Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Styrische hop?

Gestart door Pad, 15-11-2007 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Pad

Ik lees in de biertypengids meerdere malen "koken met styrische hop".

Nu is de vraag, welke hoppen worden hier mee bedoeld? Styrian Goldings waarschijnlijk, maar zijn er ook nog andere??  ???

Gerb

Ik lees dit altijd als Styrian Goldings inderdaad. Het klinkt alsof je dit op een etiket gelezen hebt ergens, is echte marketing taal vind ik.

thibolleke

"Styrian Goldings" word overigens ook gewoon "Styrie" genoemd.
Styrisch,styrie; je hoeft niet verder te zoeken lijkt mij.

William

Michael Jackson  :engel: noemde deze hop in zijn boek "Grote Belgische Bieren" altijd Stiermarkse hop (of is het een fout van de vertaler?) Dat heeft me trouwens wel even geduurd om daar achter te komen.

nomino

Had deze hop besteld bij Brouwland. Vandaag een mailtje ontvangen dat deze niet meer zal worden aangeboden ook niet bij de nieuwe oogst.

Beste,

Tot onze spijt moeten wij u melden dat de hopkorrels Styrian goldings niet meer voorradig zijn. Ook hebben wij vernomen van onze leverancier dat Styrian goldings bij de nieuwe oogst niet meer te verkrijgen zijn, zowel niet als hopkorrels als hopbloemen.
Wilt u die korrels vervangen door een andere soort?

Met vriendelijke groeten,

Kathleen Bervoets

Ronnie

In mijn bundel met allerlei over hop vond ik een artikel van de cooperative in Wingersheim (Elzas, FR) dat zegt dat de hopsoort die Styrian Goldings het best benadert de FUGGLES zou zijn:
bijna gelijkaardige pieken op Infrarood curve voor bloemige en kruidige extracten, ook "zacht" aroma (doux) alsook moelleux (iets zoetig).

Webartikel dateert van 1999. Website (nog) niet teruggevonden.

Gerb

Dit komt van deze site: http://realbeer.com/hops/FAQ.html#varieties . Op andere sites staat het ook dat Fuggles een goed alternatief is. Geen probleem dus.

Name:         STYRIAN GOLDINGS
Grown:        Yugoslavia (seedless Fuggles grown in Yugoslavia),
              also grown in US

Profile:      similar to Fuggles
Typical use:  bittering/finishing/dry hopping for a wide variety of beers,
              popular in Europe, especially UK
Example:      Ind Coope's Burton Ale, Timothy Taylor's Landlord
AA Range:     4.5 - 7
Substitute:   Fuggles, Willamette

Hopmans

CiteerBeste,

Tot onze spijt moeten wij u melden dat de hopkorrels Styrian goldings niet meer voorradig zijn. Ook hebben wij vernomen van onze leverancier dat Styrian goldings bij de nieuwe oogst niet meer te verkrijgen zijn, zowel niet als hopkorrels als hopbloemen.
Wilt u die korrels vervangen door een andere soort?

Met vriendelijke groeten,

Kathleen Bervoets

Lees ik dit nu goed?
Lees ik hier dat de beste hop voor in Belgische bieren nooit meer verkocht zal gaan worden in Nederland?
Dit is een ramp!!

Fuggles is wel lekker, maar het heeft dudelijk een andere smaak als Styrian Goldings.

Kan iemand dit bericht bevestigen?

:weetniet:

den_organolept

Hoe kun je nou een trappist klonen als je niet eens de juiste hop kan krijgen  >:(

Herman

Wellicht hebben de trappisten straks hetzelfde probleem, moet je alleen even uitvogelen welk alternatief zij gebruiken ;)

Ronnie

Nog even dit:
De (vlaamse) hoptelers geven eerder de voorkeur aan Fuggles omdat dit ras zelden witziekte heeft, heeft meer en schonere bellen dan de Styrian.
Ze moeten minder spuiten op de Fuggle, dat is op zich ook heel positief.
Reden dat er zo weinig Styrian Gold was zou dus wel degelijk die natte zomer kunnen zijn, ook de East Kent Goldings, ook familie van die soort moest enorm bespoten worden in 2007. Bron: Hopteler Jean De Wael.

Zelf heb ik mijn twijfels of er wel zó een verschil zou  zijn tussen Styrian en Fuggle. Binnen onze gilde werd reeds jaren met Fuggle gewerkt en niemand vroeg terug naar de Styrian Goldings.

Hopmans

Fuggles is citrusachtiger dan Goldings (zelf geproefd ipv internetgegevens).
East Kent is helemaal anders (veel scherper).

:degroeten:

Hopmans

CiteerWellicht hebben de trappisten straks hetzelfde probleem, moet je alleen even uitvogelen welk alternatief zij gebruiken

Die hebben dit probleem niet meer denk ik (hopextract).

Johannes

Gelukkig zijn er meer leveranciers naast Brouwland. De Maaslandbrouwerij bijvoorbeeld gebruikt ook Styrian goldings (pellets).

den_organolept

Hij vermeldt alleen niet het alfazuurpercentage op het bakje  ???

Ronnie

Citaat van: Sharky op 17-11-2007  15:01 uFuggles is citrusachtiger dan Goldings (zelf geproefd in plaats van internetgegevens).

