Probleem met hevelen

Gestart door JeroenCV, 08-11-2007 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hallo allemaal,

Bij de laatste brouwsels die ik heb gemaakt loop ik telkens tegen een probleem op.
De hoppellets en eiwitten na het koelen van wort vormen een groot probleem met het hevelen.

Waar komt het op neer: Na het koken van het wort zet ik een koperen koelspiraal in mijn keteltje. Hiermee kan ik in ongeveer 20 minuten koelen tot een graadje of 25. Dus dat werkt prima. Alleen daarna. Dan ligt op de bodem van de ketel de resten eiwit, en hoppellets. Het probleem komt dan. Ik ga mijn wort overhevelen in het gistvat of mandfles. Het begin loopt altijd prima, alleen naarmate ik verder tegen de bodem van mijn ketel aankom heb ik heel veel restjes van de hop. Die willen door mijn hevelfilter heen naar het gistvat. Een beetje is niet erg maar er gaat erg veel mee. Ik heb andere filters geprobeerd; zelfs een panty van mijn vrouw, die raakte te snel verstopt.

Hoe kan ik dit probleem het makkelijkst oplossen?

Gerb

Hopbloemen gebruiken of een hopzak om je hevel eventueel in combinatie met het groter maken van je gaatjes/sleuven in je hevelfilter.

JeroenCV

De hopbloemen werken zonder problemen.
De pellets die ik de laatste tijd heb, gaan massaal door de hopzakken heen, dus een hopzak om de hevel heen zal niet werken.
De gaatjes groter makken lijkt me niet nuttig, omdat er juist teveel door het filter heen gaan.

halikidee

Ik gebruik een afvoer/kraantje aan de zijkant van mijn pan.
Voor het afvoerpunt zet ik eerst een theezeefje, tot nu toe werkt dat voor mij prima.
Overigens zit dit punt 2a 3cm boven de bodem van de pan.

EBC

Probeer de centrifuge methode door eerst te roeren, zodat de boel in het midden op een hoopje ligt.

Maar veel gemakkelijker is om nooit meer pellets te gebruiken, laat je niet verleiden door aanbiedingen... >:D

Oscar

Jeroen,

Als ik met pellets brouw, dan zit ik met het zelfde probleem. Je kunt dit op verschillende manieren proberen op te lossen.
* Gebruik een fijnmatig-gaas (Filterzak o.i.d.) en giet daaroverheen je goekoelde wort. Dit gaas kun je dan over je gistvat spannen (Slap).
* Maak een filter die alleen langs de rand van je pan filterd. Voor het filteren moet je dan whirlpoolen, zodat de hopresten en eiwitten zich in het midden
   van de pan verzamelen. Belangrijk is dan dat je tijdens het filteren niet de "hopberg" verstoord. Dus rustig filteren.
   Kijk hier maar eens voor mijn "lang de lijn" filter : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3713.msg70210.html#msg70210
   Deze moet ik nog eens goed uit proberen.....Maar zo'n hopzak/gaas werkt ook prima !!
* Wat ook goed werkt is een deel hopbloemen en een deel pellets...Geen problemen !!

 :degroeten:



JeroenCV

Hoi Oscar,

Dank je voor de tips.

Waarom heb je de "langs de lijn filter" nog niet gebruikt?

Oscar

Ik brouw voornamelijk met bloemen....maar er liggen nog wel zat korrels in mij vriezer...dus dat komt nog...

Henielma

Een andere oplossing is om een tegenstroomkoeler te gebruiken. De eiwitten komen dan in het gistvat en kunnen daar geen kwaad.

Ook op deze manier gaat het hopbloemen beter dan met pellets. Zelf doe ik bij hoppellets een sok van kaasdoek om het hevelfilter. Deze raakt niet verstopt omdat de eiwitten niet in de kookketel neerslaan maar pas in de koeler.

PietO

Oscar,

In principe ben ik het volledig met je eens, maar bij je eerste puntje ontbreekt m.i. essentiële info:

* als je een slap gespannen filterdoek over je gistvat spant (overigens goed voor extra zuurstof opname), moet je hevelfilter "niet filteren"!! Dus langzaam vanaf de zijkant en boven eerst de heldere wort afhevelen met een simpel pijpje (whirlpool vanzelfsprekend) totdat je beneden in de -eventueele- drap komt die zich toch nog daar bevindt ondanks wirlpool.

