De "voor ieder wat wils" pils

Gestart door Oscar, 27-11-2007 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Zo,

Dit wordt 'm dan, mijn eerste pilsener. Het recept is zo simpel als het maar kan, 100% pilsmout en Saaz hop(bitterhop) tot 25 EBU.
als gist heb ik de Urquell lager besteld. Planning is deze op 16-12 te brouwen. hier het recept:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptPilsener
Brouwdatum16-12-2007
BiertypePilsener
Aantal liters25
Gewenst begin SG1047 (4,86%)
Brouwzaalrendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %5641 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)3.4 %74 gram90 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort2001 Urquell Lager
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume giststarter4000 ml
Beluchtings tijd36 uur
Temperatuur v./d giststarter20°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 min3.55 l/kg
270°C30 min3.55 l/kg
378°C5 min3.55 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater34.38 liter
Maischdikte3.55 l/kilo
Maischwater20.00 liter
Spoelwater14.38 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid25 EBU (Ray Daniels)


Caspar

Niet een beetje aroma-hop Oscar, wat dacht je van 40 gram Saaz op 10 minuten of zo :proost:?

Edgar

Wow, da's nog eens een mooi recept. Als je dit brouwt, leer je je ingrediënten kennen.

Persoonlijk zou ik 'm wel iets bitterder maken (inderdaad, da's veel hop...), vooral als verzekering in geval de bitterheid (zoals zovaak gebeurt) lager uitvalt. Plus: probeer aan zacht water te komen. Hieronder gaan mensen beweren dat het niks uitmaakt, maar die moet je niet geloven ;D

Als je geen Saaz meer hebt wil ik voor zo'n recept nog wel een beetje doneren...

Je gaat toch koud vergisten he?

Oscar

Citaat van: Edgar op 27-11-2007  20:22 uAls je geen Saaz meer hebt wil ik voor zo'n recept nog wel een beetje doneren...
Ik heb gelukkig nog genoeg...

Citaat van: Edgar op 27-11-2007  20:22 uJe gaat toch koud vergisten he?

Duh !  ;D

Citaat van: Caspar op 27-11-2007  20:10 uNiet een beetje aroma-hop Oscar,

Nee geen hoparoma, gewoon een straight pils ! 1 mout en 1 hop, Queen zong het al : One man, One beer, One vision  ;D ;D

Oscar

Citaat van: Edgar op 27-11-2007  20:22 uPlus: probeer aan zacht water te komen.

Met dit water moet ik het doen :



De calcium is wat aan de hoge kant, dus misschien eerst het water koken  ???  Echt water behandeling heb ik nog nooit gedaan. Ik
ga dit keer wel goed de pH in de gaten houden, want bij mijn vorige keer brouwen heb ik gemerkt dat deze vrij hoog is is tijdens
maischen (pH = ± 6).


MO

Wow, een pH van 8.2. Dat is wel heel hoog voor drinkwater.

Ik mis een belangrijke waarde in jouw water overzicht. Wat maakt water hard? (Bi)carbonaat. Hoeveel zit daarvan in. Ik schat 400 ppm als ik de pH zo zie.

Oscar

De bi-carbonaat staat er inderdaad niet bij (Slordig van Vitens). Ik denk er over om het kraanwater te verdunnen met mineraalwater om zo wat zachter water te verkrijgen.

Oscar

Is het trouwens aan te raden om de pH van mijn maisch water, voor het verwarmen, aan te passen, tot ± pH=7  en dan
pas de mout te storten ? Dan zou de buffer welke dan gevormd wordt wellicht meteen op de juiste waarde zijn.

MO

Dat is een misschien. Praktischer is om aan te zuren na storten.

Als je het echt volgens de regels wilt doen - en het lijkt me ook nog eens verstandig met de enorm hoge pH van jouw brouwwater - zou ik toch willen adviseren al je spoel- en brouwwater 10 min te koken en af te hevelen van het onstane ketelsteen (calciumhydroxide meen ik).

Oscar

Citaat van: MO op 28-11-2007  13:14 uDat is een misschien. Praktischer is om aan te zuren na storten.

Het idee was dus om beide te doen. Dus water eerst corrigeren tot pH 7 daarna eventueel na de stort nog aanzuren indien nodig.

Het brouw en spoelwater eerst koken voor gebruikt zat al in de planning. Ik denk dat ik dit de avond voor brouwen doe.

Citaat van: MO op 28-11-2007  13:14 uhet onstane ketelsteen (calciumhydroxide meen ik).

Ai..beginners foutje MO  :D Les 3 Chemie geloof ik (zuren/basen  ;)) : Hydroxiden zijn oplosbaar  :weetbeter: 

Ketelsteen    ;D ;D

De-Geert

Waarom zou je een "voor ieder wat wils" pils brouwen? Zijn die er al niet genoeg in NL? Brouw toch een lekker pilsje, en hop naar >35 IBU  8)

Volgens mij is water aanzuren voor storten niet zinvol, de bufferwerking van leiding water is praktisch 0, zeker ten opzichte van je beslag.


