Nieuwigheidjes Brau Beviale 2007

Gestart door Jacques, 18-11-2007 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Gerb op 18-11-2007  14:16 uZijn er nog leuke nieuwe dingen gepresenteerd op de Brau?

Op een beurs als Brau moet je niet verwachten dat je in elke stand iets nieuws ziet. Zo'n beurs is vooral bedoeld als ontmoetingplaats tussen leveranciers en klanten. Als je er nog nooit geweest ben zie je echter veel nieuwe dingen.

Het lijkt mij leuk als in deze draad degenen die de beurs bezocht hebben een tweetal producten die zij gezien hebben in het voetlicht zetten.

Natuurlijk heb ik het voorrecht om de spitst af te bijten.



Eén van de eerste nieuwe dingen die ik gezien heb is de Huber Easykeg. Het is een partykeg met een ingebouwd koolzuurpatroon met een inhoud van 16 gram. Door middel van een knop is de koolzuurdruk regelbaar. Onder in het vat zit een uitschuifbaar tapkraantje. Het lijkt mij een mooi systeem, zeker als we via Brouwland of een andere leverancier aan de inwendige koolzuurpatroontjes zouden kunnen komen.



Zie ook www.easykeg.net



Het tweede artikel dat ik hier vernoem is de nieuwe Duitse aromahop Safir. Deze hopsoort konden wij op geur beoordelen en ik was zeer verrast door het fijne kruidige karakter van deze hop. Je kunt het een beetje vergelijken met Saaz.



Zie ook deze link.


Zo nu geef ik het stokje door aan één van mijn andere reisgenoten om te vertellen wat hun in het bijzonder is opgevallen.


Johannes

Ik had net dit getypt in het topic Verslag en Foto's van Brau 2007, ik heb de tekst even naar dit topic verhuisd.

Voor mij was in elk geval de Saphir hop een nieuw, ter plekke aan geroken; heerlijk! Ook was er een mouterij (weet niet meer welke) met de moutsoort koffie-cara of zoiets (staat ergens op de foto's van Jacques) erg lekkere moutsoort van zo'n 400-600 ebc. Beetje biscuit-achtig met een redelijke bitterheid. Lijkt me leuk om eens te gebruiken, maar het is de vraag of dit voor hobbybrouwers verkrijgbaar is.

De mout (rechtsboven)



Zelf was ik nogal onder de indruk van een Cleaning In Place - sproeikop (zie de filmpjes van Jacques) ik ga wat brainstormen om een dergelijk systeem in een deksel van een gamel te bouwen. Dit zou een leuk geautomatiseerd alternatief voor een schuursponsje zijn. Ik open later wel een topic hierover, er zullen vast mensen zijn met goede ideeën hiervoor.


Johannes

Hier nog een foto van de sproeikoppen:


Edwin

Het meeste wordt me voor de voeten weggemaaid op deze manier natuurlijk, maar enkele zaken die volgens mij nieuw zijn én die de hobbybrouwers raken zijn het binnenkort verkrijgbaar zijn van Oxonia in 5 liter vaatjes, met kraantje (van Ecolab). Een mooie schoonmaakmiddel dat je niet hoeft uit te spoelen en dat geen sporen in je bier achterlaat. Het is al jaren verkrjigbaar voor de 'grote jongens', maar binnenkort dus ook voor ons.

Verder was inderdaad de Saphir erg lekker! Mooi verfijnd aroma!
De keg waar Jacques het eerder over had heeft ook bij mij veel indruk gemaakt. Ik heb geen Wunderbar of ander tapspul en een normaal 5 litervaatje is voor mij niet weg te drinken. Dit nieuwe vaatje is voor mij de ideale tussenvariant tussen niets en de Wunderbar. Ze pretenderen dat het bier in dit vat 30 dagen houdbaar blijft en da's ideaal volgens mij! Als we straks ook nog de mogelijkheid krijgen om de koolzuurpatroontjes te verwisselen, dan zijn wij volgens mij helemaal het heertje.

