Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe regelgeving Belgische bierlabels  (gelezen 6234 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Nieuwe regelgeving Belgische bierlabels
« Gepost op: 22-11-2007 11:11 u »
Net gelezen op nu.nl:

Waarschuwing voor zwangere vrouw op Belgisch bier
Uitgegeven: 22 oktober 2007 17:09
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2007 21:38

BRUSSEL - De komende tijd zullen meer en meer flesjes Belgisch speciaal bier in de Nederlandse schappen komen met daarop een waarschuwing voor zwangere vrouwen. Dit is een gevolg van Franse regelgeving.

Vanaf 3 oktober moeten flessen met alcoholische dranken een logo hebben met daarop een zwangere vrouw met een rode streep erdoor. 

Ongelukkig
De Unie der Belgische Brouwers is niet gelukkig met het logo. Secretaris-Generaal Lambert De Wijngaard is bang dat straks de bieretiketten vol staan met waarschuwingen uit allerlei landen.

"Finland heeft ook plannen voor eigen pictogrammen, Polen wil een tekst als waarschuwing." Volgens De Wijngaard hebben studies aangetoond dat de logo's weinig effect hebben.

"Wij kiezen dan ook voor campagnes via de artsen of tenminste voor harmonisatie van de logo's op Europees niveau."

Twijfel
Johan van Dijk van brouwerij Moortgat twijfelt ook aan het nut van de waarschuwing op de bierflesjes: "Een regel die in het ene land wordt ingevoerd, heeft invloed op het andere. Je kan ook waarschuwingen op het etiket aanbrengen waarop staat dat je niet mag drinken en rijden."

Het waarschuwingslogo voor zwangere vrouwen komt onder andere op flesjes Duvel, Palm, Cimey en Westmalle.

De Unie der Belgische Brouwers heeft de Belgische Europarlementariėrs gevraagd om het probleem van de waarschuwingslogo's op de bierflesjes Europees aan te kaarten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nieuwe regelgeving Belgische bierlabels
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2007 11:30 u »
Tsjonge wat een onzin regel zeg....Of begint het alcoholgebruik onder zwangere vrouwen, de Belgische gezondheidszorg te veel geld te kosten, dat ze deze regelgeving gaan invoeren  :weetniet:.

Ik zij het laatst op de Brau nog : De brouwwereld mag wel eens wat vaker naar de auto-branche kijken voor wat betreft het verkopen van hun produkt (Een stand met brouwapparatuur aangeprezen door een mooie vrouw   :-* ) maar als ik dit zo lees kijken ze meer naar de sigaretten-branche. En volgens mij zijn er
zat zwangere vrouwen die hun sigaretten roken met de waarschuwing dat dit schadelijk is voor een zwangerschap.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2007 11:34 u »
Dat niet alleen, er blijft ook nog minder ruimte over voor een fatsoenlijke ingredientendeclaratie of een leuk verhaaltje. De etiketten zien er niet meer uit, dat zie je al vaak bij de Amerikaanse bieren, de helft van het etiket is waarschuwing.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2007 11:42 u »
Wat een kolder. Alcohol is nu eenmaal een cultuurgoed in Europa, en dit soort maatregelen ontkent dat in feite. Alsof niet iedereen zou moeten weten dat alcohol slecht is voor zwangere vrouwen. Dit soort informatie moet op scholen en thuis worden geleerd, niet via etiketten.

Een knieval voor domheid en een stoplap voor beroerd onderwijs. Bah.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 22-11-2007 21:18 u »
Het valt me nog mee dat er geen waarschuwing op de fles moet dat bierdoppen schadelijk kunnen zijn indien die ingeslikt worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 22-11-2007 21:26 u »
Jacques, open jij echt bierflesjes met je tanden?   :D :D Stoer hoor!  ;D ;D  :duimop:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2007 00:25 u »
Volgens mij hebben de recente importbieren uit de VS allemaal al zo'n zwangere vrouw met streep op het etiket staan. Ik heb er geen bezwaar tegen, boeien.

Alcohol makes you forget things......What did you say?

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2007 01:09 u »
Het doet mij zo'n beetje denken aan de hopen Kronenbourgs die wij dronken de afgelopen zomervakantie in Frankrijk. Daar stond zo'n zwangere vrouw ook op.
Ik kan en kon er echt niet inkomen waarom ze dat erop zetten. Zo kan je dus inderdaad nog heel veel wetgevingen uitvinden omtrent bier.
Zo heb ik een litteken op mijn middelvinger van een flesje Jup open te trekken, en dat ZONDER waarschuwing.  :o  ;D

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #8 Gepost op: 23-11-2007 11:29 u »
Het valt me nog mee dat er geen waarschuwing op de fles moet dat bierdoppen schadelijk kunnen zijn indien die ingeslikt worden.
In de VS stond eerst ook niet in de handleiding dat een kat niet in de magnetron kon, er is toen een grote rechtzaak geweest...  :stom:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2007 11:45 u »
Volgens mij hebben de recente importbieren uit de VS allemaal al zo'n zwangere vrouw met streep op het etiket staan. Ik heb er geen bezwaar tegen, boeien.

En dan een auto met een streep erdoor, en een kettingzaag met een streep erdoor, en dan een lijst van medicijnen met een streep erdoor, allemaal op het etiket. Naast de streepjescode en die leeftijd <16 met een streep erdoor. En dan de categorievermelding en de vuilnisbak met een streep erdoor. Onder de waarschuwing om alcohol verstandig te gebruiken staat dan een sterretje met een boeksymbooltje. Dat verwijst naar een apart boekje bij elke fles waar 'BIER' op staat. En op de achterkant is dan een formulier dat je moet invullen en aan de kassa moet afgeven met een kopie van je rijbewijs en een bewijs van goed gedrag. Boeien?

Lekker dan. :clownsmile: Dan brouwen we dus liever zelf (en dat zullen ze dan ook wel verbieden).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2007 11:51 u »
En dan vergeet je nog het symbool voor recycling (statiegeld of glasbak), maar daar was natuurlijk geen ruimte meer voor  :D

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2007 13:26 u »
In de VS stond eerst ook niet in de handleiding dat een kat niet in de magnetron kon, er is toen een grote rechtzaak geweest...  :stom:

In de VS..........

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2007 13:59 u »

Vind ik terecht, de handleiding die je bij zo'n kat krijgt is ook erg summier.  :lessmile:

Offline Koen

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23-11-2007 14:08 u »
Wordt met het logo niet bedoeld dat je geen bierbuik krijgt van dat bier?

Tags: biernieuws