Oscar

Ik heb een een foto'tje gemaakt van een mogelijke oplossing :



Zou dit werken ??  Dit is dus mijn hevel filter ingepakt in een filterdoek...Moet toch kunnen lijkt mij..


den_organolept

Aanschouw de wonderen van RVS pannesponsje. Met de gepatenteerde, verfijnde krullulaire struktuur, en de zogenaamde "geroteerd morfologische dun-krul techniek" zijn hevelproblemen voorgoed verleden tijd.

RVS pannesponsje is van een edel materiaal gemaakt wat ook door NASA wordt gebruikt voor hoogtechnologische toepassingen, het is hittebestendig en uitermate duurzaam. Het sponsje kan zelfs een val van 327 meter overleven zonder enige schade!

Eiwitten en hopresten sidderen bij de gedachte aan deze selectief permeabele muur, dus haal nu RVS pannesponsje bij uw eerste de beste supermarkt op de hoek!  :duimop:


Maar zonder gekheid,

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar even een rvs sponsje in een pannetje water uitkoken, over de hevel schuiven en hevelen maar is mijn favoriet. Combineren met whirlpoolen kan natuurlijk ook.

bob

Citaat van: Oscar op 08-11-2007  18:21 uZou dit werken ??  Dit is dus mijn hevel filter ingepakt in een filterdoek...Moet toch kunnen lijkt mij..


Bij mij werkt het goed op deze manier maar heb het nog nooit met pellets geprobeerd, ik knoop een kaasdoek om mijn hevelfilter.
Groetjes

Jacques

Tip: als je een filterdoek gebruikt maak deze dan eerst nat voordat je die in het wort steekt.

Doe je dit niet, dan loop je kans dat het doek zodanig dichtslaat (aankoeking eiwitten) dat het filteren zeer moeizaam verloopt.

Johannes

Ik haal 'm nog maar eens uit de kast:



Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar dit werkt bij mij het beste. Bij gebruik van pellets wel even whirlpoolen zodat de hop in het midden van de ketel komt te liggen, dan heb je maximale opbrengst.

Caspar

Ik ga van het weekend ook een hevel maken t.b.v. mijn nieuwe koelsysteem (platenkoeler met IWAKI pomp). Dit ding kan je kopen bij de klusmarkt toch?

Groet Caspar

Johannes

Jep, overigens is kun je beter een t-stuk maken met 2 filters er aan. Die van mij blijft niet helemaal goed staan.

Caspar

OK thanx, dan ga ik van het weekend even de handige Harry uithangen ;).

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 09-11-2007  16:26 uOK thanx, dan ga ik van het weekend even de handige Harry uithangen ;).

Als je toch handig gaat worden, maar er dan twee. :verbergen:

Oscar

Citaat van: Johannes op 09-11-2007  09:51 u

Stomme vraag natuurlijk, maar hoe heet dat spul bij een bouwmarkt ?

Johannes

Citaat van: Oscar op 10-11-2007  23:57 uStomme vraag natuurlijk, maar hoe heet dat spul bij een bouwmarkt ?

Flexibele waterleiding (slang?). Kan niet missen staat bij al de andere brouwersbenodigdheden.

Amberbock

Johannes,
Ik heb jouw filter nagebouwd en ik ben er super tevreden over. Ik gebruik hem nu ook bij het filtreren na het maischen en ook dat lukt perfect. 100 liter brouwsels gaan zonder probleem. En ik heb er ook een tweede gemaakt juist voor het geval de eerste zou verstoppen.
Ik ben hem beginnen gebruiken voor maischfiltratie sinds ik eens een gestokte maischfiltratie had toen ik nog een sleuvenhevelfilter gebruikte. Met de sokfilter heb ik toen de filtratie terug op gang gekregen en vanaf dan gebruik ik mijn sokfilter voor alle filtraties.
Wel opletten dat je het systeem na het hopkoken niet onmiddellijk in de kokende wort steekt. Ik wacht een tiental minuten na het kookeinde en de whirlpool-berg-in-het-midden vorming om de sokfilter in het gekookte wort te steken. Als je de eiwit massa zich laat vormen op het filter gaat de filtratie trager (maar ze gaat wel nog).
Ik wil wel nog een andere spanband vinden, de huidige is helemaal zwart uitgeslagen. Ik denk eraan gewoon een stukje koperdraad rond de sok te binden om ze te bevestigen aan de koperen buis.
Groeten
Amberbock

wiwi

Dan had ge waarschijnlijk een gegalvaniseerd klembandje, inoxen slagen niet zwart uit denk ik.

Johannes

Amberbock,

Ik sta versteld, ik had niet verwacht dat dit ook zou werken voor het maischfilteren. Goed nieuws voor hen die nog een hevelfilter willen bouwen. Zagen is namelijk niet het allerleukste werkje.

