Verslag en foto's bezoek Bamberg en Brau 2007

Gestart door Jacques, 17-11-2007 23:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De afgelopen dagen waren een aantal actieve leden van dit forum samen op pad naar Bamberg en Brau 2007. Op dit moment zijn er zelfs nog een aantal nog in Bamberg.

Binnenkort zal ik een kort verslag maken. Tot die tijd kunnen jullie al een idee krijgen door het bekijken van de foto's die ik gemaakt heb.

ed

Ik vond het ook al verdacht rustig op het forum. Leuke fotosessie.  :hoera:

ed

William

Jacques, een erg leuke fotosessie. Naarmate de foto's later zijn genomen zie je jullie oogjes steeds kleiner worden. Zeker erg vermoeiend.  :lekkerbier:

Voor de mensen die het gaan bekijken: neem er wel een kopje koffie bij want het zijn veel foto's!

Jacques

Je kunt er natuurlijk ook een glas bier bij pakken  :proost:

Zoals belooft een verslag van ons bezoek aan Bamberg en Brau 2007 in Nürnberg.

Donderdag 15 november vertrok de auto waarmee ik gereisd hebt om 7.25 uur vanaf het station in Tilburg. Mijn reisgenoten waren Johannes, Edwin en Jaap Wiersma. Jaap is een hobbybrouwer die grootse plannen heeft om een kleine ambachtelijke brouwerij te beginnen.
Het was te danken aan een flinke file bij Keulen dat wij pas iets over tweeën aankwamen bij het hotel Altenburgblick. De andere auto die vanaf Middelburg was vertrokken was ons net voor. Edgar, Oscar, Kees (Bubs) en Jasper (EBC) waren bezig hun koffer uit de auto te pakken toen wij het parkeerterrein op reden.

In deze tijd van het jaar is het snel donker. Geen tijd dus om eerst uitgebreid een biertje te drinken. Na het inchecken en het wegzetten van de bagage zijn we gelijk gaan stappen voor een korte stadswandeling. Kees en Oscar sleepten hun bagage mee omdat zij in een ander hotel sliepen aan de andere kant van het centrum.

Kompleet uitgedroogd en hongerig stapten we na zo'n uurtje wandelen bij hartje Bamberg Klösterbräu binnen. De licht gekleurde Bock en het donkere Swärzla van deze oudste brouwerij van de stad smaakten ons meer dan goed. De bock is uitgesproken moutig en heeft een iets wat rauwe bitterheid. Heerlijk. Om de ergste dorst te stillen namen we wat brood met vleesbeleg en kaas. Deze verdwenen als sneeuw voor de zon. Betaald werd uit de pot die we aangelegd hadden. Geen gedoe dus met afrekenen.

De tocht ging door naar Spezial, de brouwerij waar Kees en Oscar logeerden. Uiteraard bestelden we een Rauchbier maar volgens mij kregen we een Lagerbier. Dit bier heeft maar een zeer lichte rauchsmaak.
Recht tegenover Spezial bevindt zich brouwerij Fässla. Hier aten we allemaal hetzelfde gerecht: Braumeister Platte. Dit werd vergezeld door Bambergator, een amberkleurig bockbier met 8,5 % alcohol, dat getapt wordt in slanke glazen pullen van 0,5 liter. Tja, die Duitsers houden niet van een kleintje pils. De vrouw van de brouwer, of eigenlijk moet ik zeggen de moeder van de huidige brouwer, kreeg in de gaten dat ze een bijzonder gezelschap in huis had en kwam langs. Na een klein beetje aandringen kregen we het voor elkaar dat we de brouwerij mochten zien. Vol trots leidde haar man ons rond. We kregen een mooie Kaspar Schulz installatie te zien en de brouwerij was tip top in orde. Dit was een leuke verrassing.

Onze voettocht werd vervolgens voortgezet richting Keesman en Mahr's. Dat was een stevig eindje lopen. Bij Keesmann werd ons Lagerbier en Bockbier (lichtgekleurd) genuttigd, of iemand van ons een ander bier gedronken heeft weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat ik bij Mahr's nog een licht gekleurde Bockbier gedronken heb en anderen een Weizen.