Wat mij verder opviel was het grootscheepse gebruik van LCD en LED. Tapkranen met een LCD-scherm, Koelkasten met LCD, mobiele tapunits met LCD-verlichting enz. Ook de opkomst van bevroren tapkranen was voor mij opvallend.

Ik zal nog wat foto's plaatsen.

Verder was het bezoek aan Kaspar Schulz erg leuk! Wát een ontvangst en wát een mooie brouwinstallatie!!

Edwin

Oscar

Hier een tweetal nieuwtjes die ik gezien heb :

Een soort tap-installatie welke je op een beugelfles kunt plaatsen :



En hier de senseo onder de biertap installatie's :



Deze vaatjes worden in Nederland niet zo heel veel meer verkocht, maar in Duitsland des te meer, dus ik betwijfel of deze in Nederland te verkrijgen zal zijn.

Edgar

Ha! Al jullie positieve verwondering over Saphir: Die begint aan zijn derde jaar in mijn tuin. Verschil moet er zijn ;D Hele kleine bellen komen er trouwens aan, net als in die mandjes op de Brau.

Wat me zo aan nieuwigheden te binnen schiet, althans die ik nog niet 'live' gezien had, was onder andere de al genoemde ijstaps. Tapkranen met een pak aangegroeid ijs erop, de kolder ten top. Niemand zal eerlijk kunnen zeggen dat dat lekker bier tapt, hooguit proef je minder hoe beroerd het is. Een goed marketingmes snijdt vaak aan twee kanten en men trapt er in.

De fraaie kleine tanks van ISS SSP Lichtenvoorde waren prachtig om te zien. Om één of andere reden heb ik op de Brau zelf heel weinig foto's gemaakt, maar deze stond ook op hun stand.



De Tsjechische Hopbond stond met een aantal hopsoorten waaronder Premiat. Die kende ik nog niet maar vond ik erg lekker ruiken!

Wat ook nieuw was: een half-literflesje plat water voor € 2,90. Dat was een uniek produkt dat ik nooit eerder ergens was tegengekomen. :o

Nog iets leuks (al is 't maar een inzichtje): White Labs verkoopt zijn gist in een soort grote, dikke reageerbuizen met een schroefdop erop. Dan loop je op de Brau en dan zie je van die dingen liggen bij flesproducenten; Oscar had er al één gescoord zelfs. Dan blader je verlekkerd in je nieuwe Kunze en dan zie je die dingen weer! Blijken dat de halffabrikaten voor PET-flessen te zijn! Logisch, de frisdrankboer blaast z'n eigen flessen om op transportkosten te besparen. PET-preform.


Er zal me morgenochtend wel meer te binnen schieten...

EBC

De Brau was voor mij niet het hoogtepunt van de reis... ik heb er leuk rondgelopen, veel gezien en een leuke dag gehad. Maar er was eigenlijk niks wat ik niet had verwacht. Grote brouwers doen hetzelfde als kleine brouwers, maar met grotere apparatuur. Voor een kleine hobbybrouwer is het allemaal een beetje 'ver van mijn bed show'.

Wel heb ik een paar korrels melanoidine mout geproefd. Dat was nieuw voor mij. Licht van kleur, smaakvol en slechts lichtjes gebrand.

Oja, en sinds de Brau hebben we er een bierorakel bij...Edgar is de trotse bezitter van de Kunze. Bij onenigheden, vragen we het voortaan aan Edgar.

Oscar

Citaat van: EBC op 20-11-2007  09:10 uEdgar is de trotse bezitter van de Kunze.



Dit boek dus. Op de Brau voor ± 129 euries (toch?). Hier betaal je er ruim 200 euro voor (207 om precies te zijn). Een koopje dus.

Ik heb het boek in de auto even doorgelezen en is echt super interessant. Eenmaal aan het lezen en je blijft lezen.. Erg duidelijke taal in dat boek en met foto's/plaatjes om e.e.a. te verduidelijken....

Edgar

Citaat van: Oscar op 20-11-2007  09:29 uOp de Brau voor ± 129 euries (toch?).

