Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grolsch in Brits-Zuid Afrikaanse handen.  (gelezen 8297 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Grolsch in Brits-Zuid Afrikaanse handen.
« Gepost op: 20-11-2007 07:08 u »
Twente trots na verkoop Grolsch (yeah right)
Van onze verslaggeefster Anja Sligter

Enschede - Van sentimenten over de uitverkoop van het Nederlands bedrijfsleven, zoals die bij de overname van ABN Amro de kop op staken, is in Twente geen sprake. Velen reageren positief op de voorgenomen ‘vriendelijke’ overname van bierbrouwer Grolsch door de Brits-Zuid-Afrikaanse branchegenoot SABMiller.

UitlegAl is niet iedereen blij: ‘Daar gaat onze Twentse trots’, luidt de eerste reactie op de website van De Twentsche Courant Tubantia. Op de site staan de enige negatieve reacties. De andere zijn voorzichtig positief tot enthousiast. ‘Ons Grolsch’ gaat nu wel mooi de hele wereld over.

‘Iedereen staat versteld’, zegt Tom Rooks, eigenaar van het Grolsch Museum in Groenlo, ‘vooral vanwege het hoge bod.’ Het is volgens hem ‘an offer you can’t refuse’. SABMiller biedt 83 procent meer dan de beurskoers van de afgelopen maand. Aandeelhouders zien de waarde van hun bezit in één klap bijna verdubbelen. SABMiller wil het bier ook exporteren naar Afrika en Latijns-Amerika.

‘Het is goed voor de werkgelegenheid’, zegt Rooks. Als het merk Grolsch blijft bestaan en het bier het eigen karakter en de eigen smaak behoudt, is het niet belangrijk wie er in de directie zit, meent de museumdirecteur.

Grolsch heeft zijn zelfstandig bestaan gekoesterd, ook al was de bierbrouwer vele malen kleiner dan concurrenten als Heineken. Jacques Troch, de Belg die Grolsch tot 2004 leidde, hield grote brouwers buiten de deur. ‘Een bedrijf is geen handelswaar’, zei hij drie jaar geleden in de Volkskrant.

Onder de nieuwe bestuursvoorzitter Albert Pasman waait er een andere wind. ‘Hij is nooit in het museum geweest. Hij heeft niets met de historie.’

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Grolsch in Brits-Zuid Afrikaanse handen.
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2007 07:17 u »
Als het merk Grolsch blijft bestaan en het bier het eigen karakter en de eigen smaak behoudt, is het niet belangrijk wie er in de directie zit, meent de museumdirecteur.
Yeah right.

Onder de nieuwe bestuursvoorzitter Albert Pasman waait er een andere wind. ‘Hij is nooit in het museum geweest. Hij heeft niets met de historie.’
Dat zegt alweer genoeg :'(

Weer een brouwerij die zijn best doet om wat bijzondere bieren op de markt te brengen die verdwijnt. Hoe lang zal het duren voordat ze alle bieren gaan aanzoeten bij Grolsch...

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2007 08:01 u »
Dit is toch tamelijk schokkend nieuws. Ik kan nu niet zeggen dat ik Grolsch zo'n goed bier vind, maar het heeft karakter en die Weizen is lekker. Het zal er niet op verbeteren, dat is 100% zeker.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 20-11-2007 08:58 u »
De managers steken weer veel geld in hun zak.

De brouwerij wordt waarschijnlijk over een paar jaar ontmanteld en in een goedkoper land weer opgebouwd...

Weer meer eenheidsbier is het gevolg, maar dan is er wellicht ook meer plaats voor iets kleins, lang leve Kaspar Schultz, de fabrikant van kleinere brouwerijen. Tijdens ons Bamberg reisje hebben we kennis gemaakt met de 11e generatie (hij is nog maar nauwelijks een jaar oud), daar zit nog wel leven in.

Laten we hopen dat de consument weer gaat terug verlangen naar kleinschalig vers bier. Dus misschien zijn dit soort grote overnames een geluk bij een ongeluk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 20-11-2007 09:18 u »
op nu.nl :

ENSCHEDE - De Brits/Zuid-Afrikaanse bierbrouwer SABMiller heeft een indicatief overnamebod gedaan op de Nederlandse branchegenoot Grolsch.

