PINT heeft nog een hoop te doen...

Gestart door Adrie, 04-11-2007 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Oftewel: ergernissen in de horeca.

Mijn naam is Cor van der Laak en wel hierom:

Afgelopen weken tijdens het klussen en verhuizen door heb ik uiteraard af en toe ergens een pintje gepakt en twee keer bleek dat het in de horeca soms triest is gesteld met kennis over bier of het serveren van bier.

In het eerste geval bestelde ik een bokbier nadat de serveerster mij had verteld dat er Hertog Jan bok van de tap was. Toen ze het bier bracht was het blond, dus ik vraag verbaasd of ze zeker weet dat ze een bok heeft getapt. Glazige blikken zijn mijn deel en wat blijkt: er staat Hertog Jan Lentebok op de tap.  :o

In het tweede geval trakteerde ik mezelf op een lekkere lunch en daar drink ik graag een Westmalle Tripel bij. Ik bestelde "een kop soep en daarna een baguette zalm met een Westmalle tripel". Het ging al fout toen de Westmalle geserveerd werd voordat ik de soep kreeg. Toen het geserveerd werd zag ik al dat er iets niet klopte: de Westmalle was troebel. Toen ik het glas vastpakte bleek waardoor: koudetroebeling. Bij de Westmalle moet je dan behoorlijk doorkoelen, zelfs uit de koelkast is dit bier meestal helder. In dit geval werd de Westmalle geserveerd op 0 graden, schat ik. Bah.

PINT: ga (gratis?) cursussen geven voor de horeca, want in veel gevallen is het bar ende boos.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een hopeloze biernerd ben.

Wat ook zo is, trouwens.

den_organolept

Gisteren waren mij Westmalle dubbels ook veeel te koud geserveerd in het cafe.

Stel je voor dat een cafe rode wijn uit de koelkast, en witte wijn op kamertemperatuur serveert.
Dan kun je toch wel opmerkingen van klanten verwachten.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-11-2007  14:28 uIn dit geval werd de Westmalle geserveerd op 0 graden, schat ik. Bah.

Dit verschijnsel kun je wel het pils-effect noemen. Pils moet koud zijn (0°C) Pils = Bier, dus al het bier = Pils (Probeer de mensen maar eens te tellen die zo denken  :D). Er lopen inderdaad veel sufferds rond in de horeca, welke volgens mij voor het vak dranken compleet hebben gefaald of dit vak behandeld alleen de afdeling wijnen (over het algemeen meer gewaardeerd in restaurants e.d.).


oranjeboombiertje

Het is, voor ons biernerds, echt hopeloos om in de horeca te kunnen genieten van een biertje. De extra koeling wordt vaak nog gezien als lekker en Heineken doet daar natuurlijk lekker aan mee (Heineken 0ºC) dus het hoort dan zo.

Het beste ben je nog af in een speciaalbiercafé, waar er nog enige keuze is uit lekkere bieren en men er ook nog wat verstand van heeft.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Wat ik écht verschrikkelijk vind is wanneer ze je een duvel zonder schuim voor je neus zetten! :echtboos: Dan ontplof je toch helemaal.
Krijg dan je frustraties maar eens uitgelegd aan je cafégenoten.
Er heerst nu zowat een rage hier in het Antwerpse om zo weinig mogelijk kraag op je Duvel te schenken. De garcons nemen dit gewoon over.
Ik haat dat gewoon.


oranjeboombiertje

Citaat van: thibolleke op 04-11-2007  17:17 uKrijg dan je frustraties maar eens uitgelegd aan je cafégenoten.

Dat is inderdaad ook altijd leuk. Mijn vrienden kunnen het nooit begrijpen als ik boos wordt om zoiets als een slecht geserveerd biertje.

 :degroeten:
Wesley

JeroenCV

Al jaren zijn PINT en andere bierconsumenten verenigingen in Europa bezig om bier geschonken te krijgen zoals het hoort. Helaas vind dit nog steeds niet overal na volg.

Adrie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 04-11-2007  16:57 uHet beste ben je nog af in een speciaalbiercafé, waar er nog enige keuze is uit lekkere bieren en men er ook nog wat verstand van heeft.

Was dat maar waar! In een gerenomeerd biercafé in Arnhem is het mij overkomen dat het manneke achter de tap mij niet begrijpend aankeek toen ik een Christoffel Blond over de datum terugstuurde. Hij beweerde dat bier lekkerder wordt naarmate het ouder wordt. Zucht. Dat soort lui horen niet in een biercafé rond te lopen en al helemaal niet achter de tap.

oranjeboombiertje

Dat is inderdaad erg slecht. Ik heb eens meegemaakt dat in een biercafé de eigenaar weg was en er 2 studenten/uitzendkrachten achter de bar stonden. Ik had toen een Engelse bitter die overduidelijk bedorven was (smaakte naar rotte eieren) en toen stonden ze me ook gek aan te kijken ;D toch kreeg ik een nieuw (wel goed) biertje toen.

 :degroeten:
Wesley

bob

Christoffel blond ver over datum is mij hier http://www.boscafe.nl/ overkomen. Echte oxidatie.
Toen ik de medewerker hier over aansprak werd gelijk de hele voorraad gecontroleerd (die dus van dezelfde datum was)

Zonder problemen werden onze glazen verwisseld voor een lekkere Orval.
Zo kan het dus ook.
 
Groetjes

Oscar

Ergste wat ik ooit heb meegemaakt : Een duvel bestellen en dan een fluitje (glas) erbij krijgen..probeer dat maar eens in te schenken.. :D

Was trouwens in een Hollandse kroeg op Mallorca.. :-[

Oscar

Citaat van: bob op 04-11-2007  22:05 uZonder problemen werden onze glazen verwisseld voor een lekkere Orval.
Zo kan het dus ook.

