Klaren van bier

Gestart door Nicolaas, 22-11-2007 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicolaas

Mijn vraag is: hoe kan ik mijn bier klaren, ik bedoel doorschijnend.
En wanneer is het beste tijdstip hiervoor.

Mijn medebrouwer doet hierover een beetje moeilijk, persoonlijk heb
ik geen moeite met licht troebel bier. :proost:
 

MO

Niet klaren, gewoon na een paar weken lageren en een maand of twee op fles pas gaan drinken als je graag echt helder bier wilt hebben. Wees gerust, het slaat verder nergens op. Iets troebel bier is net zo lekker als helder bier. Misschien nog wel lekkerder.

Adrie

En dan kun je klaren nog altijd op de "natuurlijke" manier doen: lageren bij 0 graden. Maar ik ben het met MO eens: nergens voor nodig. Na een paar weken worden mijn bieren meestal kraakhelder op fles.

Caspar

Bij mij is het bier vaak al redelijk helder na 2 weken secundaire vergisting in de mandfles... en inderdaad na 2 maanden rijping in de fles is er geen vuiltje aan de lucht (echter als ik het bier erg koud drink ontstaat er een koudewaas, but who cares ;)).

Adrie

Alleen vies bier moet je erg koud drinken. Lekker bier niet, want dan proef je niets meer.

Hopmans





Als je de flesjes koud wegzet, dan trekt het ook nog bij qua koudewaas..


Caspar

Citaat van: Sharky op 22-11-2007  14:17 uAls je de flesjes koud wegzet, dan trekt het ook nog bij qua koudewaas..

Eventueel een goede tip voor wedstrijden, is het proberen waard :idea:.

Oscar

Citaat van: Adrie op 22-11-2007  13:50 uAlleen vies bier moet je erg koud drinken.

Niet mee eens, vies bier moet je niet drinken!  >:D

Ronnie

Citaat van: Adrie op 22-11-2007  13:31 uMaar ik ben het met MO eens: nergens voor nodig.

Niet100% mee eens:
Het helderste bier (dat dus ook weinig uitgezakte troebel in de fles heeft) bewaart het langst. Voor wie dat langer bewaren wil natuurlijk.

Adrie

Bier bewaren? Wat is dat?

Ronnie

Citaat van: Adrie op 22-11-2007  15:27 uBier bewaren? Wat is dat?

Komkom, A3, je weet toch ook dat een Orval pittiger is na één tot zelfs 2 jaar.

den_organolept

Bij mij wordt alleen vies bier zo oud  ;D

Adrie

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-11-2007  16:08 uKomkom, A3, je weet toch ook dat een Orval pittiger is na één tot zelfs 2 jaar.

Ik weet vooral dat na die tijd die heerlijke hoparoma's verdwenen zijn en de bitterheid minder is geworden.

En jij weet toch ook dat Orval een van de weinige uitzonderingen is op de regel dat je bier vers moet drinken.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 22-11-2007  16:18 uIk weet vooral dat na die tijd die heerlijke hoparoma's verdwenen zijn en de bitterheid minder is geworden. En jij weet toch ook dat Orval een van de weinige uitzonderingen is op de regel dat je bier vers moet drinken.

Juist, Orval is die uitzondering, samen met enkele donkere bieren van >9 vol% en mijn "Oudenaards" zuurbier die wat bitterafbraak echt nodig had want zuur en bitter gaat niet samen. Die laatste is nu 3 jaar oud en lijkt stilaan op een Bourgogne de Flandre. Familie van de Rodenbach grand cru dus. Niet makkelijk geweest, lukte me alleen dank zij enten met het Bret mengsel van brouwerij Bios.

Voor onze alledaagse dubbels en tripels: echt vers is wat te snel door den draai, 2...3 maand lijkt me beter.

Edgar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 22-11-2007  16:40 usamen met enkele donkere bieren van >9 vol%

Daar lopen de meningen al uiteen. Orval en Gueuze en dat is het wel zo'n beetje, in feite enkel bieren waar andere organismen dan Saccharomyces Cerevisiae en Carlsbergensis meedoen. Dat idee van oude sterke donkere abdijbieren wordt noal eens geopperd, maar net zo vaak (gelukkig) bestreden. We zijn het dus bijna eens.

