Oproep: brouwclub Zutphen

Gestart door Adrie, 21-11-2007 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Een paar weken geleden ben ik verhuisd van Arnhem naar Zutphen. Voorheen was ik (bestuurs)lid van het Maasland Thuisbrouwers Genootschap te Oss, maar dat vind ik vanuit Zutphen te ver. Graag zou ik mij aansluiten bij een club in Zutphen, maar die is er niet. Dan zit er niets anders op dan er een op te richten.

Wie woont er in of rond Zutphen (evt. Deventer) en vind het leuk om een keer of 6 tot 10 per jaar bij elkaar te komen om te praten over bier en elkaars bieren te proeven? Of ken je wellicht iemand die daar interesse in heeft maar niet actief is op dit forum? Reageer in dit onderwerp of stuur mij een persoonlijk bericht.

En voordat iemand dit suggereert: nee, ik wil liever in Zutphen iets beginnen dan mij aan te sluiten bij de club in Apeldoorn. Ik heb er een hekel aan om na een avondje bier proeven nog eens in de trein te moeten stappen en al helemaal in dat boemeltje van Apeldoorn naar Zutphen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 21-11-2007  10:34 uEn voordat iemand dit suggereert: nee, ik wil liever in Zutphen iets beginnen dan mij aan te sluiten bij de club in Apeldoorn.

Wat is van Siris heb gehoord is de Club in Apeldoorn (AWA) total anders van opzet als alle andere verenigingen in Nederland. Zij hebben volgens mij geen clubavonden, maar wel een eigen brouwlokatie waar een vaste opstelling staat van brouwapparatuur. Enkele keren per jaar (maand ?) brouwen zij gezamenlijk (of in groepjes).

En nieuwe brouwclub in die omgeving zou inderdaad wel leuk zijn, goed initiatief. En ik hoop serieus dat je iets van de grond kunt krijgen. Wel denk ik dat je ook buiten dit forum om actie moet ondernemen om daadwerkelijk wat van de grond te krijgen, hierbij denk ik aan affiches met een dergelijke oproep. Gezien de opzet van het Zutphens bokbier festival is er vast wel potentie...

Adrie

Citaat van: Oscar op 21-11-2007  11:27 uGezien de opzet van het Zutphens bokbier festival is er vast wel potentie...

Ik zoek natuurlijk wel brouwers, geen bierliefhebbers die niet zelf brouwen. Op zijn minst moet de intentie van de (potentiële) leden bestaan om zelf te gaan brouwen.

Adrie

Als iedereen zo enthousiast blijft als ie is, dan verrijst er binnenkort een Zutphense Bierbrouwvereniging. Vandaag had ik een aangenaam gesprek met Gerrit Wolf, de brouwer/eigenaar van de Hanzebrouwerij, en hij verwelkomt de nieuwe club graag in de kelder van zijn brouwerij/café-restaurant.  :hoera: We mogen ook bij hem grondstoffen betrekken.  :groots: Dat klinkt dus allemaal geweldig. Tot nu toe zijn er vijf mensen die hebben aangegeven mee te willen doen met de club, maar er is uiteraard ruimte voor veel meer mensen. Gerrit Wolf wil graag dat we op dinsdag bij elkaar komen, omdat de kelderruimte dan nog niet in gebruik is. Ik ben nog in overleg met de geïnteresseerden over de exacte dagen en frequenties van bijeenkomen, dus daarover later meer.

Woon je in de buurt van Zutphen en wil je graag meedoen (of ken je iemand die geïnteresseerd is/zou kunnen zijn), stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

Overigens zal tijdens de eerste bijeenkomst een naam voor de club worden gekozen.

Hoe we de bijeenkomsten precies gaan invullen hangt natuurlijk af van de behoeften van de aanwezigen. Wat mij betreft behoort het proeven van elkaars bieren in ieder geval tot de vaste ingrediënten van een clubavond. Gerrit heeft al aangegeven dit geen enkel probleem te vinden.

Oscar

Waag eens een berichtje aan Siris, die kent wellicht nog wat mensen van het AWA... Zou maar zoo kunnen dat daar Zutphenaren tussen zitten.

Leuk om te lezen dat dit zo positief van de grond komt!

Henielma

Lijkt me een ideale locatie voor een hobbybrouwclub. Jammer dat het veel te ver weg is voor mij. Maar succes met de brouwclub.

William

Citaat van: Henielma op 26-02-2008  22:08 uJammer dat het veel te ver weg is voor mij.

In Oss schijnt ook een leuke club te zitten  ;D Zie mijn tag! Ik ben net thuis van weer een zeer geslaagde clubavond eh genootschapavond!. Het was weer genieten,

MO

Adrie, mooi iniatief, ik hoop dat je genoeg leden bij elkaar kunt sprokkelen. We missen je bij het MTG, elke bierclub kan mensen als jij uitstekend gebruiken.

En je wilde altijd natuurlijk zelf al voorzitter worden...

Adrie

Citaat van: MO op 27-02-2008  07:52 uAdrie, mooi iniatief, ik hoop dat je genoeg leden bij elkaar kunt sprokkelen. We missen je bij het MTG, elke bierclub kan mensen als jij uitstekend gebruiken.

