhevelen, maar dat dit rechtstreeks uit de Fermenator kan.
Geen lichtinval, geen zuurstofdoorlaatbaar mogelijkheden (ten opzichte van mijn huidige plastic vaten, als daar al sprake van was). verder scheelt het me een hoop tillen en zeulen. Het scheelt ook flink in schoonmaak werk en kosten. En last but not least, het is toch ook een plaatje om naar te kijken. :groots: Ach, ik kan nog wel doorgaan.

Er is gewoon geen andere cyco die kwalitiatief, noch qua prijs in de buurt komt van de Fermenator. Ok het is veel geld, maar het is ook mijn hobby. Als ik een racefiets zou moeten kopen, of een setje golfclubs...

Afijn, ieder voor zich. Het aanbod op een goedkope Fermenator staat open tot zaterdagochtend 12:00 uur. Het aanbod geeft je 100 Euro korting!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-11-2007 06:56 u »
PS. Let wel: de prijs van de "EXTENSION LEGS-FOR 27 GAL ($129.95)" komt hier nog bovenop, maar ik weet niet of je die ook wil bestellen.

Waterleidingbuis werkt ook als extension. Hoewel... zal wel andere draad zijn... 

[edit] ik zie nu dat 't een heel andere aansluiting is...

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2007 10:29 u »
Dan wordt het een keer een hele grote bestelling in amerika doen en dan met een zeecontainer deze kant op doen. Ik sprak afgelopen week een collega die 2 auto's wil importeren en er is dan nog ruimte over om enkele gisttanks mee te nemen. De prijzen die we gevonden hebben om een zeecontainer vanuit Amerika deze kant op te krijgen lagen tussen de 1000 en 1500 dollar. Zodra deze plannen concreet zijn zien jullie wel een berichtje  op het forum verschijnen en dan kan van alles mee. Moutmolens nemen namelijk niet zo heel veel ruimte in  :proost2:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-11-2007 12:01 u »
Oei kijk dat zijn de plannen! Kan je nog cancellen EBC? Ik denk dat op die manier wel een aantal mensen te verleiden is nu de Euro op $1,50 staat. En je kunt nog korting bedingen ook, als je er een aantal tegelijk koopt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2007 12:05 u »
dan kan van alles mee. Moutmolens nemen namelijk niet zo heel veel ruimte in  :proost2:

Kijk voor de mensen die met de inkoopactie van de maltmills de "boot" gemist hebben, krijgen hier een herkansing! En wat te denken van een Terminator?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2007 14:18 u »
Is er enig zicht op hoe lang dit duren gaat?

Het transport van de container zal zeker gedeeltelijk verhaald worden op de rest. En dat is ok. Vergeet de BTW en douane niet.

Ik denk niet dat er werkelijk zoveel animo is.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #15 Gepost op: 30-11-2007 14:30 u »
Als er een containertje deze kant op gaat. En zo'n gunstige wisselkoers. Wel dan ga ik toch even zien wat ik uit de VS nodig heb.  :)
Maar iets meer info over de kosten, datum, etc zou wel handig zijn.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2007 21:30 u »
Klinkt leuk maar lastig te realiseren. Wie stopt al die molens, fermanators, balen hop, enz. enz. in die container?

EBC,

Denk je dat dat aftappen van gist gaat lukken? Ik ben namelijk bang dat je snel een beetje gist en veel wort kwijt bent, en dat er veel gist achterblijft. Dit werd bevestigd door meneer Pollok bij Kaspar Schulz. Als het wel werkt is het natuurlijk wel 'da bomb'.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2007 21:50 u »
Johannes,
Bedoel je dat het aftappen van de gist bij de fermanator niet zo goed zal gaan? Of in het algemeen bij alle cct's?
Volgens mij werkt zoiets wel hoor. Wat is het verschil met een fermenator dan?

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2007 21:56 u »
Bij Kaspar Schulz hadden ze een speciaal gefabriekt aftappunt om het jongbier gistloos over te tappen naar een andere tank. Dan heb je dus wel een lagertank nodig. Stel je eens voor: alle gist hoopt zich op onderin de tank. Je draait de kraan open, een flinke hoop gist zal eruit schieten, maar niet alles. Vervolgens zul je veel wort verliezen wil je alle gist eruit hebben. Althans dat was altijd mijn vermoeden wat werd bevestigd door Kaspar Schulz.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2007 22:00 u »
Ja, die lui weten wel hoe ze een installatie moeten bouwen.. ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 30-11-2007 22:06 u »
Volgens mij vertelde de man dat ze tanks maakten met twee kranen. Een helemaal van onder om gist af te tappen en een er boven om helder bier te tappen. Er worden nog steeds veel tanks gemaakt die dit niet hebben...