Sietze K

We zijn de draad een beetje kwijt. Aan de orde is
Citaat van: Nicolaas op 22-11-2007  13:13 uMijn vraag is :hoe kan ik mijn bier klaren,ik bedoel doorschijnend.
En wanneer is het beste tijdstip hiervoor.

Mijn mede brouwer doet hierover een beetje moeilijk, persoonlijk heb
ik geen moeite met licht troebel bier. :proost:
 
:brouwen:

Jacques

Op de Brau zag ik diverse filtersystemen voor de professionele brouwers. Voor ons hobbybrouwers zijn bij mij weten geen echte filtersystemen beschikbaar. De voornaamste reden daarvoor is denk ik dat we meer de tijd hebben en het feit dat filters vrij snel verstopt raken waardoor je met zware pompen moet werken. Het is in die omstandigheden heel goed oppassen dat je geen zuurstof in je bier krijgt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-11-2007  21:36 uVoor ons hobbybrouwers zijn bij mij weten geen echte filtersystemen beschikbaar. De voornaamste reden daarvoor is denk ik dat ..

..dat veel te duur is voor ons, en het complete onzin is om als hobbybrouwer je bier na de gisting te gaan filteren. Zoals al meerdere keren is
aangegeven is het gewoon niet nodig en wordt je bier vanzelf wel helder, zo niet, dan mankeert er ergens iets aan je brouwproces en moet je het
daar zoeken. En a.u.b. geen klaringsmiddelen (Ierse mos  :neenee: :police: :rundum:) gebruiken.


Hopmans


CiteerEn a.u.b. geen klarings middelen (Ierse mos    ) gebruiken.
Is ook niet helemaal waar.
Er is gewoon een keer een hele verkeerde zending geweest vorig jaar.
Mijn bieren waren met Iers mos wel degelijk helderder.

Dit jaar zal er weer goed Iers mos in de schappen liggen, en die kan je dan gewoon weer gebruiken zonder
last te hebben van die fenol-smaak.

Ik vind dat een pilsje wel helder moet zijn, en dan nog het liefst zonder depot.
Daar zijn truukjes voor elders op dit forum.

 :degroeten:


Jacques

Fijn voor jou Louis dat je wel verschil merkt als je Iers mos gebruikt of niet. Zelf merk ik geen verschil.

Oscar,
Dat filtersystemen duur zijn is volgens mij geen argument. Men is tegenwoordig ook bereid om 1000 tot 2000 euro uit te geven voor een RIMS of een HERMS. Waarom dan niet een paar honderd euro voor een filtersysteem. Voor ons hobbybrouwers zijn de echter de verliezen bij het filteren in verhouding wel erg groot. Een natuurlijke klaring is inderdaad de meest praktische oplossing

Hopmans


CiteerFijn voor jou Louis dat je wel verschil merkt als je Iers mos gebruikt of niet.

Dank je Jacques, ikzelf was ook verheugd op deze constatering.

 ;)

korek

HIER kun je bierfilters bestellen, de prijzen vallen mij wel mee, komen natuurlijk nog wel verzendkosten bij. Overigens heeft mijn Herms maar ongeveer 500 euro gekost.

Jacques

De filters zelf wel, maar je zult ook een behuizing moeten hebben waar de filters in passen en een pomp om het bier door het filter te krijgen.

Ik zou overigens een filter niet vaker dan één keer gebruiken. Het wordt dan toch een prijzige zaak.

korek

'Housing' is behuizing en de filters staan wat meer beneden op de pagina. Er staan vier soorten filter vermeld. Een pomp is makkelijk aan te komen en als je een Herms of Rims hebt, heb je de pomp al. Ik ga er toch een s serieus over nadenken.

EBC

Je filtert niet alleen waas uit, maar ook smaak.

Ik zou eerst eens onderzoeken wat voor soort pomp je nodig hebt. Ik weet niet of een HERMS pomp wel voldoende druk levert...?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.