SABMiller wil een bod doen van 48,25 euro per aandeel, wat neerkomt op 816 miljoen euro. De raad van bestuur en commissarissen van Grolsch steunen het bod, zo maakte het bedrijf maandag bekend.

Beleggers reageerden enthousiast op het voorgenomen bod. Het aandeel schoot maandag op de beurs in Amsterdam met 77 procent omhoog tot 47,80 euro. "De overname is een gedane zaak", aldus zakenbank Petercam.

Het bod is in contanten en al volledig gefinancieerd en vertegenwoordigt een premie van 84,3 procent ten opzichte van de gemiddelde slotkoers van het Grolsch-aandeel in de afgelopen maand.

Naast de steun van bestuurders van Grolsch heeft een groep aandeelhouders, goed voor 37 procent, zich achter het bod geschaard.

SABMiller ziet met Grolsch met name in nog minder ontwikkelde markten als Afrika en Latijns-Amerika kansen liggen. Ook in Centraal- en Oost-Europa ziet de bouwer met Grolsch groeimogelijkheden.

Grolsch blijft als merk bestaan na de overname, die ook geen gevolgen heeft voor het personeel bij de Nederlandse brouwer. Dat heeft topman Ab Pasman van Grolsch maandag gezegd in een toelichting. SABMiller heeft plannen om de in 2004 gemoderniseerde brouwerij in Enschede uit te breiden.

SABMiller is van oorsprong een Zuid-Afrikaans bedrijf. Het concern kreeg zijn huidige naam, toen South African Breweries in 2002 de Amerikaanse bierbrouwer Miller kocht. SABMiller is gevestigd in Londen. Het is na het Belgisch-Braziliaanse InBev de grootste bierbrouwer ter wereld. SABMiller heeft merken als Miller Lite, Castle en Peroni.

Het biedingsbericht wordt begin januari 2008 verwacht. Grolsch zal dan een buitengewone aandeelhoudersvergadering uitroepen om het bod toe te lichten. SABMiller doet het bod gestand als drie kwart van alle aandelen zijn aangemeld. Grolsch keert tot de gestanddoening van het bod geen dividend uit.

Toelichting

SABMiller heeft Grolsch benaderd, vertelde bestuursvoorzitter Pasman van de Nederlandse brouwer tijdens een toelichting. De twee brouwers hebben "de laatste maanden" met elkaar gesproken. Financieel topman Arjan Kaaks ziet het bod als een "knock-out bod". De kans is klein dat andere partijen de bieding kunnen overtreffen.

De aanstaande overname is het laatste voorbeeld van een wereldwijde consolidatie op de biermarkt. Een week geleden weigerde het Britse Scottish & Newcastle een verhoogd voorgenomen bod van 7,3 miljard pond van het duo Heineken en Carlsberg uit Denemarken.

Ik hoop inderdaad niet dat SABmiller dezelfde werkwijze erop nahoud als Inbev. Maar voorlopig wijzen de berichten daar niet op.
Wel jammer dat ze hiervoor door de knieën gegaan zijn... Nog een paar jaar en dan hebben we in de wereld feitelijk nog maar 1 of 2 overkoepelende brouwerij-organisaties.  :huilen:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2007 09:19 u »
Of mijn smaak is veranderd, maar ik heb het gevoel dat Grolsch de laatste tijd sowieso milder qua bitterheid is geworden.

Volgens mij is Anheuser Bush op dit moment importeur van Grolsch in Amerika, SABMiller krijgt door de overname een deel van het hippe en exclusieve Nederlandse pils in handen dat ze in Amerika kunnen slijten.

De managers steken weer veel geld in hun zak.

Gezien het bod zal het MT wel > 20 miljoen euri in hun zak steken, wedden om een kratje Grolsch ;D!

Groet Caspar

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2007 11:46 u »
Of mijn smaak is veranderd, maar ik heb het gevoel dat Grolsch de laatste tijd sowieso milder qua bitterheid is geworden.

Misschien de hopschaarste  ;D

Hopbier

Offline hansvdm

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2007 18:19 u »
Het lijkt mij op korte termijn onwaarschijnlijk dat de brouwerij in Nederland dicht gaat. Ten eerste is het een moderne brouwerij met volgens mij een flinke overcapaciteit. Een rekenmeester (en die zullen ze voldoende hebben bij SAB Miller) gaat dan niet zomaar de productieverplaatsen.