De kroegen sluiten vroeg in Bamberg. Zo rond 23.00 uur is alles dicht. Tijd dus om te gaan. De club die in Altenburgblick sliep is op de terugweg nog even bij een disco binnen geweest waar de bocken van Keesman en Mahr's getapt werden (€ 3 voor 0,5 liter) en Kees en Oscar hebben bij Spezial nog een afzakkertje gepakt. Bier is er genoeg in Bamberg.


Na een meer dan uitstekende ontbijt vertrokken we de volgende dag om ongeveer 9 uur naar de Brau Beviale in Nürnberg. Over de 73 km deden we ongeveer een uur. De auto werd geparkeerd in de parkeergarage en het feest van gapen, bewonderen en verwonderen kon beginnen. Op zo'n beurs leer je echter veel meer als je met de standhouders gaat praten en nadere informatie vraagt.
Ik ga hier niet uitgebreid vertellen wat we allemaal gezien heb. Dat zou ik ook niet kunnen want iedereen haalt het zijne er uit de korf vol met informatie. Natuurlijk werden de nodige brochures meegenomen om het een en ander thuis nog eens rustig te kunnen nalezen.
Ongetwijfeld zullen jullie de komende tijd hier op het forum nog wel te horen krijgen wat we allemaal gezien en opgestoken hebben.
Moe maar voldaan wilde het clubje waarmee ik de hele dag opgetrokken had weer naar huis. Door een miscommunicatie verliep dat even anders dan gepland. Dat was jammer want daardoor misten we een heel stuk van de avond. De anderen (Kees, Oscar, Jasper en Edgar) zaten al om 17.00 uur bij brouwerij Greifenklau, (hotel Altenburgblick hoort bij deze brouwerij). Wij vertrokken pas om 18.30 uur uit Nürnberg. Het gevolg was dat wij ons pas om 19.45 uur konden voegen bij de anderen.

In Greifenklau genoten we weer van een prima maaltijd. Het is voor ons ongelofelijk dat je in Bamberg een hoofdschotel en een begeleidend bier (0,5 liter) kunt krijgen voor nog geen € 10. Ook hier kregen we het voor elkaar om de brouwerij te zien. Dat was even anders dan bij Fässla. De tand des tijds was duidelijk zichtbaar. De brouwer gaf aan dat hij over een tijdje zou gaan investeren in nieuwe latertanks omdat de huidige tanks die gemaakt waren van aluminium poreus werden. Naar mijn gevoel moet er echter meer gebeuren. Ik ben heel benieuwd of deze brouwerij over 10 jaar nog bestaat.

Het was ondertussen wat later geworden. We moesten flink doorstappen om nog net op tijd bij Heller Bräu Schlenkerla in het centrum van Bamberg voor sluitingstijd binnen te zijn. Een echt rauchbier hadden we namelijk nog niet gehad en we konden toch niet in Bamberg geweest zijn zonder een Schlenkerla Rauchbier te hebben gedronken. Het werd een Urbock, een donkere rauchbock. Dit bier heeft een uitgesproken rooksmaak, net alsof je een asbak uitlikt, maar dan veel lekkerder!

Afgebrand keerden we terug na ons hotel. Altenburgblick ligt op een heuvel en dat is goed te merken.


Na een uitgebreide nachtrust en ontbijt ging ons clubje naar een Getränkemarkt en supermarkt. De nodige bieren werden ingekocht om thuis nog te kunnen genieten van het bier uit de regio. Op naar het volgende hoogtepunt van onze korte reis: Kaspar Schulz. Ons gezelschap werd voor deze gelegenheid uitgebreid door de brouwers van het SNAP, Klein Duimpje en De Leckere. Ook Jos Brouwer en Theo Flissebaalje van PINT waren van de partij.
Kaspar Schulz maakt al meer dan 330 brouwerij-installaties. Het is een echt familiebedrijf. We maakten even kennis met de nieuwste telg van het Schulz dynastie.
Binnen in de werkplaatsen mochten we niet fotograferen. Wel in de ontvangstruimten en op het buitenterrein.
Van dit bezoek zal ik een verslag schrijven dat te lezen zal zijn in het clubblad van De Roerstok. Verschil moet er zijn.

