Oproep: brouwclub Zutphen

Gestart door Adrie, 21-11-2007 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie


Johannes


William

Heel mooi gestilleerd en iets meer ingetogen dan de stampende Os van het MTG :biersmile:

Anton

 :hoera: Prachtig, helemaal mee eens, deze mag blijven........... :biersmile:........

Anton.

Adrie

Nou, ik ben blij dat ie zo in de smaak valt.  :hoera: Het is altijd maar weer afwachten hoe zoiets valt.

Johannes

En ook nog je 6000e bericht! Je zou bijna denken dat je niks beters te doen hebt  :clownsmile:

Menno


EBC

Ik wil ook naar Zutphen verhuizen...

Hopmans

Inderdaad geniaal bedacht met die roerstok.
Ik had het niet eens door.

Netjes gedaan.

 ;) :duimop:

Gerb

Ziet er echt goed uit! Ik neem aan dat de Roode Toren er zo uit zag?

Busters

Ik vind het logo geweldig; knap bedacht en gemaakt.

Frank

Jacques

Inderdaad, een zeer sterk logo.

Adrie

Citaat van: Gerb op 17-04-2008  22:41 uIk neem aan dat de Roode Toren er zo uit zag?

Bert is in de stadsarchieven gedoken en een verwijzing gevonden naar een brouwerij die De Roode Toren heette. Meer dan dat heeft hij niet kunnen vinden. Er staat in Zutphen voor zover ik weet geen rode toren, dus deze toren is geheel fictief.

Zutphen heet trouwens ook wel de Torenstad, dus de naam verwijst ook nog eens naar de standplaats.

En verder: bedankt voor alle complimenten.

Oscar

Ha, dus als ik binnenkort bij de Hanzebrouwerij kom, kan ik een torentje bier bestellen?  :D :D  Dat zou wel leuk zijn toch. :proost2:

Adrie

Citaat van: Oscar op 18-04-2008  08:46 uHa...dus als ik binnen kort bij de Hanze brouwerij kom, kan ik een torentje bier bestellen ?  :D :D  Dat zou wel leuk zijn toch.. :proost2:

Leg dat idee maar eens bij Gerrit neer.

Citaat van: EBC op 17-04-2008  22:16 uIk wil ook naar Zutphen verhuizen...

Gewoon doen! Je bent van harte welkom.

Ik lees trouwens op internet dat er een echte rode toren is geweest die bij een stadsbrand rond 1600 in de as is gelegd. In 1611 is op de fundamenten van de toren een pakhuis gebouwd dat er nog steeds staat. Een deel van het pand heeft dienst gedaan als herberg, maar ondertussen is het verbouwd tot kantoor en woonhuis. De Rodetorenstraat (achter de Hanze Stadsbrouwerij) verwijst nog naar de toren. Later is er in die straat dus een brouwerij De Roode Toren opgericht. Wat er met die brouwerij is gebeurd is (nog?) niet bekend...

Ronnie

Prachtige logo Adrie! die combine van een roerstok in lijn met de toren.

Zouden we niet een aparte thread doen, zoals de etikettendraad, maar alleen voor club- en gildelogo's?

Albertus

In het archief is terug te vinden dat brouwerij De Roode Toren in 1884 gevestigd was in de Laarstraat. Het lijkt mij goed mogelijk dat deze brouwerij eerder in de Roode Torenstraat te vinden was en bij verhuizing de naam De Roode Toren kreeg. Brouwerijen hadden vroeger (middeleeuwen en de eeuwen er na) geen naam en werden meestal aangeduid met de naam van de brouwer of de straat waar de brouwerij gevestigd was.
Over brouwerijen is het meeste te vinden in de financiële archieven omdat de gemeente Zutphen wel precies bijhield of de accijnzen binnen kwamen  ;D .
Ik ga nog een keer een dagje in het archief spitten  :leren: om te zien of er over De Roode Toren meer te vinden is dan het betalen van de accijns.

Bert

Albertus

Vanmiddag ben ik even in het Archief gaan zoeken naar de geschiedenis van De Roode Toren.

Uit oude adresboeken blijkt dat de brouwerij heeft bestaan van 1868 tot 1878. Eigenaren waren Batteké en Barenbrugh.

De brouwerij was gevestigd in de Laarstraat D170 of D172 (beide adressen komen voor). De nummers slaan niet op een adres in de Laarstraat maar op een wijknummer waarvan de Laarstraat de belangrijkste straat was. In dit geval gaat het om het adres Hoogestraatje 28 tot 36 (latere nummering). De panden bestaan niet meer en bevonden zich ongeveer op de hoek van het Hoogestraatje en de Donkeresteeg, tegenwoordig is dat een hoek van het MIRO-gebouw.

In de archieven bevonden zich nog rekeningen van de brouwerij aan het ziekenhuis (Het Oude en Nieuwe Gasthuis) . Ongeveer elke tien dagen bezorgde De Roode Toren daar twee tonnen bier nr.2  ("van 100 kan") voor de prijs van 3 gulden per ton.

De Roode Toren had toen al een logo. Zie hier onder.
Voordat nu iemand vraagt of dit nu de "echte" toren is: nee, en een dergelijke toren heeft ook nooit in Zutphen gestaan.

Het logo van de brouwerij:

Een van de rekeningen:



Brouwbedrijf

Ik loop overal warm van,
Het logo van Adrie is subliem, ik zag eerst ook niet dat er een roerstok in zit.
Het oude logo van De Roode Toren is een prachtig tafereeltje. Wellicht dat we hier ook iets mee kunnen doen. Op het etiket van het eerste bier van het nieuwe gilde of zo.

De penningmeester weet nu ook hij een rekening moet maken :idea:

Jeroen

Edgar

Schitterend logo inderdaad, Adrie!! Echt top.

Johannes

Wat een prachtig resultaat van je zoekwerk Bert! Dit geeft het jongste gilde toch een historisch tintje.

Oscar

Haha, het jongste gilde, met de oudste historie... ;D ;D

Adrie

Geweldig werk, Bert. Wat leuk dat er toch  nog zoveel bekend is over de historie van de brouwerij en de naam. Ik vind dat oude logo ook wel erg leuk, daar moeten we inderdaad ook maar iets mee doen.

Menno

Jouw ontworpen logo voor dagelijks gebruik, de afbeeldingen door Bert verzameld als een gilde-schild? Voor op gilde-kleding? Wat dacht je van spandoeken voor tijdens een (B)ONK? Een invasie bij de jaarlijkse MTG-Hobbybrouwendag? een eigen website? Ga zo maar door...  ;D

Enne, erg leuk hoor, zo kort aanwezig en dan al wereldwijd forumwijd een naamsbekendheid! Met jullie enthousiasme ligt bierminnend Nederland aan jullie voeten.  :groots:

Hopmans

Het is dat ik niet in de buurt van Zutphen woon...

 :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.