Daarnaast kunnen ze Grolsch als een export merk gaan verkopen, zoals ook Heineken dat doet. En Heineken brouwt geen liter bier in de V.S. terwijl dat hun belangrijkste afzetmarkt is. Zodra ze het op de bodem van de V.S. maken, kunnen ze het ook niet meer als premium export verkopen.

Kortom, Grolsch blijft voorlopig nog wel even in Nederland.. maar ja, het kan raar lopen, zie Oranjeboom (nu nog oa. gebrouwen in de U.K.).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2007 18:25 u »
In het moderne bedrijfsleven zijn ze dol op 'best shoren'. In Nederland ligt het salarisniveau erg hoog. Dat kan veel goedkoper! Vertel mij wat, ik heb er dagelijks mee te maken. In het bedrijf waar ik werk bestshoren we wat af  ;)

Ik hoop het niet, maar vrees het ergste. Aan de andere kant...Grolsch is een moderne geautomatiseerde brouwerij. Zoveel mensen werken er waarschijnlijk niet eens.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2007 18:34 u »
maar ja, het kan raar lopen, zie Oranjeboom (nu nog oa. gebrouwen in de U.K.).

Oranjeboom wordt door inbev helemaal naar de %^#@ geholpen. Dommelsch wacht eenzelfde toekomst. Bij inbev willen ze alle Nederlandse pilsmerken vervangen door dat enorm smerige jupiler.

Hoe modern een brouwerij is zegt ook niet zoveel over of deze gesloten wordt. De brouwerij van Oranjeboom was de op 1 na grootste en een van de modernste brouwerijen van Nederland maar is toch gesloten, volgens het verhaal juist door de overcapaciteit.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-11-2007 18:35 u »
Van dat 'voorlopig' ben ik ook vrij zeker. Geeft veel te veel klodden met stakingen, boycots en blokkades als ze zo'n proces zouden overhaasten. Het gevaar schuilt niet in de eerste 5 jaar tenzij ze heel dom zijn bij SAB-Miller (wat je door die verkoopprijs bijna gaat denken...). Daarna is Grolsch vogelvrij. Die dingen gaan waarschijnlijk beetje bij beetje, er wordt minder geïnvesteerd in reclame, de omzet loopt terug, 'nieuwe kansen' in het buitenland, 'geen gedwongen ontslagen', 'bezoekerscentrum', etcetera etcetera. De media en de publieke opinie zijn niet zo heel moeilijk om te bespelen, daar hebben mensen voor doorgeleerd en die werken ook bij brouwerijen. Ok bij Inbev is het management wat arroganter, maar dat waren dan ook Walen als ik me niet vergis... :verbergen:

Offline kleinemans

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20-11-2007 20:32 u »
Wat de Amerikaanse import betreft, wordt de Amerikaanse Grolsch daadwerkelijk in Nederland volgens hetzelfde recept gebrouwen?

Grolsch is inderdaad best hip in de VS. Ik vond de Amerikaanse Grolsch altijd al een beetje vreemd smaken, tot ik het een keer in een glas uitschonk (dat is daar niet de gewoonte). Toen vond ik het tamelijk smerig. Er zat een scherp smaakje aan wat me toen vooral deed denken aan de geur van slechte thuiskweek wiet van een jeugdvriend van me. Toen ik afgelopen week voor het eerst brouwde realiseerde ik me dat dit gewoon hop was. (het bier was echter niet erg bitter). Is dit te verklaren of komt dit gewoon omdat ik die maand in L.A. de hele tijd rochelend van de smog heb rondgelopen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 20-11-2007 21:13 u »
Via Eugene Stravers bereikte mij het volgende bericht.

Heineken zette SAB op spoor Grolsch

Het Parool, dinsdag 20 november 2007 - HERMAN STIL

AMSTERDAM - Het is Heineken die het Zuid-Afrikaanse SAB Miller op het spoor van Grolsch heeft gezet. SAB ging noodgedwongen op zoek naar een alternatief toen Heineken eerder dit jaar besloot dochtermerk Amstel in Zuid-Afrika zelf te gaan brouwen.