Citaat van: Amberbock op 11-11-2007  07:28 uWel opletten dat je het systeem na het hopkoken niet onmiddellijk in de kokende wort steekt. Ik wacht een tiental minuten na het kookeinde en de whirlpool-berg-in-het-midden vorming om de sokfilter in het gekookte wort te steken.

Dat zou je ook wel kunnen doen, volgens mij zijn de volgende 2 werkwijzen het handigst:

Bij gebruik van voldoende hop (zoveel dat de bodem bedekt raakt, geen pellets):

Niet whirlpoolen, meteen filter in de pan doen, vervolgens 10 minuten laten bezinken. Er vormt zich een natuurlijk filterbed van hopbloemen, deze houden de eiwitten tegen. Je zou hierbij zelfs -net als bij het maischfilteren- een eventueel eerste troebele deel terug kunnen gieten.

Bij gebruik van weinig hop (hoeveelheid waarbij de bodem niet volledig bedekt raakt) en gebruik van pellets:

Whirlpoolen, wachten totdat de whirlpool is uitgedraait en dan je filter voorzichtig naast de 'berg' eiwitten/hoppellets zetten. Wanneer je veel pellets gebruikt dan zal bij sommige ketels alsnog de hele bodem bedekt raken. In dat geval kun je het beste hevelen, vlak onder het vloeistofoppervlak.

gr. Johannes



Johannes

Citaat van: Johannes op 11-11-2007  09:29 uIk sta versteld, ik had niet verwacht dat dit ook zou werken voor het maischfilteren.

Dom van mij, Amerikanen gebruiken dit al langer dus ik wist eigenlijk al   :stom:

Caspar

Dag heren,

Ik heb ondertussen een koperen buis en T-stuk (knelfitting), nu moet ik nog twee van die flexibele slangen monteren. Domme vraag misschien, maar zit er geen kuststof slangetje in de RVS beschermlaag.

Zo ja, is deze makkelijk te verwijderen?

Groet Caspar

pincopallino

Citaat van: Caspar op 14-11-2007  10:01 uDag heren,

Ik heb ondertussen een koperen buis en T-stuk (knelfitting), nu moet ik nog twee van die flexibele slangen monteren. Domme vraag misschien, maar zit er geen kuststof slangetje in de RVS beschermlaag.

Zo ja, is deze makkelijk te verwijderen?

Groet Caspar

Deze filtermethode gaat onder de naam "bazooka filter ". De flexibelslang zet je in een bad met brandspiritus na een uurtje trek je de rubberslang simpel weg.

http://img152.imageshack.us/my.php?image=bazookaoq7.jpg

Caspar

Spiritus maakt het rubber week?

Edgar

Citaat van: pincopallino op 14-11-2007  10:22 uDe flexibelslang zet je in een bad met brandspiritus na een uurtje trek je de rubberslang simpel weg.

Gouwe tip dat, Pincopallino (als het werkt). Ik heb al staan stoeien met zo'n slang en de moed destijds opgegeven.

pincopallino

Citaat van: Caspar op 14-11-2007  10:36 uSpiritus maakt het rubber week?

Yes,( vorige week 2 stuks gedaan ) Met een tang trek je de rubber slang zo uit. ( vast maken met rsv klemmen ).

bazje

Hoe komen jullie aan zo'n lange slang ?
Hier in de bouwmarkt kom ik maximaal 30 cm lengtes tegen.

pincopallino

Citaat van: bazje op 14-11-2007  12:13 uHoe komen jullie aan zo'n lange slang ?
Hier in de bouwmarkt kom ik maximaal 30 cm lengtes tegen.

Aan elkaar koppelen met een stukje leiding. ( 12 mm. )

bazje

Pincopallino,

Helder, maar dan heb ik nog steeds twee stukken nodig.
Hoe ben jij aan die lange lengte gekomen ?

pincopallino

Citaat van: bazje op 15-11-2007  12:50 uPincopallino,

Helder, maar dan heb ik nog steeds twee stukken nodig.
Hoe ben jij aan die lange lengte gekomen ?

 Bazje,
Bij de gamma heb je ze met een lengte van 43 cm. ( nadat de twee koppelingen zijn verwijderd ). Je maakt ze aan elkaar vast met een stukje leiding ( 4 cm./12 mm. ) en twee klemmen.

http://img132.imageshack.us/my.php?image=pict0017kf8.jpg.

 Wat jij op de eerste foto gezien hebt, wordt in Italie verkocht maar niet in Nederland, althans niet bij de gamma of praxis.