Onze gastheer Dieter Pollok werd door ons bedankt voor de goede ontvangst en uitvoerige uitleg om vervolgens zo snel mogelijk weer naar huis te gaan. De anderen bleven nog voor een belevenis later op de middag en avond bij mouterij Weyermann. Hopelijk wil een van hun daar een verslag van schrijven.
 

oranjeboombiertje

Een mooi verslag Jacques :duimop:

Het is erg jammer dat ik er niet heen kon want ik heb meerdere aanbiedingen gehad om er heen te gaan. Hopelijk kan ik er een andere keer (volgend jaar?) heen.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Leuke foto's en beschrijving. Zo te zien zijn er nogal wat biertjes doorheen gegaan.
Zijn er nog leuke nieuwe dingen gepresenteerd op de Brau?

CiteerDit bier heeft een uitgesproken rooksmaak, net alsof je een asbak uitlikt, maar dan veel lekkerder!
Ah, nu snap ik de foto met de asbak.

MO

Mooie fotorapportage hoor. Jullie hebben je goed vermaakt zo te zien. En nog sneeuw ook! Hopelijk gaat er volgend jaar weer een groep...

 :echtboos:

Jacques

Misschien wel. Ik weet niet of ik dan weer mee ga. Brau is heel leuk, maar elk jaar is iets te veel van het goede. Het duurt nog een heel jaar. Wie weet bedenk ik me nog.

Johannes

Zo, even lekker aan het nagenieten met een Keesmann Bock. Wat een heerlijk tripje zeg! Ik had eerst besloten om niet mee te gaan maar gelukkig was er nog een plaatsje vrij toen ik me bedacht. Heerlijke (lichte) bokken gedronken, wel een beetje zwaar soms, dat was de vrijdag wel te merken  :pan: Ook het eten was heerlijk en goedkoop, de Duitsers zijn erg goed om een varken om te toveren in de lekkerste dingen. Hmm!

Opvallend vond ik de opzet van de brouwerijen/proeflokalen. Deze kwamen allen redelijk overeen. Je kwam binnen in een onverwarmde hal, aan deze hal grenst het proeflokaal, de wc's en daar is een luikje waar je bier kunt bestellen. Dit luikje was voorzover ik heb begrepen voor mensen die bier wilden kopen voor thuisgebruik. Zo uit de tapkraan een groot glas in (zeer beperkte houdbaarheid dus), en voor mensen die niet binnen willen zitten maar 'zo' even een biertje willen drinken. Heel apart. Dat Duitsers veel gevoel voor traditie hebben valt aan de foto's goed af te lezen. De lokalen waren misschien oubollig, maar zeer gezellig, de 'gemutlichkeit' straalde je tegemoet zodra je binnenkomt. Ook al komt de bediening soms nogal bot over, al met al wordt je zeer gastvrij ontvangen. Brouwerij bekijken? 'Ik zal de brouwer er bij roepen' En de brouwer geeft met veel plezier een rondleiding.

Brau was erg leuk om te zien, maar dat is niet iets wat je jaarlijks moet doen. Het is ten slotte een beurs voor de profi's en er zijn veel stands met petflessen, bottelmachines, waterbehandeling, tapkranen, fusten, dopjes enz. enz. Ik denk over een jaar of twee weer te gaan en hoop dan Weyermann te bezoeken. Ik ben erg benieuwd wat ik gemist heb. Ach, dan is er in elk geval nog wat nieuws te beleven als ik weer ga.

Citaat van: Gerb op 18-11-2007  14:16 uZijn er nog leuke nieuwe dingen gepresenteerd op de Brau?

edit:

Ik had net een lap tekst getypt maar heb deze verhuisd naar een topic wat Jacques net heeft geopend

Oscar

Oh  jongens,

wat een weekend, echt geweldig. Ik heb echt super genoten.