Grolsch accepteerde gisteren een bod van 816 miljoen euro, waarmee SAB Miller bijna tachtig procent meer voor de brouwer overhad dan het bedrijf op de Amsterdamse beurs waard was.

Het bod heeft alles te maken met Grolschrivaal Heineken. De Nederlandse brouwer liet South African Breweries (SAB) ruim veertig jaar in licentie Amstelbier brouwen voor de Zuid-Afrikaanse markt. Begin dit jaar besloot de Nederlandse brouwer die overeenkomst op te zeggen en de productie en de verkoop van Amstel zelf ter hand te nemen.

Dat leidde er toe dat Amstel, het populairste buitenlandse bier in Zuid-Afrika, maandenlang niet te krijgen was. Nog altijd moeten flesjes en fusten Amstel per boot naar het land worden gebracht. Heineken bouwt nu wel een eigen brouwerij in het land.

Het opzeggen van het Heinekencontract zal SAB dit jaar 27 tot 34 miljoen euro kosten, aldus Malcolm Wyman, de financieel topman van SAB Miller. Het bedrijf wil het verloren marktaandeel in het land nu herwinnen met een ander premiumbier van Nederlandse makelij. ''Ik zie mogelijkheden voor het Grolschmerk in Zuid-Afrika.'' Ook in andere delen van Afrika wil SAB Miller Grolsch introduceren.

Daarnaast ziet Wyman kansen voor Grolsch in Zuid-Amerika. Daar troefde SAB Miller in 2005 Heineken af door de Colombiaanse brouwerij Bavaria te kopen, waarop ook de Nederlanders hun pijlen hadden gericht. Bavaria leverde SAB brouwerijcapaciteit en een uitgebreid distributienetwerk op in Latijns-Amerika.

Analist Peter van de Lely van Iris vindt de overname 'zuur' voor Heineken. ''Heineken mist nu de consolidatieslag. Grolsch kan internationaal doorbreken op markten waar Heineken dat nog niet is gelukt. Ze dachten daar: die Grolsch houden we wel klein, maar ze krijgen nu de tweede brouwer ter wereld in de eigen achtertuin.''

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2007 22:36 u »
Daarnaast kunnen ze Grolsch als een export merk gaan verkopen, zoals ook Heineken dat doet. En Heineken brouwt geen liter bier in de V.S. terwijl dat hun belangrijkste afzetmarkt is. Zodra ze het op de bodem van de V.S. maken, kunnen ze het ook niet meer als premium export verkopen.

Inderdaad! Bovendien wordt er bij Grolsch flink wat 'B-merk' bier gebrouwen ('Holland' of zo) dat verplaats je natuurlijk makkelijk. Kennelijk gaat Grolsch net als Heineken aan de andere kant van de grote plas als Premium pils als warme broodjes over de toonbank.

Ik hoop wel dat Grolsch doorgaat met het langzaam maar zeker uitbreiden van de speciaalbieren. Weizen is een goede zet, nu de dunkel Weizen die weliswaar niet zo dunkel is, maar wel lekker karamellig. Zo leert men het volk bierdrinken en stapt men vanzelf over op 'exclusievere' brouwsels van kleine brouwerijen. Is dat niet een positieve blik op de komende ontwikkeling van de biercultuur?  :)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-11-2007 23:22 u »
Er zat een scherp smaakje aan wat me toen vooral deed denken aan de geur van slechte thuiskweek wiet van een jeugdvriend van me. Toen ik afgelopen week voor het eerst brouwde realiseerde ik me dat dit gewoon hop was.

;D Ik heb dat ook met Grolsch. Voze hopsmaken! Voor mij smaakt het ook naar gemalen hoptakken, oftewel slechte pellets. Ik hoop wel dat je andere hopsmaken lekkerder vindt dan de Grolsch hopsmaken...

Offline hansvdm

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #15 Gepost op: 21-11-2007 00:54 u »
Via Eugene Stravers bereikte mij het volgende bericht.

Analist Peter van de Lely van Iris vindt de overname 'zuur' voor Heineken. ''Heineken mist nu de consolidatieslag. Grolsch kan internationaal doorbreken op markten waar Heineken dat nog niet is gelukt. Ze dachten daar: die Grolsch houden we wel klein, maar ze krijgen nu de tweede brouwer ter wereld in de eigen achtertuin.''

