Methanol

Gestart door Loetje, 09-11-2007 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loetje

Hoi,

Ik heb ooit ook iets over het maken van wijn gelezen en daar stond beschreven (als ik het me goed herinner, is alweer enige tijd geleden) dat je moest waken voor het ontstaan van methanol. Ook alcohol maar iets minder gewenst dan ethanol.

Mijn belangrijkste vraag is of je met het brouwen van bier ook het risico loopt op de productie van methanol? Bij de wijnproductie moet je allerlei chemicaliën hebben/gebruiken om te bepalen of en zo ja, hoeveel methanol er aanwezig is.

mvg

Leo

Oscar

Citaat van: Loetje op 09-11-2007  15:22 uMijn belangrijkste vraag is of je met het brouwen van bier ook het risico loopt op de productie van methanol?

Leo, als dat zo zou zijn zouden we hier een stuk minder lezers hebben.. :D :D Nee is dus het antwoord ! Het risico op methanol vorming heb je niet bij bierbrouwen. Er wordt alleen ethanol gevormd en af en toe een beetje hogere alcohelen en wat esters, maar die zijn niet schadelijk (Mits je de
hoeveelheid die je tot je neemt beperkt... ;))

thibolleke

Is er bij het maken van wijn dan wel een kans op het onstaan van methanol? Methanol kan ontstaan bij ditsileren om een verkeerde temperatuur; of dat is toch wat ik er van gemaakt heb. Bij het maken van wijn ontstaat er dus ook geen methanol.

Oscar

Dat mag ik hopen van niet.....

Loetje

Ben er nog niet zo erg in thuis maar hier staat toch iets over methanol.

http://home.zonnet.nl/nvvoorst/

misschien niet bij wijn maar in ieder geval bij stoken een mogelijk probleem.

Hopmans

In wijn (en volgens mij ook bier) zit wel degelijk methanol.
Alleen met distilleren kan je te veel methanol krijgen als je de "voorloop" niet appart houdt.
Dit zijn de druppels die je hebt voor de 78 graden.
De voorloop gebruik je meestal als ruitenwisservloeistof.

Wil je op save spelen, dan vergist je puur suikerwater.
Methanol ontstaat door pectine (fruit), en in mindere mate mout.

 :degroeten:


thibolleke

Ja bij wijnmaken en bierbrouwen komt er helemaal geen distilatie bij te pas. Dus ook geen methanol.

(Ik heb ooit eens iemand gehad die niet van mijn bier wou drinken omdat hij beweerde dat er methanol in kon zitten.   :stom:, wanneer ik hem vertelde dat de aanmaak van methanol dus alleen bij distileren kon voorkomen wou hij mij zelfs niet geloven. Want hij had wel iets anders gehoord hoor.  ;D ja drink er dan niet van l*l.)

Hopmans


CiteerJa bij wijn maken en bier brouwen komt er helemaal geen distilatie bij te pas. Dus ook geen methanol.

Dus wel (alleen niet in gevaarlijke hoeveelheden).
Bij distilleren worden geen stoffen gevormd.
Bij distileren worden stoffen gescheiden.

 :degroeten:

MO

Bij vergisting van wort uit mout wordt geen spoortje methanol gevormd. Dat gebeurt alleen bij vergisting van fruit en dergelijke.

wiwi

Methanol wordt vooral gevormd bij de vergisting van pectines. Dus in pruimen en appelenwijn e.d..

EBC


JeroenCV

Dit
Citaat van: MO op 09-11-2007  17:35 uBij vergisting van wort uit mout wordt geen spoortje methanol gevormd. Dat gebeurt alleen bij vergisting van fruit en dergelijke.
en
Citaat van: EBC op 09-11-2007  17:43 uKriek?

Spreekt elkaar niet tegen...

Hopmans

Dus dat er in bier in veel mindere mate methanol voorkomt dan in wijn is dus een fabeltje?
Er komt dus helemaal geen methanol in bier voor............

Mout is wel degelijk plantaardig materiaal.

Weet je het zeker?

 :degroeten:

JeroenCV

Citaat van: Sharky op 09-11-2007  17:45 uDus dat er in bier in veel mindere mate methanol voorkomt dan in wijn is dus een fabeltje?
Er komt dus helemaal geen methanol in bier voor............

Van de bieren die ik hier op het lab heb gemeten heb ik NOOIT methanol aangetoond.

