Watersloten... nutteloze rommel

Gestart door den_organolept, 18-11-2007 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Hallo medebrouwers,

Het volgende zal jullie ongetwijfeld bekend voorkomen.

Gisteren heb ik 16 liter Rochefort 8 kloon gebrouwen, voor de gisting heb ik een halve liter giststarter gemaakt van de Wyeast Belgian abbey 2.

Aangezien ik vaak, heel vaak het schuim door het waterslot heen zie gaan bij de gisting, heb ik een zeer ruime gistfles genomen, namelijk een 34 liter fles. Dat geeft een headspace van 18 liter op 16 liter wort.

Maar het mocht niet baten, vanochtend was het als vanouds weer raak en marcheerden de monnikjes vrolijk door het waterslot mijn glazen kloostertje uit. Al was de fles 40 liter geweest, het maakt gewoon niet uit  >:(

Waarom staat in zoveel brouwhandleidingen toch dat de hoofdgisting onder een waterslot plaats moet vinden, vinden de auteurs het soms leuk om elke keer hun waterslot te moeten weken en schoonmaken?  ???

Ik pleit ervoor dat iedere brouwhandleiding en -cursus wordt gerectificeerd op dit punt, een waterslot is leuk voor bij het lageren,m aar voor een hoofdgisting volstrekt nutteloos, het levert alleen maar infectiegevaar en schoonmaakwerk op.

Een blow off is de enige manier om de zaak mooi schoon te houden en zelfs de prilste beginner zou dit bij zijn sufste blikbrouwseltje al moeten toepassen. :lessmile:

Zo.. dat wou ik even kwijt, nu ga ik eerst mijn eigen waterslot door een blow off vervangen


Een ietwat gepikeerde groet van den organolept






thibolleke

Ach ik vind zo'n waterslot z'n charmes wel hebben.  :brouwen:
Met het waterslot kan je ook heel makkelijk zien of zelfs horen hoe het staat met de hoofdgisting. Of de gisting al begonnen is, gedaan is,.....

Organolept,
tot hoeveel graden koel jij je wort terug? Overschuimen heeft ook daar heel veel mee te maken.


Groeten
Thibolleke

den_organolept

Ik heb het wort terug gekoeld tot een graad of 25, vrij warm nog.

Dat heb ik expres gedaan, op dit forum wordt meerdere malen gewaarschuwd dat de Rochefort gist geen koude verdraagt.

Bij een blow off kun je ook bubbels tellen, alleen gaat ie nu zo heftig dat het meer een continue stroom bubbels is.
Als ik de slang in mijn bad hang heb ik een jacouzi  :)

Ronnie

Een waterslot wordt blijkbaar heel vaak ondergedimensioneerd.
Met een aangepast waterslot kan je op je 2 oren slapen en moet je niet alsmaar gaan kijken of het niet babanas loopt. Ook zijn er veel mensen die hun gistvat onderdimensioneren..

Voor de "nagisting" (na 1e heveling) is dan weer een klein waterslot (Vinty potjeswaterslot) op z'n plaats.

Slangenwatersloten horen niet thuis in de bierbrouwerij, dat is voor wijnmakers.

Jacques

Waterslot of blow off, het maakt niet uit als het maar niet volledig open gebeurt. Bij een open vergisting loop je namelijk het risico dat je bier op het einde van de vergisting geïnfecteerd raakt. Dat is anders dan bij de weinige commerciële brouwerijen die nog open vergisten. Zij doen dat in speciale ruimten waar niet iedereen komt. Eergisteren heb ik nog zo'n brouwerij gezien in Bamberg. Deze brouwer is echter duidelijk niet met zijn tijd meegegaan.

Overigens heb je wel erg veel schuimvorming. Je vergist bij 25 ºC zie ik net. Mijn ervaring is dat de vergistingtemperatuur voor een goede vergisting ook afhankelijk is van de hoeveelheid gist die je toegevoegd hebt. Het kan geen kwaad om iets koeler te gisten als je veel actieve gistcellen hebt toegevoegd. Je krijgt daardoor minder smaakjes van gistingsproducten en meer mout- en hopsmaak.
Verder geeft de ene gist meer schuimvorming van andere. Rochfort en Westmalle geven inderdaad veel schuim. Je hebt dan een nog groter gistvat nodig dan gebruikelijk. Blow off zie ik als een laatste redmiddel. Je blaast namelijk ook lekker bier uit je vat.  :clownsmile:

den_organolept

Dat is nog een ander punt, al zou het schuim niet door het waterslot heen gaan, met de "gasdruk" die ik nu in de fles heb zou een zwanehals waterslotje simpelweg droog geblazen worden.

Wat bedoel je precies met een slangenwaterslot? is dat dezelfde constructie als een blow off? Die lijkt me voor een bierbrouwer juist wenselijker dan voor een wijnmaker ivm de schuimvorming.


