Oproep: brouwclub Zutphen

Gestart door Adrie, 21-11-2007 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

CiteerIk ga nog een keer een dagje in het archief spitten ...

Misschien heeft Herman Jimmink nog wat meer informatie over de Roode Toren.

Maar misschien wisten jullie dit al. :weetniet:

 :degroeten:
Arie

Johannes

Jep, dat had Albertus al rondgemaild. Toch bedankt!

Adrie

Gisteravond was alweer de derde bijeenkomst en er dienden zich weer twee nieuwe leden aan. De teller staat nu op 13, meer dan ik had verwacht na zo korte tijd. Er waren ook heel wat bieren te proeven (7 als ik me goed herinner), super dat er al velen zijn die niet schromen om hun bieren te laten proeven en daarvan willen leren.

Ongeveer de helft van de leden heeft nog geen of weinig brouwervaring, dus in september gaan we een brouwcursus organiseren met op de vrijdagavond theorie en op zondag brouwen. Heeft er iemand c.q. een vereniging een goede theorie cursus op papier dat de leden mee naar huis kunnen nemen? Kunnen ze mooi de zaterdag gebruiken om te studeren.  :weetbeter:

We zitten nog wel met een probleem: wil je als vereniging een rechtspersoon worden (en voorkomen dat het bestuur hoofdelijk aansprakelijk is als er iets gebeurt), dan moet je de vereniging officieel oprichten bij een notaris. Dit kost €300 tot €500 en dat hebben we (nog) lang niet in kas. Daarnaast moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (eenmalig €11 en jaarlijks €26). Pas als je een rechtspersoon bent als vereniging kun je ook een all-risk verzekering afsluiten (die geldig is. Premie betalen kan altijd, maar als er iets gebeurt wordt er alleen uitbetaald als je een rechtspersoon bent.).

Hoe hebben andere kleine clubs dit opgelost? Of hebben die een brouwende notaris onder de leden?

Ondertussen wordt ook aan de website gewerkt en stellen we statuten en een huishoudelijk reglement op zodat iedereen weet waar hij/zij zich aan dient te houden.



Naar aanleiding van deze draad is een discussie ontstaan over aansprakelijkheid van bestuursleden en het verzekeren door verenigingen.
Deze draad kun je hier vinden.

Oscar

Citaat van: Adrie op 21-05-2008  10:30 uHeeft er iemand c.q. een vereniging een goede theorie cursus op papier dat de leden mee naar huis kunnen nemen? Kunnen ze mooi de zaterdag gebruiken om te studeren.  :weetbeter:

Adrie, goede ontwikkeling! Ik ben benieuwd hoe die cursus verloopt en hoe je daar invulling aan wilt geven. Ik heb het boek van de Deltabrouwers een beetje herzien. Staat een hoop in, zal ik je eerdaags wel toemailen. Dit is een goed uitgangspunt voor de beginner. Je kunt dit document dan zelf aanpassen voor jouw cursus.


Adrie


Menno

Adrie, hebben jullie gemeentelijke subsidie overwogen?  :idea: De gemeente heeft een potje geld voor verenigingen etc... ;)

Zutphen heeft een zeer rijke biergeschiedenis en mogelijk dat de gemeente Zutphen hier wel wat in ziet? :weetniet:

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Menno op 22-05-2008  11:54 uAdrie, hebben jullie gemeentelijke subsidie overwogen?  :idea: De gemeente heeft een potje geld voor verenigingen etc... ;)

Zutphen heeft een zeer rijke biergeschiedenis en mogelijk dat de gemeente Zutphen hier wel wat in ziet? :weetniet:

 :degroeten:

Hé, da's het proberen waard. Bedankt!

Adrie

Hmmm, op de website van de gemeente te zien maak je alleen kans op subsidie als brouwvereniging als je bier gaat brouwen met gehandicapten uit de Derde Wereld en het geproduceerde bier per fiets naar het betreffende ontwikkelingsland brengt.  :-\

Caspar

Je kan het altijd proberen. Wij organiseerden altijd een metal-festivalletje en kregen ook een paar honderd euro subsidie van de gemeente.