De weyermann party was zeker wel leuk om even naar toe te gaan, maar eerlijk gezegd viel het mij wel een beetje tegen. Bij binnenkomst hadden ze op het buitenterrein een aantal kraampjes neer gezet en een jongleur en nog een straatartiest. Bij een kraampje hadden ze een aantal bieren. Een hop-ale welke wel goed te drinken was, daarnaast hadden ze ook nog een all-grain beer, wat in dit geval wou zeggen een bier met maar liefst 50 moutsoorten erin verwerkt. Dit was gemaakt ter ere van een 50-ste verjaardag van iemand ('k weet ff niet meer van wie). Dit bier was niet erg aangenaam en totaal uit balans.

Er was ook een demonstratie van de BrauEule, dit is een "brouwmachine" waarmee je automatisch een bier zou kunnen brouwen op een wel erg discutabele manier. Dit apparaat is dus tijdens het maischproces een stoomgenerator. Deze stoom wordt tezamen met lucht van onderuit door de maisch gejaagd tot de juiste temperatuur bereikt is (de maisch zit in een externe pan). De temperatuur van de maisch wordt door de BrauEule gecontroleerd en geregeld. we hadden bedacht dat hier van oxidatie geen sprake kan zijn, de stoom is al geoxideerd, dus kan het wort niet meer oxideren.. :D :D

Hiermee kun je dus meerdere maischschema's programmeren. Dus tijdens het maischen zou je dan gewoon wat anders kunnen gaan doen. Na het maischen kun je dan filteren en spoelen en daarna het wort in de BrauEule overbrengen en koken in de BrauEule. Leuk concept, maar ik was niet onder de indruk.

Daarna was er een rondleiding door de mouterij. Dat leuk mij wel leuk, echter helaas... We werden naar een hal geleid waar 2 grote draaiende tonnen stonden waar gebrande mout in werd bereid. Dit gaf nogal veel lawaai en de "rondleider" had bedacht om daar een verhaal te gaan houden. Leuk, maar niet te volgen (Hoe bedenkt je het ook... :stom:).

Daarna werden we naar een verpakkingsloods geleid waar eigenlijk ook niet echt een interessant verhaal gegeven werd. Erg jammer. Daarna werden we naar hun 'proefbrouwerij" geleid waar we wat bieren konden proeven gebrouwen met Weyermann mout. Dit was een ervaring van 'schoenmakeer houd je bij je leest'  (Jullie zijn mouters, geen brouwers !) Ze haddan een tripel welke veel te zoet was, zo zoet dat het na 1 of 2 slokken begon tegen te staan en ze hadden een ale welke op houd had gelagerd, ook dat bier was niet echt om te genieten. Gelukkig hadden ze in het café nog een pils welke goed te drinken was.

Rond een uur of 7 zou er een soort buffet zijn, dus daar even gekeken, maar er stond een flinke rij voor het buffet (het voedsel zal erg lekker geweest zijn :D) We hebben een stukje koek gepakt en zijn terug naar Bamberg-city om daar lekkere bieren te drinken en nog wat te eten, naar de Klösterbrauwerij dus. Daarna zijn we nog een biertje gaan drinken bij brouwerij Fässla (Spezial was al gesloten). Rond 21.00 uur zijn Edgar & Jaspar naar huis gegaan en zijn Kees en ik nog even door gegaan. We kwamen daar in gesprek met een Chileense en Argentijnse brouwer. Ook in die landen is een microbrouwerij geen vetpot. Ook nog even met een brouwer Uit Michigan gepraat..

Er leuk allemaal. Hoewel de Weyermann party wel wat tegenviel was het wel erg leuk daar even geweest te zijn.

Morgen wat foto's en filmpjes van mijn kant...

René K

Interessante verhalen. Rookbier kan ik zeker wel waarderen. Misschien dat ik komend jaar in de vakantie die kant op kan gaan.
Ik zie uit naar de foto's en filmpjes Oscar!