Maar als het zo is wat je zegt, waarom worden er dan nog cyco's gemaakt? En waarom maakt Caspar Schultz ze dan nog?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 30-11-2007 22:11 u »
Kaspar werkt natuurlijk ook vooral voor gefilterde bieren. Voor mij hoeft zo verschikkelijk helder niet. Ik ben er toch van overtuigd dat tenminste 1 overheveling achterwege kan blijven.

Of het bottelen direct uit de tank werkt weet ik nog niet. Zeker wel als ik suiker toevoeg aan de flesjes, dat moet minstens zo helder kunnen als ik nu doe met twee keer overhevelen. Maar een suikeroplossing in de tank roeren, dat moet ik gaan ervaren. Ik heb er goede hoop op.

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-11-2007 23:48 u »
Ik ben even in mijn mail-archief gedoken...omdat de Fermenator me in principe wel interesseert, zeker indien er een "goedkoop transport-optie" uit de bus zou komen zoals met de "zeecontainer" van jeroentjecross.

Voor mijn BrewMagic betaalde ik destijds 3877 US $ (aan de koers van toen 2969 €)

Het transport tot in de haven van Antwerpen viel al bij al nog redelijk mee, inachtgenomen dat het toch om een omvangrijke zendig ging (De maten van de transportkist bedroegen 2,24 m (lengte) x 1,37 m (hoogte) x 0,79 m (breedte), gewicht ongeveer 270 kg):

Freight expenses

1 crate @ 600 lbs /  88x31x54
$4,000.00 value
Delivery to port of Antwerp.

Overseas crate:      $175.00
ocean freight:          218.63
inland freight:            48.00
forwarding fee:          97.50
intl. courier:              25.00
insurance:                 25.50

total:                     $589.63 (aan toenmalige koers 451 €)

Maar dan zijn we er nog niet: er zijn de havenkosten, de inklaringskosten, de Belgische fiscus (BTW!), de invoerrechten, en tenslotte het transport naar de woonplaats:

*receptiekosten                                  EURO 151.22
*IM4 inklaring                                    EURO  75
*BTW                                                EURO 762
*INVOERRECHTEN                                EURO  60.25
*KOERIER                                           EURO  15
*TRANSPORT                                      EURO 125
+ DIESELTOESLAG 5%                          EURO  6.25

Bij de oorspronkelijke prijs van het product kwam aldus 55% extra, voor ik het goed en wel bij me thuis had staan. Voor de Fermenator zou de 541€ dus aangroeien tot zo'n 838 €, indien ik dezelde 55% extra verreken (wat natuurlijk maar een grove benadering is, maar het geeft toch een idee).

Wat ik me dus in essentie afvraag: bij een eventuele verscheping via de container-met-twee auto's erin: hoe zou dat worden afgehandeld met betrekking tot de havenkosten, de inklaringskosten, de Belgische fiscus (BTW!), de invoerrechten...?
Het antwoord hierop zal allicht bepalen of dit een interessante piste is, of uiteindelijk EBC's aanbod aantrekkelijk is...

Frank

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 01-12-2007 00:08 u »
Het leuke van de kraan onderaan is dat je je gist perfect kunt oogsten. Pollok's punt was inderdaad, dat er langs de wanden gist overblijft die niet direct meegaat, en dat is voor een commerciële brouwerij onhandig. Voor ons maakt het geen bal uit, we doen dan de volgende dag nog even de kraan open. En de dag daarna en de dag daarna. Je kunt dat heel precies doen, geen probleem met verloren wort.

Inderdaad zei Pollok ook dat ze daarom een tweede kraan hadden geplaatst op die cyko's, die juist boven het gistniveau tapt. Dat is precies wat er ook op die Fermenators zit! Wat wil een mens nog meer. Ik mis dat inderdaad op mijn simpele cyko (zit al op een aanpassing te broeden... Straks eens kijken bij Jasper hoe dat in elkaar zit.)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 01-12-2007 03:40 u »
Niemand geinteresseerd? Eenmaal, andermaal...