Maisvlokken schroten?

Gestart door den_organolept, 11-11-2007 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Hallo brouwers,

Ik ben van plan om komend weekend een Rochefort 8 kloon te gaan brouwen en gebruik daarvoor het (2e) recept wat in de gelijknamige topic op dit forum wordt vermeld.

In het recept staat ook een hoeveelheid maisvlokken vermeld, maar ik heb nog nooit maisvlokken gebruikt. Ik wil graag weten of ik die vlokken moet schroten of dat deze in hun geheel bij het beslag worden toegevoegd.

Kunnen jullie dit mysterie voor mij ontrafelen?

groet van den organolept


Jacques

Maisvlokken hoef je niet eerst te schroten. Deze vlokken zijn bewerkte maiskorrels die met platgewalst heeft.
Toch geef ik er de voorkeur aan om ze even door mijn oude schijvenmolen te halen om ze iets kleiner te krijgen. Als ik dat niet doe dan zie ik van die glazige vlokken door mijn beslag drijven.

den_organolept

Ok, dan kom ik er wel uit.

Bedankt voor het advies  :duimop:

groet van den organolept

Henk oet Paiz

Dat is toevallig, mijn 5e Rochefort 8 kloon zit net in de pan. Zojuist de maisvlokken toegevoegd. Ik heb ze niet geschroot, maar wel eerst gekookt, om het zetmeel te verstijfselen. Dit schijnt nodig te zijn, zodat de enzymen het zetmeel kunnen omzetten. Dit lijkt me wel essentieel.

Toen ik dat deed, kwam bij mij de vraag op wat de smaak van dit soort ongemoute granen in het bier is. Oftewel, hoe zou mijn R-8 smaken zonder mais. Dat kan ik natuurlijk proberen, maar er zijn vast collega's die hier verstand van hebben (Jacques). Dat geldt ook voor andere granen, zoals havervlokken in witbier en ook rogge wordt nogal eens toegepast. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.

Groeten,

Henk  :proost2:

den_organolept

Citaat van: Henk oet Paiz op 11-11-2007  10:45 uDat is toevallig, mijn 5e Rochefort 8 kloon zit net in de pan. Zojuist de maisvlokken toegevoegd. Ik heb ze niet geschroot, maar wel eerst gekookt, om het zetmeel te verstijfselen. Dit schijnt nodig te zijn, zodat de enzymen het zetmeel kunnen omzetten. Dit lijkt me wel essentieel.


Hoi Henk,

Die maisvlokken hebben in de maisvlokkenfabriek al een warmtebehandeling gehad zodat wij het niet apart mee voor hoeven te koken.

Maar je 5e R8 kloon al? Na het lezen van de topic over deze kloon en de mislukte pogingen begon de moed mij een beetje in de schoenen te zakken. Maar bij jou is het blijkbaar wel een succesnummer, Chapeau!  :biersmile:

Jacques

Dat verstijfselen van maisvlokken hoeft inderdaad niet omdat bij het bereidingsproces van deze vlokken het zetmeel al verstijfseld is.

Elke ongemoute graan toevoeging heeft zijn eigen smaakinvloed. Omdat deze granen niet geëest worden geven ze geen gebrande of karamelachtige smaken maar graansmaken...

De weeïge smaak van tarwe is denk ik iedereen wel bekend.
Haver geeft voor mij een vettige indruk.
Rogge geeft een zachte ronde zeer weeïge smaak.
Mais vind ik vrij fris van smaak.

Je kunt heel eenvoudig wat van een graansoort in je mond doen en er een tijdje op kauwen. Op die manier krijg je een goede indruk.

Nog veel mooier is het om te kijken wat de invloed is op de smaak van het bier. Het is november. Wat let je om een experiment uit te voeren of om dit samen met anderen te doen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld alleen 65% pilsmout en 35% ongemoute graan. Beperk de EBU-waarde tot 15 en gebruik steeds dezelfde (korrel)gist. Proef de bieren met ten minste 5 personen en rapporteer terug. Er is nog zo veel te leren.

Henk oet Paiz

Citaat van: den organolept op 11-11-2007  10:56 u...Maar bij jou is het blijkbaar wel een succesnummer, Chapeau!  :biersmile:

Ja, mijn R8-kloon is één van mijn favoriete bieren voor de wintermaanden. Vandaar dat ik hem nu weer brouw, dan is ie vóór de kerstdagen klaar. Haardvuurtje aan, lekker eten en dan mij R8-kloon erbij  :proost: :lekkerbier:

Maar hij is nog niet zo goed als mij Westmalle Tripel kloon. Daar heb ik er nu 11 van gebrouwen en de laatste samen met mijn vrouw geproefd naast een echte Westmalle Tripel. Met de ogen dicht was het moeilijk om de echte eruit te halen. Zo goed is de R8 dus niet, maar wel een heel lekker bier. Succes met jouw poging.