MO

Oscar, je maakt een grap he? Stoom is water, oxidatie van water geeft waterstofperoxide. Maar hoe wil je dat doen? Ik denk dat stoom lucht-vrij is, dus oxidatie zal in dat nieuwe systeem geen probleem geven.

Oscar

Citaat van: MO op 19-11-2007  13:12 uOscar, je maakt een grap he?

Ik heb een vermoeden dat je dat nog niet helemaal door had... :D :D :D

En voor de foto liefhebbers:  Mijn foto's, 150 stuks

Citaat van: MO op 19-11-2007  13:12 uIk denk dat stoom lucht-vrij is,

is twijfel achtig want er werd wel lucht gevoerd samen met stoom...

Edgar

Inderdaad was het een schitterend weekend. De Brau zelf was boeiend om eens te zien, maar zoals al gezegd is vooral gericht op grote brouwerijen en drankverkopers. Ik zal het toch niet snel vergeten, alleen al omdat ik Kunze er heb gekocht.

Wat mij vooral is bijgebleven:

-De mooie stad Bamberg
-De open aluminium gistkuipen (in actie!) waar we met onze neus bovenop stonden bij brouwerij Greifenklau, alsook de aluminium lagertanks en de oude betegelde ketels (eindelijk eens níet gepoetst!)
-Die spookachtige fabriek van Weyermann, die zo uit een verhaal van Dickens lijkt te komen
-De enorm gastvrije onthaal bij Kaspar Schulz en die gave 250 l mobiele installatie die daar stond
-De kater van vrijdagochtend
-Het goedkope maar toch goede eten (dat ik toch niet elke dag zou willen eten...)
-De teleurstellende promotie van korrelgisten door Weyermann en de vanzelfsprekendheid van het gebruik van korrelgisten en hopextracten op zowel de Brau als bij de brouwerijen
-De gemiddelde BMI van de blaaskapel bij Weyermann
-Uiteraard het rookbier van Schlengerla, dat niet mijn ding zal worden ^-^

Het was indrukwekkend hoe Weyermann een goede sfeer wist neer te zetten op hun 'feestje'. Het bedrijf maakt daardoor een zeer sympathieke indruk. Inderdaad was de rondleiding niet heel bijzonder (toch wel indrukwekkend hoor, die grote roostertrommels) en schijnbaar ook niet zo goed voorbereid. We hadden allemaal heel graag de moutvloeren gezien maar dat scheen niet te kunnen...
Het bier dat Weyermann brouwt in hun proefbrouwerijtje is niet groots. Het 50-granenbier vond ik nog best leuk, maar de Alt die 3 maanden op Bourbon-vaten had gestaan en daarna nog een nagisting had gehad stond niet alleen stijf van de Bourbon- en houtsmaak, maar ook, zo leek het, van de diatecyl. Niet mijn ding, het kwam nogal Amerikaans over. Gek genoeg hebben ze sinds kort ook een Amerikaanse brouwmeester in dienst in hun proefbrouwerij, dus ik betwijfel of het erop vooruit zal gaan. De andere bieren kwamen snel zoetig over. Ach ja, het is natuurlijk Spielerei om hun moutsoorten te promoten, en dat doen ze leuk, maar met die korrelbiertjes zal dat niet snel iets worden... :P


Oscar's kwalificatie van de Brau-Eule is wel wat streng denk ik. Voor de duidelijkheid: De kookketel dient tijdens het maischen dus als een soort generator van waterdamp. Ik begreep eerst ook van de uitleg dat de stoom met zijn eigen druk, dus als puur stoom, naar de maischketel werd geleid (dat leek me een goed plan!). Dat is niet zo, een luchtpompje bovenin blaast de warme damp, een mengsel dus van de lucht uit die pomp en de damp boven de ketel, door het slangetje en door de maisch. De demonstrator van het apparaat had een mooie ingewikkelde uitleg over waarom dat geen enkel probleem zou geven ten aanzien van oxidatie, maar niemand van ons kon dat volgen en voor de grap maakten we ervan dat de stoom geoxideerd werd bovenin de ketel. Het principe van het apparaat gaat in ieder geval tegen 'best practice' in, maar het verdient toch ook enig krediet.

