Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
De afgelopen brouwsels zijn vooral tripels geweest gezien de vraag in de vriendenkring. Ik heb tripels gebrouwen met zowel Wyeast als korrelgisten. De bieren hadden ook een verschillend reslutaat in zowel smaak als body........Toch mis ik in bijna alle brouwsels een wat scherpe of pittige smaak wat volgens mij bij een tripel wel voor mag komen. Hierdoor zijn ze vrij vlak van smaak. Met scherp bedoel ik dus niet peperig.Hoe krijg je dit karakter in een tripel. Is het puur toevoeging van kruiden of ook een combinatie van de mouten (bijv alleen pilsmout gebruiken)?? Groeten,Marcel
Wat zijn de recepten die je hebt gebruikt?
Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten die deze scherpe smaak heeft?
De bitterheid zit op 29.De lagering heb ik 1 week op 15 graden gedaan. vervolgens een lagering van 3 weken in de schuur rond de 10-12 graden. Als ik lees 8 of 9 gram suiker per liter voor het bottelen zit daar wellicht een oorzaak in. Ik gebruik zo 3/4 gram per liter.