Inderdaad, de Engelse vertaling. In het Duits voor € 119,-. Het is een schitterend naslagwerk, ik ben er erg blij mee. Veel plaatjes, veel uitleg, en een zeer breed spectrum aan onderwerpen die toch met diepgang worden behandeld.

CiteerHier betaal je er ruim 200 euro voor (207 om precies te zijn).

Dus allen naar Brouwland, want daar wordt de Duitse versie nog voor € 104,- aangeboden en de Engelse voor € 157,-.

Edgar

Citaat van: Edwin op 18-11-2007  19:32 uhet binnenkort verkrijgbaar zijn van Oxonia in 5 liter vaatjes, met kraantje (van Ecolab). Een mooie schoonmaakmiddel dat je niet hoeft uit te spoelen en dat geen sporen in je bier achterlaat.

Het woord Oxonia passeert nogal eens hier op het forum als een bijna ideaal desinfectiemiddel. Nu zag ik in de MSDS fiches van Oxonia dat er eigenlijk 2 Oxonia's zijn: Oxonia en Oxonia Active. De eerste is een simpele waterstofperoxide oplossing, de tweede is gemengd met perazijnzuur. Volgens mij bedoelen de meesten die het over dit produkt hebben de tweede variant. Dat wordt door de fabrikant ook specifiek aangewezen als geschikt voor brouwerijen.

Overigens betwijfel ik of het middel inderdaad voor ons beschikbaar wordt, ook al komt het in 5 liter vaatjes op de markt.

Jacques

Edwin, Johannes, Jaap en ik hebben uitgebreid gesproken met de mannen van Ecolab. Men wil dit zeker op de markt zetten voor de hobbybrouwers. Het product zou vergezeld worden door een uitgebreide handreiking en mogelijk handschoentjes.
Volgens Ecolab zou het product overigens net zo veilig zijn in het gebruik dan chloorhoudende middelen zoals Chemipro Causic.

Edgar

De Active versie dan met perazijnzuur? Dat zal dan wel, aangezien dat op brouwers is gericht. Goed nieuws zeg!

MO

De Maasland thuisbrouwerswinkel is bezig met het ontwikkelen van natriumpercarbonaat en misschien ook wel perazijn voor de thuisbrouwer. Ik zal morgen eens informeren.

RobinB

Citaat van: Oscar op 19-11-2007  16:16 uEn hier de senseo onder de biertap installatie's :



Hoi Oscar,
Weet je misschien ook het merk van het bovenstaande tapsysteem?
Als het nl niet te duur is / wordt lijkt het me een mooie tegenhanger van de Wunderbar. De Wunderbar zou ik nl alleen kopen voor de 5L vaatjesmogelijkheid, en dan is de Brouwlandversie me toch weer te duur...

Oscar

Robin,

Geen idee, maar als je zoekt op de bedrijfsnaam op de achtergrond kom je heel veel leuke andere tapsystemen/bedrijven tegen..

Jacques

Citaat van: MO op 06-12-2007  09:04 uDe Maasland thuisbrouwerswinkel is bezig met het ontwikkelen van natriumpercarbonaat en misschien ook wel perazijn voor de thuisbrouwer. Ik zal morgen eens informeren.

Ik heb begrepen dat Ecolab met MaltOss contact had!

Menno

RobinB en Oscar: als het inderdaad een Amerikaans product is, dan moet men toch rekening houden met een omvormer? Ik meen mij te herinneren dat in de VS 110V gebruikt wordt...  :weetniet:

Edgar

Citaat van: Menno op 06-12-2007  12:29 uRobinB en Oscar: als het inderdaad een Amerikaans product is, dan moet men toch rekening houden met een omvormer? Ik meen mij te herinneren dat in de VS 110V gebruikt wordt...  :weetniet:

Het stond wel op een Duitse tentoonstelling. Lijkt me dat ze voor de Europese markt wel een aanpassing doen. Mogelijk is Aalberts een Nederlandse connectie.

Interessant ontwerp, lijkt me dat de koeling in-line is? Je bent dus bier op kamertemperatuur aan 't tappen, feitelijk. Als het hele vat koel is, heb je een natte bedoening van het condenswater. Waarschijnlijk om die reden alleen geschikt voor commerciële gefilterde bieren en niet voor onze snelschuimende troebele jongens...

