Hopextract

Gestart door momfer, 07-11-2007 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

momfer

Weet iemand wat de verhouding is tussen hopextract en hoppellets, hopbloemen.

Ik bedoel bijvoorbeeld:  10 gram hop pellets staat voor? Milliliter hopextract?

Alvast bedankt

richard

oranjeboombiertje

Dat is afhankelijk van de soort hopextract. Er zijn extracten gemaakt om aroma aan bier te geven en extracten voor de bitterheid. Een hopextract voor bitterheid is hetzelfde als een heel geconcentreerde hop, het heeft veel alfazuur. Je kunt dan dus in een bitterheidsberekening gewoon het alfazuurpercentage van het extract invoeren. Deze extracten zijn meestel wel veel te bitter voor thuisbrouwers.

Ik heb gehoord dat bitterheids extract per 20 gram verkocht wordt, dit is ongeveer genoeg om 40 liter bier te brouwen van 200 IBU dacht ik.

 :degroeten:
Wesley

momfer

het gaat om:

hop extract donker      Gordon Brew Northern Brewer var.    Firma Ritchie
hop extract licht      Northern Brewer var.    Firma Ritchie
Saaz             
syrian golding                     Gordon Brew   Firma Ritchie
Hallertau
Whitebread golding

verpakkingen van 50 ml. genoeg voor 10 gallons

ik denk dat ze allemaal van de Firma Ritchie komen
staat geen alva bitterheid op de verpakking

Ritchie products
Burton-on-Trent


oranjeboombiertje

De hopsoorten die je hier noemt zijn vooral aromahoppen, hiervan is  het alfazuur percentage dus niet erg interessant. Je kan deze extracten dus gebruiken op de manier zoals je zelf al aangeeft: 50 ml op 10 gallons.

  :degroeten:
Wesley

EBC

Ik denk toch dat je nog wat meer informatie moet zien te vinden over deze extracten...dat het om aromahoppen gaat doet niet ter zake.

Zijn ze geisomeriseerd?

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-11-2007  14:13 uDe hopsoorten die je hier noemt zijn vooral aromahoppen, hiervan is  het alfazuur percentage dus niet erg interessant.

toch wel denk ik ! Er komt altijd een klein beetje bitterheid mee

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-11-2007  14:13 uJe kan deze extracten dus gebruiken op de manier zoals je zelf al aangeeft: 50 ml op 10 gallons.

En dat geeft een bitterheid van ?? ??? :weetniet:

momfer

Veel meer info over de hopextracten heb ik niet.
er staat alleen:

Cordon Brew
HOP EXTRACT
(syrian golding variety)
Use at the rate of 0,5 to 1 teaspoon per gallon depending
on the degree of bitterness reQuired.
(the extract must be boiled in the wort)
ingredients: hop extract N-lsopropyl alcohol
1fl.oz. sufficient for up to 10 galls. beer. shake well
Ritchie Products, rolleston road, Burton-on-Trent


Maar ik brouw per 5 liter en is 5 ml veelste veel laatste brouwsel heb ik 20 druppels gebruikt(100 druppels is 3 ml)
en de laatste 15 minuten 10 gram Saaz hop pellets 3 % alva.

Maar het ging mij om een globale verhouding zodat ik dat kan omrekenen in BrouwVisie

richard

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 07-11-2007  14:48 uEn dat geeft een bitterheid van ?? ??? :weetniet:

Dat is dus niet bekend omdat er geen alfazuurpercentage bekend is. Dit lijkt me overigens een geadviseerde hoeveelheid voor een goed aroma in het bier en niet een bepaalde bitterheid.

Het beste is natuurlijk ook gewoon te werken met bloemen of pellets waarvan het alfazuurpercentage bekend is.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik zag net een stuk op de BYO site over het gebruik van hopextract. Een methode om het beter te doseren was door het extract op te lossen in een gedeelte wodka of alcohol. Hierdoor kan je het hopextract beter doseren en schiet je dus minder snel uit.

momfer

Ik doseer al via een pipet(100 druppels is 3 ml)
Dus de nauwkeurigheid is geen probleem.

Het gaat er juist om hoe ik het kan gebruiken in BrouwVisie
hier wordt gewerkt met grammen


Wat is het adres van die site gerb?

richard

hansHalberstadt

Het hopextract wat ik gebruik is niet geisomeriseerd en heeft een geschat alpfazuur% van 32%. Ik gebruik ca 5 g/20 L. Overigens, je moet het goed roeren voor je het toevoegt, omdat het nog weleens niet homogeen kan zijn, met als gevolg dat het alfazuur niet goed verdeeld is.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 08-11-2007  19:17 uheeft een geschat alpfazuur% van 32%. Ik gebruik ca 5 g/20 L.

Dan kom ik ongeveer op zo'n 17-21 EBU uit, Ervan uit gaande dat de calculatie gelijk is met die van hopbloemen/hop pellets (essentie van deze draad)

momfer

Halo HansH

Waar heb jij je hop extract gehaald?
En wat voor soorten hebben ze?

richard

hansHalberstadt

Iemand bij ons op de club kwam er een keer mee in blikken van een liter, dus ik zou zo niet weten waar je het spul normaal kan kopen.
HansH.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.