EBC

Hmmm als dat maar geen visuele metingen zijn geweest  ;D

Hopmans


Ik geloof je direct.
Maar dan zijn er wel misverstanden op het internet.

http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/Page/Onderwerp.aspx?page=me&EntityId=878185

Het zal dan wel een uitermate bijna niet te meten hoeveelheid zijn.
Niks om zorgen om te maken dus.

 :degroeten:




JeroenCV

Citaat van: EBC op 09-11-2007  17:47 uHmmm als dat maar geen visuele metingen zijn geweest  ;D

Nee GC-MS met een agilent 5973

JeroenCV

Citaat van: Sharky op 09-11-2007  17:51 uIk geloof je direct.
Maar dan zijn er wel misverstanden op het internet.

http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/Page/Onderwerp.aspx?page=me&EntityId=878185

Het zal dan wel een uitermate bijna niet te meten hoeveelheid zijn.
Niks om zorgen om te maken dus.

 :degroeten:


Op deze website staat:
Citeerzij het in bier veel minder. De hoeveelheden zijn klein, maar kunnen behoorlijk oplopen door destillatie van het gegiste sap

Dus te klein om je zorgen te maken. Destilleren is (kortweg) een methode om vluchtige stoffen op te vangen (buiten de oorspronkelijke oplossing) en dus te concentreren

Hopmans


Het hele methanol gebeuren is dus ook een stukje bangmakerij om illegaal stoken te voorkomen.

 :)

JeroenCV

Nee niet helemaal, het kan echt wel kwaad om methanol tot je te nemen.
Alleen het brouwen van bier zal niet de benodigde hoeveelheid methanol kunnen produceren om lichamelijke probelemen te veroorzaken. Maar (verkeerd) destilleren van fruitwijnen etc kan wel degelijk problemen geven.

thibolleke

Zie dat snapte ik nu niet aan het verhaaltje. Met disileren 'produceer' je geen stoffen, je vangt er gewoon op. Hoe kwam je dan aan die mathanol.

Zijn er niet enkele sterke dranken die uit gefermenteerdemoutoplossing worden gestookt? Whisky of zo? Er zit dus een heel kleine hoeveelheid methanol in bier?
Zijn er hier ook geen stokers op het forum actief?

JeroenCV

Goed speciaal voor Thibolleke, de uitleg van destilleren:

Met destilleren haal je uit een mengsel van verschillende vloeistoffen, door verschil in kookpunt, een voor een de stoffen over.
Je hebt een bol waarin je mengsel zit. Door langzaam te verwarmen gaan de eerste stof koken. Die gaat dus als damp uit de oplossing. Door een koeler erboven te zetten, met aan de andere kant een uitlaat (schuin naar beneden, niet terug de bol in) naar een opvangvaatje, zorg je dat de damp condenseerd. En zo heb je de eerste stof opgevangen aan de andere kant.

Zodoende krijg je dus vrij zuiver een geconcentreerde stof aan de andere kant.

Bij een stokerij krijg je op deze manier een oplossing met een hoog percentage alcohol (=ethanol).

Ja wishkey wordt uit mout gewonnen, maar daar heb je dus een nihille hoeveelheid methanol.

thibolleke

Citaat van: JeroenCV op 09-11-2007  18:56 uGoed speciaal voor Thibolleke, de uitleg van destilleren:
Nou destilleren heb ik op mijn 14 tijdens wetenschappelijk werk wel gedaan hoor. Ik weet hoe je dat moet doen.

Citaat van: JeroenCV op 09-11-2007  18:56 uJa wishkey wordt uit mout gewonnen, maar daar heb je dus een nihille hoeveelheid methanol.

Voila dat wou ik geconfirmeerd krijgen. Dank u.

pincopallino

Tannine is de leverancier van methanol.  Vruchten bevatten relatief gezien veel tannine, granen ook wel maar zo weinig dat je het best kan verwaardelozen. Alleen bij het distilleren( bij de voorloop)  kun je methanol in geconcentreerd vorm krijgen. Als je 2% van de totaal   gehalte aan alcohol apart zet, ben je 200 % veilig. ( industrie doet 1 % ). Methanol verdampt bij 64 graden en ethanol bij 78 graden. ( destilleren doet ik reeds een jaar of twintig ).

wiwi

Pectine, niet tannine.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.