Dank je. Ik mis jullie ook.  :'(

Citaat van: MO op 27-02-2008  07:52 uEn je wilde altijd natuurlijk zelf al voorzitter worden...

LOL

Adrie

Dames en heren brouwers,

Met grote blijdschap kan ik u mededelen dat de eerste bijeenkomst van de Zutphense bierbrouwvereniging plaats zal vinden op dinsdag 18 maart om 20:00 uur in de kelder van de Hanze-stadsbrouwerij te Zutphen. Deze is te vinden op de Houtmarkt 56 B in Zutphen en dat is in het oude stadscentrum op loopafstand van het station.

Tijdens de eerste bijeenkomst gaan we een pakkende naam bedenken voor de vereniging, peilen wat eenieder van een brouwvereniging wenst/verwacht, besluiten wat de ingrediënten van clubavonden zullen zijn en wat we verder allemaal willen en kunnen gaan doen. Waarschijnlijk zijn er al mensen die hun bier meenemen om te laten proeven.

Iedereen die mee wil doen is van harte welkom!

Menno

Ik wens jullie veel succes toe & kijk uit naar het grote festival welke jullie ooit gaan organiseren!  ;D

Adrie


Oscar

Goed geregeld! En een leuk stukje!  :duimop:  Is er van deze krant ook een papieren versie?

Adrie

Uiteraard. Vanmorgen bij het ontbijt gluurde dit bericht mij vanaf het papier in het gezicht. Ook Gerrit van de Hanze Stadsbrouwerij kan weer tevreden zijn over wat gratis reclame.

Oscar

Dat zijn natuurlijk weer extra credits voor jullie.... ::) ;)

Eduard

Mooi stukje, Adrie! Leuk dat de lokale media dit oppakt en zo ook ruchtbaarheid aan de hobby zelf geeft.

En een stadsbrouwerij als stamhonk, daar is nix mis mee :).

Adrie

Citaat van: Eduard op 10-03-2008  09:42 uMooi stukje, Adrie! Leuk dat de lokale media dit oppakt en zo ook ruchtbaarheid aan de hobby zelf geeft.

En een stadsbrouwerij als stamhonk, daar is nix mis mee :).

Vrijdagavond had ik het persbericht verstuurd, diezelfde avond stond een ingekort persbericht al op de site van De Stentor en vanmorgen een uitgebreid stuk in de krant (nog iets uitgebreider dan het internetartikel waarvan ik de link plaatste). Klasse, toch? Jammer alleen dat de link naar mijn website niet klopt. En een nieuwe gegadigde heeft zich al gemeld, we zijn nu met 7 man.

En dat we in de stadsbrouwerij terecht kunnen vind ik ook geweldig. Beter kan eigenlijk niet. En volgens mij vindt Gerrit het net zo leuk. Hij is blij dat hij eindelijk "vakgenoten" in Zutphen heeft gevonden. Hij was in het verleden al eens vergeefs op zoek geweest naar hobbybrouwers.

Jacques

Adrie,

Mooi die publiciteit. Zo'n 24 jaar geleden was een sortgelijke situatie in Tilburg. Naar aanleiding van ee krantenartikel waren er bij de oprichtingsvergadering van De Roerstok ruim 30 man aanwezig.

Veel succes met de nieuwe club.

Edgar

Leuk man, en inderdaad klasse dat jullie daar kunnen zitten. Wat wil je nog meer!

Die link moeten ze toch makkelijk kunnnen aanpassen lijkt me?

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-03-2008  10:29 uMooi die publiciteit. Zo'n 24 jaar geleden was een sortgelijke situatie in Tilburg. Naar aanleiding van ee krantenartikel waren er bij de oprichtingsvergadering van De Roerstok ruim 30 man aanwezig.

Deze situatie liep toen bijna synchroon aan de situatie in Twente, welke toen ook in de krant kwamen... :)

Adrie

Citaat van: Edgar op 10-03-2008  10:49 uDie link moeten ze toch makkelijk kunnnen aanpassen lijkt me?

Dat hoop ik. Ik had ze al een mail gestuurd.

Adrie

Snelle service, de link is aangepast.

Adrie

Wat een belangstelling!

Zaterdagmiddag komt er een journalist van De Stentor langs voor een uitgebreid interview over bier brouwen en woensdag komt er een van de Zutphense Koerier.  :elifant:

Die van de Koerier is ook hobbybrouwer, hij is één van de brouwers van De Nieuwe Lelie in Zevenaar (vermoed ik, hij zei dat hij brouwt in Zevenaar met een aantal vrienden). Die maken we nog wel even lid.  ;D Helaas verschijnt het artikel in de Koerier dus ná de eerste bijeenkomst van de club, maar goed, dan zal het wellicht nieuwe mensen opleveren voor de tweede bijeenkomst.

Het moet raar lopen wil het niet druk en gezellig worden aanstaande dinsdag en de bijeenkomsten daarna.

JeroenCV

Adrie,

Veel succes met de bijeenkomsten, hopelijk wordt het een succes!

groet
Jeroen

Oscar

Zutphen, de nieuwe bierstad van Nederland... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.