Ronnie

Citaat van: den organolept op 18-11-2007  10:25 uWat bedoel je precies met een slangenwaterslot?

Slangenwaterslot = idem zwanehals

Johannes

Door de vorm van de fles wordt het schuim ook richting het waterslot geduwd. Bij een gistvat heb je hier minder snel last van.

Caspar

Als ik schuimers verwacht (bij bepaalde gisten weet je dat vaak wel ;)), dan monteer ik inderdaad een blow-off of DUPLEX waterslot van Brouwland. De DUPLEX watersloten raken niet gauw verstop omdat er geen bochtjes in zitten.

Maar goed... een overschuimer komt bij mij incidenteel voor.

Groet Caspar

den_organolept

Citaat van: Jacques op 18-11-2007  10:22 uBlow off zie ik als een laatste redmiddel. Je blaast namelijk ook lekker bier uit je vat.  :clownsmile:

Maar dan toch alleen maar dat bier wat blijkbaar toch niet in je fles/vat past? Ik zie niet echt een reden om niet standaard een blow off te gebruiken.


oranjeboombiertje

Bij mij is het nog nooit nodig geweest een blow-off te installeren op een gistvat. Ik heb ook een gistkuip van 60 liter en vergist daarin maximaal 35 liter wort en dat is er nog nooit uit komen zetten. Ik gebruik ook alleen maar de duplex watersloten, die slangmodellen vind ik maar niks, die zijn leuk voor kleine erlenmyers met gist erin.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

In het begin deed ik de hoofdvergisting van 20 liter in 25 liter vaten. Tot ik na een aantal malen schoonmaken bij een Rochefort 8 kloon er genoeg van had. Toen heb ik een 60 liter vat gekocht om 20 liter in te vergisten. Hierna nooit meer hoeven te dweilen. Soms komt er op de 20 liter wort nog 35 liter schuim te staan maar dan nog schuimt dit vat niet over.
Dus volgens mij een groter vat aanschaffen of accepteren dat het soms overschuimt.

den_organolept

Citaat van: Henielma op 18-11-2007  11:24 uDus volgens mij een groter vat aanschaffen of accepteren dat het soms overschuimt.

Dat hoeft dus gelukkig niet dankzij de uitvinding van dr B. Lowoff  :D

De hoeveelheid schuim die uit je fles/vat verdwijnt is na het inzakken maar een heel miezerig beetje bier-verlies.

Jacques

De hoeveelheid bier dat je kwijt raakt via een blow off hoeft inderdaad niet veel te zijn. Vandaar ook de smiley  :clownsmile: na mijn opmerking.

Een blow off heb je zoals al is opgemerkt niet nodig als je een groter gistvat hebt en een waterslot met een grotere capaciteit zodat het waterslot niet zonder water komt te zitten. Als jij standaard een blow off wilt gebruiken is daar natuurlijk niets mis mee. Je hebt alleen iets meer ruimte nodig, maar meestal is dat ook geen probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: den organolept op 18-11-2007  09:34 uWaarom staat in zoveel brouwhandleidingen toch dat de hoofdgisting onder een waterslot plaats moet vinden, vinden de auteurs het soms leuk om elke keer hun waterslot te moeten weken en schoonmaken?  ???

Ik pleit ervoor dat iedere brouwhandleiding en -cursus wordt gerectificeerd op dit punt, een waterslot is leuk voor bij het lageren,m aar voor een hoofdgisting volstrekt nutteloos, het levert alleen maar infectiegevaar en schoonmaakwerk op.

Helemaal mee eens.
Ik moet zeggen dat ook ik totaal het nut er niet van inzie, sterker nog, alle bacteriën die in het waterslot zitten komen ook nog eens in aanraking met je wort als die erdoorheen spuit.
Ik gebruik altijd een gistingsvat met een deksel die niet helemaal luchtdicht afsluit. Als de gisting vordert draai ik die gewoon een beetje vaster zodat er geen valse lucht inkan.
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2007  14:26 uIk moet zeggen dat ook ik totaal het nut er niet van inzie, sterker nog, alle bacteriën die in het waterslot zitten komen ook nog eens in aanraking met je wort als die erdoorheen spuit.

Ten eerste heb je geen last van een waterslot vol met gist als het vat en het waterslot maar groot genoeg zijn en
ten tweede als de gist uit het waterslot komt worden de eventuele bacteriën die het water zitten (er zijn geen voediingsstoffen dus deze kunnen zich niet dan wel zeer moeilijk vermenigvuldigen) naar buiten geblazen. Geen enkel infectiegevaar dus.