Oscar

Leidingwater heeft geen bufferwerking. Maar mijn doel is eigenlijk om het water voor te bewerken (Als dat nodig is, want ik ga ook verdunnen, dus zal de pH ook meedalen) om zo de maisch meteen op de juiste pH te krijgen en dan eventueel minimaal bij te sturen.

Edgar

Ik dacht altijd dat de pH op zich niet zo veel zegt over de hardheid van water, meer over de verhoudingen tussen de verschillende zouten. Ook dat het niet erg is als het wat hoger is, als het maar gemakkelijk te verlagen in. Maar goed.

Vooraf koken zoals MO zegt is een goed plan.
Citaat van: Oscar op 28-11-2007  13:27 uAi..beginners foutje MO  :D Les 3 Chemie geloof ik (zuren/basen  ;)) : Hydroxiden zijn oplosbaar  :weetbeter:

Inderdaad is ketelsteen gewoon kalk. Na het koken ligt het onderin je pan en is het aangeslagen aan de panwand en bodem. Afhevelen dus en pan schoonmaken, anders heeft het weinig zin.

Citaat van: Oscar op 28-11-2007  11:59 uIk denk er over om het kraanwater te verdunnen met mineraalwater om zo wat zachter water te verkrijgen.

Pas op, er is mineraalwater en mineraalwater. Er is dus ook erg hard mineraalwater. Het meest bekende water dat uitzonderlijk zacht is en eigenlijk als twee druppels water lijkt op Pilsen water: Spa Blauw.

Water aanzuren voor de stort zie ik ook niet helemaal voor me. Onmiddellijk na de stort is het meest zinvol. Zeker als je je water verzacht, is het niet zo urgent om aan te zuren voor het storten.

Als je een bekend vaststaand recept brouwt waarbij je precies weet hoeveel zuur je moet toevoegen is het wel slim om vooraf aan te zuren, maar dat gebeurt nu eenmaal niet vaak.

Adrie

Als je even een mail stuurt naar Vitens, dan sturen ze je binnen een paar dagen een volledige wateranalyse, inclusief bicarbonaat. Heb ik ook gedaan voor mijn nieuwe adres.

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 28-11-2007  13:27 uAi..beginners foutje MO  :D Les 3 Chemie geloof ik (zuren/basen  ;)) : Hydroxiden zijn oplosbaar  :weetbeter: 
FOEI!!!!

Alleen natrium, kalium en barium hydroxyde zijn goed oplosbaar. De overigen zijn hardnekkige zouten die zeer moeilijk oplosbaar zijn.
Van calciumhydroxyde lost ongeveer 1 gram op per liter.

Oscar


Edgar

Binas tabel 45a. CaOH Ca2+/OH-: matig.

JeroenCV

jep...dat zeg ik ~1 g/L


ps. sinds wanneer hebben ze in Belgie Binas? Dat is toch alleen in het Nederlands Bi(ologie) Na(tuurkunde) S(cheikunde) toegepast?

MO

Ca(OH)2. Houdt het dan nooit op.

Edgar is een import Belg, dat weet je toch wel?

Over ondergisters gesproken: over 1-2 weken ga ik mijn Dort bottelen en hopelijk kan ik weer voldoende leven brengen in de gistkoek. Het is tussen de 6 en de 8 graden in de brouwerij, ik hoef dus niet eens te koelen om ondergisters te brouwen.

Ik wilde een dubbelbock brouwen maar ik ben vanwege Adries opmerkingen erg gaan twijfelen. Eigenlijk vind ik een blonde bittere dubbelbock veel lekkerder. Wat zal ik eens gaan doen? Het een doen en het ander niet laten?

Leve de ondergisters, laten we december tot en met februari uitroepen tot ondergisters maanden! Hobbybrouwen.nl - altijd een stap verder dan de volgers.

Oscar

Citaat van: MO op 28-11-2007  14:34 uLeve de ondergisters, laten we december tot en met februari uitroepen tot ondergisters maanden! Hobbybrouwen.nl - altijd een stap verder dan de volgers.

Goed idee!  :proost2:

Gerb

Dus als ik nu een ondergister wil gaan brouwen ben ik een volger? Ik wil graag deze winter een doppelbock maken, ook met de Saflager.

MO

Ja, geen trendsetter dus. Maar ik maak maar een grapje, dat heb je best door.

Gerb

Ja natuurlijk MO, maar toch best wel apart dat de fantastie dan ineens bij heel veel mensen op hol slaat en er heel veel ondergisters gebrouwen worden.

Adrie

Soms is het gewoon een kwestie van noodzaak. Of meegaan met de natuur.

Pieter.

Oscar aan de pils  :duimop:

Op dit moment ben ik een urtype aan het brouwen, mijn 2e ondergister dit jaar. Met lekker veel Saaz erin, 74 gram op 20 liter. Ook mijn recept is simpel, 98% pilsmout en 2% cara 120, en Christoffel ondergist  :proost2:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.