Zo hoort het ook !!

bob

Volgens mij heeft dit grotendeels met de instelling van de ondernemer te maken en kan PINT hier weinig aan doen.
Een goede ondernemer zorgt ervoor dat zijn gasten/klanten zich altijd thuisvoelen en graag nog een keer terug komen.
Hoe kan PINT de instelling van de ondernemer veranderen?
Groetjes 

oranjeboombiertje

Veel ondernemers weten waarschijnlijk niet zoveel van speciaalbier en vinden biernerds, zoals wij, snel zeikerds. Pint kan er dus voor zorgen dat er bij de ondernemers wat meer respect en begrip komt voor speciaal bier (drinkers). Zo zal ook de instelling van de ondernemer wat kunnen veranderen.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Het geheel heft natuurlijk ook te maken met de biercultuur in Nederland, die wllicht nog niet zo goed tot sommige horeca gelegenheden is doorgedrongen.
En als een horecagelegenheid jou een zeikerd vindt omdat je "klaagt" over de service..dan zijn  ze niet echt klant vriendelijk..

oranjeboombiertje

maar bier hoort toch geserveerd te worden bij 0 ºC en in een fluitje :weetniet: Anders ben je een zeikerd.

 ;D

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Ergernissen op dit vlak zijn eerder regel dan uitzondering. Enkele voorbeelden:

  • Café de Brouwzaele in Gent; met een toog gemaakt uit een oude koperen kookketelschoorsteen, pretendeert een echt speciaalbiercafé te zijn. Serveert z'n trappisten op een graad of 3-4. I rest my case.
  • mijn eigen buurman (ik noem dus geen namen), heeft een enorme bierkaart met zelfs Westvleteren op voorraad. Pretendeert óók al een echt biercafé te zijn. Serveert een Westvleteren Blond van 5 maanden over datum, weigert die om te ruilen en de bijgeroepen 'gerand' begint een waar vermanend college over hoe het zit met bovengistend bier (hij zou het die Hollander wel even uitleggen...), dat dat niet kán verouderen, maar enkel béter kan worden. Die datum betekent dus niets. (als er één Westvleteren is die je vers moet drinken en niet 17 maanden oud...)
  • De talloze café's waar ze de omkeer-inschenkmethode hanteren... Inderdaad een handige manier, maar het gas is wel uit je bier.
  • Probeer eens een verse Urquell van fles te krijgen

Het Trappistenhuis in Gent is een goede uitzondering. Bier is op temperatuur en wordt aan tafel vakkundig ingeschonken, ook door de jonge medewerkers. Men wordt kennelijk opgeleid. Fijn.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 04-11-2007  23:14 uProbeer eens een verse Urquell van fles te krijgen

Mij lukt dat wel hoor, hier in Nederland. Ik kan me voorstellen dat het in België niet echt een populair bier is en dus ook niet erg snel vers te vinden.

Het is voor mij helemaal lastig om te kunnen klagen over een bier want ik, als student, heb er natuurlijk helemaal geen verstand van :-\

 :degroeten:
Wesley

hansvdm

Het geld wordt kennelijk nu eenmaal makkelijk verdiend in de horeca. Ik bestelde onlangs een Westmalle Dubbel en zag dat er geen enkel schuim op zat. Maakte daar gelijk een opmerking over.. Na proeven bleek er nog wel CO2 in te zitten maar veel te weinig. Kreeg uiteindelijk een nieuwe van deze studente.. (bleef kennelijk sip kijken).

Maar wie oplet bij het opmaken van een flesje hoort automatisch of het in orde is...

Pint heeft ooit een biercafégids uitgebracht. Zoiets zou goed werken indien er voldoende input voor is en belangstelling.. In Nederland is dat al een stuk lastiger dan b.v. in Engeland (ben een fan van de The Good Beer Guide van Camra). Sowieso biercafé, laat de koffie er maar af (toen is het al een beetje mis gegaan).

Pint is geloof ik bezig geweest met een nieuwe editie van deze gids, maar dit komt kennelijk niet van de grond. Blijft ook een dure aangelegenheid... Indien dat laatste het probleem is kan wellicht ook een digitale versie worden gemaakt?

Er is in Nederland inderdaad nog een hoop te doen!  Je krijgt die kaaskoppen nog makkelijker aan een glaasje rode wijn, dan aan een speciaalbiertje lijkt het wel.


thibolleke

Tip bij het bestellen van een trappist: vraag er een "van't schap". Wanneer ze dit niet begrijpen weet je hoe laat het is.......

Groeten
Thibolleke

Hopmans


CiteerJe krijgt die kaaskoppen nog makkelijker aan een glaasje rode wijn, dan aan een speciaalbiertje lijkt het wel.

De meeste Nederlandse mannen (of je daar nog wel over kan spreken) lusten geen "bier met een smaakie".

 :degroeten:

Henielma

Citaat van: thibolleke op 06-11-2007  13:52 uTip bij het bestellen van een trappist: vraag er een "van't schap". Wanneer ze dit niet begrijpen weet je hoe laat het is.......

Die begrijp ik ook niet. Bedoel je dat je er 1 wil die rechtop staat of dat je er 1 wil die niet in de koelkast staat?  :weetniet:

thibolleke

Hmm ok; tip bij het bestellen van een speciaal biertje in een Belgisch café; ".....................

Je bedoelt daarmee dat je een niet gekoeld biertje wilt.  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.