Dat zou wel eens heel anders kunnen zijn met een losse deksel. Als je in jouw geval te laat bent met het dichtdraaien van het vat zou wanneer de vergisting is afgelopen en het jongbier afkoelt lucht van buiten kunnen aanzuigen en kunnen zorgen voor infecties.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2007  15:24 uDat zou wel eens heel anders kunnen zijn met een losse deksel. Als je in jouw geval te laat bent met het dichtdraaien van het vat zou wanneer de vergisting is afgelopen en het jongbier afkoelt lucht van buiten kunnen aanzuigen en kunnen zorgen voor infecties.

Dat lucht aanzuigen is misschien waar, als je grote temperatuurverschillen krijgt, ook al is dat zo, wat is dan het verschil tussen een waterslot en een deksel. In beide gevallen kan er lucht terug het gistingsvat in, ook het waterslot kan net zo makkelijk de andere kant op bluppen toch en hoe zou dat waterslot die bacteriën in de lucht dan kunnen tegenhouden als de belletjes er zo doorheen gaan?
HansH

Jacques

Het is ten miste enige barrière. Er moet enig drukverschil overwonnen worden om een bel door te laten. Bij een losse deksel hoeft dat niet.
Doorschietende bellen hebben inderdaad heel weinig contact met het water en als er flink wat bacteriën in de lucht zitten zouden die zo bij het jongbier kunnen komen. Bij losse deksel is dat echter nog veel meer het geval.

Menno

Even de knuppel in het hoenderhok:

Op de cursus wordt er gesproken over het open vergisten na toevoeging gist. Dus: wort in de emmer, gist toevoegen en een theedoek (oid) eroverheen. Een ander doet vaak de deksel los op de emmer. Na de heftigste vergisting afsluiten en waterslot erin.

Nu ben ik benieuwd wat de reacties zullen zijn...  :lessmile:

Jacques

Als de gisting snel op gang komt en je heftig verloopt is simpel afdekken voldoende. Daarin heeft Hans helemaal gelijk. Het probleem is dat als de gisting afneemt je een temperatuurdaling krijgt en lucht aangezogen wordt. Op dat moment moet het bier in een hermetisch afgesloten vat voorzien van een waterslot of blow off. Een deksel op een kiertje zal ongetwijfeld een hele tijd goed gaan maar je loopt wel een risico op infecties dat je veel minder hebt met een waterslot of blow off, maar zelfs dat is geen garantie.

Menno

Tsja, de cursus-leiding geeft tijdens de cursus over enkele zaken standpunten die hier op het forum al enige tijd als not-done beschouwd worden. Ik denk dus onder andere aan de noodzaak het zo infectievrij-mogelijk vergisten (deksel met waterslot), het zo snel mogelijk koelen (ipv nachtje af laten koelen), het verbieden van aluminium-pannen (terwijl dit recentlijk blijkbaar wél weer mag) etcetera. Vaak wordt er toch gereageerd onder de noemer 'ik heb nimmer problemen gehad' en wordt mijn kanttekening bijna van tafel geveegd.  :-X

Amateurbrouwers zijn tóch eigenwijs, dus bij bepaalde items vaar ik mijn eigen koers!  ;D

Jacques

Over welk cursus heb je het nu over?

De cursus hier op deze site propageert weldegelijk het gebruik van een waterslot.

Menno

Cursus die ik nu doe bij de Amervallei.  ;)

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-11-2007  22:55 uHet probleem is dat als de gisting afneemt je een temperatuurdaling krijgt en lucht aangezogen wordt.

Aangezien er dan nog steeds koolzuur wordt gevormd zal dit geen infectiegevaar leveren. Echter is dat een gesloten vat met waterslot wel gewenst.

Citaat van: Menno op 18-11-2007  23:12 uen wordt mijn kanttekening bijna van tafel geveegd.  :-X

Menno, met jou lees ervaring hier op het forum moet je je daar toch tegen kunnen weren.. ;D Echter moet je je ook bedenken dat een dergelijke cursus voor beginnende brouwers is, en sommige dingen wellicht worden voorgesteld uit praktische reden ontdanks dat een andere methode beter is... Soms moet je in het begin bepaalde aspecten "verwaarlozen" zodat je je meer kunt focussen op een ander del v/h proces.


hansvdm

Snel koelen is nu eenmaal wel beter. En als je commercieel brouwt kun je geen risico's nemen.

Vergistingsvaten kunnen technisch gezien heel goed open zijn. De wetgeving in heel europa wordt echter steeds strenger, dus ook hier geldt dat voor commerciële brouwerijen afgesloten vaten beter zijn.

Ik weet niet precies de reden dat men dichte tanks wil. Tijdens de vergisting is een open tank geen enkel probleem, doordat het bier afgesloten wordt door een laag CO2. Het is natuurlijk wel zo dat er van alles in een open tank kan vallen (stof, beestjes, vogels, ratten etc.). Dat laatste zal dus de belangrijkste reden zijn voor de cursusleider om dichte tanks te propageren.

Als hobbybrouwer ben je echter vrij te doen wat je zelf het beste lijkt natuurlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.