Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Watersloten... nutteloze rommel  (gelezen 10049 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Watersloten... nutteloze rommel
« Reactie #25 Gepost op: 19-11-2007 08:20 u »
Aangezien er dan nog steeds koolzuur wordt gevormd zal dit geen infectiegevaar leveren. Echter is dat een gesloten vat met waterslot wel gewenst.

Als de vergisting is gestopt wordt er geen koolzuur meer gevormd. De temperatuur daalt en het gas boven het bier krimpt. Als je overhevelt tegen de tijd dat de hoofdgisting is afgelopen is het allemaal geen probleem. Je kunt echter als je geen waterslot of blow off gebruikt niet in de gaten houden hoe het staat met het verloop van de vergisting. De bellen in je waterslot zijn een veel betere indicator voor het verloop van je vergisting dan een hydrometer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 19-11-2007 08:38 u »
Den organolept,
Je probleem is zeer herkenbaar. Maar toch relatief eenvoudig op te lossen.

Zoals al eerder vermeld in deze draad

1. Glazen flessen zijn slechte vergistingsvaten. De vorm stuwt het schuim omhoog. Het schuim blijft ook in het smalle halsdeel hangen en zakt niet meer terug.

2. Je gistingsvat is te klein, zeker voor de echte 'top cropping' gisten. Neem een vat met rechte wanden en minimaal 33% overmaat, voor sommige gisten is 50% geen luxe.

3. Je gistingstemperatuur is te hoog, ja ook voor Rochefort. 20 ēC is meer dan genoeg. Hogere temperaturen geven een explosievere gistgroei en schuim.

Met deze regels kan je zonder problemen onder waterslot vergisten.

4. Een blowoff is speciaal bedoeld voor vergisten in te kleine flessen/vaten. Het werkt als je slang maar dik genoeg is. 10mm inwendig is te klein, die zal verstoppen en van de fles af ploffen. Neem een slang die precies in de hals van de fles past. Geen stop monteren dus, gewoon rechtstreeks de slang erin. Zie de Amerikaanse internet shops voor foto's.

Realiseer je, dat je met een blowoff kostbare gist verliest. Het schuim is bijna pure gist. De kans bestaat dat na een heftige blowoff, je gisting maar moeizaam verder zal gaan.

Mooi vat kopen? www.speidel-behaelter.de (of meer precies hier)

Offline hansvdm

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #27 Gepost op: 19-11-2007 17:24 u »
Als de vergisting is gestopt wordt er geen koolzuur meer gevormd. De temperatuur daalt en het gas boven het bier krimpt. Als je overhevelt tegen de tijd dat de hoofdgisting is afgelopen is het allemaal geen probleem. Je kunt echter als je geen waterslot of blow off gebruikt niet in de gaten houden hoe het staat met het verloop van de vergisting. De bellen in je waterslot zijn een veel betere indicator voor het verloop van je vergisting dan een hydrometer.

Een hydrometer wordt in de Engels brouwerijen nog wel gebruikt net als open vergistingskuipen. Het betreft hier dan ook wel snel vergistende bieren met bovengisting. Ik moet zeggen dat ik op de brouwcursus in engeland na een week direct uit het gistvat heb gebotteld (geen lagering). Dit is goed mogelijk, maar in mijn geval staan de flessen die ik nu nog heb onder flinke druk. In het begin kon ik ze nog goed openmaken, maar nu spuit het bier (zonder te koelen) 30 cm omhoog. Dit kan ook met een infectie te maken hebben, maar gezien de goede smaak denk ik dat het bier nog niet volledig was uitgegist. Ook was het aantal gistcellen waarschijnlijk te hoog.

Gelukkig zijn die Engelse 500 ml flessen heel sterk! Anders was mijn bierkelder vermoedelijk nu al een plakkerige bende geweest..

Een waterslot geeft dan inderdaad een hele eenvoudige, maar betrouwbare indicatie!

den_organolept

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 19-11-2007 19:17 u »
Hoi EBC,

De juiste gistingstemperatuur van de Rochefortgist blijft vaag. Ik heb op het internet en dit forum variaties gezien van 17 graden tot 30 graden, en net zoveel waarschuwingen dat de gist gevoelig is voor temperatuurschokken en lagere temperaturen.

Soms ziet men door de bomen het bos niet meer  :-\ 

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #29 Gepost op: 19-11-2007 19:47 u »
Dit zegt Wyeast erover:

Citaat
High gravity yeast with distinct warming character from ethanol production. Slightly fruity with dry finish, low ester profile.

Origin:
Flocculation: medium
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 65-75° F (18-24° C)
Alcohol Tolerance: approximately 12% ABV

Met die informatie in mijn achterhoofd zou ik 25 ēC wat aan de warme kant vinden. En bij een stevige vergisting ontstaat er ook energie die zich in temperatuurstijging uit. Zo gezien is het wellicht verstandig om rond de 20 ēC te beginnen met de vergisting zodat je door deze stijgende temperatuur in het bovenste bereik van de giststam aanbelandt.

den_organolept

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 19-11-2007 21:37 u »
De gist produceert inderdaad veel warmte als hij zo heftig tekeer gaat, ik kon er op de koude zondagochtend mijn handen aan warmen. Ik schat dat het gistende wort zo'n 6 graden warmer was dan zijn omgeving (thermometer op fles geplakt)

Wat betreft het gisten in een glazen fles of juist een plastic vat, dat is een al eerder gevoerde discussie met goede voor- en tegenargumenten. Ik vind glas fijner omdat je de gisting kunt volgen en omdat het goed schoon te houden is. Al blijft er wel veer bruine smurrie aan het glas hangen, wellicht iets om bij de hopgift rekening mee te houden.

Ik gebruik een simpele constructie voor mijn blow off met een 10 mm siliconenslang die ik over een (beker)waterslot schuif. Dit in combinatie met meer dan 50% headspace. Van wat er aan gistschuim door de slang komt blijft maar heel weinig over in de opvangfles. De boefjes blazen vooral hete lucht    :nut:

den_organolept

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 25-11-2007 10:34 u »
Hallo brouwers,

Voor mijn 2e Rochefortkloon heb ik jullie adviezen ter harte genomen en heb ik een paar zaken aangepast:

* de giststarter deze keer niet een halve liter maar een hele liter, alleen de slurrie gebruikt (en olijfolie).
* de gistingstemperatuur verlaagd, nu 19-20 graden (omgeving)

En met succes! de gisting kwam dit keer veel sneller op gang (na 2,5 uur) maar het gistdek is niet dikker geworden dan zo'n 20 centimeter en lijkt al weer iets in te zakken. Als ie nou ook mooi ver uitgist ben ik helemaal een gelukkige monnik

:hoera:

Tags: waterslot