Menno

Inderdaad, nooit geschoten is altijd mis! :bokser:

Voer vooral de rijke biergeschiedenis van de Hanzestad Zutphen aan, vast wel een ambtenaar die er gevoelig voor is (hoop ik)... :D

En als jullie een (als is het maar éénmalige) subsidie kunnen krijgen van bijv. € 500,- tot € 1.000,- (p/jr) dan heb je het belangrijkste al voor elkaar.  :duimop:

Kijk, jullie zullen ook met een duidelijk plan moeten komen (inkomsten uit contributie, sponsoring etc, verwachte uitgaven, toekomstperspectief, huisvesting en ga zo maar door). Misschien met een boekhouder onder het genot van een bier even praten? Babbelen kost niets, dit gaat pas geld kosten als je een deal maakt voor het opstellen van zo'n plan. ;)

Adrie

Het ligt al op straat, dus dan maar een vervroegde aankondiging: vanaf heden is de website van De Roode Toren on-line: http://roodetoren.nl. Zoals je zult zien is nog niet alles compleet en werkt nog niet elke module naar behoren, maar het begin is er. Mocht je een website beheren met links naar brouwclubs, dan verzoek ik je vriendelijk om die van ons erbij te zetten.

Adrie

In september/oktober is de eerste brouwcursus geweest van onze club en daar deden 5 mensen aan mee. Op de praktijkdag is een blonde gebrouwen en alle cursisten kregen na deze dag een pakket met mout, hop en gist mee naar huis om hetzelfde bier nogmaals thuis te brouwen. Gisteravond hebben we de resultaten geproefd.

Hulde aan de cursisten! Op een enkel bier na waar iets mis is gegaan, waren het allemaal prima bieren, zeker voor een eerste brouwsel. Fris, mooi moutig, fruitig en soms hoppig. Geen smaakafwijkingen te proeven, op een versie met heel licht diacetyl na. De meeste bieren waren nog wat jong en zullen zeker nog in smaak verbeteren de komende maand, dus niet te snel opdrinken, heren cursisten!

Mooi om te proeven ook dat de bieren toch sterk op elkaar leken. Dat lijkt logisch als je dezelfde ingrediënten gebruikt, maar dat is het niet. Je werkwijze en brouwapparatuur bepaalt in belangrijke mate het eindproduct. Toch was hier duidelijk te merken dat de bieren dezelfde ingrediënten hadden. Opvallend was wel dat het ene bier veel hoppiger was dan het andere, terwijl dezelfde hoppen op dezelfde tijdstippen zijn toegevoegd. De heftigheid van koken, misschien de pH en de vergistingstemperatuur zullen hier ongetwijfeld iets mee te maken hebben. Verder was ook opvallend dat alle bieren troebel tot zeer troebel waren. Dat kan door transport komen, maar bieren die we eerder op de club hebben geproefd waren dat zeker niet allemaal. Ik denk dat de gist nog niet echt de tijd heeft gehad om zich goed af te zetten op de bodem van de flessen.

Het was kortom weer een leerzame en gezellige avond, daar in Zutphen.  ;D

MO

Welke gist hebben jullie gebruikt? Ik neem aan Brewferm?

Adrie

Nee, natuurlijk niet, waarom zouden we dat doen?  ;D

We hebben de S-33 en de T-58 gebruikt. De meeste bieren waren vergist met de T-58 en ik geloof dat er 2 met de S-33 zijn vergist.

Adrie

Ondertussen is er een bevriende notaris gevonden die de vereniging officieel wil oprichten. Nog even gaan tekenen en dan is het rond en zijn we officieel een vereniging.

Oscar

Citaat van: Adrie op 23-01-2009  15:11 uOndertussen is er een bevriende notaris gevonden die de vereniging officieel wil oprichten.

Voor een kratje bier ?  :biersmile:  Zo is het HAB ook officieel geworden

Brouwbedrijf

 En  :groots: "De Sleutel"  :groots: komt in de bierhemel  :engel:
eeh... ik bedoel nu nog niet, als de tijd daarvoor rijp is  ;)

Adrie

Een uur geleden is Brouwersgilde "De Roode Toren" te Zutphen officieel notarieel gepasseerd. Het had nog wat voeten in de aarde (de notaris dacht dat de afspraak in Lochem was en wij dat de passering in Zupthen zou plaatsvinden), maar uiteindelijk zijn de handtekeningen gezet.

Nu bestaan we echt!  samenvol

RobinB


Oscar

Citaat van: Adrie op 06-02-2009  12:09 uNu bestaan we echt!  samenvol

Nou gefeliciteerd dan maar !!!

Hopmans

Wat is eigenlijk het voordeel van "echt bestaan" ?
Gaat dit nu pingels kosten?
 :weetniet:


Jacques

Citaat van: Hopmans op 06-02-2009  17:28 uWat is eigenlijk het voordeel van "echt bestaan" ?

Het voordeel zit hem vooral in de aansprakelijkheid van de bestuursleden. Bij een 'echte' vereniging zijn de bestuursleden niet hoofdelijk aansprakelijk bij schade en dergelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.