Caspar

Gisteren heb ik een poging gedaan om zo'n flexibele slang te monteren aan mijn hevel, maar dit ging voor geen meter :-\ (dit ligt aan mijn eigen knutsel capaciteiten overigens ;)). Toch maar een traditionele hevel gemaakt en de sleufjes smaller gemaakt d.m.v. het buigen van de koperen buis. Die flexibele slang heb ik weg gemikt, ik werd er zwaar neurotisch van :echtboos:.

Ik heb de definitieve opstelling net getest en er komen geen hopblaadjes mee :duimop:. Ik ben voorlopig niet bang voor verstoppingen met een krachtige IWAKI MD-30 pomp die alles aanzuigt, maar dat zien we volgende week wel ;D.



Ik heb ook even een fatsoenlijk klepje gekocht zodat er niets meer lekt.



Kraakhelder, dit ziet er hoopvol uit.



Close-up van de hevel.

Groet Caspar

pincopallino

Citaat van: Caspar op 18-11-2007  15:44 uGisteren heb ik een poging gedaan om zo'n flexibele slang te monteren aan mijn hevel, maar dit ging voor geen meter :

Groet Caspar

Volgende week zal ik een flexibel slang halen voor mij tweede ketel. Ik zal laten zien hoe het makkelijk gaat.

Caspar

Post de handelingen anders even hier ;). Dat ik die slang in de prullenbak heb gegooid, wil helemaal niets zeggen hoor... ik heb echt een schurft hekel aan klussen, mijn vriendin heeft de gouwen handjes thuis ;D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-11-2007  15:44 uIk heb de definitieve opstelling net getest en er komen geen hopblaadjes mee :duimop:. Ik ben voorlopig niet bang voor verstoppingen met een krachtige IWAKI MD-30 pomp die alles aanzuigt, maar dat zien we volgende week wel ;D.

Caspar, voor hopbloemen is die slangen mantel helemaal niet nodig, echter wil je met hopkorrels gaan werken dan wel!

Citaat van: Caspar op 18-11-2007  20:14 umijn vriendin heeft de gouwen handjes thuis ;D.

En kreeg zij het niet voor elkaar?

Caspar

Als ik pellets ga gebruiken, dan heb ik nog wel wat kaasdoeken die ik om de hevel heen kan knopen. Maar eigenlijk komt dat bijna nooit voor, ik ben nogal fan van de oude vertrouwde bloempjes ;D.

Mijn vriendin had meer zin om de nieuwe Harry Potter te lezen ;).

Groet Caspar

bazje

Haha, weten wij ook wie de baas is bij jou thuis  ;D

JeroenCV

CiteerMijn vriendin had meer zin om de nieuwe Harry Potter te lezen .
Citeerhaha, weten wij ook wie de baas is bij jou thuis 
Ja Harry Potter :merlin:

pincopallino

Citaat van: Caspar op 18-11-2007  20:14 uPost de handelingen anders even hier ;). Dat ik die slang in de prullenbak heb gegooid, wil helemaal niets zeggen hoor... ik heb echt een schurft hekel aan klussen, mijn vriendin heeft de gouwen handjes thuis ;D.


Caspar

Nou dat viel inderdaad reuze mee... ik voel me een beetje :verbergen: ;).

Edgar

Mooie video Pincopallino! Goed om eens 'live' te zien.

Oscar

Dit is er eentje in de rubriek: klussen voor brouwers! Super helder en duidelijk  :duimop:

René K

Dit is ook wel een mooie manier om te hevelen na het koudhoppen.
Nu hevel ik nog door een kaasdoek heen. De getoonde methode lijkt me toch wat praktischer.

Huub Krekels

Even een tip om het rubber uit de flexibele slang te krijgen. Koppelstuk eraf zagen, dan het metalen omhulsel los maken zodat je aan de rubberen binnenslang kunt komen. Met een waterpomptang de rubberen slang goed vastpakken en het andere eind vast laten houden door iemand anders of even vastzetten in een bankschroef. Flink trekken. Het rubber wordt dan lang en dun. NIET BANG ZIJN. Stevig trekken. De slang zal dan mooi aan het uiteinde loslaten en je hebt een prima filter. Vervolgens het uiteinde wat je afgezaagd hebt oprekken met een snavelbektang en dit passend maken voor de buis waar je deze slang aan vast wilt maken. Slangklem erom heen. KLAAR!!! Gaat echt heel gemakkelijk. Vraag maar aan Gelfling. :dansen:


Gr. :degroeten:

Broeder Tuk

Dat is echt een mooi ding. Ik heb hem net gemaakt, als alle klussen zo gaan als deze dan word ik klusser :elifant:
Er blijft nog niet eens een kwart liter in de pan staan.

Bedankt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.