Scherpe tripel

Gestart door Marcel, 26-11-2007 09:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

De afgelopen brouwsels zijn vooral tripels geweest gezien de vraag in de vriendenkring. Ik heb tripels gebrouwen met zowel Wyeast als korrelgisten. De bieren hadden ook een verschillend reslutaat in zowel smaak als body...

Toch mis ik in bijna alle brouwsels een wat scherpe of pittige smaak wat volgens mij bij een tripel wel voor mag komen. Hierdoor zijn ze vrij vlak van smaak. Met scherp bedoel ik dus niet peperig.

Hoe krijg je dit karakter in een tripel. Is het puur toevoeging van kruiden of ook een combinatie van de mouten (bijv alleen pilsmout gebruiken)?  ??? ???

Groeten,

Marcel

JeroenCV

Wat zijn de recepten die je hebt gebruikt?

Gerb

Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten die deze scherpe smaak heeft?

SiriS

Citaat van: Marcel op 26-11-2007  09:00 uDe afgelopen brouwsels zijn vooral tripels geweest gezien de vraag in de vriendenkring. Ik heb tripels gebrouwen met zowel Wyeast als korrelgisten. De bieren hadden ook een verschillend reslutaat in zowel smaak als body........

Toch mis ik in bijna alle brouwsels een wat scherpe of pittige smaak wat volgens mij bij een tripel wel voor mag komen. Hierdoor zijn ze vrij vlak van smaak. Met scherp bedoel ik dus niet peperig.

Hoe krijg je dit karakter in een tripel. Is het puur toevoeging van kruiden of ook een combinatie van de mouten (bijv alleen pilsmout gebruiken)??  ??? ???

Groeten,

Marcel

Hallertauer hop gebruiken.

Groet, SiriS

MO

Ik weet niet precies wat je bedoelt met scherp, maar moet je niet gewoon meer hop gebruiken?

Caspar

Misschien is het hop in combinatie met een droog bier. Een goede tripel heeft een hoge SVG. Wat waren de eind SG's van je tripels Marcel?

Gerb

Als je meer suiker in je bier gebruikt, zul je ook meer 'warme' alcohol krijgen. Bij een tripel 15-20% van de stort. Probeer ook eens de vergistingstemperatuur wat hoger te  maken, dan krijg je meer hogere alcoholen en die vind ik ook scherp.

Edgar

Het is wel heel erg gissen om op je vraag te antwoorden. Voorlopig lijkt JeroenCV's antwoord:

Citaat van: JeroenCV op 26-11-2007  09:03 uWat zijn de recepten die je hebt gebruikt?

het enige juiste...

Oh en dit:

Citaat van: Gerb op 26-11-2007  10:04 uHeb je een commercieel voorbeeld in gedachten die deze scherpe smaak heeft?

is ook een goeie :)

Marcel

De laatste tripel die ik gebrouwen heb bestaat uit:

82% pilsmout                    hop: hallertauer Perle en Saaz
18% kristalsuiker

Maischschema :                gist: Wyeast 1388 en toevoeging korrelgist t58 ivm gestopte vergisting

53 gr 15 min
63 gr 30 min
72 gr 40 min
78 gr  1 min

BSG 1075
ESG 1012

Dit bier heb ik gisteren nog gehad. Hij is vrij jong dus een echt eindoordeel kan ik nog niet geven

Het valt mij op dat bieren die ik persoonlijk wat pittiger vindt ook veel koolzuur in het glas geven. Een Duvel of Westmalle zijn erg "levend" in het glas.

Caspar

En beide bieren zijn redelijk droog en bitter. Hoeveel hop / IBU heb je toegevoegd?

Adrie

Als je denkt dat het aan het koolzuur ligt, moet je gewoon wat meer suiker voor de nagisting toevoegen. Meestal staat 8-9 gram suiker per liter te bottelen bier garant voor een flinke koolzuurprikkeling.

Hoe lang lager jij je bier voordat je deze bottelt?

Johannes

Ik denk dat we nog steeds meer info nodig hebben. De voorbeelden die je noemt zijn geen doorsnee tripels. Duvel is eigenlijk een bierstijl op zich en geen tripel. Heel veel tripels zijn toch aan de zoete kant. Deze bieren (Westmalle en Duvel) kenmerken zich door een vrij hoge bitterheid met daarnaast een zeer hoge vergistingsgraad, veel alcohol en fors koolzuurgehalte.

Marcel

De bitterheid zit op 29.

De lagering heb ik 1 week op 15 graden gedaan. Vervolgens een lagering van 3 weken in de schuur rond de 10-12 graden.

Als ik lees 8 of 9 gram suiker per liter voor het bottelen zit daar wellicht een oorzaak in. Ik gebruik zo 3/4 gram per liter.


den_organolept

Maar te weinig koolzuur lijkt me iets anders dan het ontbreken van een pittige smaak.

Als je het aroma van je bier meer "bite" wil geven zou je een dryhop met bijvoorbeeld Saaz kunnen uitproberen. Ik heb wel de ervaring dat een dryhop heel dominant kan zijn in het bier, zeker als het nog jong is. Maar meer bite, dat zul je er zeker mee krijgen. :P

Johannes

Citaat van: Marcel op 26-11-2007  18:27 uDe bitterheid zit op 29.

De lagering heb ik 1 week op 15 graden gedaan. vervolgens een lagering van 3 weken in de schuur rond de 10-12 graden.

Als ik lees 8 of 9 gram suiker per liter voor het bottelen zit daar wellicht een oorzaak in. Ik gebruik zo 3/4 gram per liter.

Ah, kijkaan, probleem opgelost. Bitterheid opschroeven naar minimaal 35 en bottelsuiker flink omhoog (mits goed uitgegist uiteraard).

Hans

Misschien eens een keertje wat koriander toevoegen tijdens het koken. Ik zou zeggen voor een lichter biertje maximaal 5 g op 20 liter wort en voor een tripel 12 g op 20 liter wort. Gaf bij mij toch wat meer pit, en het wordt in veel commerciƫle tripels gebruikt.

MVG Hans

Jacques

Koriander meer pit? Nee, eerder een wat meer verwarmend mondgevoel. Wat meer bitterheid en koolzuur zal denk ik een veel betere optie zijn.
Verder krijg je meer pit door een hoger vergistingsgraad. Restsuikers maskeren veel andere smaken. Maar bij Marcel zit dat wel snor zo te zien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.