Juist in Bamberg hebben we gezien dat de brouwerijen hun bieren vers verkopen. Het krijgt geen tijd om oud te worden en het wordt nauwelijks gebotteld. Ik kan me voorstellen dat een bier uit de Brau-Eule weliswaar misschien niet zo lang fris blijft als een ander bier, maar je kunt je afvragen of dat erg is als je het ding wil gebruiken om bier te maken dat je snel zelf wil opdrinken. Het is bovendien een mooi ding, en de filterbodem en ingebouwde whirlpool zijn schitterende features.

Vlak voor thuiskomst werd het nog even spannend toen bleek dat ik mijn autosleutel in het hotel had laten liggen. Gelukkig kon ik bij Jasper even wachten totdat de reserve werd bezorgd en hebben we op als bonus nog een erg leuk eethuis in Middelburg leren kennen.

mijn foto's en korte filmpjes vliegen ook online binnen een paar uur...

Oscar

Filmpjes Brau Beviale 16 November 2007
















Oscar


Oscar

Videoverslag Weyermann party 2007 inclusief BrauEule Demo (Deel ervan)









BuBS

Het was inderdaad een prachtig weekend, helemaal de eerste dag met de sneeuw. Je waant je gelijk op de wintersport.
De Brau viel eigenlijk een beetje tegen, ik was op zoek naar wat spullen, maar alles was allemaal groot, groter en grootst. Verder heel veel mooie dingen gezien, voor mij volgend jaar geen Brau, misschien over een paar jaar weer.
De brouwcafés waren geweldig, mooi bier en een fatsoenlijke hap voor bijna niks. Voor mij het beste bier was de helles bock van Klösterbräu, ik denk dat enkele van de groep binnenkort een helles bock gaan brouwen.
Kaspar Schultz was heel interessant, ik ben in de gelukkige situatie dat ik met een Duo-tank installatie mag brouwen, maar het is duidelijk waar Duo-tank de mosterd gehaald heeft.
Weyermann was heel gezellig en jammer dat we de mouterij niet mochten zien.
Nu op naar het volgende studieweekend, wie heeft er een idee.

Gr BuBs

Hopmans

Leuke foto's, alhoewel sommige close ups enigzins schokkend zijn.  ;D

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Sharky op 19-11-2007  19:06 ualhoewel sommige close ups enigzins schokkend zijn.  ;D

't is inderdaad lastig om de camera onder alle omstandigheden stil te houden... :D ;)

Edgar


Oscar

Leuke foto's. En zeer vermakelijke onderschriften.  :D :D :D

Johannes

Citaat van: BuBS op 19-11-2007  19:05 uik denk dat enkele van de groep binnenkort een helles bock gaan brouwen.

Dat denk ik ook, sterker nog ik weet het wel zeker.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BuBS op 19-11-2007  19:05 uDe Brau viel eigenlijk een beetje tegen, ik was op zoek naar wat spullen, maar alles was allemaal groot, groter en grootst. Verder heel veel mooie dingen gezien, voor mij volgend jaar geen Brau, misschien over een paar jaar weer.

Kees,

Het kan helpen als je een beetje Duits spreekt. Gewoon met die vertegenwoordigers een babbel maken. Ze hebben bijna altijd veel meer in hun assortiment dan je zo op het eerste oog kunt zien. Naast het grote spul wordt ook meestal wel kleine versies geproduceerd. Je bent echt niet de enigste kleine brouwer.

BuBS

Jacques,

Ik heb wel met enkele vertegenwoordigers gepraat over evt wat kleinere apparatuur. Dat was er wel, maar zelfs de kleinere apparaten waren flink geprijsd. Ik heb ook contact gehad met een tweedehands leverancier en zal contact met deze man houden.

Gr Kees


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.