Klaren van bier

Gestart door Nicolaas, 22-11-2007 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 22-11-2007  17:33 uDaar lopen de meningen al uiteen. Orval en geuze en dat is het wel zo'n beetje, in feite enkel bieren waar andere organismen dan Saccharomyces Cerevisiae en Carlsbergensis meedoen. Dat idee van oude sterke donkere abdijbieren wordt noal eens geopperd, maar net zo vaak (gelukkig) bestreden. We zijn het dus bijna eens.

Mmmm,...
Kijk ook eens naar wat in Esen (Oerbier) gemaakt wordt, hun Stille Nacht bijvoorbeeld, ook die heeft naast hun gewilde Lactobacylus ook wat Brett sporen, komt gewoon door dat open koelschip. Die stille nacht ooit eens gedronken op 7 jaar oud, zondermeer fantastisch, in zulke producten tref je echt de raakpunten met wijn.
Kunnen we nog lang over bezig zijn natuurlijk.. Sommige bieren zullen het hebben, andere weer niet.
saluutjes.

Ronnie

Om dan op de vraag zelf te antwoorden:

Heb geen ervaring met filters, moet Hoppie toch een beetje gelijk geven met Iers Mos, maar het Iers mos moet goeie zijn.
Ikzelf hou het bij ijskoud lageren, 1 à 2 weken tegen vriespunt. Dan koud omhoog zetten in de bottelplaats en laten aklimatiseren naar botteltemperatuur en hevelen waarna je beetje verse gist + de suiker geeft.

Ik word geen smaakverlies gewaar.

EBC

Zou je niet beter koud hevelen en daarna pas acclimatiseren? De bezonken eiwitten lossen in de hogere temperatuur anders weer op...

Adrie

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 23-11-2007  09:54 uMmmm,...
Kijk ook eens naar wat in Esen (Oerbier) gemaakt wordt, hun Stille Nacht bijvoorbeeld, ook die heeft naast hun gewilde Lactobacylus ook wat Brett sporen, komt gewoon door dat open koelschip. Die stille nacht ooit eens gedronken op 7 jaar oud, zondermeer fantastisch, in zulke producten tref je echt de raakpunten met wijn.

Nog even off-topic. Ooit heb ik ook eens jarenlang achter elkaar Stille Nachten ingeslagen en bewaard. Zo kon ik een 4 jaar oude naast een 3, 2 en 1 jaar oude proeven en een verse. Nou, die van 1 jaar ging nog, maar die andere waren allemaal zwaar geoxideerd. Bah. Die waren echt smerig. Ze zijn allemaal door de gootsteen gegaan en ik bewaar nooit meer Stille Nacht.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 23-11-2007  10:22 u... Nou, die van 1 jaar ging nog, maar die andere waren allemaal zwaar geoxideerd. Bah. Die waren echt smerig.

Tjah, wat moet ik daar nou op antwoorden? ik heb ze de eerste keer op 7 jaar gedronken, in echte kelder bewaard, heb er ook al hier ter plaatse gekocht van nog geen jaar en die was ook niet OK. Deze die ik zelf mebracht en wegzette waren dan weer wel OK..
Met Geuzen net een gelijkaardige ervaring: heel vaak even veel slechte als goeie.

Bierhandelaars hebben vaak geen oog voor die dingen voor wat material handling en opslag betreft.

Adrie

De bewaarbieren had ik elk jaar vers gekocht en in mijn kelder bewaard. Dus de bewaaromstandigheden waren goed en het bier heeft maar kort in de (tussen)handel gezeten.

Ronnie

Citaat van: EBC op 23-11-2007  10:07 uZou je niet beter koud hevelen en daarna pas acclimatiseren? De bezonken eiwitten lossen in de hogere temperatuur anders weer op...

Mmm... als je voorzichtig bent blijven die vanonder liggen hoor. In een heldere mandfles kan je dat goed zien. Ik heb schrik voor de duurtijd van langzaam acclimatiseren NA hevelen: bij dat hevelen krijg je O2 erbij en het duurt nog > 24 uur (50 liter) eer je bottelt.
Als je net vóór bottelen hevelt wordt de O2 waarschijnlijk beter gereduceert door de nagisting.
Je kan natuurlijk ook heel koud bottelen maar dan moet je de suiker per fles doseren want in het ijskoude bier in een vat lost die moeilijker op.

Ideaal zou zijn dat je koud hevelt door middel van CO2 gasdruk (maar let op, een deel lost sowieso al in je bier op) of beter nog met N2 gasdruk hevelen.. is allemaal niet zo goedkoop natuurlijk.

korek

OK ik ben overtuigd, filteren doe ik dus niet, het laatste wat ik wil is smaakverlies.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.