Groeten,

Henk  :proost2:

Amberbock

Welk recept ga je precies gebruiken?
Ik heb er eentje in de lagering en ik heb de vlokken gewoon in de stort bijgevoegd zonder eerst te malen. Nadien had ik ook glazige vlokken en heb ik er een aantal verzameld en er jodium aan toegevoegd om te zien of er nog zetmeel in zat. De test was negatief dus volledig opgebruikt.  Het nadeel van te fijn malen is mogelijk filterproblemen.

SiriS

Citaat van: Jacques op 11-11-2007  11:05 uDat verstijfselen van maisvlokken hoeft inderdaad niet omdat bij het bereidingsproces van deze vlokken het zetmeel al verstijfseld is.

Elke ongemoute graan toevoeging heeft zijn eigen smaakinvloed. Omdat deze granen niet geëest worden geven ze geen gebrande of karamelachtige smaken maar graansmaken...

De weeïge smaak van tarwe is denk ik iedereen wel bekend.
Haver geeft voor mij een vettige indruk.
Rogge geeft een zachte ronde zeer weeïge smaak.
Mais vind ik vrij fris van smaak.

Je kunt heel eenvoudig wat van een graansoort in je mond doen en er een tijdje op kauwen. Op die manier krijg je een goede indruk.

Nog veel mooier is het om te kijken wat de invloed is op de smaak van het bier. Het is november. Wat let je om een experiment uit te voeren of om dit samen met anderen te doen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld alleen 65% pilsmout en 35% ongemoute graan. Beperk de EBU-waarde tot 15 en gebruik steeds dezelfde (korrel)gist. Proef de bieren met ten minste 5 personen en rapporteer terug. Er is nog zo veel te leren.

Om van granen vlokken te kunnen maken wordt het graan even met stoom behandeld; deze vocht inbrengende en temperatuur verhogende methode is dus in feite alleen een randvoorwaarde om een mooie graan vlok te krijgen en is in de verre verte niet te vergelijken met het verstijfselen van de zetmeel korrels die in het graan zitten. Deze vlokken schroten is een mooi alternatief voor fitness en volledig overbodig. De graan vlokken, in dit geval maïs, even koken is zeker aan te raden i.v.m. de verstijfselings temperatuur die voor maïs rond de 80oC ligt. Zie hiervoor ook de definitie voor het verstijfselen van een zetmeel => google

Groet, SiriS

Jacques

Citaat van: Amberbock op 11-11-2007  12:58 uWelk recept ga je precies gebruiken?
Ik heb er eentje in de lagering en ik heb de vlokken gewoon in de stort bijgevoegd zonder eerst te malen. Nadien had ik ook glazige vlokken en heb ik er een aantal verzameld en er jodium aan toegevoegd om te zien of er nog zetmeel in zat. De test was negatief dus volledig opgebruikt.  Het nadeel van te fijn malen is mogelijk filterproblemen.

Ook ik heb in het verleden een dergelijke test gedaan en ontdekt dat de glazige vlokken niet reageerde op jodium. Verstijfselen door de vlokken eerst te koken was niet nodig was mijn conclusie. Overigens heb ik in het verleden dat wel gedaan en het dat gaf een dikke vrij onhandelbare prut.

Ik sluit echter niet uit dat de vlokken niet geheel verstijfseld zijn als je koopt zoals Siris aangeeft. In de praktijk heb je er echter geen last van.

Overigens schoot ik de vlokken heel grof.

den_organolept

Citaat van: Amberbock op 11-11-2007  12:58 uWelk recept ga je precies gebruiken?


Het recept heb ik nu net bij de topic over de Rochefort 8 klonen gepost,
daar past ie beter  8)

BrouwNispen

Even een oud topic opgedoken...
De maisvlokken die ik bij Brouwmarkt besteld heb zijn vandaag binnen gekomen. Wat me opvalt is de grote hoeveelheid krum in het zakje (hele kleine deeltjes afgebroken vlokken).

Vraag is dus, moet ik de boel even door een keukenzeef halen om enkel de grotere delen mee te maischen?
Of zouden jullie het zakje openknippen en in het geheel in de maischketel deponeren?

Adbrouwt

Citaat van: BrouwNispen op 15-04-2014  17:55 uOf zouden jullie het zakje openknippen en in het geheel in de maischketel deponeren?
Goed plan  :duimop:

Jacques

Citaat van: BrouwNispen op 15-04-2014  17:55 uEven een oud topic opgedoken...
De maisvlokken die ik bij Brouwmarkt besteld heb zijn vandaag binnen gekomen. Wat me opvalt is de grote hoeveelheid krum in het zakje (hele kleine deeltjes afgebroken vlokken).

Vraag is dus, moet ik de boel even door een keukenzeef halen om enkel de grotere delen mee te maischen?
Of zouden jullie het zakje openknippen en in het geheel in de maischketel deponeren?

Het gaat om de zetmeel van de maïs. Die fijne deeltjes zijn prima!

BrouwNispen

Fijn dat er altijd zo snel antwoord is op dit forum!
We gaan het dit weekend meemaken, op 2e paasdag gaan we brouwen  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.