Coolfermenter herzien

Gestart door Edgar, 27-11-2007 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Een python is een verzamelbuis voor meerdere bierleidingen, die vanaf de bierkoeler naar de tap loopt. Door de python loopt een koelslang, die het bier tussen koeler en tap koel houdt.

Laat jij dan continu koelwater door je vat stromen? Regel je alleen de temperatuur van je koelwater? Dat had ik niet van je gedacht, dat is toch verspilling?

Adrie

Citaat van: EBC op 12-03-2009  11:29 uLaat jij dan continu koelwater door je vat stromen? Regel je alleen de temperatuur van je koelwater? Dat had ik niet van je gedacht, dat is toch verspilling?

Zelf bier maken is sowieso verspilling.

Ik laat de koeler koelen en pomp alleen water door de koelleiding als de temperatuur van het gistende bier daarom vraagt.

EBC

Maar hoe hou je dan het koelwater op temperatuur? Koel je het water zonder dat de roerder loopt?

Adrie

Misschien. Maar het kan ook zijn dat ik de roerder en de koeler aanzet als de biertemperatuur te hoog wordt.

Overigens zal het vaker voorkomen dat ik moet bijverwarmen dan moet koelen, denk ik. Maar hoe het precies zal verlopen moet allemaal nog maar blijken.

jeroentjecross

Citaat van: Adrie op 12-03-2009  11:19 uWat is een python (behalve een soort slang)? De pomp zit geïntegreerd in de roerder van de bierkoeler. Daar kwam ik pas achter toen ik de bierkoeler tevoorschijn haalde om schoon te maken. Een onverwachte meevaller. Altijd leuk.

Nu ik je toch spreek: loopt het water bij jouw tank ook zo tergend langzaam uit het pijpje aan de onderkant? Bij de uitlaat zit in de tank een plaatje gelast die waarschijnlijk een hoop weerstand geeft (en ruimte voor ophoping van vuil). Heb jij dat plaatje op een of andere manier verwijderd?

Een python is inderdaad een geisoleerde slang waar zowel koelleidingen als bierleidingen doorheen lopen zodat je bier tot bij de tapkraan gekoeld wordt. Die dingen zie je heel veel tijdens evenementen waar meters leiding tussen de grote tanks en tapkraan zitten.

Het water loopt bij mij redelijk vlot uit de tank alleen de laatste 5 liter doen er heel lang over. Pa heeft al geprobeerd om met een grote bout en flinke hamer het plaatje eruit te tikken maar het zit stevig vastgelast. Zaterdag ga ik het met een moker en flinke bout proberen. Wat je ook kan doen is een gat in het plaatje boren. Ik heb nu thuis de spullen liggen om het kleine buisje te vervangen door een draadstuk waar de vlinderklep kraan in past alleen moet die nog op maat gemaakt worden. De spullen liggen nu bij de lasser en volgende week laat ik hem op maat draaien en dan gaan we hem op de tank lassen. Heb je er al een brouwsel in vergist?

Adrie

Nee, we hebben nog niet gebrouwen met de Broeders. De heren hebben hun weekenden al weer zodanig volgepland dat brouwen er voorlopig niet in zit (alweer geen Vier Broedersinzending op het ONK dit jaar  :-[ ).

Een gat boren zou kunnen, maar de opening aan de bovenkant is te klein om bij het plaatje te kunnen. Als ik er bij kon, dan sleep ik de lassen wel even door met een dremel of zo. Hoe doe jij dat?

Toch maar eens op zoek naar een rvs lasser die voor een paar biertjes wat voor ons wil klussen.

jeroentjecross

Voor het nieuwe draadstuk komt er een buis van 48 mm op het vat. Ik ga dus met een gatenzaag een gat van 50 mm zagen en dan met een dremel de overige van het plaatjelasnaden wegslijpen. Als de eerste tank verbouwd is gaan we de andere 3 vaten ook ombouwen. Ik heb pa eindelijk kunnen overtuigen dat een eigen TIG lasapparaat toch wel een heel mooi vaderdag/verjaardagen/sinterklaas kado is dus over een maandje of 2 a 3 ben je altijd welkom om de tank om te bouwen.

Adrie

Citaat van: jeroentjecross op 12-03-2009  15:35 u... dus over een maandje of 2 a 3 ben je altijd welkom om de tank om te bouwen.

Bedankt voor de uitnodiging. Die houd ik in gedachten.  :duimop:

oranjeboombiertje

Het lijkt er op dat mijn gisttank 's nachts afkoeld uit zichzelf. Vanacht is de temperatuur gedaald van 19 naar 15 graden. Heb jij hier ook last van EBC?

 :degroeten:
Wesley

De-Geert

Kan jij niet verwarmen?

EBC

Citaat van: Oranjeboombiertje op 23-03-2009  08:57 uHet lijkt er op dat mijn gisttank 's nachts afkoeld uit zichzelf. Vanacht is de temperatuur gedaald van 19 naar 15 graden. Heb jij hier ook last van EBC?

 :degroeten:
Wesley

De mijne stond altijd in een ruimte waar het 18 ºC of meer was. Afkoelen was er dus niet bij. Maar sowieso heb ik een isolatie gemaakt voor de tank, die ik altijd gebruik. Zeker bij ondergisters voorkomt dat condensatie.

oranjeboombiertje

Ik geloof ook dat het niet mijn vat is maar de meting die niet klopt. Een monster uit het vat is gewoon 19 graden. Die pid regelaar + pt100 moeten vervangen worden dus.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.