Juist, want dat ruik je heel duidelijk, als je de bloemen afweegt, maar toch minder citrusachtig dan bijv. de Hallertau Mittelfrühe die we bij witbieren aanbevelen.

Voor die trappistachtigen waar vroeger Styrian Gold gebruikt werd even in de logboeken van vroeger gaan bladen:

Toen gebruikten we de Styrian in combinatie met de universele fruitige Record hop. Sedert Record hop niet meer verkrijgbaar was: de vrij neutrale, harde bitterhop Northern Brewer, gecombineerd met Styrian. Later is de Northern vervangen door Hallertau Magnum, doch door te grote verschillen in (onbetrouwbare) alfacijfers van die Magnum overgestapt naar Target bitterhop (is ook wat fruitig) gecombineerd met Fuggles.
Die laatste combinatie houden we nu al 4 jaar, sommige leden doen voor de aromahop de helft Fuggle en de helft East Kent.
Ikzelf vervang tegenwoordig de bitterhop door geïsomeriseeerd extract (nugget pasta/stroop van 67 EBU.). Dat gaat als een fluitje van een cent.

Citaat van: Sharky op 17-11-2007  19:07 uDie hebben dit probleem niet meer denk ik (hopextract).

Hopextract bevat geen aromastoffen, is alleen bitter! dus aromahop blijft een must. Aan hopolie zijn ze nog niet toe.

Saluutjes.

Jacques

Citaat van: Sharky op 17-11-2007  15:01 uFuggles is citrusachtiger dan Goldings (zelf geproefd in plaats van internetgegevens).
East Kent is helemaal anders (veel scherper).

Ik heb altijd begrepen dat Styrian Goldings niets anders is dan Fuggeles die in Slovenië geteeld is en verder niets met Goldings van doen heeft. Dat heb je dus prima geproefd Louis!

Overigens maakt de plaats waar een hopvariëteit geteeld wordt niet alleeen uit voor het alfazuurgehalte maar ook voor het aroma van een hop. De ene Hallertauer is de andere niet.

wiwi

Eerst en vooral: Ronnie, ik ben blij dat ge weer op het forum zijt, nog veel beterschap!

Dit is wel een heel interessant topic aan het worden. Weet er iemand een site op het web waar deze hopsoorten met elkaar worden vergeleken? Ik vind hier en daar wel flarden waar enkele courante soorten naast elkaar worden gezet en dan worden meestal enkel de alfazuur percentages met elkaar vergeleken. In een oude proost vind ik ook een artikel van Jacques terug waar men onderzoek deed met een gaschromatograaf, ook hier worden "slechts" een 6 tal hopsoorten besproken. Brouwbier heeft ook een mooie lijst maar Hallertau mittelfruh bijvoorbeeld. staat er niet bij. Weet er iemand nog meer uitgebreide lijsten staan?
Groeten Wiwi.

wiwi

Sorry, ik ben wat te hevig geweest :verbergen:, hier staat bijna alles http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hop%20pagina.htm

wiwi

Dank u, dat is’t . :duimop:

Hopmans

Zojuist mijn tripel gebotteld (100% Fuggles).
ik vind het geen lekkere hop.
Er zit ook een metalige nadronk in het bier met fuggles.
Geef mij maar Styrian Goldings.

oranjeboombiertje

Fuggles vind ik wel een lekkere hop in Engelse ales, ik kan me voorstellen dat het niet past in andere bieren. Vooral als dryhop heeft het een heel duidelijke smaak die waarschijnlijk niet iedereen even lekker vindt.

Wesley

Ronnie

Citaat van: Sharky op 18-11-2007  15:13 uEr zit ook een metalige nadronk in het bier met fuggles.

Lang geleden hebben we dat eens gehad met "biologische" Challenger. Een niet weg te cijferen metaalsmaak. Wij vermoedden toen dat het van de bioteler was die te actief is geweest met zijn "toegestane" bordelaise pap. ( = kopersulfaat!). We hadden ter plaatse groene vlekken gezien op bellen en bladeren, toen we die hop gekocht hebben.
Hij zei dat dit afval was van onderaan de ranken en niet in verkochte hop zat...

Toen heb ik die link gelegd...
Gelukkig wordt ie nu gecontroleerd via de instelling BLIK.

Ronnie

Citaat van: Sharky op 18-11-2007  15:13 uik vind het geen lekkere hop.

Ik vermoed dat er veel verschillen zijn van streek tot streek, zo is er dit jaar een groot kwaliteitsverschil tussen de WestVlaamse en de Pajottenlandse hop.

Zo heb ik eens voor eenzelfde oogstjaar enorme aromaverschillen geproefd tussen Saaz van Poperinge en Saaz van Brouwland (Duitsland, Tsjechie?), niet alleen in alpha% , maar zeker in aroma.

Vergelijkbare Topics (7)

16205

Reacties: 23
Gelezen: 7290

200

Gestart door Gerb

Reacties: 9
Gelezen: 13563

42704

Gestart door LAM

Reacties: 11
Gelezen: 1100

34848

Reacties: 27
Gelezen: 8053

28321

Reacties: 4
Gelezen: 2449

20643

Reacties: 35
Gelezen: 17172

6782

Gestart door joostdw

Reacties: 11
Gelezen: 4181

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.