MO

Ecolab is inderdaad de schoonmaak-leverancier van Maasland. Chemipro Caustic kan straks voor de thuisbrouwer (onder eigen merk) veel voordeliger worden verkocht.

Perazijnzuur is een moeilijker verhaal. Verdund is het maar een dagje stabiel. Als verdunde oplossing kun je het dus niet verkopen. Een stabilisator is kennelijk niet bekend (kan ik me niet helemaal voorstellen).

Geconcentreerd is de kleinste verpakking 10 L. Wetgeving staat niet toe om het in kleinere verpakkingen te verkopen. En niet aan particulieren. Vandaar, geen perazijn voor de thuisbrouwer.

Edgar

Misschien is de introductie door Ecolab dan alleen voor de Duitse hobbybrouwersmarkt? In het concentraat zit overigens wel een stabilisator:

CiteerProductgegevens:
Basiscomponenten  :perazijnzuur (49 g/l) , waterstofperoxide (291 g/l) en stabilisator

Liemingbrouwer

Op het veiligheidsinformatieblad van ecolab (van 25 juli 2006) staat:
Waterstofperoxide in oplossing: 25 - 30%
Azijnzuur:5 - 10%
Perazijnzuur: 2 - 5%
Dan klopt er toch eigenlijk iets niet met die 49 gr/l en 291 gr/l van Edgar of zie ik dat verkeerd?

Er staat ook op "Product is uitsuitend bestemd voor beroepsmatig gebruik"
Dus ook in België zul je dit product niet kunnen kopen zonder BTW nummer.

Jacques

Citaat van: MO op 07-12-2007  14:16 uEcolab is inderdaad de schoonmaak-leverancier van Maasland. Chemipro Caustic kan straks voor de thuisbrouwer (onder eigen merk) veel voordeliger worden verkocht.

Perazijnzuur is een moeilijker verhaal. Verdund is het maar een dagje stabiel. Als verdunde oplossing kun je het dus niet verkopen. Een stabilisator is kennelijk niet bekend (kan ik me niet helemaal voorstellen).

Geconcentreerd is de kleinste verpakking 10 L. Wetgeving staat niet toe om het in kleinere verpakkingen te verkopen. En niet aan particulieren. Vandaar, geen perazijn voor de thuisbrouwer.

Vreemd, ik neem aan de Ecolab de Nederlandse regels kent. Tegen ons is verteld dat ze ook met een 5 liter verpakking op de markt komen en dat deze ook beschikbaar komt voor hobbybrouwers. De vaatjes zouden voorzien worden van een tapkraantje zodat steeds kleine hoeveelheden afgetapt kunnen worden. Er zou ook een apart veiligheidsblad gemaakt worden. Maltoss was het afzetkanaal dat specifiek genoemd werd. Zou dat allemaal in slechts 3 weken tijd anders zijn. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Edgar

Citaat van: Liemingbrouwer op 07-12-2007  19:50 uOp het veiligheidsinformatieblad van ecolab (van 25 juli 2006) staat:
Waterstofperoxide in oplossing: 25 - 30%
Azijnzuur:5 - 10%
Perazijnzuur: 2 - 5%
Dan klopt er toch eigenlijk iets niet met die 49 gr/l en 291 gr/l van Edgar of zie ik dat verkeerd?

Ik heb het hier vandaan. Wat klopt er dan niet? 49 gr/l is net geen 5%, 291 gr/l is net geen 30%.

Liemingbrouwer

Waar blijft de (het) azijnzuur dan?
Want als je azijnzuur en perazijnzuur opteld kom je toch op 15%.

Maar ik geef met groot gemak toe dat ik in de chemische materie niet thuis ben.
En dus als ik het mis zie geef me dan maar lik op stuk...

Edgar

Nee hoor, je ziet het goed, maar die opsomming is gewoon niet uitputtend. Het ging ook om die stabilisator, niet om een volledige ingrediëntendeclaratie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.