Oftewel: ergernissen in de horeca.
Mijn naam is Cor van der Laak en wel hierom:
Afgelopen weken tijdens het klussen en verhuizen door heb ik uiteraard af en toe ergens een pintje gepakt en twee keer bleek dat het in de horeca soms triest is gesteld met kennis over bier of het serveren van bier.
In het eerste geval bestelde ik een bokbier nadat de serveerster mij had verteld dat er Hertog Jan bok van de tap was. Toen ze het bier bracht was het blond, dus ik vraag verbaasd of ze zeker weet dat ze een bok heeft getapt. Glazige blikken zijn mijn deel en wat blijkt: er staat Hertog Jan Lentebok op de tap.

In het tweede geval trakteerde ik mezelf op een lekkere lunch en daar drink ik graag een Westmalle Tripel bij. Ik bestelde "een kop soep en daarna een baguette zalm met een Westmalle tripel". Het ging al fout toen de Westmalle geserveerd werd voordat ik de soep kreeg. Toen het geserveerd werd zag ik al dat er iets niet klopte: de Westmalle was troebel. Toen ik het glas vastpakte bleek waardoor: koudetroebeling. Bij de Westmalle moet je dan behoorlijk doorkoelen, zelfs uit de koelkast is dit bier meestal helder. In dit geval werd de Westmalle geserveerd op 0 graden, schat ik. Bah.
PINT: ga (gratis?) cursussen geven voor de horeca, want in veel gevallen is het bar ende boos.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een hopeloze biernerd ben.
Wat ook zo is, trouwens.