Zojuist het bier overgeheveld. De temperatuur was 17,8º C. Mijn groot waterslot brubbelde nog maar eens in de 30 seconden. Vanmorgen was dat nog eens in de 20 seconden. Het SG bij het overhevelen was 1020. Dit betekent dat de huidige vergistinggraad 76,7% bedraagt. Op basis van ervaringsgegevens verwacht ik dat het eind SG uitkomt op 1018.
Het bier (± 42 liter) heb ik verdeeld over een tweetal glazen mandflessen met een inhoud van 25 liter elk. In de hals van de flessen is een grote volrubberen stop aangebracht met een waterslot (de meeste hobbybrouwers gebruiken dit model waterslot). Deze veel kleinere watersloten brubbelen nu eens in de 25 seconden.
Het SG heb ik bepaald tijdens het overhevelen. Uit het temperatuurverloop, de activiteit van het waterslot en de geur van het bier en de ervaringen die ik daarmee heb heb ik opgemaakt dat het tijd was om over te hevelen. Het overhevelen voordat de vergisting geheel is afgelopen heeft als voordeel dat je voldoende levende gistcellen in je jongbier hebt zitten voor de omzetting van diacetyl (een stof met een boterachtige smaak) en dat er nog koolzuur wordt gevormd dat in je "lagertank" een beschermende deken vormt.

Overigens was het bier bij het overhevelen zeer troebel (troebeler dan gebruikelijk). Dat is niet zo'n probleem omdat door de lagering het bier zal gaan klaren. Voor alle duidelijkheid het bier hoeft zeker niet kraakhelder gebotteld worden. Een lichte troebelheid zal vaak in de loop van een paar weken verdwijnen.
Het bier had een vrij zachte smaak (waarschijnlijk door diacetyl) en had een wat zoetige associatie. Door de lagering zal de smaak van het bier een stuk pittiger worden.
Deel je ervaringen via dit forum met anderenIk zou het zeer op prijs stellen als andere leden van dit forum ook verslag willen doen van een paar van hun brouwervaringen. Voor beginnende brouwers lijkt mij het leerzaam te zien dat het ene brouwsel niet het andere is.

Jacques