Heineken zelf heeft al heel wat overnames gemist, als hadden ze natuurlijk nooit de mogelijkheid om Grolsch te kopen vanwege de binnenlandse markt (niet toegestaan). Voor Heineken breekt nu ook een interessante tijd aan. Ze hebben de power zo door te gaan, zolang de holding dat wil en een samenwerking met Anheuser ligt niet voor de hand. Heineken betaald ook liever niet te veel, dat is nu ook het probleem bij de overname van S&N.

SAB Miller kan met Grolsch een groot merk maken, en ik denk dat zij de Nederlandse markt ook willen blijven bedienen (ze zijn niet gek hier het marktaandeel weg te gooien lijkt me). Daarnaast is er volgens mij niet het probleem wat InBev hier heeft, n.l. meedere merken die met elkaar de strijdt aan gaan (oranjeboom, Hertog-Jan, Dommelsch en nu ook Jupiler.

Natuurlijk zullen ze zelf Grolsch willen gaan brouwen in Z-A, maar ik denk dat Grolsch de komende jaren nog gewoon in Nederland wordt gebrouwen.. Maar ja, je weet nooit, een hoop topmanagers zijn hun geld vaak niet waard.. we zullen zien. Het blijft nu eenmaal ieders goed recht een bedrijf te verkopen. De uitdaging zit overigens niet meer in de personeelskosten, het zijn nu de grondstofkosten en ook transportkosten die steeds verder stijgen.

Offline MaartenM

• Super lid
  • øl, øl og mer øl!
« Reactie #16 Gepost op: 21-11-2007 10:46 u »
Oranjeboom wordt door inbev helemaal naar de %^#@ geholpen. Dommelsch wacht eenzelfde toekomst.

Wel, ik moet zeggen dat ik oranjeboom niet mis, en als Dommelsch zou verdwijnen zou ik het ook geen groot verlies vinden. We hebben wel betere brouwerijen in Nederland. Of het positief is dat Grolsch wordt overgenomen vind ik moeilijk te zeggen...

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 21-11-2007 15:16 u »
Dommelsch zal ik ook niet missen maar Oranjeboom wel. Wat ik vooral jammer vind ik dat de Nederlandse merken moeten wijken voor zo'n enorm smerig bier als jupiler. Zeker in het geval van Oranjeboom is het een belangrijk stukje geschiedenis dat verdwijnt.

Wesley

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 21-11-2007 17:12 u »
Jupiler is inderdaad een rampzalig slecht bier. Oranjeboom was ook niet te doen, maar dat was dan tenminste nog 'van hier'. Een volk krijgt het bier dat het verdient missschien? Het zou leuk zijn als mensen een beetje kritischer zouden worden in wat ze consumeren maar ik vrees dat dat een utopische wens is.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 21-11-2007 17:23 u »
Ik zal toch weer eens een Jupiler moeten drinken... in mijn geheugen was het helemaal niet zo slecht. Maes, ja, Palm nog erger. 't Blijft toch persoonlijk niet?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 21-11-2007 18:30 u »

Citaat
Een volk krijgt het bier dat het verdient missschien?
Heel logisch.
De meeste mensen lusten geen bier met een smaakje.

Citaat
Het zou leuk zijn als mensen een beetje kritischer zouden worden in wat ze consumeren maar ik vrees dat dat een utopische wens is.

Ik denk het ook.
Ik haal ieder weekeinde wat speciaal bier.
Sommigen zijn per flesje meer als 2 Euro.
Dat halen de meesten echt niet in hun kop.

Pils koop ik persoonlijk alleen voor verjaardagen.
De Amstel is nu echt niet meer te zuipen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 23-11-2007 09:59 u »

Offline Edgar

• Super lid

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 07-02-2008 16:25 u »
Leuke speculatie's, en in de toekomst zou het zo maar kunnen. Voorlopig zal Grolsch niet van de markt verdwijnen denk ik, en de brouwerij zal zeker niet gesloten worden (meest moderne in Europa momenteel). Wel zou het op den duur zo "geregeld" kunnen worden dat er bij de Grolsch, alleen nog maar "sabmiller pils" wordt gebrouwen in het kader van één merk.

Maar laten we dat niet hopen...

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT

Tags: biernieuws